Paard bijna niet te houden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard bijna niet te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:53

Ik ben inmiddels al weer bijna 2 en een half jaar bezig mijn paard wat rustiger te krijgen, het gaat beter dan in het beging maar om nou te zeggen dat het echt goed gaat... nee.
(Vandaag weer zo'n race rit gereden)
In de draf ben ik vooral bezig om haar in een rustig tempo te laten draven, alleen me zit heeft daar helaas geen effect op dus moet ik eigenlijk steeds ophoudingen maken en pas dan lukt het misschien om een redelijke draf te krijgen.
Een galopje in de bak gaat goed maar om vervolgens terug te gaan in de draf is erg moeilijk met haar, zij wil vooral doorgaan doorgaan en nog eens doorgaan.
Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ook ik nog veel moest leren en dat het misschien allemaal wel aan mij lag/ligt.
Vandaar dat ik 2 keer in de week les heb van 2 verschillende mensen (2 weten altijd meer dan 1) en regelmatig een lesje van mensen die bij mij op stal staan.
Vandaag was me paard weer zoals meestal erg bezig met harder willen gaan.
Een vrouw die bij mij op stal staat wilde graag helpen (heeft Z+w dressuur) -kan naar mijn mening goed rijden en rijdt verschillende paarden- dus ik zei tegen haar:
anders ga jij er even op kan je het eens voelen (helpt mij vaker vandaar)
Ze wist niet wat haar overkwam toen ze een drafje ging proberen >
paard wilde namelijk een galop... ging dus over in galop en harder harder... en vervolgens bijna niet meer in de draf te krijgen een paar passen misschien maar de galop was het leukste... dus daar ging ze weer in de galop.
Dit heeft ze mij nog NOOIT geflikt, moet ze ook niet doen maar daar gaat het even niet om.
Wat kan ik hier nog aan doen?
Echt alle hoop lijkt ineens hopeloos te zijn geweest Verdrietig
Heeft iemand één goeie tip?

Kom nou niet met medische dingen paard is helemaal binnenste buiten gekeerd, zadel is op maat gemaakt en de tandarts is in september nog geweest.

PingWing

Re: Paard bijna niet te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:14

wat doet ze aan de longe? het zelfde? Anders kun je haar mss een tijd aan de longe training op rust. Als ze hier wil lopen kan ze lopen tot ze het niet meer leuk vind. En op het moment dat zei wil stoppen ga jij werken.

Als je liever niet aan de longe traind zou ik zegge: laat haar eens lopen tot ze zelf stopt. Ik weet niet of ze lekker zit, maar dan laat lopen. Ze stopt vanzelf een keer. En op dat moment ga je*net as hierboven* beginnen met het echte werk. Want met een paard dat zo crosjt kun je echt niets mee.

Ik weet niet of ze het doet omdat ze in de stress zit, maar als ze het alleen maar doet om niet te hoeven werken kun je* als je zelf stevig zit* haar een keer tegen de bakrand stil zetten. Daar laten staan tot ze helemaal ontspannen is en daarna weer doorgaan met rijden. Als ze dan weer begint te rennen steeds opnieuw tot ze het snapt. Dit is natuurlijk geen manier bij een paardje dat gaat rennen vanwege stress, want zo raakt het alleen meer over de rooie.

En dat de z ruiter het ook niet kan hoeft niets over jou paardje te zegge. Er zijn ruim voldoende z tot internationale ruiters die nog nooit op een jong of moeilijk paard hebben gereden. Die altijd alleen op makkelijke rustige fijna paardjes rijden.

Vertel eens wat meer over de reden van het geren. Mss dat ik me dan meer kan voorstellen waarom ze het doet....

Ik hoop dat het goedkomt

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:25

hoi,

Weet je hoe er op je paard gereden is voordat ze bij jou kwam?
Hier kan ook de oorzaak van jou probleem nu liggen.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 00:11

Oké, wat meer informatie over me paardje.
Want ik weet zeker dat het verleden ermee te maken heeft, moest ik eigenlijk ook even vermelden... is erbij ingeschoten Bloos
Me paard heeft vanaf haar 2de tot en met een stukje van haar 5de gekoerst maar was hiervoor niet snel genoeg.
Is toen eigenlijk bij mij terecht gekomen... (ontzettend gemeen belazerd door die handelaar, bleek achteraf een handelaar te zijn geweest Boos! en ik dacht een rijpaard met KWPN papieren te hebben gekocht en vele met mij) )
Het is echt een schat van een beest en ik denk ook te weten dat ze het race niet doet om iemand dwars te zitten.
Ze is een echte stress kop en hoe langer ze rent hoe erger het wordt.
Ik heb inmiddels gelukkig wel veel vertouwen gewonnen maar in dit deel blijf ik maar hangen...
En eigenlijk ben ik zo bang dat dit nooit meer overgaat Verdrietig
maar te gelijkertijd wil ik dit paard niet opgeven, want het is zo'n lieverd (ook al komt dat nu niet zo goed naar voren)

PingWing
Ben wel blij om te horen dat niet alle z ruiters een moeilijk paard kunnen rijden Knipoog
was vandaag wel erg moeilijk toen ik zag dat het haar niet lukte.
Het longere is misschien een oplossing... maar ze valt liever dood neer dan opgeven, maar kan het wel proberen.

Jullie denken nou toch ook niet dat dit hopeloos is?
Wel eerlijk zijn hoor.... ene, ik hoef echt geen z te rijden Bloos

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:21

Hoi sas,

Nou dan is het niet zo gek dat ze vooruit wil.....

Ik weet niet of het mogelijk is voor jou maar beginnen met stappen half rondje draven en an weer stappen niet teveel druk op de teugels.... geeft een gevoel van minder druk bij je paard en dit heel langzaam verder gaan uitbreiden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:05

Van derenbaan en verleden dat je neit kent maakt het er niet makkelijker op natuurlijk.

Niet iedere Z-ruiter is ook een goede rutier. Sommige mensen stralen op een paard maar kunnen met een ander paard nog geen B-proefje rijden dus dat zegt ook niks.
Bovendien van te veel mensen les is eigelijk niet zon goed idee het werkt vaak verwarrend. Dus als ik jou was zo ik in die rij mensen de beste eruit kiezen das een.
Verder om terug te komen op jouw paardje als jij dat verhaal maar continue toestaat kun je van die vrouw niet verwachten dat het haar wel in een keer lukt.

Het valt en staat bij jou manier van rijden. Dan maar een keer grof doorkomen, de bak gaat nooit verder dan het beschot, daar loopt geen paard doorheen.
Ik denk dat het probleem daar ligt dat jij niet geleerd hebt of het dit paardje niet geleerd hebt op jouw been- en zithulpen en jouw handen te reargeren en dat jij het paard mischien wel van achter naar voren rijd en hij goed reargeert op je been maar hij is niet aan de hulpen.

Dus voor nu heel erg consequent aanpakken been is vertrek en grofweg de combinatie van hand-, zit en been is ho. Niet reargeren dan kom maar iets groffer door.
Aanpakken dat paard anders wordt het niets.
Luisteren moet die. het heeft niet met renbaan te maken. Ik ken een paard dat van de renbaan kwam en nu Z-sressuur loopt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:51

ik kan je niet helpen, denk ik, maar ik heb zo'n zelfde probleem geloof ik. Ik weet niets van mijn paardje(volgens tandarts 20 jr) maar hij lijkt erg veel op een volbloed. Het is een schat, maar in de les is het een race eend. Hij wil alle andere voorbij en isdaarbij moeilijk te corrigeren.
Mijn instructrice (stapt er niet op, overigens) roept steeds dat ik hem meer ontspannen meot laten lopen. Maar toevallig gisteren kregen we een les aan de lange teugel en er was geen houden aan .

Het eni9ge voordeel wat ik ten opzichte van jou heb, is denk ik dat mijn paard alleen in de bak, voorbeeldig braaf is. Ik moet hem dan zelfs actief voorwaarts drijven. Vingers aflikken

Ik volg je topic, misschien heb ik er ook nog wat aan.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:57

Kafue schreef:

Het valt en staat bij jou manier van rijden. Dan maar een keer grof doorkomen, de bak gaat nooit verder dan het beschot, daar loopt geen paard doorheen.
Ik denk dat het probleem daar ligt dat jij niet geleerd hebt of het dit paardje niet geleerd hebt op jouw been- en zithulpen en jouw handen te reargeren en dat jij het paard mischien wel van achter naar voren rijd en hij goed reargeert op je been maar hij is niet aan de hulpen.

Dus voor nu heel erg consequent aanpakken been is vertrek en grofweg de combinatie van hand-, zit en been is ho. Niet reargeren dan kom maar iets groffer door.
Aanpakken dat paard anders wordt het niets.
Luisteren moet die. het heeft niet met renbaan te maken. Ik ken een paard dat van de renbaan kwam en nu Z-sressuur loopt.

Zoals sas vertelde is haar paardje een stresskip. Ik ben het op vele fronten met je eens kafue, maar met een stresskip moet je niet tegende bakrand rijden, want dan schiet hij alleen verder in de stress en zal er helemaal geen schot meer te richten zijn...

Loopt je paardje ook met zijn hoofd in de lucht? Of loopt hij wel lekker met zijn neusje aan de loodlijn? Want as hij zijn hoofdje omlaag brengt zal hij ook beter moeten uitkijken waar hij zijn benen neer zet, anders raakt hij uit evenwicht. Als het je niet lukt om haar omlaag te rijden onder het zadel, dan kan het helpen om hem een week of twee alleen te longeren met een touwtje. *bevestigen thv elleboog, naar bit, tussen voorbenen, naar bit, en andere kant thv elleboog aan singel bevestigen* Zo zal je paardje meer ontspannen gaan lopen, met zijn hoofd omlaag. Het zal hiermee dan ook gaan leren dat *als ze haar hoofd heel erg in de lucht steekt* druk op de mond niet prettig is. Ik heb nu het idee dat ze dat niet inziet gezien ze constant druk op haar mond heeft doordat jij steeds ophoudingen blijft maken. Wel moet je er met de touwtjes opletten dat ze zo lang vastgezet worden dat het paard zijn neus net voorde loodlijn kan houden. Als het paard zijn hoofd nog verder omhoog wil krijgen dan word druk opgebouwd.
Ik weet niet of ze een gevoelige mond heeft* dat mis ik even, kan zijn dat ik erover heen lees* maar dan kun je een een stuk elastiek aan de singel bevestigen*daar waar de beugels hangen zal ik maar zeggen* en daar dan de touwtjes aan vast knopen. Zo geeft het iets meer mee en zal je paard sneller de bedoeling van omlaag gaan snappen.

Ik heb ook al eens op een draver gereden, en met veel *heeel veel* geduld is het daar ook mee goedgekomen. Op een gegeven moment kon de eigenaresse er zelf alleen mee op buitenrit zonder dat hij spatjes vertoonde.

Ik heb het nu geloof ik heel veel over longeren. Maar als je beter rijd is het ook slim om idd, veel overgangen tussen stap en draf te rijden. Galop komt wel tegen de tijd dat ze deze overgang heel netjes kan maken en goed onder je blijft. Denk daar nog maar niet aan. Ook door heel langzaam te lichtrijden* jah dat IS moeilijk Knipoog * zul je je paard uit evenwicht brengen waardoor het dus op jou moet gaan letten en langzamer zal moeten gaan lopen wil het niet omvallen.

Wat ook al vermeld is en waar ik me bij aansluit is dat je de beste instructeur ui moet zoeken waar je verder bij wil lesse. Elke instructeur houd er een andere trainingmethode aan over. De ene vind dat je met zoown paardje door moet rijden, de adnere zegt blijf stappen tot ze rustig is. Dit kan zowel voor ruiter als voor paard verwarrend zijn. Ook teveel andere mensen kan negatief zijn. Het paard zal dan ook het vertrouwen in jou kwijtraken doordat het niet weet of hij bij jou nu wel of niet door moete lopen.

Ik hoop dat je iets aan me hebt, ik vind het echt sneu dat je het plezier in het rijden met je paardje bijna kwijt bent hierdoor. Ik heb nu bijna zoiets van: Ik kom wel n keer langs om te kijken hoe ze het doet. En om je eventueel te helpen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:03

santos schreef:
ik kan je niet helpen, denk ik, maar ik heb zo'n zelfde probleem geloof ik. Ik weet niets van mijn paardje(volgens tandarts 20 jr) maar hij lijkt erg veel op een volbloed. Het is een schat, maar in de les is het een race eend. Hij wil alle andere voorbij en isdaarbij moeilijk te corrigeren.
Mijn instructrice (stapt er niet op, overigens) roept steeds dat ik hem meer ontspannen meot laten lopen. Maar toevallig gisteren kregen we een les aan de lange teugel en er was geen houden aan .

Het eni9ge voordeel wat ik ten opzichte van jou heb, is denk ik dat mijn paard alleen in de bak, voorbeeldig braaf is. Ik moet hem dan zelfs actief voorwaarts drijven. Vingers aflikken

Misschien kun jij met je instrucvtrice overleggen ofdat jij in de les niet vooraan mag rijden. Of rijden jullie allemaal door elkaar in de les. Als je allemaal door elkaar rijdt, dan zal het paard, mits je hem goed bezig houdt, niet meer denken aan inahlen omdat het zijn aandacht bij jou heeft en niet bij de andere paarden. Zoals ik uit je verhaal opmaak is je paard bang om achter aan "de kudde"te komen, wat ook logisch is. Een paard dat achter aan de kudde loopt in het wild is natuurlijk een veel makkelijkere prooi voor wilde dieren dat een paard dat ergens in het midden of voor aan loopt.
Overleg even met je instructrice*als jullie achter elkaar rijden in de les* Of jij niet vooraan kunt rijden. Ik heb zoown vermoeden dat het dan wel rustig wil gaan lopen, gezien het ook rustig is als het alleen gereden word.
Veel succes!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:25

Hallo,

Paarden die voor racen zijn gebruikt hebben geleerd om voor veel druk harder te rennen. Hoe meer druk op de teugels hoe harder ze gaan. Je moet het dus anders oplossen. Je paard moet nu leren op commando's of op andere signalen te reageren. Zorg er voor dat het nooit een trekpartij gaat worden, want dat ga je altijd verliesen. Misschien is een bitloos hoofdstel een oplossing.

Succes!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:05

Ik heb enkele x race paarden in de prive lessen. Waar het in de lessen vooral om gaat is eerst op de grond controle en het paard leren zich zelf te dragen. Onder het zadel word er sterk gewerkt aan commando's puur op lichaamstaal dus zit enz. Voel je ook maar dat je geen 100% controle meer heb, terug naar een gang lager en dan overnieuw opwerken. Desnoods 1 of twee stappen goed dan het paard met veel moeite terug krijgen na 10 stappen b.v.

De basis en het belangrijkste is naar mijn mening dus het grondwerk onderandere het los werken en werken aan de hand. Op mijn site vind je info hier over op NH gebied.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:15

zo'n probleem heb ik ook...
ik rij een Z dresuuur paard en M springen..maar ze is gewoon niet te houden...
eerst was ze super maar nu gewoon alleen maar crossen...je moet gewoon telkens inhouden en kun je bijna niet rustig op dat paard zitten... Verdrietig dat paard dat ik rij is aan de longeerlijn exact hetzelfde en super goed aan been en weigert aan teugel te gaan...
en ze is egt niet moe te krijgen,...ze zweet wel ontiegelijk maar ze word gewoon niet uitgeput en kan alleen maar meer...dus ik heb der aan de long gedaan ook wel eens los gewoon alleen galoperen...nou naar 2 uur stond ik er nog zonder zweep en ze vertikt het gewoon te stoppen...ze wil gewoon doorgaan, en als je erop stapt daarna is ze precies hetzelfde Verdrietig
ik heb gedaan:
1.)doorzitten...niet lichtrijden...gewoon doen alsof je een zware zoutzak bent Tong uitsteken
2.)veel kleine volters en slangenvolters rijden veel stelling vragen
3.)balkjes lopen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:44

Me paardje loopt lekker op de loodlijn of gewoon laag, anders komt er zo wie zo geen draf... eerst moet ze goed lopen.
Dat gaat in stap ook goed, dan komt de draf de eerste stappen gaan goed totdat ze ineens weer begingt met doordrammen om harder en harder te gaan. En ze blijft doordrammen!
Met haar hoofd in de lucht, teminsten ik gebruik nu wel een martingaal maar ze loopt niet meer lekker ontspannen.
Dat terwijl ik grote en kleine voltes rij en telkens weer andere figuren probeer te rijden/ verzinnen.
Het tegen de bakrand aanrijden heb ik ook al geprobeerd maar was niet echt succesvol, ze wordt er alleen maar heter van.
De galop komt ook pas als de draf goed gaat (niet vaak dus Bloos ) en deze gang is haar favotieten gang en krijgt ze er helemaal zin in...
Met langere teugels rijden heeft geen zin, of ze weet -(juist omdat het deze paarden wordt geleerd tegen de teugels aan te lopen, is mij verteld)- niet wat ze moet doen of ze pakt elk stukje teugel en gaat dan weer harder en harder.
Naar mijn mening heeft ze dan haar zin en dat wil ik juist niet hebben.
Of zou dit een keer beter zijn?

Met longere gebruik ik meestal bijzet teugels (anders telt ze steeds de sterren) of een pessoa teugel... beetje om en om.
Ik longeer zeker 1a2 keer in de week.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:35

Is het dan echt hopeloos... Verdrietig

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:54

Misschien is dit nog een idee:

Ik heb ook een scheurmonster die eigenlijk niet zo goed luisterd naar de teugelhulpen. Dit heeft niet een achtergrond maar gewoon te maken met een slechte opvoeding en verwendheid/drammerigheid. Door veel grondwerk te doen, luisterd ze wel heel goed naar mijn stem. Dus tijdens het wandelen, het losgooien in de bak en bij het poetsen... elke keer dat ze stil moet gaan staan zeg ik HO! in welke situatie dan ook, bij alles! En als ze goed luistert....gelijk erachteraan....BRAAF en een beloning. Tijdens het rijden ging dit ook heel goed. Nu leert ze ook beter het bit accepteren en zeg soms nog maar zachtjes HO! Eigenlijk leer je een paard zo opnieuw de hulp.
Geen idee of dit de ideale of goede manier is maar bij mijn paard heeft het goed gewerkt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:59

Hulpeloos niet, maar wel iets voor goede begeleiding. Ga die zoeken en naar mijn menintg vooral op NH gebied. Zelf heb ik ook enkele paarden met dit probleem in de lessen. Dus zelf zou ik ook kunnen. Kijk maar is op mijn site voro meer info.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:50

Hoop moet je houden hoor!! Maar je zal nog veel geduld moeten hebben.
Heb zelf een ex renpaard die tot z'n 9 jr op de renbaan gelopen heeft.
In het begin was het dus ook racen. Alles moest hard en snel.
Denk dat er twee dingen spelen. Geen evenwicht daardoor willen ze hard gaan.
Ze zijn geleert om druk te pakken en dan gaan ze steun zoeken en gaan harder.
Dus ophoudingen worden gezien als een aangeboden druk, steun die ze proberen te pakken.
Dus maak korte ophoudingen, ga langzaam lichtrijden, maak je zwaar. Als hij echt de tent uitloopt ophouding los enz en probeer op de volte te gaan en maak hem kleiner en kleiner zo moet hij terug komen.
Als je voelt dat hij terug komt beloon heel overdreven.
Ook longewerk denk ik dat heel belangrijk is. zo maak je hem onbelast sterker, meer in Balans.
Ook ben ik heel veel bezig geweest in het begin om hem m'n hand te laten volgen,hals strekken en nog eens strekken.
Als hij een kleine poging deed gelijk belonen, belonen.
Als hij druk pakt en gaat ..gelijk loslaten. duidelijke korte ophoudingen maken. En op de volte.
Heel veel belonen, praat veel, geduld.
Hou in je hoofd dat je paard omgetraint moet worden. en iets afleren en iets nieuws aanleren kost heel wat tijd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 23:56

yarrah schreef:
Paarden die voor racen zijn gebruikt hebben geleerd om voor veel druk harder te rennen. Hoe meer druk op de teugels hoe harder ze gaan.

Dan mag jij mij vertellen hoe je een paard in een koers wil sturen als je hem dan niet terug kan nemen. Natuurlijk wordt niet constant met druk gereden, onzin.

Ik heb hetzelfde met Rival, en ook Ofir was in het begin zo. Bij Ofir hielp het als ik er nadat ik er opstapte meteen een rondje mee ging draven. Zo was de ergste enerdie er even af. Daarna veel met lange teugel stappen en voltes/bochten rijden. Ook in draf, zoveel mogelijk teugels loslaten en voltes, slangevoltes en bochten rijden. Dan gaat het tempo er wat uit en ze worden meteen ontspannender.
Rival is net zo'n geval apart als die van jou. Aan de longe ging het prima, ik longeerde haar altijd met slof. Toch was ze verschrikkelijk zodra ze onder het zadel was. Bij haar is het ook een kwestie van loslaten. Zodra je de teugel pakt, is het stressen, en niet zo'n klein beetje ook. Ze gooit ook haar hoofd in de lucht, en werd ook even met martingaal gereden. Ik ben er vaak genoeg met kramp in mn schouders en armen vanaf gekomen, en dan komje er wel achter: als je terug gaat trekken is het een onbegonnen zaak. Het paard wint altijd. Bij haar is ze rustig zodra je de teugels loslaat. Dus weer: loslaten! Als je inhoudt: ophoudingen maken, geen constante druk, daar snappen ze al helemaal niets meer van.

Probeer ook veel met je stem te doen "ho" zeggen etc. En vooral rustig blijven! Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Maar beloon haar veel. Zowel Ofir als Rival zijn hier ook ontzettend gevoelig voor en ontspannen meteen als je ze beloont. Hoe gestresster jij bent, hoe gestresster je paard is. Blijven ademen, vooral uit je buik; diep inademen.

Verder kan ik je alleen maar succes wensen. Geef het niet op, het is niet onmogelijk, het kost alleen wat werk Ach gut

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 00:05

Ik ben er niet zon voorstander van maar soms kun je niet anders en dan grijp je naar:
"een stootteugel, die bevestig je onder de buik aan de singel en deze gaan vanaf de singel naar een longeervorkje die je aan de beide bitringen hebt bevestigt.
Je hebt nu een soort vast martingaal, je hebt hem zelf niet in de hande er zit enige elasticiteit in vanwege de rubberring.
Je gespt hem net zolang als dat je in de aan de teugel houding het paard met zijn hoofd zou zijn.
Het paard kan nu zijn hoofd niet hoger doen.
vervolgens op de volte rijden en telkens weer de overgang maken, stap naar draf,l draf naar stap, draf naar galop, galop naar draf. Probeer het maar. gaat ze hard dan volte kleiner.
Met een pony bij ons heeft het super geholpen die ging ook alleen maar hard maar nu loopt ze eigelijk normaal goed.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:48

wkoekoek schreef:
yarrah schreef:
Paarden die voor racen zijn gebruikt hebben geleerd om voor veel druk harder te rennen. Hoe meer druk op de teugels hoe harder ze gaan.

Dan mag jij mij vertellen hoe je een paard in een koers wil sturen als je hem dan niet terug kan nemen. Natuurlijk wordt niet constant met druk gereden, onzin.

Zeg ook niet dat je ze niet kan sturen en niet terug kan nemen. maar niet hetzelfde als je dresuurmatig zou doen.
Maar zoals ik dat gevoelt heb bij die van mij is dat die hij het bit dus neemt paard geeft druk als je die druk instand houd dan gaat hij harder.
(kan het even niet anders benamen). Eingelijk laat je hem dan leunen op jouw hand. Als je die druk onderbreekt kan je gewoon sturen en terug koppelen.
Maar in de dressuur willen we toch een beetje aanleuning zonder tempo te versnellen of ervoor te gaan.
En dat is wat zo'n paard terug moet leren. En als ruiter moet je dus heel goed oppassen dat je niet in een weerstand biedende hand vervalt want dan onderbreek je de druk niet. En dan ziet je rennertje dat aan voor jaaaaaaaaa we gaan ervoor.

Ik heb dus met die van mij ervaren dat rennen dus echt niet ongecontroleert of een er vandoor gaan van een "normaal" paard is.
Ze zijn keurig getraint en luisteren perfecto maar naar iets andere hulpen.

En als je dresuur met ze wilt rijden dan moet je toch je paard aanleren dat aanleuning op het bit niet betekent dat "we gaan".

Bij die van mij heeft het ook een tijdje geduurt. Eerst dus dat alsmaar terug koppelen naar een normaal tempo. Toen hij eenmaal op tempo bleef nam hij geen aanleuning, als hij het wel deed schakelde hij naar hoger tempo. En langzaam maar zeker met geduld, stem, belonen kreeg ik aanleuning met het bit zonder dat hij ging schakelen.
Heeft echt een tijd geduurt eer ik een overgang kon rijden in aanleuning en met ruggebruik.

Maar als ik buiten rij en hij mag ervoor gaan dan voel ik nu de twijfel, Mag ik , mag ik. En als ik hem dan toesta neemt hij druk en gaat.........
En zoals ik dat onder woorden kan brengen is hoe harder dat hij gaat des te meer druk heb ik naar voren/beneden toe.
Je geeft hem steun met je hand.
Onderbreek je de steun dan komt hij terug.

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:50

Heej
Zelf heb ik ook best een felle pony, en soms is ze ook echt niet te houden.
Van mijn springinstructrice moet ik dan altijd even -links-rechts- trekken, zegmaar, ff hard.
En daarna mn handen weer zacht.
Dat helpt best wel goed.
Maar dat -links-rechts- moet je ook weer niet te vaak doen, want dan wordt je pony te hard in de mond.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Marinda