Joey aan de longé; tips nodig...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Joey aan de longé; tips nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 16:29

Vandaag heb ik een poging gedaan om met elastiek te longeren. Ik vond dat hij heel gespannen loopt. Heeft iemand misschien tips?
Ik heb het elastiek op 2 manieren gedaan: tussen zijn voorbenen aan de singel en aan de zijkant van de longeersingel.

De foto's draf, stap en galop staan wel door elkaar!

Elastiek laag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elastiek hoger, ik vond dat hij toen ook een stuk ruimer liep.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oscarlover

Re: Joey aan de longé; tips nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:33

Leuke pony,
na mijn idee kan je het elastiek beter hoog doen zoals op de laatste foto's. Want als je het met longeren tussen de benen doet, gaat ie te diep lopen.

Maar is elatiek eigenlijk wel goed voor longeren, want dat weet ik zelf eigenlijk ook niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:45

Mhh zie wat je bedoelt.

Ik zou ik van touwtjes of een slof nemen die losjes vast zettten en hem dan laten wennen. Naar mate hij beter gaat lopen kan je hem strakker zetten. Ik vind dat hij op de foto's erg vooroverduikt dit moet je dus met longeren op gaan lossen. Dus meer activiteit vanachteren gaan vragen. Veel tempo wisselingen doen zodat hij meer gaat lopen. Met touwtjes gaat het wat makkelijker dan dan met een elastiek die hem echt vastzet.

Hij kijkt ook niet erg blij lijkt wel of hij er erg veel moeite mee heeft. Dat moet voor jou een teken zijn dat het niet lekker gaat.

Succes

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:00

Net wat Prisca zegt, geen elastiek maar touwtjes.

Maat het vast aan zijn singel, dan van binnenuit naar buiten door de bitring en dan boven aan de longeersingel vast maken.

Hier zie ik persoonlijk het nut niet van in.

Zet het de eerste keer niet te strak, laat hem eerst even wennen. Zorg dat ze ook gelijk op maat zitten.

Maak het de eerste keer ook niet te zwaar, als hij lekker loopt, houdt dat even vol, belonen en klaar.

Succes!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:54

Ehm ja een elastiek ik vind het persoonlijk niks,
ze gaan erin hangen(de meeste dan) Nagelbijten / Gniffelen
Hij loopt nu dus ook erg op de voorkant te sukkelen.
Ik longeer zelf met dubbele longe,
mijn pony wordt er heel los en soepel van.
De meeste lopen er heel ontspannen op!

Ik vind het een heel leuk paardje!
Probeer het volgende keer met een slof of toutjes(of miss met dubbele longe)
Heel veel succes!
(Maak er wel foto's van)

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:57

één heel belangrijk ding!! je longe is helemaal gedraaid enz... mag niet!!! het geeft niet het juiste effect in de mond van je paard, is net hetzelfde als je erop zit en je teugels zijn gedraaid, dit is dan wel ff 2 keer erger!!! Maar het ziet er wel leuk uit!! Ik weet ni hoe oud hij is maar jonge paarden mogen heel diep lopen, oprichten is veel makkelijker dan naar beneden krijgen, ze worden er ontspannen van en krijgen een losse rug! daarna kan je verder oprichten!

XXX
ziet er netjes uit hoor!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 17:59

Ik ben al op zoek naar een pessoa, dan ga ik het daar eens mee proberen. Ik heb Joey nu al een week met elastiek gereden omdat hij heel moeilijk bij elkaar te rijden is. Hij loopt te weinig op de achterhand. Hij heeft dus ook al een week zware training achter de rug. Ook is Joey's vriendin verkocht en is hij een beetje zielig...

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:01

Belli schreef:
één heel belangrijk ding!! je longe is helemaal gedraaid enz... mag niet!!! het geeft niet het juiste effect in de mond van je paard, is net hetzelfde als je erop zit en je teugels zijn gedraaid, dit is dan wel ff 2 keer erger!!! Maar het ziet er wel leuk uit!! Ik weet ni hoe oud hij is maar jonge paarden mogen heel diep lopen, oprichten is veel makkelijker dan naar beneden krijgen, ze worden er ontspannen van en krijgen een losse rug! daarna kan je verder oprichten!

XXX
ziet er netjes uit hoor!

Ik heb de longeerlijn niet door het bit heen. Ik heb er een bitstukje aan zitten. Hij is al 15.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:19

Sluit me aan bij de eerder gegeven tips.
Vind dit er onprettig uitzien, en ik zou persoonlijk dus ook voor touwtjes zorgen.
Zo'n touwtje kan je gewoon bij een bouwmarkt halen. Neem dat gladde, zachte touw, dat glijdt lekker en snijdt niet.
Markeermet met een stift even het midden, bepaal een handige lengte en brand de eindjes van het touw dicht, zodat het niet rafelt.
Dan boven op de longeersingel éénmaal door de bovenste ring halen, dan via één van de zijringen door het bit tussen de voorbenen door naar de buik.
Je zal even moeten proberen wanneer je hem goed op lengte hebt. Met touwtjes is minder dwingend voor het paard. Op zich kan een paard wel gaan hangen in de touwtjes, maar het gaat een stuk moeilijker.
Jij hebt ook een actieve rol, je staat daar niet alleen om aan te geven in welke gang je paard moet. Op de bovenstaande foto's bijvoorbeeld is je paard veel te weinig actief van achter. Een pessoa is wel een hulpmiddel, maar vervangt jou niet. Jij moet ook corrigeren en belonen, zodat voor je paard duidelijk is wanneer hij loopt zoals jij wilt.

Ik heb een pesooa, maar kan hem niet gebruiken omdat mijn paard helemaal doo het lint gaat van dat bontje vanachter... weet niet of die van jou ook zo'n paniekvogel is?
Je zou eens kunnen kijken hoe hij reageert op een (oude) bandage die je achterlangs laat lopen.
Dat kan ook als 'geheugensteuntje' worden gebruikt om de achterhand er meer onder te zetten. Verder is het natuurlijk niet te vergelijken met de pessoa, omdat zo'n bandage niet in verbinding staat met de mond.

Afijn.
Probeer eerst eens touwtjes. Niet met knopen werken, als het plotseling los moet (paniek/valpartij) , moet je het zo los kunnen trekken.
Verder actief longeren met duidelijke commando's.
Niet te lang, want hard werken aan de longe, is erg inspannend voor je paard.
Zoek in iig naar een manier van longeren waarin je paard zich kan ontspannen, want met zo'n elastiek lijkt dat niet te lukken!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:25

Mulan: Joey is gelukkig geen paniekvogel Haha!
Vrijdag mag ik de pessoateugel van Snowylover lenen, en ga dan weer foto's maken! Hoop dat het dan wat beter gaat.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:30

Belli schreef:

XXX
ziet er netjes uit hoor!

Ik ben het niet hellemaal eens met het vet gedrukte. Ik heb zelf bijde pony's gehad, als een paard eenmaal te diep loopt, is het heeeeel erg moeilijk om het te veranderen. Als een paard een beetje te veel met zijn hoofd naar boven loopt, is dat makkelijker weer goed te krijgen.

Maar dat kan aan mij liggen, laat het me maar weten als het zo is!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:43

zo gespannen vind ik hem nu ook weer niet lopen hoor.
maar ik zou eens bijzetjes proberen.
want ik vind elastiek voor longeren ook maar niets Knipoog
probeer eens met bijzetteugels:)

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:51

marjoke schreef:
zo gespannen vind ik hem nu ook weer niet lopen hoor.
maar ik zou eens bijzetjes proberen.
want ik vind elastiek voor longeren ook maar niets Knipoog
probeer eens met bijzetteugels:)

Met bijzetteugels gaat hij alleen maar hangen. Dat werkt dus echt niet. Hij moet soepeler in zijn hals worden, hij is nu heel stijf.
Met het elastiek liep hij er niet goed doorheen, hij liep met zijn kop in de lucht beter gezegd Clown

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:55

Als je touwtjes wilt proberen, ik heb ze nog wel liggen hoor, gebruik ze gerust!!! Je weet waar ze liggen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:42

Gooi het elatiek er ook maar uit zoals je ziet zet het je paard ook vast en wordt hij dus niet losser van. Hij loopt dan misschien wel bij elkaar maar niet ontspannen hij is juist niet blij.

Gewoon met losse touwtjes beginnen en veel tempo wisselingen en vergeet het hoofd de rest komt vanzelf wel. Eerst op eigen benen en dan achterhand dan komt het hoofd vanzelf.

EN les nemen Haha! ook in longeren Haha!.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:50

Dit is dus een voorbeeld voor alle elastiekgebruikers op bokt dat een paard er totaal niet goed op reageert. Dit paard duikelt op de voorhand, gaat hangen en zet zich compleet vast. Ideale oplossing is inderdaad een pessoa. Hierbij komt het paard van achter tot voor tot ontspanning en is in verschillende oprichtingen mogelijk...ben benieuwd naar de foto's! Veel succes ermee

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:53

Heeft verder niemand tips, voor Joeylover???