" Heet tegen Heet " probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IkenKas

" Heet tegen Heet " probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:50

Mijn pony is jong, en half arabier en dus lekker heet!
Het is een springpony dus dressuur vindt hij niet leuk want dat moet natuurlijk met rust en gedult. Maar aangezien hij dat niet leuk vindt crosst hij veel en is hij snel. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en hij is super lief maarja het is en blijft dus een springpony maar ik wil eerst de tot M rijden in de dressuur en dan ga ik wedstrijden springen. Nou, soms vindt ik het zo moeilijk om hem rustig te krijgen ( ik weet wel wat ik moet doen bij hem ) maar soms gaat dat niet in 1 keer en dan verlies ik mijn geduld, dan wordt ik zelf ook een beetje chagie en dat voelt hij natuurlijk. Mijn pony en ik kunnen heel goed met elkaar opschieten:d En we hebben verder geen probleem alleen dit stoort soms een beetje en dan voel ik me na de tijd heel erg schuldig want ik vindt het niet leuk voor hem dat ik zo ongeduldig wordt, hij kan er immers ook niets aan doen dat ik jong en heet is maar ik kan dat verbeteren, maar dat wil soms gewoon niet zo soepel!! Hebben jullie tips waardoor ik MIJ zelf kan veranderen. ( Voor mijn pony hoef je geen tips te geven ik weet wel hoe ik hem rustig krijg Knipoog maar zoals ik al zo ik moet zelf rustig en het geduld krijgen om hem wel op die manier rustig te krijgen en dat gaat niet altijd! Hebben jullie tips?!

melissa20

Re: " Heet tegen Heet " probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:13

tel tot 10, adem daarbij rustig in en uit. Todat je de spanning voelt weg trekken. als je echt super gefrustreerd blijft moet je gewoon afstappen en denken morgen weer een dag. Pling
Succes

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:24

Ik heb precies hetzelfde met mijn arabieren! Maar heb een paar speciale tips die ik ook altijd doe als ik rustig moet blijven. Als ik aan het rijden ben dan neem ik gewoon een stapje terug en ga eventjes stappen aan de lange teugel, even niks meer. Of als het echt niet lukt dan ga ik lekker iets anders doen, buitenritje ofzo. Morgen weer een dag (met waarschijnlijk regen dus niet rijden... Clown )

Diep ademhalen helpt, aan leuke dingen denken ook soms.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:45

Ik zou gewoon doorgaan met dressuurmatig trainen want ookal is het een springpony zonder de dressuur kom je nergens.
Hij zal ook vanzelf wel wat rustiger worden naarmate hij verder door gereden is.
In ieder geval de aanhouder wint op een gegeven moment.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:54

Ik heb drie woorden die heel belangrijk zijn,

* Rust
* Consequent
* Vriendelijk.

Je moet gewoon rustig met hem verder werken en als je je eigen temperament dreigt te verliezen doorpareren naar stap en even adem aan de lange teugel ontspannen.
Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:21

Ik rijd zelf ook met een arabier die enorm veel loop lust heeft. In het begin wist hij niet waar hij met zn energie naar toe moest en ging dus steeds harder draven en galloperen. Wat ik toen moest doen van mijn instructeur is hem in draf aan de lange teugel (dus zodat ik niet onopgemerkt met mn teugels ging rijden, en voor de ontspanning) op de volte zetten en voor mn gevoel net achter zijn beweging gaan lichtrijden. Het paard zal zich altijd aan willen passen aan de ruiter. Het werkte niet gelijk, maar na een tijdje ging mijn arabier inderdaad veel rustiger lopen. In de galop is het eigenlijk hetzelfde, probeer rustig mee te zitten, zonder zelf 'te werken'. Dus probeer zo stil mogelijk te zitten, maar vooral in balans. Ook hier gaat je paard in mee, zodat hij 'onder' je komt te galoperen. Nu loopt hij nog steeds meer dan genoeg voorwaarts, maar zijn overschot aan voorwaartste energie heeft hij nu als het ware omgezet in impuls en schwung.

Het vergt wat tijd, maar dit heeft bij mij echt enorm geholpen. Succes ermee!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:26

jij moet rustig blijven,altijd.
als je zelf merkt dat je van tevoren je dag al niet hebt ga dan andere dingen met haar doen.
doe de dingen die jou[en haar] moeite kost niet te lang,maar wissel steeds af.
als je merkt dat jij boos begind te worden kijk even naar boven,ga vogels tellen of iets maar haal je gedachten er even van af.
wat ook helpt om de spanning uit jouw lijf weg te krijgen is op dat moment is een liedje neurien[raar maar waar!]
leg vooral de lat niet te hoog,maar wees blij met kleine stapjes.
beter 2 minuten goed en afsluiten dan na 5 minuten een woede uitbarsting!
je kan het echt!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:04

Altijd rustig blijven, als je zelf al helemaal "gestressd"bent voordat je gaat rijden, zou ik niet gaan rijden. Om nog meer problemen te voorkomen. Stel jezelf niet al te hoge doelen, zorg ervoor dat je doelen realiseerbaar zijn. Mocht alles niet helpen, en de problemen blijven komen, dan past een hete pony misschien niet zo goed bij je.
En het maakt echt niet uit of je pony een dressuur- of springpony is, dressuurpony's kunnen net zo heet zijn dan springpony's (en andersom ook) succes!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:52

Eej,,
ja je kan idd het beste proberen rustig te blijven,,
ik heb ook een springpony die dressuren moeilyk vind en dan heet wordt,,
ik moet van mijn instructeur altijd als ze heet wordt gaan stappen en dan steeds zonder veel spanning een overgang maken naar het halthouden,, even stilstaan en haar rondspelen weer langzaam met kleine pasjes vooruit stappen en vervolgens na 2 a 3 stappen weer een overgang maken naar het halthouden!! Haha! Haha!
en ik kan je zeggen werkt echt heel goed,, tenminste bij mij dan Bloos

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:20

het is iig al héél positief dat je de bal in je eigen kamp legt OK dan! Haha! !

een goede raad die ik echt meen : als hij naar jouw gevoel te loperig is, denk er dan eens aan dat die ideale 'gulden middenweg' heel moeilijk te vinden is. en of jij het leuker zou vinden met een paard dat echt niét vooruit te bránden is? ik heb er zo eentje, en echt, dat is ook niet alles hoor Knipoog !

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 21:07

Mensen Hartstikke bedankt voor de reacties ik heb al wat tips gebruikt en ik moet zeggen als ik dan aan jullie denk met die tips moet ik al weer lachen en dat ontspant misschien is een hete pony wel moeilijk voor mij om te rijden maar het is wel heel leuk en ik zou mijn pony niet kunnen mensen gek!!! Kas & ik = goeie vriendjes wat er ook gebeurd!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:52

Mijn arabier is soms met het rijden ook wel eens erg heet en ik kan zelf ook wel een heethoofd zijn. Omar kan me soms wel eens het bloed onder de nagels vandaan halen en wil dan eigenlijk dat ik ook boos word zodat hij NOG bozer kan worden.. de kunst is dan dat ik rustig blijf en vooral niet mijn geduld verlies. Soms moet ik er wel om lachen als hij zo gek doet en draai dan voltes 10 m. om hem weer rustiger te krijgen of ik ga even stappen en wat anders doen en probeer tot 10 te tellen en soms ga ik een liedje zingen en negeer hem dan en rij gewoon door. Bij arabieren werkt het het beste om zulk gedrag te negeren!

Ik stap nooit af als hij echt vervelend is want dan heeft hij gewonnen en arabieren zijn erg uitgekookt Knipoog Zodra we beiden weer wat rustiger zijn ga ik weer gewoon verder en ik doe dan niets moeilijks maar alleen losrijden.. lekker ontspannen proberen te laten draven en galoperen net zo lang tot ik tevreden ben en hij toch nog zijn best gedaan heeft en dan pas stop ik.

Als ik zelf niet lekker in mijn vel zit dan ga ik absoluut niet rijden want dan botsen we waarschijnlijk omdat hij mij heel erg goed aanvoelt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:42

De bovenstaande tips zijn heel goed, maar waarom hou je deze pony als je eigenlijk niet echt met zijn gedrag overweg kunt tijdens het rijden?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:15

Sjonniej schreef:
De bovenstaande tips zijn heel goed, maar waarom hou je deze pony als je eigenlijk niet echt met zijn gedrag overweg kunt tijdens het rijden?

ze zegt toch ook niet dat ze met de pony geen weg kan, ze kan met zichzelf geen weg Schijnheilig .
ken jij een relatie waar altijd alles op wieltjes loopt (met dier óf mens)?
is het nu ook al verkeerd als je ergens probeert te komen met je paard Verward ? ze zegt toch nergens dat het niet klikt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:35

ingeo schreef:
ze zegt toch ook niet dat ze met de pony geen weg kan, ze kan met zichzelf geen weg Schijnheilig .
ken jij een relatie waar altijd alles op wieltjes loopt (met dier óf mens)?
is het nu ook al verkeerd als je ergens probeert te komen met je paard Verward ? ze zegt toch nergens dat het niet klikt?

1 ding is zeker; Als je zelf heel snel je geduld verliest, dan moet je geen pony nemen die het liefst zijn tempo bedenkt.
Als ik nu van mijzelf weet dat ik die eigenschap heb, zou ik dus niet op zoek gaan naar een pony met diezelfde eigenschap. Dan zit je elkaar gewoon in de weg, dan ben je net vuur en water.
Maarja, het blijft een open forum en ik vertel hoe ik erover denk. En het lijkt me niet dat ze heel goed met die pony overweg kan als ze tijdens het rijden nog al eens in de clinch liggen. Dan kan het op stal wel heel goed gaan, maar wees eerlijk daar heb je je paard niet voor?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:17

ik denk eerlijk gezegd dat iemand die zijn geduld heel snel verliest moet leren om daar iets aan te doen. want met elk paard loop je wel ergens tegenaan waardoor je de kriebels kan krijgen, en dat hoeft absoluut niet alleen snelheid te zijn. hoe denk dat zo iemand (en ik bedoel het dan in het algemeen, niet specifiek TS) reageert als een paard juist veel te slóóm is in de bak? juist, dan zal diegene zich dáár weer over opwinden. enz. enz.