Hangen op het bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hercules_

Hangen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:43

Mijn bijrijdpaard heeft de sterke neiging om meteen te hangen op het bit,...ik heb geleerd om goed te drijven van achteren en niet de gelegenheid geven om te hangen. Dit is soms erg ingewikkeld omdat hij truckjes heeft voordat je het doorhebt haha. Zeker nu hij met de koude en de nattigheid niet echt wordt doorgereden,....vaak stil staan en/of even losgegooid wordt, lijkt het alsof het weer erger is geworden.

Hoe kan je dit nu het beste aanpakken zonder dat je meteen in die strijd terecht komt. Hij is goed aan het been, luistert ook goed maar is erg sterk!!! Wie heeft een handige tip.....voor de bijrijdster (dat ben ik dus en dat is ook best moeilijk),.....krijgt hij ruimte van zijn baasje dat voel ik dit meteen weer terug in mijn handen.

SpiedSkeet

Re: Hangen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:23

Sowiezo je paard goed voorwaarts houden. Zorg ook dat je hem constant bezig houdt. En natuurlijk zorg dat hij nergens op KAN hangen!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:48

Goed en gecontroleerd voorwaarts rijden. Veel overgangen en kleinere voltes met juiste stelling en buiging rijden. Even een keer een opwaartse parade ( Bloos lees rukje met de buitenhand omhoog in de mond gelijk weer ontspannen hoor Bloos )

En vooral rustig met je handen paard van achter goed er tegen aanrijden en de handen altijd op de plaats laten staan en opvangen, aanleuning vragen op de buitenteugel en de binnenteugel draait in voor stelling en ontspant. Nageven en ontspannen en niet trekken heel belangrijk.
En of jij dan rijd of de eigenaresse maakt in deze niet zoveel uit.
Als je het paard een tijdje niet hebt gereden wegens omstandigheden dan niet direct alles er van vragen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:54

Pff.. Hangen.. Ik heb een Westfaals Koudbloed die daar ook erg goed in is!
En als dat in je handen gaat hangen.. Haha!
Bij mij helpt het als ik goed bij elkaar en voorwaarts rijdt, en idd bezig houden.. Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:38

Leo_American schreef:
Sowiezo je paard goed voorwaarts houden. Zorg ook dat je hem constant bezig houdt. En natuurlijk zorg dat hij nergens op KAN hangen!

ja dat zeiden ze vroeger ook tegen mij met mn eerste paard..
ik moest m dan als ware laten vallen..
op t moment dat ik voelde dat ie wou gaan hangen moest ik mn hand ff naar voren doen en been geven..
als ie dan wou hangen viel die met zn hoofd ff in de diepte.. en kon die niet hangen want der was geen hand om op te hangen!!
heb ik toen een paar x hoeven doen en t was over, maar of dit de juiste methode is?? ik denk t niet.. maar ja ik deed wat de (toenmalige) instructise zei
ik heb geen idee..
ik ben al zolang geen paard meer tegen gekomen die hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 09:21

Dat is best een goede methode daantjuh
Zo leren ze da er geen steunende hand is.
want hangen kan immers alleen maar, als er steun gegeven word door die ruiterhand.

verder goed aan het been houden.
gaat hij hangen, hand net wat naar voren een flink reactie op dat ben eisen en hem daarin weer aktief op de achterhand laten komen.

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:14

heej dit probleem heb ik ook gehad jah rij hem good door en gebruik je op voltes goed je buitenhand.
Als je je paard weer voelt hangen trek hem in zijn mond en weer los doe dit niet telkes alleen als hij heel erg hangt dus trek m in zijn mond en laat weer los zo gaat zijn nek hoger en vind hij/zij het niet leuk om te hangen.

hopelijk heb ik je een beetje geholpen bij mij hielp het wel maar heb geduld!!! Pling