Voorwaarts-neerwaarts !!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Voorwaarts-neerwaarts !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 08:53

Telkens als ik les heb en we moeten voorwaarts-neerwaarts rijden, komt mijn pony met z'n neus nooit op kniehoogte...
Heeft er iemand tips ?
Een van mijn instructrices zei dat mijn pony bang is om zich te ontspannen,kan dit ?

wemkelover

Re: Voorwaarts-neerwaarts !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:56

Volgens mij kan dat wel. Heeft ze is naars meegemaakt met het rijden?
Ik weet zelf niet wat je eraan kan doen, maar dat weten anderen wel. Ik weet wel dat je niet boos moet worden en veel geduld moet hebben als ze inderdaad bang is.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:59

Is ze wel goed genoeg aan het been? Volgt ze je hand wel naar beneden, of gaat ze dan met haar hoofd naar voren?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:07

Eerst pony rechtrichten (dwz dat elke pony/paard van nature scheef is en dus de korte spier opgerekt moet worden), dan door drang naar voren (goed voorwaarts rijden) zal je pony gelijkmatige aanleuning krijgen, waardoor je pony zijn buikspieren gaat gebruiken en rugspieren kan ontspannen en zal vervolgens naar voorwaartse/neerwaartse tendens gaan.
Als pony niet rechtgericht is, zal hij niet kunnen ontspannen.

Succes

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:39

Ga zelf eens rechtop staan en buig dan voorover met gestrekte benen om met je handen de grond te raken......

Voel je die spieren????

Sommige pony's en paarden zijn zo vast gereden of simpel weg niet voldoende gegymnastiseerd om zich dusdanig op te rekken in de rugspieren....

Ga zelf maar eens oefenen en warm draaien, hoe meer je oefend, hoe leniger je wordt....

Geldt ook voor paarden, dressuur is gymnastiseren en oefening (en vooral een warming-up) baart kunst!

Daar hoort overigens ook het rechtrichten bij, maar rechtrichten alleen doet de truc niet, om een paard recht te richten zal het schouder-binnenwaarts moeten begrijpen, bij een jong paard/combinatie en dus het te vroeg opnemen van rechtrichten in de training kan het voor spanningen en beperkingen zorgen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:50

Kaja schreef:
Daar hoort overigens ook het rechtrichten bij, maar rechtrichten alleen doet de truc niet, om een paard recht te richten zal het schouder-binnenwaarts moeten begrijpen, bij een jong paard/combinatie en dus het te vroeg opnemen van rechtrichten in de training kan het voor spanningen en beperkingen zorgen.

Ben ik niet helemaal mee eens. Want je kunt op diverse manieren paarden rechtrichten. En idd jong paard zal nog geen schouderbinnenwaarts kunnen. Daarom stuur ik in begin wat meer zonder te rukken en te plukken (zoals dat soms gezien word, maar echt niet zo is). Probeer op volte te voelen of paard wil vergroten of verkleinen. Zeg dat paard wil vergroten, laat ik buitenteugel wat losser en stuur paard iets naar binnen (verklein de volte beetje) op moment dat paard naar binnen komt, zal het paard op gelijkmatige aanleuning komen en dus ontspannen en kun je na tijdje herhalen, paard heerlijk in voorwaartse neerwaartse tendens laten lopen. Dat doe ik voornamelijk bij jonge paarden om spanning te voorkomen. Als ik voel dat paard volte wil verkleinen van zichzelf, laat ik binnenteugel wat losser en stuur paard naar buiten toe, dus volte wat vergroten. Dat is ook al rechtrichten (het zelfde werk als bij dubbele longe werk, is ook rechtrichten, alleen zit je nu erop)
Maar ik ben wel met Kaja eens dat je ook goed moet gymnastiseren, warming up en zeker ook cooling down. Haha!

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:04

Hoe zit je zelf op je paard?
Paarden kunnen moeilijk ontspannen als je als ruiter gespannen zit of tegen de beweging in gaat.
Probeer eens in de stap een paar passen je zwaartepunt en je handen een klein beetje naar voren te brengen, zo ontlast je de rug van je paardje wat meer. De meeste paarden komen als reactie al lagen met hun hoofd, en kunnen hun stappen dan wat meer verlengen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:14

Je behoort controle over de schouders te hebben alvorens schouder-voor, schouderbinnenwaarts en ook rechtrichten te beoefenen!
Het doel van schouder-binnenwaarts is dat de achterbenen aangemoedigd worden om onder de romp te treden en meer gewicht overnemen van de voorhand. Zo krijg je een grotere controle over de schouders waardoor ook het rechtrichten wordt vergemakkelijkt!

We kunnen een paard alleen op de juiste manier rechtgericht houden, wanneer het schouder-binnenwaarts begrijpt.

We moeten daarom een juist tijdstip kiezen waarop een paard geleidelijk rechtgericht kan worden!

En fouten zoeken we niet alleen bij het paard, of bij zijn bepaalde mate van natuurlijke scheefheid!
Alleen een rechte ruiter kan een rechtgericht paard ontwikkelen!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:27

Kaja schreef:
Je behoort controle over de schouders te hebben alvorens schouder-voor, schouderbinnenwaarts en ook rechtrichten te beoefenen!
Het doel van schouder-binnenwaarts is dat de achterbenen aangemoedigd worden om onder de romp te treden en meer gewicht overnemen van de voorhand. Zo krijg je een grotere controle over de schouders waardoor ook het rechtrichten wordt vergemakkelijkt!

We kunnen een paard alleen op de juiste manier rechtgericht houden, wanneer het schouder-binnenwaarts begrijpt.

We moeten daarom een juist tijdstip kiezen waarop een paard geleidelijk rechtgericht kan worden!

En fouten zoeken we niet alleen bij het paard, of bij zijn bepaalde mate van natuurlijke scheefheid!
Alleen een rechte ruiter kan een rechtgericht paard ontwikkelen!!!

Tuurlijk behoor je controle te hebben over de schouders (anders valt paard niet op of over de schouder) dat doet ik dus door stuurwerk. Een begin van rechtrichten. Inderdaad door buiging te vragen controleer je achterbenen en zal je de binnenachterbeen goed kunnen controleren. Maar dat is in geval als binnenachterbeen niet goed geplaatst word, dus niet goed onder de massa komt in wendingen. Paard moet zichzelf en ruiter kunnen dragen en daardoor moet beenzetting goed zijn. Maar daarom begin ik geleidelijk aan eerst met stuurwerk, tot ik paard goed onder controle heb (door hem van achteren naar voren te rijden) en na verloop van tijd voer ik dat door tot volledige werk van rechtrichten.

Ik heb ook niet gezegd dat rechtrichten alleen bij natuurlijke scheefheid van paard ligt, absoluut niet. Ook ruiter moet van wanten weten Haha! en zelf in balans kunnen zitten!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:35

In elk geval gaat het erom dat er advies gegeven is, ieder op z'n eigen manier. Als het werkt, dan is het goed!!!

Succes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:49

Het kan ook een stukje balans zijn, in combinatie met stijvigheid.

De Fries die ik aan het beleren ben, liep in het begin met het hoofd hoog, opgericht dus.
Zowel met rijden als met longeren.
Ik ben gewoon gaan rijden en elke keer uitnodigen te Zakken met haar hals. Als ze wel naar beneden kwam, was ik heel snel mijn aanleuning kwijt. Ze kon niet goed mijn hand volgen.
Nu gaat het zowel bij het rijden als longeren steeds beter. Ze laat haar hals steeds vaker en langer stukken zakken, en de momenten dat ze stuurbaar blijft (dus mijn hand op blijft zoeken in plaats van snel het bit loslaten) worden steeds langer. Het heeft ook tijd nodig.
Gewoon lekker blijven rijden en blijven uitnodigen je hand te volgen naar beneden. Pas als je pony ontspannen je hand volgt, zal ze ook proberen wat dieper mee te zakken. Zoek de grens op dat je nog wel contact houdt, en rijdt daar lekker in door. En blijf vooral lekker ontspannen door rijden (overgangen, grote figuren etc.) Balans en stretchen kost tijd en kun je niet afdwingen.. omdat je dan de ontspanning kwijtraakt (een spier die gespannen gehouden wordt, laat zich niet oprekken. Forceer je, dan kan je de spier beschadigen)