Mijn benen liggen niet goed!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dareng4ever

Mijn benen liggen niet goed!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:49

Hey bokters,

Ik heb een probleem.
Ik kan mijn benen nooit op de juiste plek en stil houden.

In stap gaat het en in draf alleen als ik lichtrij want zodra ik moet blijven door zitten trek ik altijd mijn benen op of lukt het me niet om ze op de juiste plaats te houden,
in galop lukt het me al helemaal niet -en mijn paardje is daar super gevoelig voor-. Huilen

Hebben jullie tips of/en oefeningen voor me?

Greets Eva

Rinske

Re: Mijn benen liggen niet goed!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:08

Misschien iemand langs de bak neerzetten die je er constant op wijst? Mijn bijrijdster had het ook, maar door steeds te zeggen dat ze haar benen stil moet houden en lang moet maken, gaat het nu steeds beter Lachen

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:22

Misschien helpt het om zonder beugels te rijden? En misschien zelfs zonder zadel? Het helpt sowiezo om je houding te verbeteren. En als je zonder zadel rijdt en je trekt je benen op, dan val je er dus af! Denk dat je er dan de volgende keer wel op let! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:50

Dareng4ever schreef:
Hey bokters,

Ik heb een probleem.

In stap gaat het en in draf alleen als ik lichtrij want zodra ik moet blijven door zitten trek ik altijd mijn benen op of lukt het me niet om ze op de juiste plaats te houden,
in galop lukt het me al helemaal niet -en mijn paardje is daar super gevoelig voor-. Huilen

Greets Eva

Oefenen allereerst de goede houding opzoeken. Zit in het midden van je zadel maakt jezelf lang ga op beide zitbeenknobbels zitten en ontspan. Deze houding vasthouden in alle gangen. Vervolgens doe je je beugels uit en die leg je kruislings over hals van de pony. Je gaat nu rijden en houd de benen lang en ontspannen. Dit doe je in alle drie de gangen maar let op de de eerste keer niet te lang ivm spierpijn.

Dit is deenige manier en concentreer je op je paard.
Zitten en voelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:46

Kafue schreef:
Dareng4ever schreef:
Hey bokters,

Ik heb een probleem.

Greets Eva

Oefenen allereerst de goede houding opzoeken. Zit in het midden van je zadel maakt jezelf lang ga op beide zitbeenknobbels zitten en ontspan. Deze houding vasthouden in alle gangen. Vervolgens doe je je beugels uit en die leg je kruislings over hals van de pony. Je gaat nu rijden en houd de benen lang en ontspannen. Dit doe je in alle drie de gangen maar let op de de eerste keer niet te lang ivm spierpijn.

Dit is deenige manier en concentreer je op je paard.
Zitten en voelen.

en als je denkt dat je pony niet tegen beugels over t zadel kan, beugels eraf halen en de longeerlijn eraan doen..
dan heb jij controle opdat moment en iemand anders aan de longe kan m ook naar zich toe halen als jij niet instaat bent omdat zelf te doen

ik heb t dus geleerd op een zadel zonder beugels en geen teugels en aan de longe..
een half uur alleen maar draven en galoperen..
een zitles zeg maar..
de persoon aan de longe kan je tevens wijzen op punten zoals rug recht, handen stil, hakken uitdrukken.

en een ding vooral niet doen dat is klemmen.. (knijpen met de benen)
klemmen is spanning.
spaaning van jou slaat over op t paard.. Conclusie jij hobbelt en paard gaat steeds hij harder door jou gehobbel en omdat t gehobbel dan ook weer erger word gaat t paard ook weer harder..

Dareng4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 13:59

Bedankt voor jullie tips. Knipoog

grtz

melodica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:04

Bij mij werkte die truc van zonder beugels rijden dus helemaal niet. In een reflex ging ik dus juist klemmen om maar vooral te blijven zitten. Mijn instructeur was hier dan ook fel op tegen. Wat bij mij geweldig geholpen heeft is juist je balans zoeken op de beugels, dan liggen je benen vanzelf goed. Dit moest ik dus leren door in de 3 gangen te gaan staan in mijn beugels, niet in de verlichte zit maar echt rechtop. In het begin doe je dan een beugelriem om de hals van het paard, om te zorgen dat je, als je je balans verliest, niet in de mond van het paard hangt. Je zoekt steun aan die riem, en na een tijdje voel je dat je de steun van die riem even niet nodig hebt. Dit moment duurt steeds langer, en op een gegeven moment heb je de balans, dan ga je zitten en houdt de zelfde druk op je beugels. Dit heeft mij in korte tijd geleerd om het klemmen in (vooral) de galop af te leren, en ik kan je zeggen: het galoperen wordt een ander verhaal.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:30

Ik ga hier ongetwijfeld weer commentaar op krijgen over onveiligheid Clown maar mijn oma bond mijn benen altijd vast en liet het me zelf uitzoeken...haha...gewoon een touwtje aan de beugel en de singel zodat de beugel geen speling heeft...dan raak je je beugel kwijt en moet je weer zoeken...aan de longe en maar doorrijden...mijn oma was altijd wel erg kritisch en hard maar dankzij haar heb ik geen problemen met been, rug, arm en zitkunsten... Knipoog

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:09

Probeer eens zonder beugels te rijden dan moet je je benen wel goed leggen anders gaat je paard hard lopen omdat je klemt of je glijd er vanzelf wel af!