Pony gaat harder lopen inplaats van wijken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larish

Pony gaat harder lopen inplaats van wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 19:36

Nu dat ik een tijdje Kelly rijd ben ik proberen te gaan wijken. Wat ze duidelijk nog niet snapt. Eerst zwaaide ze heel veel op de 2e hoefslag of verder, ze kon ook niet rechtdoor blijven lopen. Dit is nu opgelost wil ik dus proberen te wijken, als ik haar de hulpen geef om opzij te gaan gaat ze alleen maar harder lopen. Net of ze het niet snapt. Natuurlijk ben ik begonnen in stap, dan wil ze in draf over gaan. In de draf wil ze harder draven.

Hoe krijg je een pony in godsnaam nou wijsgemaakt wat nou precies de bedoeling is? Haha!

ponyzotje

Re: Pony gaat harder lopen inplaats van wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:43

beschrijf eerst eens wat je exáct aan hulpen geeft, anders kan niemand je verder helpen Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:54

Eerst in stap het wijken goed oefenen. Ze moet weten dat 2 benen vooruit is en een been opzihj.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:37

Als je merkt dat ze harder wilt even je vuist sluiten, als seintje dat dat dus niet de bedoeing is.
En voorderest zou je idd ook misschien even kunnen vertellen welke hulpen je gebruikt, dan is het wat duidelijker.. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:43

Op de grond oefenen. Dus aan de hand lopen en druk geven op de plaats van de been. Als ze het goed doet belonen. Als ze dit snapt er weer op gaan zitten.
Op de 2e hoefslag rijden in stap, en hetzelfde doen. Lukt het niet, niet boos worden. Daarna 3e hoefslag in stap etc. als ze dat helemaal snapt pas in draf gaan proberen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:15

Altijd eerst vanuit stap, tweede hoefslag, stelling naar binnen let op geen buiging, halve ophouding binnenbeen ietsje naar achteren buitenbeen blijft liggen. Binnenbeen duwt naar buitenhand en tikje met de zweep.
Anders effen iemand mee laten lopen.

Maar eigelijk moet je dit doen als je les hebt en niet alleen gaan knoeien je kunt er ook veel mee fout doen. Er staat hier ook al een topic over wijken met goede tips.

Harder lopen niet toestaan direct ophouding met benen hand en zit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:12

volte vergroten en verkleinen...
dat doe ik altijd eerst voordat ik een paard leer wijken

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 17:47

Bedankt voor de tips!
Ik ga binnenkort ook een paar lessen meerijden op de manege, kijken wat mijn lesgeef mens te zeggen heeft.

daantjuhhh schreef:
volte vergroten en verkleinen...
dat doe ik altijd eerst voordat ik een paard leer wijken

Dit doet ze nou juist weer erg goed! Maar op het rechte stuk blijkt ze er geen snars van te snappen.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:22

dit doet en pony die ik rij ook als je haar buik aanraakt gaat ze al dus heb geprobeert om erop te zitten en stappen en iemand met kracht die der opzij kan drukken erlangs en de pony opzei drukt door tegen ,mijn been aan te drukken...dat heeft goed geholpen Haha!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:03

Hij snapt niet dat als je je been iets terug legt dat hij dan opzij moet.
ik had dat eerst ook en toen hebben we haar voor de bakrand gezet ik erop iemand anders ernaast en dan ik mn been iets naar achter en aandrukken en als hij niet opzij gaat ging degene die naast mij stond mn pony opzij drukken en dat elke keer even aan het eind van het rijden oefenen totdat hij snapt dat als ik mn been terug leg dat ze dan opzij moet en dan in stap proberen. gewoon de AC lijn oprijden en je been opzij leggen en dan kijken wat hij doet als hij opzij gaat belonen doet ie het niet niet kwaad worden maar gewoon vragen of iemand met je mee loopt om hem weer opzij te duwen op de AClijn maar wel voorwaards laten lopen.
Nou zo heb ik het mn pony geleerd en hij kan nu wijken als de beste!!! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:37

ik blijf het roepen bij alle wijkproblemen... gebruik je de 5e teugelwerking wel voor je binnenhand? Met andere woorden stelling vragen door je hand richting buitenheup van je pony te bewegen (naar je toe dus, NIET van de hals). Daarmee verplaats je het gewicht naar buiten (voor- en achterbeen) en gaat het paard al bijna vanzelf zijwaarts voorwaarts. Dan heb je echt nog maar weinig druk met binnenbeen nodig voor zijwaarts. Niet vergeten ook voorwaarts te blijven gaan!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:22

ik kreeg van mijn instructrice ook de tip om het schot van de bak te gebruiken om het principe van zijwaarts gaan op eenzijdige kuithulp aan te leren.

Je rijd een volte, eerst in stap, dan stel je ruim voor de hoefslag om en recht zodat je in een hoek van ongeveer 45graden ten opzichte van de bakrand komt (lijkt op het rijden van een "_?"), dan drijf je met je buitenbeen (is binnenbeen voor het wijken) je paard opzij in het ritme van de stap. Je moet drijven op het moment dat het achterbeen dat over moet stappen opgetild wordt, dus bij wijken voor het linkerbeen, het linkerachterbeen.

Als het paard dit niet goed snapt, dan kan een helper het paard opzij drukken met hand, of bij tikken met zweepje. Elke poging in de goede richting belonen en niet te lang en vaak achter elkaar proberen!

Hihihihi, in theorie weet ik het nu, maar heb zelf nog niet vaak genoeg de gelegenheid gehad dit voor onszelf in geschikte bak te oefenen Schijnheilig Haha!

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:28

hay hay
probeer eerste een grote volte te rijden maak die steeds kleiner en probeer dan zo te naar buiten te rijden
suc6 Knipoog

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:02

Dat ze harder gaat lopen is dus een teken dat ze niet aan jou buitenteugel / tempoteugel is. Met jou buitenteugel moet je haar tempo kunnen bepalen in combinatie met je zit.
Ze dramt nu dus door jou buitenteugel heen.