Wat te doen met mijn haflinger, teugels trekken en scheuren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Wat te doen met mijn haflinger, teugels trekken en scheuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:10

Ik weet niet meer wat ik moet doen met mijn haflinger.... Zal het zo kort mogelijk vertellen.

Mijn haflinger is in de bak erg braaf, eerder niet voorwaarts dan wel. Hij houdt links erg vast, maar door veel dressuurmatig rijden krijg ik dat in de bak er aardig uit. Maar zodra ik in het bos kom, denkt hij dat hij een wilde hengst is. Hij kan alleen maar dribbelen en wil continu hard, harder, hardst. Hij pakt dan links vast en trekt vervolgens de teugels uit mijn hand en neemt een sprint. Ik heb een K&K bustrens met martingaal geprobeerd en een pelham enkel gebroken en een correctie bit. Maar het heeft geen effect. ik wil geen scherper bit, want dan krijgt hij alleen nog maar meer een hardere mond. Men zegt altijd je moet loslaten als hij vast houdt en dat doe ik dan ook, maar dan scheurt hij ervan door. Tegenhouden werkt ook niet want dat win je toch niet.
Het dribbelen is al erg irritant, maar dat getrek vind ik nog veel erger. Ik kan echt niks meer dan....
Ik heb nu maar besloten dat ik niet meer met anderen ga rijden in het bos en echt dressuurmatig ga trainen in het bos.
Nu is mijn vraag wie hier ook problemen mee heeft of heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!

Kiim

Re: Wat te doen met mijn haflinger, teugels trekken en scheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:16

Ik heb er geen problemen mee maar kun je niet bijvoorbeeld iemadn mee laten gaan, op de fiets ofzo die hem vasthoud??
En anders een lang zandpad en hem maar laten crossen, zodra die moe is wil die stoppen en dan laat je hem niet stoppen maar dan moet die ook echt doorrennen..

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:19

Moe is hij niet echt te krijgen, hij heeft echt een beren-conditie....

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:41

[quote="ACSM"]Ik heb nu maar besloten dat ik niet meer met anderen ga rijden in het bos en echt dressuurmatig ga trainen in het bos. /quote]

EEY!
Ik vind dit wel een goeie oplossing hoor. Ik had ook een redelijk hete onder mn kont. En ik pakte hem ook altijd op en ging inderdaad ook meer dressuur rijden. Het hielp bij mij goed.

Op het moment dat hij dan ontspannen is, dan moet je hem ook natuurlijk keigoed belonen!!! Dan kan je hem uiteindelijk steeds iets losser laten.

Maar ga in het begin alleen stappen...desnoods maar 15 minuten en dan draai je weer om....als dat helemaal toppie gaat dan pak je hier en daar wat draf mee en dat dan langzaam uitbreiden. Dan pak je langzaamaan stukjes galop mee....maar dan ook echt maar een paar pasje en dan weer verder stappen.

Het wil dan uiteindelijk best lukken hoor. Wat misschien ook wel helpt is om af en toen in een afgesloten weiland te rijden....je rijdt dan niet in de bak, maar toch kan hij niet echt weg!

Nou veel succes ermee!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:15

ik heb t zelfde probleem Boos! in de bak gaat t goed maar zodra je in t bos bent is t soms net als of ze onbestuurbaar is. Ze is in galop vaak niet te houden, mijn moeder zegt dat ik met losse teugel moet rijden omdat het een westernpaard is geweest...nou dat heb ik geprobeert maar dat heeft geen effect ze kan dan alleen maar harder gaan. Als ik in rengalop ga zorg ik wel dat het een lang pad is zonder bochten ofzo dat als ze echt niet terug wil, ze dan van zelf wel stopt als ze heel moe is. Als ik gewoon wil galopperen en ik merk dat ze er vandoor gaat trek ik d'r een beetje opzij .

Ik heb later vaak rustig buiten gereden, zonder de galop ze is hierdoor wel rustiger geworden. en als ik dan galoppeer zorg ik dat ik dat op de heenweg doe en dan steeds kleine stukjes dan is ze veel rustiger.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:33

Heb je hem ook wel eens omgetrokken en het bos als hij ging rennen? Eén teugel beetpakken en omtrekken. Dan moet hij maar niet als een idioot gaan rennen. Wel direct loslaten/ontspannen als hij op de correcte manier reageert.
Als je met een groep rijdt, wat ik begrijp uit bovenstaande, rijd je dan vooraan, in het midden of achteraan? Het kan zijn dat hij voorop wil lopen en als hij dus verder achteraan rijdt naar voren wilt.
Dressuurmatig trainen kan ook helpen, maar ontspan inderdaad als hij goed werkt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:56

Proberen goed met je zit te werken.Die van mijn vriend is ook erg snel buiten maar door haar goed op de zit terug te rijden heeft hij minder problemen nu.Idd dressuurmatig wat bezig houden wil ook wel helpen.
Je kan ook een tijdje alleen stappen buiten en af en toe een drafje om te kijken of het al beter gaat.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:08

ik denk dat je met je zit behoorlijk weinig te zeggen hebt als je haf er echt vandoor wilt Haha!
ferm maar eerlijk zijn is de boodschap. ook niet krampachtig, maar trek-los-trek-los. (niet snukken natuurlijk...)
hou je haf bezig, vraag stelling, buiging, doe ze een cirkeltje lopen, de ze zich concentreren. stap veel, wissel af met draf maar niet te lang. drafperiodes uitbouwen... succes!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:33

Ja leuk he die haffies. Ken er weinig die dit soort akties niet doen buiten als ze nog jong zijn. (en ze zijn pas beetje volwassen als ze rond de tien zijn!!! ha ha ha).
Probeer gewoon zo veel mogelijk naar buiten te gaan zodat dat niet meer zo nieuw en spannend is. Verder in het begin niet galoppperen maar wel lekker lange stukken draven, en dat mag best in een pittig tempo. Probeer tussendoor wat oefeningen te doen die je normaal in de bak doet, vooral beetje zijwaarts helpt om de controle te houden.
En wordt vooral niet kwaad (dat geeft vertrouwen voor je paard een goede leider wordt niet kwaad maar is "gewoon"duidelijk) blijf gewoon lachen en vertrouw erop dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Leer hem ook om zijn hals naar rechts en links te buigen vanuit de stap en later de draf (eerste in de bak) Als ie er dan vandoor gaat kan je dit als noodstop gebruiken. En als je de mogelijk heb ga eens met een bomvaste pony/paard samen rijden. Succes met je haf!!

forrestangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:43

eummmmmmm... mijn vriendin had ook zo'n paard, ze was ook heeel onrustig en schrok van alles, het liefst wou ze steigeren omdraaien en zo snel als ze kan terug naar huis galoperen ... toen kwam ik op het idee (alles bijna geprobeert)
gewoon elke dag (als mogelijk ) te voet met halster gaan stappen (op verschillende paadjes anders denkt hij dat hij alleen braaf moet zijn op dat één wegje) en daarna aan de hand met zadel tot het goed ging, daarna met iemand die met de longe schuin achter het paard stond (uit trap bereik natuurlijk) en toen alleen met iemand achter hun op de fiets en zo blijven doen en wonder boven wonder het ging al na 1,5 maand heeeel goed, nu gaat ze praktisch elke dag alleen het bos in omdat hun bak tijdelijk omverbouwd wordt!

ik weet niet of dit van nut is voor jou
(alle andere ideeen waren ook logisch en prima) maar ik deel met jou mijn ervaring, mischien wordt het wat!
veel sucses met je paard/pony

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 02:13

ik heb hier een andalusier daar heb ik zelfs eenongeluk meegehad
niet meer te stoppen!!
maar heb me niet laten kennen , ik rij nu met een pelhalm gebroken
bit met een kinketting daar heb jij ook mee gereden zag ik maar ze kunnen niet anders als reageren op je bovenste teugels rij je gewoon met een gebroken trens en voor je eigen veiligheid heb je je onderste teugels, dus als hij er vandoor gaat je onderste teugel even goed oppakken door de kinketting zal hij zeker reageren(niet te los vastmaken!) wel gelijk weer loslaten!!!
door dit schikeffect staat de mijne echt wel stil!
en die kan ook zeker door het lint! gaan.
succes ermee

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:14

Ik heb het probleem ook met mijn haf maar dan andersom buiten is ze sterk maar lief en luisterd ze goed maar als ik in de bak kom dan gaat keihard die galop erin als het zover is.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:33

niet aan twee teugels trekken om langzamer te gaan.
laat de teugels doorhangen en verandert hij van gang dan buig je zijn hoofd in naar links of rechts in de richting van je knie. Vasthouden tot hij niet meer terugtrekt en dan loslaten en verder lopen. Verandert hij weer van gang? opnieuw!

En niet gaan corrigeren als hij alleen harder gaat draven ofzo, dan maak je het voor je paard onduidelijk.

Ik dacht dat op www.horsemanship.org ergens staat uitgelegd hoe je dit aanleert (het is niet gewoon zn hoofd omtrekken, je maakt er een reflex van die je eerst in de bak aanleert)
De one-rein-stop, of noodstop.
Succes en neem er de tijd voor!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:19

Ik heb het idee dat dit een meer voudig probleem is. Het links vast pakken laat zien dat het paard scheef is. Een scheef paard loopt altijd op de voorhand en kan dus of niet vooruit te branden zijn of juist niet te houden. Tijdens het niet te houden valt het paard over de voorhand heen en dan vooral het dragende voorbeen dus linker voorbeen en komt dan in een cirkel van harder harder anders val ik op mijn neus.

Op het moment dat hij recht is zou het rennen dus al minder zijn.
Verder denk ik aan het leren respecteren en dat niet door zweep maar door consequent handelen en rustig reageren.

Voor beide dingen is les het belangrijkste wil je dit ook bereiken. Vooral het recht richten is niet iets om zelf zomaar te doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:44

Citaat:
Ik heb het idee dat dit een meer voudig probleem is. Het links vast pakken laat zien dat het paard scheef is. Een scheef paard loopt altijd op de voorhand en kan dus of niet vooruit te branden zijn of juist niet te houden. Tijdens het niet te houden valt het paard over de voorhand heen en dan vooral het dragende voorbeen dus linker voorbeen en komt dan in een cirkel van harder harder anders val ik op mijn neus.

Op het moment dat hij recht is zou het rennen dus al minder zijn.
Verder denk ik aan het leren respecteren en dat niet door zweep maar door consequent handelen en rustig reageren.

Voor beide dingen is les het belangrijkste wil je dit ook bereiken. Vooral het recht richten is niet iets om zelf zomaar te doen.

Josien heeft helemaal gelijk Knipoog .

Ik heb precies hetzaelfde gehad met mijn haflinger.
Na een paar lessen rechtrichten werd het al stukken beter.
Vooral als ik alleen reed...met een groepje is en zal altijd wel een probleem blijven maar zodra ik mijn paard weer recht heb durf ik best naar een iets pittiger bitje te grijpen voor de groeps buitenritten.

Het is immers ook een beetje bescherming tegen zichzelf.

Maar eerst flink werken aan het rechtrichten.
www.hoefkatrol.com staan zeer nuttige dingen over rechtrichten.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 15:46

Bedankt allemaal voor de reacties....

In de bak ben ik dressuurmatig aardig aan de slag gegaan en dat gaat heel goed. Ik kan hem steeds beter op 2 teugels rijden met evenveel druk. Uiteraard heb ik ook les elke week.

Maar het grote probleem is het bos, hij verandert echt in een wilde hengst (ik zou willen dat hij zo zou showen in de bak... Clown )
Morgen ga ik alleen het bos in en ga ik gewoon dressuren in het bos.

Ik houd jullie op de hoogte.....

b_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:43

een pessoa bit kan ook een optie zijn die is niet scherper maar dan komt er druk op het hoofd te staan als je de onderste teugel gebruikt het werkt bij mij wel altijd bij zulke paarden/pony's ..... Knipoog

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:13

Ik heb ook zo'n verzorgpony gehad. Deze was in de bak en buiten zo. Eerst heb ik er voor gezorgd dat het in de bak beter ging gewoon een kwestie van veel oefenen. Vaak liet ik haar ook eerst los in de bak.
Voordat ik buiten ging rijden, liet ik haar rennen in de bak. Ik dus in het midden met een zweep en dan maar laten crossen. Ze leven zich dan helemaal uit. Dan even in de bak en dan naar buiten. Eerst kleine stukjes en dan eerst alleen stappen als dit goed gaat kan je ook kleine stukjes gaan draven. Hoe beter het gaat hoe meer je van haar kan vragen. En als ze gaat dribbelen en ze houdt niet op mag je haar best een keer een ruk in haar mond geven. Bij mij heeft dit erg geholpen. Ik heb deze pony anderhalf jaar verzorgt. Na ongeveer een jaar was ze pas echt goed handelbaar. In de bak en buiten.
Hoop dat je hier wat aan hebt

groetjes Kim