Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

carola schreef:
Het is ook niet voor niets dat ze vanaf het M-dressur verboden zijn, dan wordt je geacht dat je geen zweep meer nodig hebt.
. Soms geef ik hem ook op zijn hals, gewoon om hem attenter te krijgen. carola schreef:Als je een zweep nodig hebt om harder te gaan, tja, dan ben je gewoon een gigantische beginner. En een zweep om de oefeningen te perfectioneren, tja, dat kan volgens mij ook niet, omdat je altijd wel iets uit je evenwicht raakt.
nee, het zit bij mij anders: ik heb een vrij lui paardje, en hij wordt wel steeds atenter op mijn been, maar ik gebruik mijn zweep om een tikje te geven als hij niet reageert op mijn been. ik geef hem dan liever een tik dan dat ik hem ga schoppen, daar wordt hij alleen maar nog trager op het been van. met spoortjes wil ik liever niet omdat ik mijn benen moeilijk stil kan houden, en hij went er vrij snel aan en dan ben ik weer terug bij af. dat laatste klinkt stom trouwens, net alsof ik hem net zo lang zit te prikken tot er echt niks meer gebeurt .
dat is niet zo, het is meer zo van: ik geen been en hij reageert niet. ik zet er dan (als ik dus met sporen rijdt) mijn spoortje even in. hij reageert. even later weer dezelfde situatie. hij reageert wel weer op de spoor, maar minder. dit gaat dan zo door tot het helemaal geen effect meer heeft.
maar werken doet het dus niet.
)
.
. Het is zelfs zo dat mevrouw zo erg protesteert (lees: achteruitloopt) dat ik mijn uitrijdeken omhoog doe en met mijn zweep in een hand flink moet meppen om vooruit te komen
. (Oje, nu heb ik alle dierenrechtenbeschermers achter me aan, omdat ik niet elke keer voor een vrachtwagen wil liggen om een plastic zakje in de berm.....)
Ik rijd met sporen om dat ze neit aan mn been is. Veel vragen meteen aan mij waarom ik met sporen rijd met zo'n snelle pony. Ze is wel snel, ja, maar daar gebruik je je sporen toch niet voor.
Ze is dus absoluut niet aan m'n been, vooral bij overgangen.

Lunatic schreef:Tja, ik heb juist een ander probleem: wat moet je met zo'n miezerig springzweepje doen?? Ik rijd nu tijdens mijn springles dus met mijn dressuurzweep, zit niet in de weg omdat we niet hoog springen, maar dat staat zo raar.
Dus: wat moet ik nou met een springzweepje?
En dat had mijn paard heel snel door 
Het zit steeds in de weg... runningkawa schreef:Ik weet het is raar maar Kawa heeft het niet op zwepen en het is al genoeg dat ik er dan 1 bij me heb.
Maar ik heb dus het probleem met een dressuurzweep dat ik hem daar mee aanraak als het niet moet.
Gewoon door de beweging van het paard zelf wiebelt zo'n zweep ook en dan raak/kriebel ik hem per ongeluk en dan word hij ontzettend bang van de zweep want hij snapt dan niet waarom hij een "tik" krijgt.
.
. Vaker zit het probleem in de ruiter ipv het paard. Ik probeer daar tegenwoordig steeds meer bij stil te staan en het werkt
.
. carola schreef:Als je een zweep nodig hebt om harder te gaan, tja, dan ben je gewoon een gigantische beginner.