8erhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoRiNe

8erhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:14

heeft iemand tips om mijn paard zijn achterhand beter te laten gebruiken? hij slingert die namelijk vaak 8ter zich aan, die is dus niet actief. het is een fries van 5 jaar. groetjes jorine

vilana

Re: 8erhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:57

je moet met je teugels gewoon contact houden.
je moet je paard er dan ook constant aan herrineren dat hij zijn achterhad moet gebruiken. je moet dat doen door constant met je kuit kleine schokjes te geven, dus even drukken, lossen, drukken, lossen,... en als hij daar niet op reageert kan je eventueel een zweepje gebruiken. let er wel op dat hij niet sneller gaat lopen omdat je druk geeft!
veel succes

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:04

een topic 4 keer plaatsen helpt in ieder geval niet Knipoog

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:18

Aangezien dat allemaal opgelost is kan hier normaal commentaar/advies gegeven worden Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:46

Actief voorwaarts rijden, dus niet alleen hard lopen, maar áctief lopen.
Teugels los.
Balkjes draven.
Heuveltjes nemen, zowel vooruit als achteruit omhoog.

Dan heb je de meeste dingen wel gehad, denk ik...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:04

idd bergjes rijden, balkjes lopen, mul zand rijden, longeren met pessoa, vaak aangaloperen van uit stap en draf...

Als zn achterhand sterker is kan je met rijden hem er makkelijker bij rijden.. dit doe je door heel veel te schakelen.. eerst terug zodat die gaat zitten en daarna gelijk weer weg rijden zonder contact met zn mond te verliezen en hem lang te laten worden.. (van draf halt houden en gelijk na 2 sec weer weg draven) Op het momend dat die weer langer word moet jij hem al weer terug geschakeld hebben zodat die weer meer er onder komt van achtere.

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 09:12

bedankt voor de tips, mogelijkheid om bergjes te rijden en in mul zand te rijden heb ik niet, maar werkt de pessoa daar goed bij??? ik heb 't wel al s een keer bij een ander paard gedaan mat de eigenaar erbij maar weet niet precies hoe die werkt!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:25

dat doet de achterhand wel bijzetten, maar je zal al vaak je paard zo moeten doen lopen eer hij die spiermassa opkweekt en kan gebruiken. het beste is het gewoon met rijden te oefenen en ev met pessoa aanvullen.
overgangen zijn echt heel belangrijk en moet je zoveel mogelijk rijden. laat hem niet te zwaar worden op de hand, rijdt veel met je zit, schakel hem terug met je zit.

duppie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:16

Ik heb als extra advies van mijn instructeur gekregen dat je als je gaat rijden, je een bandage van je singelstoten langs de bil naar de andere singelstoten kunt vastmaken.Daarmee activeer je net zoals de pessoa de achterhand, maar dit kan dus met rijden gebruikt worden.

En idd tempowisselingen, balkjes laag en hoog stappen en zoveel mogelijk voorwaarts-neerwaarts proberen te rijden.Wel zorgen dat ze teugel goed aanneemt.

Ik heb nl ook een fries, maar die heeft een zenuwuitval van de broekspier en daardoor moet ik ook extra veel oefeningen doen voor haar achterhand.Je moet wel de oefeningen langzaal opbouwen anders kun je je paard snel overbelasten

groetjes Kimberley en veel sus6

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:45

duppie82 schreef:
Ik heb als extra advies van mijn instructeur gekregen dat je als je gaat rijden, je een bandage van je singelstoten langs de bil naar de andere singel

Dit zou ik nooit doen.Een bandage schuurt heel snel dit is vast niet echt prettig voor je paard.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:53

monsera schreef:
duppie82 schreef:
Ik heb als extra advies van mijn instructeur gekregen dat je als je gaat rijden, je een bandage van je singelstoten langs de bil naar de andere singel

Dit zou ik nooit doen.Een bandage schuurt heel snel dit is vast niet echt prettig voor je paard.

Dan zou je toch ook gewoon bv de broek van het tuig kunnen nemen..? Of zn bondje er om heen doen.. ik vind het wel een goeie eigelijk!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:22

ermee blijven rijden echter zou het omgekeerde effect hebben en de activiteit zou wegvallen als de singel hetzelfde doet (wegvallen Tong uitsteken om moeilijk te doen)
zo weinig mogelijk hulpmiddelen, dan moet je er ook niet teveel laten vallen.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:38

Veel overgangen rijden, dit helpt heel erg bij mij. Verder kun je de andere dingen die hier genoemd zijn ook proberen. Een pessoa gebruiken met longeren bijvoorbeeld.

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:39

ok dat met die bandage ga ik maybe eens proberen! ik heb trouwens een heel zacht stofje bandage, ik denk niet dat dat schuurt! Tong uitsteken