Zodoende zou je het paard recht maken.
Ga hier in mee maar als ruiter nu z'n ruitergevoel niet heeft ontwikkeld/paard is ook zover niet??
Dan gaat ruiter zitten plukken aan die binnenteugel om die schouder naar binnen te zetten. En dat lukt ook nog eens maar........ die achterhand blijft gewoon netjes op binenhoefslag. Dus we rijden gewoon zo door met onze banaan
.Paard vind het best hoor want die loopt zo lekker alleen op andere hand krijg je hoe langer hoe meer problems, je loopt vast.
Tenminste zo ging dat dus bij mij in het verleden. Ik ging alles zitten oplossen met die binnenteugel. Had gewoon les soms zelf bij meerdere instructeurs en toch bleef ik zo op m'n nivo'tje doorkachelen.
Kwam er zelfs mee door het L. Maar intussentijd werdt ik schever en schever en waarschijnlijk alle paarden onder me met me.
Toen kwam het licht hi hi
Ik ging les nemen van iemand die het z dus al flink voorbij was en die heeft me dus het wel goed aangeleert.
Heeft bloed , zweet en tranen gekost en ik heb veel op m'n donder gekregen , alleen al om het te voelen koste me veel tijd. En het leek of ik niet meer kon zitten, rijden enz.
Maar langzaam kwam ik vooruit en had ik een basis te pakken. Een basis waar ik nu na al die jr nog op teer.
Maar wat ik van haar geleert heb is het meest belangrijke volgens mij in de hele basis. VAN die binnenteugel blijf je af.
Je binnenteugel is je richtingaanwijzer... stellingvrager.
Je buitenteugel is je rijteugel. Dus scheefheid los je dan op met je buitenteugel. En je binnenbeen drijft hem daar naar toe.
Ik heb ook van haar geleert om in elke wending jezelf een chec up te geven. Kan die binnenteugel naar voor??? loopt hij netjes op m'n buitenteugel. Stel jezelf terug recht.Zo kan dat binnenachterbeen naarvoor komen omdat hij daar ruimte voor krijgt
Ook heel veel belonen door binnenhand even naar voor te steken, een aai over z'n hals.
anyway ik heb het idee dat je met dat hele schouder voor beginnende ruiters op het verkeerde been zet. Omdat ze gewoon niet voelen of het wel een goede schoudervoor is.
Nu was ik benieuwd of er meerdere het hier mee eens zijn of ook in die spiraal gezeten hebben.
. Ik ben toch ondanks alles Z geworden, maar toen kwamen de blessures
. Naderhand ben ik terecht gekomen bij Antoine de Bodt die ook de klassieke rijkunst uitvoerd en ben er zeer over te spreken. Mijn paard loopt weer heerlijk en het systeem is zeer vriendelijk voor paard als ruiter. Nu heb ik zo iets van: gossie waarom wist ik dit niet eerder. Dus dit gevoel komt goed overeen met TS!
waar de meeste ruiters recht zien als recht zoals op een middellijn of diagonaal (om het simpel te houden