Zacht in de mond maken??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Zacht in de mond maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:37

Vriendin van mij heeft haar 4 jarige opzich best leuk lopen Nu moet ze hem van haar instructeur alleen nog ' zacht in de mond ' maken.
Volgens haar is ie wel nageeflijk in het rijden maar alleen hard in de mond.
Ik heb hier mn vraagtekens bij.
Dat ze hier vergeten dat een paard van achteren naar voren aan elkaar gereden moet worden. En vanuit je kuit naar een stille meegaande hand nageeflijk moet rijden. Mijn idee, fijne mond is hier dan een gevolg van.
Het lijkt net als hun andersom denken dat je m juist helemaal door moet peuteren in die mond om m netjes aan elkaar te laten gaan.

Jullie mening graag!
Wat vinden jullie van die uitspraak?

ponyzotje

Re: Zacht in de mond maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:40

ik ken enkele paarden die wel soepel en nageeflijk zijn, maar koppig lijken te weigeren in de mond. eentje daarvan is vroeger heel hard in de mond getrokken en blijft stug, daardoor ook in de nek. verder is ie heel los in z'n lijf. dat buit ik dan nu uit en train hem daarop verder met heel stille hand, waarbij ik hoop dat hij vanzelf mijn hand gaat accepteren. op die manier begrijp ik het 'probleem' bij dat paard, als het om dezelfde situatie gaat natuurlijk Knipoog

kwpn_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:58

Hard in de mond en nageeflijk, dat gaat niet echt samen lijkt mij.
De fout die volgens mij veel gemaakt word is:
allemaal ophoudingen maken en dan bijdrijven.
Handen stil en been wanneer het paard zich eruit wil drukken(paard voorzijn dus),
dan worden ze vanzelf wel 'zacht in de mond'.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:07

indien het op mijn post is:
ik bedoel inderdaad ook niet nageeflijk, excuseer, dat is het punt waaraan gewerkt wordt Knipoog
wat ik bedoel is dat er buiging in het lijf zit en ook zijwaartse buiging in het kaakgewricht, binnenstelling vragen (via zit en vooral benen) lukt dan ook zéér goed (ietwat verwonderlijk eigenlijk), het neusje naar beneden, dat is andere koek. ze is er echt bang van, wordt stug als ik iets extra vraag.
ik denk dat dit ook het soort "nageeflijkheid" is waar de topicstarter op doelt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:15

Dat klopt dus niet..
Mijn paard kan behoorlijk hard in d'r mond zijn, maar zodra ik d'r aan de teugel rijdt, word ze superzacht in de mond en soepeler in d'r lijf enzo en ze reageert dan op de lichtste teugelhulp.. Ja

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:23

ik rij haar dus ook niet aan teugel dus kan het nog steeds kloppen Tong uitsteken
ik zeg ook niet dat hoe het nu is goed is he, ik werk er nog niet lang mee Haha! het gekke is, en ik denk dat de topicstarter met hetzelfde zit, dat mijn paard (het is een tinker Haha! ) zeer snel reageert. als ik de teugels opneem en met mijn zit werk staat ze meteen stil. ze reageert goed op benen en zit. alleen dat hoofd nog Tong uitsteken

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:48

kwpn_amber schreef:
Hard in de mond en nageeflijk, dat gaat niet echt samen lijkt mij.
De fout die volgens mij veel gemaakt word is:
allemaal ophoudingen maken en dan bijdrijven.
Handen stil en been wanneer het paard zich eruit wil drukken(paard voorzijn dus),
dan worden ze vanzelf wel 'zacht in de mond'.

Helemaal mee eens! TS geeft zelf ook de oplossing voor het probleem. Wel raar dat een instructeur zoiets bedenkt en uitspreekt. Hoe had hij dit in gedachten?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:55

edit Bloos lees nu dat het een vierjarige is en begrijp de andere reacties ook beter. van mij ist absoluut geen vierjarige en had ik het zelf ook anders gedaan. ik heb het gewoon over een heel ander type paard dat ik zelf ook niet vaak rijd, en ging ervanuit dat dat bij de TS ook zo was.
*was toch al aan het twijfelen door al die andere reacties Haha! *
excuses Lachen
en inderdaad dan is het aan die instructeur om de bovenlijn erin te krijgen, de motor erop en dan het hoofd in een vloeiende lijn in de ruiterhand te doen buigen. foei instructeur Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:48

Hard in de monden toch nagefelijk, mmmmmm. Kweeniet hoor maar volgens mij kan dit niet.
Hard in de mond is altijd doordat de ruiter hard in zijn handen is, nagevelijk is als de ruiter geleerd heeft te vragen en te ontspannen naar een licht elastische aanleuning.

Een paard rijd je van achter naar voren, via de zit en de benen naar een licht elastische hand. Die op de plaats staande hand vraagt aan de buitenzijde van het paard het tempo en de nagevelijkheid. Dus de ruiter vraagt ontspanning en zodra het paard ontspant geeft die na, de ruiter sluit de hand en opent hem bij het nageven. De binnenhand draait in voor de mate van de stelling.

Als je gaat peuteren in de mond, zagen, trekken dan verlies je de licht elastische aanleuning dat mag dus absoluut nooit.
Nagevelijk heeft niets te maken met los in het lichaam. ook al kan het paard met zijn achterhoef achter zijn oren krabben dat heeft niets met nagevelijk te maken en niets met een licht elastische aanleuning.
Het paard is of soepel in de mond, laat de hulpen ontspannen door is nagevelijk of hij is het niet.
Hard in de mond is de schuld van de ruiter geen enkel paard wordt zo geboren.
Zacht in de mond maken kan dus niet, je vriendin kan wel zachter met haar handen zijn. handen stil op de plek.
Beetje vreemde instructeur dus vreemde manier van lesgeven. Vraag die instructeur gewoon wat hij er mee bedoeld ben benieuwd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:41

Hard in de mond en nageeflijk passen niet door een deur, zelfde verhaal als ja en nee door een deur....
Maar sommige jonge paarden ( en veel paarden waar je net opstapt, welke nog geen rem en weinig gas hebben) kennen heg noch steg en zijn daadwerkelijk stug in de mond!
Ze zijn stuurloos en vooral in het begin is het net een muur waar je aan zit en geen deur....

Na verloop van tijd wordt die muur vanzelf een deur en kun je er wat meer aan zitten, is rechts niet meer "overdreven" rechts sturen, maar juist op een subtiele hulp! En vervagen stemhulpen meer naar de achtergrond, het kwartje gaat vallen en ze snappen je beter!

Ik denk dat de instructeur of instructrice dit bedoeld!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:48

Hard in de mond is er moeilijk uit te krijgen en het blijft meestal een probleem. Je moet een paard met zo'n mond van achter naar voren rijden en laag en rond rijden. Als dit lukt zsl het met de mond ook beter worden. Maar het gaat meestal nooit weg.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:12

Elk jong paard wat ingereden is, is zacht in de mond. Is hij als 4jarige hard in de mond, is er toch iets wat de ruiter fout heeft gedaan Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:33

griebels schreef:
Elk jong paard wat ingereden is, is zacht in de mond. Is hij als 4jarige hard in de mond, is er toch iets wat de ruiter fout heeft gedaan Verward

Je moet het letterlijk zien, zeg maar star en stug.
Ik heb al heel wat jonge paarden gehad en aangereden en geen enkel jong dier is direct "zacht" in de mond.
Zacht in de trend van nageeflijk en stuurbaar!
Ze snappen er geen hout van en gaan er eerst tegenin!

Je moet het niet zien als een "verziekte" mond, ze moeten gewoon een gas/rem en een stuur ontwikkelen en daarna leren na te geven!
Dat doen ze niet direct hoor Verward

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:01

Hangt ervan af. Is hij 'zwaar' of echt stug? Als hij echt stug is lijkt het mij niet dat hij nageeflijk is. Bij zwaar zit dat weer anders.

Het paard kan ook zelf veel druk pakken en daarbij wel nageeflijk blijven (hoewel té veel druk natuurlijk ten koste van de nageeflijkheid gaat). Dit vind ik zwaar in de hand, tegen het duwen aan.

Het paard dat ik nu rijd had nogal de neiging zich er heel lang uit te drukken naar voren, daarbij had ik dus veel druk in mijn hand. Op het moment dat ik activiteit achter ging vragen werd dit even nog erger, dan wilde ze zich er nóg meer naar voren uitdrukken. Door dit op te vangen met zit en een 'weerstandbiedende' hand en op tijd (!) weer ontspanning toe te staan begon ze te leren zelf de aanspanning op te vangen ipv die in mijn hand te duwen. Ze was echter wel al die tijd nageeflijk, kon haar makkelijk uitschuiven, ronder instellen, of juist hoger zonder dat ze tegen de hand kwam, maar had dan 'veel' in mijn hand.

Is het paard echt stug dan zou ze meer aan het gymnastiseren kunnen gaan. Veel stelling en buiging, lager instellen, zélf veel loslaten om hem uit te nodigen te ontspannen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:21

Kaja schreef:
Hard in de mond en nageeflijk passen niet door een deur, zelfde verhaal als ja en nee door een deur....
Maar sommige jonge paarden ( en veel paarden waar je net opstapt, welke nog geen rem en weinig gas hebben) kennen heg noch steg en zijn daadwerkelijk stug in de mond!
Ze zijn stuurloos en vooral in het begin is het net een muur waar je aan zit en geen deur....

Na verloop van tijd wordt die muur vanzelf een deur en kun je er wat meer aan zitten, is rechts niet meer "overdreven" rechts sturen, maar juist op een subtiele hulp! En vervagen stemhulpen meer naar de achtergrond, het kwartje gaat vallen en ze snappen je beter!

Ik denk dat de instructeur of instructrice dit bedoeld!

AMEN!!! Haha!

Ik denk wel dat je die nageeflijkheid krijgt door gewoon veel te spelen en been erbij te houden, zodat de pony ook met het bit gaat spelen. K weet niet hoe de instructeur het bedoeld met zacht in de mond maken. Heb je verder ook de uitleg die erbij hoort meegekregen? Daar staat namelijk niets over. Het kan best zijn dat de instructeur dus ook bedoeld wat jij bedoelt?

Nageeflijkheid en hard in de mond kan niet samen! Het zal wel zo'n situatie zijn zoals Kaja schreef, maar dan is ze dus nog niet nageeflijk als ze hard is in de mond.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:55

Als een paard nog niet beleerd is en niet begrijpt wat gasgeven, remmen, sturen en halthouden betekent dan kan ik me voorstellen dat er af en toe wat aan de teugels getrokken wordt. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dan nageeflijk kan zijn.

Een paard met een zachte mond hoeft niet nageeflijk te zijn.
Een paard dat nageeflijk is heeft een zachte mond.
De basis van nageeflijkheid is ongedwongenheid, dat betekent dat het paard ontspannen gaat, vrij van fysieke en geestelijke spanning en lekker los is. Ongedwongenheid kan pas ontstaan als het paard in natuurlijke gang (in het begin draf) onder de ruiter een constant ritme kan aanhouden en de ruiter later het ritme kan regelen. De ongedwongenheid, of de ontspanning, of de souplesse ontwikkel je door vanuit halthouden aan te draven, vanuit halthouden aan te galopperen, het paard los te laten springen, het paard te longeren en tegen een heuvel op te laten gaan. Daarnaast kun je ook veel manege figuren rijden (voltes, slangenvoltes, van hand veranderen door een grote volte, een grote acht) - dus bogen - rijden. Als het paard de neiging vertoont om de hals te strekken en het hoofd te laten zakken, dan moet je dit onmiddelijk toestaan. Het contact met de mond moet je in stand houden. Het paard moet het bit steeds opzoeken. Als je stelling vraagt of buiging moet het paard nageven, de nek en de onderkaak loslaten. Het strekken van de hals en het laten zaken van het hoofd komt door activiteit van de achterhand. Belangrijk is het goed ondertreden van de achterbenen. Het paard moet gaan afkauwen en wat gaan schuimen in de mond. Dit is een uiting van ongedwongenheid. De aanleuning die de grondslag voor gehoorzaamheid en soepelheid is krijg je door uitstrekken in arbeidsdraf en galop. Het paard mag nog steeds op de voorhand gaan, het paard stuwt meer met de achterbenen. De meeste onervaren ruiters beginnen bij iets wat aanleuning heet. Dat gaat altijd fout. Je moet de goede volgorde aanhouden. Een goede aanleuning komt dan als een rijpe vrucht in je handen vallen. Het paard bied je dit aan, als je het goed doet. Amen. Pling

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:26

Als nageeflijkheid niet snel genoeg wordt aangeboden door het paard, dan laten veel instructeurs de ruiter "spelen". Je biedt dan wat meer weerstand in een hand en zodra het paard nageeft, geeft de ruiter als beloning ook na. Als het paard dit trucje begrijpt, zal het paard sneller nageven. Dat gaat in halt en stap eenvoudig, als de ruiter daarna moet aandraven en blijven draven ontstaan de aanleuningsproblemen opnieuw. Er is geen sprake van nageven in de zin, van hoe dit rijkunstig bedoeld is. Met aangalopperen wordt hetzelfde geleerd. De bewegingen van de stille ruiterhand zijn vaak nog zo groot ten opzichte van het paard, dat van een stille weerstand biedende hand in de meeste gevallen geen sprake is. Er is geen sprake van correct nageven en er is ook geen sprake van een correcte aanleuning.

Een paard moet soepel zijn in de nek in de ja en nee richting. Als dat niet zo is, kunnen de gangen ook niet zuiver zijn. Als een paard soepel is in de nek geeft een paard in gang na en zoekt naar het bit en biedt een aanleuning aan. Als het paard ergens minder soepel is of niet goed in de benen is, dan voel je dat als ruiter direct via de soepele nek van het paard. De nek van het paard is de spiegel van de Impuls.
De nek van het paard geeft essentiele informatie aan de ruiter, die belangrijk is voor het uitvoeren van verschillende bewegingen.

Het paard heeft een zachte mond. Bij verkeerde training gaat dit snel verloren. Van eerlijk nageven en een eerlijke aanleuning is dan geen sprake. Een zuur appeltje, een suikerklontje of wat anders wekt dan de indruk van afkauwen en ontspannenheid, maar daarvan is geen sprake.

Dus van achter naar voren werken, goede actieve achterhand waarbij goed ondertreden (naar voren brengen van het achterbeen) belangrijk is. Het paard wil hierdoor de hals strekken en het hoofd laten zakken. Dit moet je direct toestaan, zodra het paard de neiging vertoont om dit te doen. Belonen en herhalen. Met wat trucjes kun je een eind komen, maar truc op truc leidt tot teleurstellingen. Oppassen dus.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:59

Het jonge paard net onder het zadel kent de ophoudende hulpen van onze zit, been en hand niet. Logisch dat je dan denk dat hij hard is.

Dit wegrennen is niet stug of niet nagevelijk dit is gewoon : Baasje ik begrijp je niet" Ga je dan trekken wordt het er vast neit beter op.
Op ons Hoooo braaf komt hij terug in gang en we gaan dan combineren ophouding, zit en been. Luistert die dan heeft het braaf vriend klopje op de hals goed gedaan.
En omdat het paard een verschrikkelijk gewoontedier is herhalen we dit nog een heleboel keren en belonen hem en gaandeweg komt hij aan onze hulpen.
Het jonge paard wordt niet hard in de mond geboren het wordt tijdens het inrijden door sommige "ruiters"hard gemaakt. Zij trekken maar vergeten na de geven en te ontspannen.

Het jonge paard leren aan de teugel te gaan, dat doen we niet. We leren het dier op vier benen te lopen zonder gebruik te maken van onze hand als vijfde been. Van achter naar voren. Dan sluiten we de hand eens en geven na als het paard zich afbuigt. Het paard gaat zoeken hoe kom ik onder die druk uit. In de houding welke wij willen laten we de druk vieren en dat ervaart die als fijn. De houding is aldus geboren en hij loopt aan de teugel.

Trekken is uit den boze. Het is vragen en als hij op de plek is waar we willen geven we na.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 19:02

Hoi hoi!
Bedankt voor alle reacties.
Het bevestigd even mijn eigen gedachtes.
Het paard is al anderhalf jaar onder het zadel (word straks 5jr) , stuur en rem kent ze dus al wel.

Vriendin is nu op vakantie dus mag ik haar een weekje rijden.
Ik heb er nu 2 keer opgezeten en ik vind t eerlijk gezegd best mee vallen wat ik in mn hand voel.

Ik heb haar lekker actief van achteren naar voren mn hand op laten zoeken en dat pakte ze wel fijn op. Zo rij ik dus maar ff verder.

Als mn vriendin dan weer is van vakantie kan ik haar wel helpen om op deze manier verder te rijden.