Vanuit galop springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Vanuit galop springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:38

Wanneer ik spring ga ik meestal vanuit draf, nu de laatste keer hebben we vanuit galop geprobeerd maar dan breekt zazou uit.
Vanuit draf weigert hij soms ook maar minder snel, misschien ligt het aan mij, in galop ben ik zeker en heb ik geen schrik, maar als we in galop op een hindernis afgaan ben ik niet meer zo zeker, omdat ik weet dat hij vanuit galop bijna nooit springt. Maar op bingo (ponyke van m'n zus) spring ik wel vanuit galop...
Zelfs als we hoger gaan (80 ofzo) dan nog doet hij het vanuit draf.

Hoe leer ik hem dat het beste aan?

despringer

Re: Vanuit galop springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:20

zet de sprong tegen een hek aan dat ie aan 1 kant niet weg kan leg aan de ander kant 1 balk schuin dat je hem een beet je opsluit laat je pony wetend at jij de baas bent 100 x belonen en 2 x goed straffen als ie stopt dus laat iemand bij de sprong staan met een longeer zweep voor het geval als hij stopt dat zij hem een tik kan geven en hem zo stimuleren wel te springen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:01

Dit had (heb) ik ook. Vanuit draf heb ik er totaal geen moeite mee, misschien omdat ik dan het gevoel heb iets meer controle te hebben. Als ik ga galoperen ben ik ook onzekerder en dat voelt je pard. De mijne is dan gelukkig zo dattie toch wel springt, en ik durf nu dan ook veel meer. Je moet het gewoon een paar keer doen (ik weet het, is moeilijker dan het klinkt) en je komt heus wel over je 'angst' heen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:32

Ik heb dus precies het omgekeerde..
De pony waar ik altijd op rijd in de les gaat altijd keihard op een hindernis af, er is soms geen houden meer aan.
De meeste paarden in de les gaan er in draf op af en draven daarna rustig verder, maar zij kan het niet laten om iig na de sprong ff een paar galopsprongen te doen. Dit is bij een kruisje.

Als de hindernis hoger gezet wordt gaat ze vanzelf al heel hard er op af, dan moet je echt je best doen om haar in te houden.
Als je niets doet, dan vliegt ze met een enorme vaart er opaf en gaat na de sprong ook nog gezellig een stukje scheuren. Gelukkig weigert ze (bijna) nooit.

Gister heb ik weer met haar gesprongen, toen ging het tot mijn grote verbazing redelijk goed, ze is dit keer niet harder gegaan dan dat ze moest.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik zou niet weten wat nou handiger is; een paard dat niet vanuit de galop wil springen, of een paard dat alléén maar vanuit de galop er over wil Clown

Nouja, iig veel succes er mee!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:50

Ik weet niet hoe je hem dressuurmatig voor elkaar hebt, Verward maar je zou hem in de galop tijdens dressuur kunnen oefenen. Als je goed kan schakelen in de galop, dan wordt het springen ook makkelijker. Verder vooral niet hoog en moeilijk beginnen, maar gewoon vaak een klein kruisje meepakken in de galop, ook als je aan het dressuren bent.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:27

Met dressuur gaat hij wel vrij goed in galop maar toch heeft hij vaak de nieging om te gaan draver (is kruising draver x ??) Vandaag hebben we heel de tijd op een sprongetje van 40cm geoefend in halop, de eerste keer vloog hij echt van veel te ver over de spronge, later ging het beter.
dan zijn we wat hoger gaan springen tot de 60/70cm en dat deed hij ook niet echt goed vanuit galop, hij galopeerd op de sprong af en net ervoor begint hij weer te draven, al geef ik een tikje met de zweep ofzo.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:46

ik zou eerst lage kruisjes springen vanuit gallop, tot dat heel goed gaat (en jij niet onzeker bent om vanuit gallop te springen)
Daarna zou ik pas hoger gaan springen vanuit gallop.
veel succes!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:28

Pascaline schreef:
Vandaag hebben we heel de tijd op een sprongetje van 40cm geoefend in halop, de eerste keer vloog hij echt van veel te ver over de spronge, later ging het beter.
dan zijn we wat hoger gaan springen tot de 60/70cm en dat deed hij ook niet echt goed vanuit galop, hij galopeerd op de sprong af en net ervoor begint hij weer te draven, al geef ik een tikje met de zweep ofzo.

EEY!
Misschien vind je pony het ook wel lastig!! Misschien heeft hij moeite met het inschatten van de afstand? Is het wat zwaar voor zijn achterhand?

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je pony (of is het een paard Bloos ) al moeite heeft met de galop dan al helemaal moeite heeft met springen vanuit de galop. Probeer dus dressuurmatig de galop steeds te verbeteren en dan met name proberen goed de achterhand erbij te houden/te krijgen. Dus tempo wisselingen in de galop zelf, bijvoorbeeld!

Leg een galopbalkje neer voor het kruisje en begin echt laag! Zo kan hij de afstand goed inschatten. Als dat goe is moet je niet gelijk doorgaan met een hogere sprong, maar laat het lekker hierbij. De volgende keer weer een paar sprongetjes op die hoogte en dan misschien 1/2 gaatjes hoger, maar zeker niet meer. Wat je ook kan doen, is dezelfde hoogte maar dan een andere hindernis ervan maken. Dus in plaats van een kruisje een steiltje, dan heb je minder het idee dat je steeds maar hetzelfde aan t doen bent!

Ik denk namelijk dat je te snel te hoog wil! Bouw het heeeeeel rustig op, dan zal je zien dat het echt steeds beter gaat en dat je je vertrouwen rustig aan weer terugkrijgt.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:31

Als je al op de hindernis af gaat in galop en je denk al.. Hij springt niet.. dan is dat al foute boel..
Probeer in galop om eerst over de balkjes heen te galopperen
en zo bouw je het rusitg op in een kruisje.. maar houd je gedachte
erbij en houd gewoon vol dat hij niet gaat staan voor de hindernis..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:56

hoe doet hij het in een lijntje? Dus bv eerst kruisje (uit draf met voldoende impuls), dan op een 6,5 meter een steiltje en daarachter op een kleine 10 meter een oxer? Dan zal hij wsl na het kruisje en iig na het steiltje wel in galop zitten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:52

Met Mira heb ik dit ook eerst gehad, ze ging dus echt knoerdhard in volle galop op de hindernis af, daarna nog stukje crossen en dan had ik er weer voor me kaar. Nu is het me gelukt dat ze gewoon rustig springt, maar ik ga ook liever vanuit draf, omdat ik weet dat ze toch alles springt (een keer een meter vanuit draf gesprongen Clown ) en omdat ik het gevoel heb meer controle over haar te hebben. Ik weet niet hoe je het het beste aan kunt pakken, maar ik denk gewoon veel oefenen!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 10:55

Maar wanneer hij vanuit galop springt crost hij niet, hij weigert dan vaak gewoon. op een lijntje heb ik nog niet echt geprobeert, omdat ik de juiste afstanden niet weet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:15

dan zou ik dat eens in overleg met je instructie proberen. De afstanden die ik hierboven noem zijn voor paarden.