whaaa aangalopperen !!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

whaaa aangalopperen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:12

Kan iemand mij tips geven bij het volgende:

Ik ben op dit moment een jong paard aan het beleren, en ben nu zover dat we aan het oefenen kunnen met aangalopperen maar ik doe iets heel erg fout.. Ik rijd in de hoek aan, en dan doe ik wel buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel, maar ik ga naar voren zitten, in een poging tot inspringen in de galop, ik heb al meerdere keren geprobeerd rechtop te blijven zitten, maar dat wil nog niet echt lukken, waarschijnlijk omdat ik op dit paard ngal moelijk kan doorzitten omdat ze je nogal hoog opgooit...

En dan moet ik een hele poos aansporen, en dat gaat behoorloijk lomp omdat ik het niet kan en dat vind ik dan weer zielig.. en als ze dan in de galop zit, zit ze in de verkeerde.. Ze kan het wel, want het lukt me ook wel eens, maar wie kan me helpen dit te verbeteren, want ik ben bang dat ik het paard het nu helemaal verkeerd aanleer, en het haar een beetje zou verpesten, omdat ze de rest allemaal wel kan, en goed begrijpt! Wat moet ik doen??

Sullie97

Re: whaaa aangalopperen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:33

Misschien moet je tijdens het rijden en met name het draven een aantal keer gaan doorzitten, als het doorzitten niet helemaal lekker gaat weer gaan lichtrijden. Dit zou ik dan net zo lang doen totdat het goed voelt en zodat jij tijdens het doorzitten mooi rechtop kan blijven zitten. Als dit eenmaal voor elkaar is, dan zou ik pas aan het aangalloperen gaan denken. Rustig blijven zitten en dan de hulp geven voor het aangalloperen, als ze niet helemaal begrijpt wat je bedoelt geef je een tikje met je kuit en als dit niet werkt een tikje met de zweep (net achter je kuit).
Wat men ook wel eens tegen mij gezegd hebben, is dit:
Op het verkeerde been gaan lichtrijden en dan de hulp geven voor het aangalloperen, bij mij heeft dit niet gewerkt, maar misschien is dit iets voor jou.
Om ervoor te zorgen dat hij niet in de verkeerde galop komt, moet je goed je buitenteugel er aanhouden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:09

Ik heb dit zelf heel vaak aan de longe moeten oefenen. Nu vind ik het nog moeilijk. Leer het paardje misschien aanspringen op stem aan de longe, zo wordt het makkelijker bij het rijden.
Laat haar niet vanuit een versnelde draf aanspringen! Ga terug en probeer opnieuw, als jij het bent die de fout maakt, moet je dat ook durven toegeven tegen je paardje. Het heeft idd geen nut om haar zo lomp te laten aanspringen.

Wat ik ook erg makkelijk vind: vanuit stap aanspringen. Sommige paarden springen net zo makkelijk aan vanuit stap als vanuit draf. Zeker als je dit aan de longe met haar oefent, moet dit lukken. Voor mij is het veel makkelijker om zo de hulpen te geven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:32

Je kunt op het verkeerde been licht gaan rijden en zo de hulpen aangeven. En met de stemhulp.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:21

Als je paard goed aan de longe en op je stemhulpen loopt, probeer dan via je stemhulp aan te galopperen!
Zo leren wij de jonge paarden ook altijd aangalopperen onder het zadel, gaat prima Knipoog .

En door te gaan doorzitten verstoor je het paard zijn balans enorm!
Hij kan zelf al niet simpel aangalopperen en als jij dan ook nog eens aan het stuiteren bent... Een jong onervaren paard laat je niet zo simpel zitten hoor, bijkomend feit is dat je een ontspannen paard moet hebben om lekker te zitten!!!

Vanuit lichtrijden, ontspannen op je stem aan laten springen en laat "het kwartje maar vallen", dat hebben ze vlug genoeg door en dan kun je gaan werken aan je hulpen en je zit!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:47

maar hoe leer ik haar ooit vanuit stap aangalopperen dan?