Op de achterhand leren rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Op de achterhand leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:28

Ik las onlangs een heel artikel in bit over dat zeer veel mensen te veel op de voorhand rijden, volgens mij ben ik één van hen.
De uitleg snapte ik niet volledig, nu, wie zou me kunnen uitleggen hoe ik m'n paard leer z'n achterhand beter te gebruiken en minder op de voorhand te rijden.
Ik heb al van verschillende mensen les gehad en maar 1 had gezegd dat zazou als een eend liep (die achterhand hong daar maar wat aan) wat ook zo is.
maar ze hebben me nooit uitgelegd hoe ik het dan wél moest rijden...

Remember

Re: Op de achterhand leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:14

Ik zou als eerste iemand zoeken die jou er persoonlijk mee kan helpen en je op de momenten dat het fout gaat, én goed je er op kan wijzen, zodat je het het gevoel leert kennen.

Rijd veel overgangen, doe veel wachtoefeningen, paar pasjes weg en een paar pasjes laten wachten. Oftewel: schakelen tot je een ons weegt... Probeer jezelf zo aan het denken te krijgen dat je elke 20 meter (of meer, maar dan krijg je het wel héél druk Haha! ) wel een tempoverandering rijdt. Dat hoeven geen extreme veranderingen te zijn, veel afwisselen tussen wachten en verruimen, en dit ook kunnen controleren. Verruimen is dan dus niet per definitie wegknallen!

Maar het probleem dat je dan tegen komt is dat hij zich er weleens lang uit kan willen gaan drukken naar voren ipv dat hij wat meer op de achterhand komt. Dan loopt hij dus nog steeds op de voorhand Clown . En om dat op te lossen heb je echt iemand nodig die bij je in de bak staat.

Vind het trouwens fijn om te horen dat jij inziet dat je 'verkeerd' bezig bent doordat je gewoon niet beter wist en dat je daar verandering in wil brengen OK dan! . Er zijn er genoeg die dat niet willen inzien of gewoon zo doorgaan. Hoop dat je snel iemand kan vinden die je kan helpen, en tot die tijd lekker schakelen Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:03

Het beste is om een goede instructeur te zoeken, die je fouten kan zien en je erbij helpt. Ik heb er ook niet veel verstand van Knipoog Wel is eht goed om veel overgangen te rijden, daar wordt de achterhand sterker van Party!!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:37

De meeste ruiters rijden teveel op de voorhand. Er zijn veel ruiters die denken dat ze meer op de achterhand rijden terwijl dat beslist niet zo is. Er zijn veel oefeningen nodig om het gewicht van het paard en de ruiter meer gelijk over de benen te verdelen. Als je dit op de juiste manier voor elkaar krijgt, ben je met paardrijden al een heel eind.
Het paard moet dus op de juiste manier getraind worden. Als de ruiter niet goed genoeg paard rijdt, lukt het beslist niet. De ruiter moet dan ook bijleren door lessen te volgen. Via de lessen van een goede instructeur ontwikkelt zowel het paard als de ruiter zich. Er zijn genoeg boeken en artikelen geschreven, waarin de basis oefeningen voor paardrijden worden beschreven. Het kan geen kwaad om te begrijpen waarmee je bezig bent. Je gaat er beter door rijden.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:12

Ik heb dat ook en mn instructrice zegt dat je dan veel overgangen moet rijden: als ik draaf laat ze me schijnovergangen rijden dan moet ik vanuit mn arbeidsdraf naar bijna stap en dan weer opbouwen naar arbeidsdraf en dat in alle gangen. Ook laat ze me altijd de achterhand van mn pony naar binnen zetten op een volte maar of dat ook goed is om je paard op de achterhand te leren lopen weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:25

maar hoe zie of je merk je nou dat het paard zijn achterhand dan ook echt gebruikt?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:37

Ik had een artikel+foto in bit gezien, en heb er extra op gelet, nu merk ik het verschil wel een beetje, als je wil dat ik het artikel scan ofzo pb je maar, omdat het bit nu niet meer in de winkel verkrijgbaar is denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:38

Pascaline schreef:
Ik had een artikel+foto in bit gezien, en heb er extra op gelet, nu merk ik het verschil wel een beetje, als je wil dat ik het artikel scan ofzo pb je maar, omdat het bit nu niet meer in de winkel verkrijgbaar is denk ik.

het bit heb ik zelf ook.. Knipoog abo

maar er staat nergens hoe je nu zelf voelt wanneer je paard goed zijn achterhand gebruikt. Ik heb wel les hoor maar ik snap het gewoon niet,. Hoe zie je het en wanner voel je het nou?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:43

Dat weet ik ook niet, je kan het misschien vragen aan je intsructeur...
Tegen mij hebben ze het gezegd, maar ik merkte hetzelf ook al wel op foto's en filmpjes...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:13

Als een paard op de voorhand loopt merk je dat wel, voor je gevoel loopt die de grond in. Als het op de achterhand gaat loopt het ahw berg op. En een actief achterbeen voel je dan ook.
Je moet de momenten koesteren als de instructeur zegt ja nu loopt die goed, voel en sla op in je geheugen.

Hoe je het zelf voelt, tja dat weet ik niet. Ik heb gewoon het gevoel dat alles dan makkelijker gaat licht eigelijk, maar dat gevoel is persoonlijk.

Als je het niet voelt moet je je dat gevoel snel eigen maken, dit is belangrijk om verder te komen.

Ik denk dat je echt instructie nodig hebt daarvoor om te gaan voelen als het moment supreme daar is.

En instructie die je maar op de voorhand laat rijden mag die naam gewoon niet dragen. helaas zie ik het maar al te vaak dat er gewoon niet voldoende gecorrigeerd wordt.