2 vraagjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2 vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:23

Hej, mijn lespaardje loopt altijd erg met zijn hoofd in de lucht en heeft daarom ook een martingaal er aan hangen... Om hem ontspannen en nageeflijk te rijden moet ik de teugels langer laten, buiten teugel erbij en met ophoudingen met de binnenhand proberen hem ontspannen te laten lopen. Ook moet ik erg mijn handen naar voren doen, en hem zijn eigen tempo laten uitkiezen (wel in stap/draf/galop zegmaar). Nu wou ik weten hoe jullie deze manier vinden, en als hij niet goed is, wat voor tips jullie dan hebben...

Ik heb ook een 2e probleem met het door de hoeken rijden, valt ie erg naar binnen, als ik dan met mijn binnenbeen hem naar buiten probeer te 'duwen' reageert hij maar amper... Tips Schijnheilig ?

Laulitz

Re: 2 vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:27

melanie__b schreef:
Ik heb ook een 2e probleem met het door de hoeken rijden, valt ie erg naar binnen, als ik dan met mijn binnenbeen hem naar buiten probeer te 'duwen' reageert hij maar amper...
Tips
Schijnheilig ?

dat wil k ook wel weten want dat doet die van mij ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:27

Hij is verder btw wel goed aan het been enz. reageert er gewoon goed op, zonder sporen of zweep...

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:10

evengoed zweepje erbij en een tik verkopen als hij door je binnebeen valt in de hoek.

Verder heb ik het idee bij wat ik lees dat je wel voldoende doet om zijn hoofd omlaag te krijgen. Ik lees niet dat hij bij het kiezen van zijn eigen tempo te hard gaat of zo dus das geen probleem.

Maar dat omvallen in de hoek is de grootste ergernis van elke ruiter. Leer hem dit af.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:21

EEY!
Het is heel belangrijk dat je pony goed aan je beenhulpen is. Want als jij binnenbeen geeft, moet deze natuurlijk ook opzij gaan. Ik denk dat je pony het niet geheel snapt, dus misschien kan je hem leren opzij te gaan voor jou been. Rijdt bijvoorbeeld een volte en verklein deze, dan op je binnebeen naar buiten. Hangt hij verschrikkelijk tegen je been in, geef hem dan maar een keer flink been. Maar let hierbij dan wel op dat je hem wel van voren begrenst, want hij moet immers opzij voor je been.

Heb je flink been gegeven en reageert hij nog niet, geef hem dan maar een tikje achter je kuit, dus niet op zijn kont, want dat is immers voorwaarts en hij moet opzij!!

Let er bij het bovenstaande wel op dat je eerst met je binnenteugel een kneepje geeft, dus dat hij iets stelling naar binnen heeft en dan pas je been in laten komen. Want als hij al naar buitengesteld is, dan is de binnenkant dus eigenlijkwat harder en komt je been niet goed in!!

Vervolgens moet je hetzelfde toepassen in de hoeken! (klinkt simpel he Haha! )

Owkee, en dan het eerste probleem. Mijn antwoord is: NEE. Hoe rijdt je een paard nageeflijk en ontspannen?? Juist door hem van achter naar voren te rijden. Op hem moment dat jij hem zijn eigen tempo laat kiezen rijd je hem dus niet van achter naar voren. Dus op jouw tempo rijden en altijd je been erbij!!

Nou, veel succes ermee. Enne, oefening baart kunst Knipoog

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:23

PingWing schreef:
Maar dat omvallen in de hoek is de grootste ergernis van elke ruiter. Leer hem dit af.

Ik denk dat hij snapt wat de ruiter wil. Eerst bij de ruiter kijken: geeft hij wel de juiste hulpen en uit de tekst blijkt naar mijn idee dat dit niet het geval is!!

Enne wat betekent een tik verkopen??? Dat tie voorwaarts moet of dat tie stout is!! En is dat wat je wilt bereiken?? Nee, hij moet buigen om je binnenbeen!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:04

Allereerst een paard rijd je van achter naar voren en de voorkant is niet belangrijk zolang de motor achter niet gestart is. Houd op met voor te priegelen. Concentreer je op achter.

Dan de ophouding, het regelen van het tempo, het regelen van de hoofd hals houding gebeurt op de BUITENteugel. De binnenteugels is slechts daar om de stelling aan te geven.
Het paard moet je continue ondersteunen met hele en halve ophoudingen, dwz in makkelijke termen de buitenteugel sluit en opent als het paard nageeft maar dit alles ophoudingen moet je ondersteunen met been en zithulpen. De binneteugel draait in en geeft na.

Voor het correct door de hoeken rijden moet je de stelling vragen, paard moet altijd druk op de buitenteugel nemen, buitenbeen iets achter de singel binnenbeen erop. Zit rechtop en drijf je paard die hoek in.

Ook nu geld weer 99 keer de fout van de ruiter en slechts een keer de fout van het paard en ook dan vaak nog weer omdat het paard het niet begrepen heeft.

Handen blijven altijd maar dan ook altijd op de plaats zodat het paard weet waar die de aanleuning meot zoeken. Om aan te draven of wat dan ook rijd je een bepaald evenwicht balans in het paard ga je nu in een keer je handen afsteken dan verander je het hele evenwicht weer hoe moet je paard dan correct aandraven?

Dus conclusie van het verhaal jouw paard is helemaal niet aan je been en aan je hulpen en jij bent niet consequent genoeg met je hulpen. In het begin is een zweep heel erg handig of sporen, direct bestraffen als je voor jezelf 100 punten zeker kunt zijn dat je het goed en correct gevraagd hebt.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:57

misschien proberen dat er iemand aan de hand meeloopt en als hij dit dan gewoon doet en netjes door de hoeken meeloopt, dan is het puur aanstellerij...(jij moet ondertussen wel binnenbeen geven natuurlijk Knipoog )
of de buitenteugel aantrekken (de binnenteugel loslaten)
en binnenbeen, het kan zijn dat hij het eng vind Haha! suc6