Bang om in de buitenbak te rijden! Help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Bang om in de buitenbak te rijden! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:12

Hallo Allemaal,

Ik heb mijn pony nu 5 maanden, ze is drachtig en is 1.41 hoog. Ik ben sinds ik haar heb er 2 x vanaf gevallen, beide keren in de buitenbak.
Na de 2e keer durf ik niet meer in de buitenbak te rijden. En rij ik alleen nog maar in de binnenbak. Daar gaat alles prima.
Nu heb ik verzorgsters die ging gisteren weer eens in de buitenbak, maar ze was super onrustig en gespannen. Maar in de binnenbak gaat alles prima, loopt ze lekker ontspannen.

Iemand tips? ik zelf ben dus ook gespannen als ik in de buitenbak rijd door die 2 ongelukjes.

Groetjes Roxana

Mocca

Re: Bang om in de buitenbak te rijden! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:33

Als jij het niet durft, en je paard is ook nog eens gespannen is het nog geen goed idee om de buitenbak in te gaan. Laat eerst je verzorgsters met hem in de buitenbak rijden, tot hij er weer ontspannen en zonder problemen en angst loopt.
Ga dan eerst longeren in de buitenbak, zodat jij zelf er het vertrouwen weer in hebt. Ga dan uitstappen oid, als je verzorgsters hebben gereden. Steeds een stapje verder, tot je weer helemaal durft te rijden, en het vertrouwen terug hebt Lachen Het is moeilijk, ik weet het, maar je moet er even doorheen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:35

Als je iets niet durft met je paard, moet je het simpelweg niet doen. Zo maak je je paard ook gespannen, en heb je meer kans dat er wat gebeurd dan als je zelf superrustig bent.
Het is voor mij wel heel simpel om te zeggen, gewoon zitten, benen eraan, en ontspannen blijven, en de rust in je pony rijden.
Maar ik ben toen ik een jaar of 9/10 was, een hele poos bang geweest voor m'n Shetlander.. Die daar uitgebreid misbruik van maakte.. Tong uitsteken
Toenik 11 was, was ik eigenlijk niet bang meer, en begon ik eraan te rijden, en zo ging het steeds beter.
Maar ik weet eigenlijk geen tips om te zorgen dat je niet bang bent.. Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:42

Niet doen, tot je je paard helemaal vertrouwd.
En áls je het doet, doe het dan nadat je lekker hebt gereden in de binnenbak en neem daarna iemand mee in de buitenbak en stap daar alleen uit bijvoorbeeld. Dat kan je dan uitbouwen.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:44

Hoe herkenbaar!!
Heb dit zelf ook gehad, paard 2 keer flink aan de kletter gegaan. Wij hebben een vrij grote buitenbak waar ze dus flink kunnen lopen. Nadat hij dus 2 keer in volle vaart deze genomen heeft durfde ik ook niet meer in deze bak te rijden. Heb hem een hele tijd gemeden.... Bloos

Na een tijdje ben ik hem enkele malen gewoon gaan longeren hier, dit pakte hij eigelijk wel redelijk goed op. Toen heb ik gewoon een keer aan mijn instructrice gevraagd of ze les wilde geven in de buitenbak. Wel afgesproken dat ik niet ging galopperen, dit omdat hij in stap en draf nog wel bestuurbaar was en ik niet heel erg zenuwachtig werd.
Dit hebben we een keer of 3 gedaan. Helaas werd het weer toen een stuk minder en ben ik uitgeweken naar de binnenbakken.

Afgelopen week heb ik weer de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon buiten gaan rijden. Ik had zoiets van, als hij rustig de parkeerplaats overkomt ga ik in de bak rijden, zoniet dan draai ik weer om.
Hij bleef gelukkig rustig en ik heb zelfs gegaloppeerd die middag. God wat voelde ik me goed en zelfs trots dat ik het gedurft had.... Haha!
Dit heb ik deze hele week volgehouden en vandaag toen het regende baalde ik zelfs dat ik binnen moest blijven......

Dus gewoon rustig opbouwen, longeren of zoals hierboven al gezegd, je bijrijdster er eerst een paar keer mee in de bak laten rijden en dan bv uitstappen, blij zijn met de kleine voorwaarste stapjes die je maakt en niet overhaasten. Zolang het goed voelt steeds een stukje langer en voordat je het weet ben je over je angst heen.... OK dan!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 09:20

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft. Ik heb gisteren avond gelongeerd in de buitenbak. En dat ga ik zeker vaker doen.
En me bijrijdster gaat dan mee met rijden en dan gaat zij eerst. Ik hoop echt dat ik erover heen kom.

xxx