Ik wordt er niet goed van...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Ik wordt er niet goed van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:54

God, mevrouw heeft weer wat verzonnen hoor Rolleyes

Wanneer ze niet luistert, en een beetje loopt te etteren, kijgt ze een tikkie op haar kont als ik aan het rijden ben. Elke keer als ik dat doe, ga ik een gevecht met haar aan. Ze geeft een bok, maar dat mag ze niet als verzet tegen de zweep. Nog een tik dan maar. En dan begint het. Ze draait rondjes, bokt en bokt, maar ik blijf tikjes geven als ze dat doet, dat mag ze gewoon niet. Ik ben wel wat gewend, ik ga in mijn beugels staan en ik merk er niets van. Maar dit hoort natuurlijk niet. Dus, wie komt er met dé oplossing?

En dat voor een pony van 22 Vork

carlijn83

Re: Ik wordt er niet goed van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:08

Ik hoop dat je wel haar eerst met je been probeert te corrigeren voordat je dr een tik geeft?
Anders is dat wel in een keer de zweep zeg maar, geef haar eerst een waarschuwing met je kuit als ze begint, reageert ze daar niet op, okay, dan kun je een tikje geven.
Ze mag daar zeker niet tegen in gaan.
Dus als ze daar op terugreageert door nog meer te bokken en rondjes enzo. Hand vrij en naar voren rijden!! met been en event met zweep maar ze moet naar voren!
Jullie hebben allebei helemaal niets aan zo'n gevecht!
Problemen voorwaarts oplossen!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 12:18

carlijn83 schreef:
Ik hoop dat je wel haar eerst met je been probeert te corrigeren voordat je dr een tik geeft?
Anders is dat wel in een keer de zweep zeg maar, geef haar eerst een waarschuwing met je kuit als ze begint, reageert ze daar niet op, okay, dan kun je een tikje geven.
Ze mag daar zeker niet tegen in gaan.
Dus als ze daar op terugreageert door nog meer te bokken en rondjes enzo. Hand vrij en naar voren rijden!! met been en event met zweep maar ze moet naar voren!
Jullie hebben allebei helemaal niets aan zo'n gevecht!
Problemen voorwaarts oplossen!

Ja, ik corrigeer haar wel eerst met mijn been, uiteraard Lachen
Bedankt voor de tips, vanmiddag kijken of het werkt Lachen

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:18

veel naar voren rijden en probeer het eens zonder zweep...en als ze loopt te etteren gewoon een beste schop of een tikje met de teugels op de hals...
als het egt niet lukt een tikje met de zweep op de plek waar je eigenlijk je benen houd of een tikje op de hals...dan heeft ze geen reden om te bokken want er is helemaal niks wat haar kont aanraakt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:28

myhorse schreef:
veel naar voren rijden en probeer het eens zonder zweep...en als ze loopt te etteren gewoon een beste schop of een tikje met de teugels op de hals...
als het egt niet lukt een tikje met de zweep op de plek waar je eigenlijk je benen houd of een tikje op de hals...dan heeft ze geen reden om te bokken want er is helemaal niks wat haar kont aanraakt

idd
en als ze begint te bokken hupla meteen naar voren racen(nouwja niet racen maar galoperen dan) en dan vervolgens weer rustig verder gaan...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:43

Oke, hartstikke bedankt allemaal, hopen dat het helpt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:53

eerst been dan een tikje en als ze dan echt niet luistert en enorm harde knal verkopen }> Denk dat je er dan zo vanaf bent...

Maar heb je ook les?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:33

Jeetje waarom sla je haar op de kont als ze niet luistert? Boos! Boos! Boos! Boos!
Das bokken uitlokken. Jij geeft been zij luistert niet jij pakt de teugels in een hand, draait je bovelichaam naar achteren en tikt haar op de kont en dan denk je dat ze dan nog weet waar dat tikje voor was?

Ooit van een dressuurzweepje gehoord direct achter het been? Been, zit en hand geen reactie dan direct been, zit, hand en direct achter het been de zweep alles tegelijkertijd. Als ondersteuning van je hulp.
De zweep mag nooit als straf dienen.
Slaan met dezweep is een teken van onmacht. En onmacht betekent dat je niet in staat bent het gevraagde te doen.

Als ik jouw paard was bokte ik je er ook af.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:55

ze heeft weer wat verzonnen...? Verward
waarom zou je er maar meteen van uitgaan dat de pony het doet omdat ze stout wil zijn?
er zijn zo veel redenen op te noemen waarom een paard bokt onder zadel
past het zadel wel echt goed ?
heeft ze spierpijn ?
hoe lang geleden is ze naar de tandarts geweest ?
is er soms een (rug)wervel verschoven door dat ze b.v een keer is uitgegleden ?
paarden verzinnen echt niet zomaar iets.. waarom veel mensen dat denken is me een raadsel Verward
ze kunnen niet praten dus als ze pijn hebben kunnen ze maar 1 ding doen, en dat is.... zich vervelend gedragen!!

dan is het erg oneerlijk om haar daarom te straffen met de zweep
ik zou de pony eens een keer goed laten checken of ze nergens last van heeft

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:22

Ik vraag me eigenlijk af wat jij vervelend noemt en waarom je daarvoor met de zweep moet slaan.Ik denk dat je beter zonder zweep kunt gaan rijden en het op een andere manier gaat oplossen want hier hebben jullie allebei niets aan.Het heeft echt geen zin om maar door te slaan met de zweep omdat je paard steeds door bokt jij moet je gaan afvragen waarom je paard bokt.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:21

Luckey schreef:
eerst been dan een tikje en als ze dan echt niet luistert en enorm harde knal verkopen }> Denk dat je er dan zo vanaf bent...

Jaa dat is heel goed, hartstikke hard meppen want dat helpt, daar wordt het probleem wel mee opgelost, daar wordt het echt veel beter van Rolleyes
@ Unamie: _/-o_

Kijk inderdaad eerst even of er niet iets aan de hand is met het zadel of met de rug van je paard want een paard zal heus niet vervelend gaan doen omdat ie daar zin in heeft. Als paarden vervelend zijn dan hebben ze daar een reden voor en dat zal ofwel spierpijn, ofwel een niet passend zadel, ofwel rugklachten zijn of de ruiter doet iets fout maar hij doet t echt niet om leuk te wezen...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:12

Gemma schreef:
Luckey schreef:

Jaa dat is heel goed, hartstikke hard meppen want dat helpt, daar wordt het probleem wel mee opgelost, daar wordt het echt veel beter van Rolleyes
@ Unamie: _/-o_

Kijk inderdaad eerst even of er niet iets aan de hand is met het zadel of met de rug van je paard want een paard zal heus niet vervelend gaan doen omdat ie daar zin in heeft. Als paarden vervelend zijn dan hebben ze daar een reden voor en dat zal ofwel spierpijn, ofwel een niet passend zadel, ofwel rugklachten zijn of de ruiter doet iets fout maar hij doet t echt niet om leuk te wezen...

Ik heb wel het idee dat ze een beetje jolig doet of iets dergelijks. Ze heeft het namelijk vanaf dat ik op een andere stal sta, waar ik buiten moet rijden.

Bedankt voor de tips allemaal!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:21

Als je paard geen stelling wil lopen wil dat nog niet zeggen dat ze niet naar je been luisterd.Ik denk dat ze dit nog moeilijk vindt en je zit natuurlijk ook aan spieren die dan worden opgerekt en dat voelt ze natuurlijk wel en daarom proberen paarden er wel eens onderuit te lopen ik vind het dan niet eerlijk om met de zweep te gaan slaan dan snapt je paard helemaal niet meer wat de bedoeling is.Je moet lekker blijven oefenen en af een toe een klein stukje stelling vragen en dan weer terug zo wordt je paard steeds losser en leniger.

Als het komt omdat ze jolig is laat haar dan even dat lolletje hebben en ga dan weer verder met wat je aan het doen bent ik zou mijn paard hier nooit voor straffen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:31

monsera schreef:
Als je paard geen stelling wil lopen wil dat nog niet zeggen dat ze niet naar je been luisterd.Ik denk dat ze dit nog moeilijk vindt en je zit natuurlijk ook aan spieren die dan worden opgerekt en dat voelt ze natuurlijk wel en daarom proberen paarden er wel eens onderuit te lopen ik vind het dan niet eerlijk om met de zweep te gaan slaan dan snapt je paard helemaal niet meer wat de bedoeling is.Je moet lekker blijven oefenen en af een toe een klein stukje stelling vragen en dan weer terug zo wordt je paard steeds losser en leniger.

Als het komt omdat ze jolig is laat haar dan even dat lolletje hebben en ga dan weer verder met wat je aan het doen bent ik zou mijn paard hier nooit voor straffen.

Ik heb niet gezegd dat het alleen zo is bij stelling vragen he Knipoog
Zoals vandaag ook, ik drijf haar aan om in draf te krijgen, en krijg geen reactie. Geef een wat hardere schop, krijg nog steeds geen reactie. Veel stelling vraag ik ook niet, het is maar een klein beetje wat ik vraag, en dat kan ze met gemak, dat heb ik allang al gemerkt. Ik vind het best dat ze een lolletje wil, maar niet als het zo blijft.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:32

22 jaar en begint vervelend te worden? Ouderdomsverschijnselen met pijn in gewrichten, rug ect ect ect.

Pas alsjeblieft op!! Weet natuurlijk niet hoe zware arbeid jij vraagt of wat je doet. Maar een beesje van 22 is geen paardje meer van 7!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:35

QuijoSavan schreef:
22 jaar en begint vervelend te worden? Ouderdomsverschijnselen met pijn in gewrichten, rug ect ect ect.

Pas alsjeblieft op!! Weet natuurlijk niet hoe zware arbeid jij vraagt of wat je doet. Maar een beesje van 22 is geen paardje meer van 7!

Ze hoeft absoluut niet zwaar aan het werk met het rijden, ik denk dat ik haar ongeveer een kwartiertje echt laat werken, en het andere half uur gewoon lekker beetje laten draven etc.

Dit dan ongeveer 2/3 keer in de week, verder rijd ik gewoon lekker, vaak met lang teugeltje Lachen

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:21

Natasja91 schreef:
Ik heb wel het idee dat ze een beetje jolig doet of iets dergelijks. Ze heeft het namelijk vanaf dat ik op een andere stal sta, waar ik buiten moet rijden.

Reed je anders nooit buiten? Als ze nu ineens buiten rijden moet dan is dat natuurlijk ook weer heel anders en nieuw en een andere stal is voor ons misshcien niet zo een verandering maar bij de meeste paarden is dat wel een hele verandering dat ze ineens ergens anders neergezet worden...

Als het echt joligheid is en je weet het zeker dan moet je gewoon stug doorrijden, er zo weinig mogelijk aandacht aan besteden. Dat helpt beter dan elke keer met de zweep eroverheen.

Maar misschien heeft ze dus ook wel ergens pijn. Als ik jou was zou ik toch eens de DA laten kijken naar haar rug/gebit etc. Hij kan beter een keer teveel komen dan te weinig toch? Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 11:32

Gemma schreef:
Natasja91 schreef:

Reed je anders nooit buiten? Als ze nu ineens buiten rijden moet dan is dat natuurlijk ook weer heel anders en nieuw en een andere stal is voor ons misshcien niet zo een verandering maar bij de meeste paarden is dat wel een hele verandering dat ze ineens ergens anders neergezet worden...

Als het echt joligheid is en je weet het zeker dan moet je gewoon stug doorrijden, er zo weinig mogelijk aandacht aan besteden. Dat helpt beter dan elke keer met de zweep eroverheen.

Maar misschien heeft ze dus ook wel ergens pijn. Als ik jou was zou ik toch eens de DA laten kijken naar haar rug/gebit etc. Hij kan beter een keer teveel komen dan te weinig toch? Lachen

Je hebt helemaal gelijk, bedankt Lachen