Hard in de mond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:51

Hey,
Een paard dat ik vandaag heb gereden in de les (manege paard) is erg hard in de mond. Ik kan haar niet zo goed tegenhouden (ze gaat graag vooruit). Mijn instructrice zegt dat ik moet trekken en lossen etc..
Dat werkt niet zo en mijn houding is ook bagger (kga vooruit gaan zitten , niet achteruit)
Heeft iemand tips??

bijoulau

Re: Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:35

tis niet makkelijk op te lossen, want er rijdt natuurlijk elke dag iemand anders op het paard. Paarden moeten reageren op de beenhulp, maar net zo goed op de teugelhulp. Begrenzen en los laten is inderdaad meestal de term die geroepen wordt.
Je moet een manier vinden om prettig te rijden met dit paard, niet vechten, maar samenwerken met hem. Een manege paard verbeteren is heel moeilijk. Morgen rijd er weer iemand op die misschien wel teveel trekt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:40

Precies, het is zelfs bijna hopeloos, want jij rijd ook niet elke week op hetzelfde paard. En als je dat doet is het nog heel erg moeilijk.

Jij rijd er 1 uurtje op en daarnaast rijden er nog 15 uur iemand anders erop. Het is dus 1 tegen 15!!

Gewoon inderdaad wat je instructrice zei; los-vast-los-vast
Hoe harder en vaster JIJ bent hoe harder en vaster HIJ wordt.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:44

Het is idd moeilijk om een paard in een uur naar je hand te zetten, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Probeer haar gewoon op je zit te gaan rijden. Heel veel overgangen maken, zowel terug als vooruit. En als ze dan goed op je zit reageert natuurlijk even belonen! Hoe harder je gaat trekken oid. hoe harder ze zelf ook zal zijn! heel veel succes!