Kafue schreef:
Het valt en staat bij jou manier van rijden. Dan maar een keer grof doorkomen, de bak gaat nooit verder dan het beschot, daar loopt geen paard doorheen.
Ik denk dat het probleem daar ligt dat jij niet geleerd hebt of het dit paardje niet geleerd hebt op jouw been- en zithulpen en jouw handen te reargeren en dat jij het paard mischien wel van achter naar voren rijd en hij goed reargeert op je been maar hij is niet aan de hulpen.
Dus voor nu heel erg consequent aanpakken been is vertrek en grofweg de combinatie van hand-, zit en been is ho. Niet reargeren dan kom maar iets groffer door.
Aanpakken dat paard anders wordt het niets.
Luisteren moet die. het heeft niet met renbaan te maken. Ik ken een paard dat van de renbaan kwam en nu Z-sressuur loopt.
Zoals sas vertelde is haar paardje een stresskip. Ik ben het op vele fronten met je eens kafue, maar met een stresskip moet je niet tegende bakrand rijden, want dan schiet hij alleen verder in de stress en zal er helemaal geen schot meer te richten zijn...
Loopt je paardje ook met zijn hoofd in de lucht? Of loopt hij wel lekker met zijn neusje aan de loodlijn? Want as hij zijn hoofdje omlaag brengt zal hij ook beter moeten uitkijken waar hij zijn benen neer zet, anders raakt hij uit evenwicht. Als het je niet lukt om haar omlaag te rijden onder het zadel, dan kan het helpen om hem een week of twee alleen te longeren met een touwtje. *bevestigen thv elleboog, naar bit, tussen voorbenen, naar bit, en andere kant thv elleboog aan singel bevestigen* Zo zal je paardje meer ontspannen gaan lopen, met zijn hoofd omlaag. Het zal hiermee dan ook gaan leren dat *als ze haar hoofd heel erg in de lucht steekt* druk op de mond niet prettig is. Ik heb nu het idee dat ze dat niet inziet gezien ze constant druk op haar mond heeft doordat jij steeds ophoudingen blijft maken. Wel moet je er met de touwtjes opletten dat ze zo lang vastgezet worden dat het paard zijn neus net voorde loodlijn kan houden. Als het paard zijn hoofd nog verder omhoog wil krijgen dan word druk opgebouwd.
Ik weet niet of ze een gevoelige mond heeft* dat mis ik even, kan zijn dat ik erover heen lees* maar dan kun je een een stuk elastiek aan de singel bevestigen*daar waar de beugels hangen zal ik maar zeggen* en daar dan de touwtjes aan vast knopen. Zo geeft het iets meer mee en zal je paard sneller de bedoeling van omlaag gaan snappen.
Ik heb ook al eens op een draver gereden, en met veel *heeel veel* geduld is het daar ook mee goedgekomen. Op een gegeven moment kon de eigenaresse er zelf alleen mee op buitenrit zonder dat hij spatjes vertoonde.
Ik heb het nu geloof ik heel veel over longeren. Maar als je beter rijd is het ook slim om idd, veel overgangen tussen stap en draf te rijden. Galop komt wel tegen de tijd dat ze deze overgang heel netjes kan maken en goed onder je blijft. Denk daar nog maar niet aan. Ook door heel langzaam te lichtrijden* jah dat IS moeilijk
* zul je je paard uit evenwicht brengen waardoor het dus op jou moet gaan letten en langzamer zal moeten gaan lopen wil het niet omvallen.
Wat ook al vermeld is en waar ik me bij aansluit is dat je de beste instructeur ui moet zoeken waar je verder bij wil lesse. Elke instructeur houd er een andere trainingmethode aan over. De ene vind dat je met zoown paardje door moet rijden, de adnere zegt blijf stappen tot ze rustig is. Dit kan zowel voor ruiter als voor paard verwarrend zijn. Ook teveel andere mensen kan negatief zijn. Het paard zal dan ook het vertrouwen in jou kwijtraken doordat het niet weet of hij bij jou nu wel of niet door moete lopen.
Ik hoop dat je iets aan me hebt, ik vind het echt sneu dat je het plezier in het rijden met je paardje bijna kwijt bent hierdoor. Ik heb nu bijna zoiets van: Ik kom wel n keer langs om te kijken hoe ze het doet. En om je eventueel te helpen.