Stelling is een basis die je moet beheersen. Wij noemen een paard die geen stelling aanneemt en ongebogen door de hoek gaat ook wel een kijk dan die gaat verdorie vierkant door de hoek.
Maar stelling vragen komt natuurlijk ietsje meer bij kijken dan doe de binnenteugel maar van de hals en de buiten ertegen aan.
Natuurlijk vraag je in hoeken stelling als je van hand moet veranderen krijg je ook een hoek bij het afwenden. Maar de voltes zijn alleen maar hoeken, daar heb je nog tijd om je paard toch door te buigen, meer in de hand te stellen en stelling te vragen. De hoek ben je vrij vlot door.
Een paard dat geen stelling aan kan nemen lijkt me hier niet het probleem. Ik denk eerder dat onze TS het een beetje verkeerd doet.
Tegenwoordig roept men maar ab sofort een dierenarts of een fysio bij het paard als het probleem zuiver rijkunstig is of onkunde van de ruiter.
Als voorbeeld iemand, laat gewoon taktfehler ontstaan door het vasthouden op de binnenhand maar inmiddels al wel twee keer DA en fysio erbij gehaald terwijl ik haar kostenloos 100 keer zeg jouw fout neemt ze met liefde een DA en betaald voor het mischien zit het paard wel een beetje vast. Ja nogal wiedes wij noemen dat spierpijn na een dag goed werken de DA zegt zit mischien vast doe maar 30 euro en de fysio masseert een beetje en zegt doe maar 100. Een goede rijleraar en simpel aannemen wat die zegt was goedkoper geweest.