Aanspringen in galop en sprong houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boomerang

Aanspringen in galop en sprong houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:41

Mijn 6 jarige heeft nu wat fanatieker dressuurles hebben en rijden moeite met sprong houden/maken met aangalopperen.

Hij springt altijd keurig op het juiste been aan. Maar hij heeft als hij nageeflijk loopt moeite met sprong houden tijdens het aanspringen. Na 1,2 hertensprongetjes corrigeert hij zichzelf en maakt hij wél sprong.

Aldus mijn instructrice is het de jeugdigheid Haha!. In de les oefenen we vaak vanuit middendraf om zo vaart te behouden en het gaat aardig.

Nu oefen ik met rijden een paar keer aanspringen op verschillende plaatsen en in verschillend tempo, verder laat ik hem niet eindeloos moe galopperen.

Wiens paard heeft dit ook of gehad en wat hielp bij jou paard voornamelijk?

M3isSi3j

Re: Aanspringen in galop en sprong houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:49

wat je kan doen is heel veel aanspringen een stukje door te rijden en dan terug te nemen daar draf. Kleine stukjes galoperen en veel overgangen rijden. Wat ik niet zou doen is hem keihard te laten draven en vanuit die draf aan te galoperen.. omdat die bij het harder rennen in draf op zn voorhand valt en daardoor ook in de galop minder zn achterhand bij gaat zetten.. Juist vanuit een rustige (liefst verzamdelde) draf aanzetten en in galop van achter naar vore tempo maken.

Wat verder nog goeie oefeningen zijn: Balkjes galoperen, volte openen en sluiten in galop, van uit stap aanspringen..

Het is een kwesty van kracht van uit de achterhand dus ook met pessao longeren kan je hierbij helpen..

succes

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 13:01

Ik ga niet vanuit keihard draven over in galop maar echt vanuit een ruime middendraf, waarbij de achterbeentjes goed meedoen Knipoog

Juist vanuit verzamelde draf krijg ik van die hertenhupsjes.

Longeren doe ik met een dubbele longe, zou een pessoa veel verschil maken hiermee??

Balkjes galopperen is inderdaad een goed idee, dankjewel

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:22

Ik miste tot vorkort ook veel sprong in de galop bij Tiara. Ik heb vreselijk veel gelongeerd en veel draf galop draf galop. Daarmee heb ik haar sterker gemaakt en merk dat ze daardoor veel meer sprong kan houden.
Denk dus dat je instructrice best in de goede richting denkt. Geef je paard de tijd om sterker te worden. Longeren met Pessoa doe ik nog zelden, maar kan inderdaad ook erg goed helpen.

Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:41

bij een pessoa kan die in principe niet veel anders dan zn achterhand er op een gegeven moment bij zetten.. het ligt er maar net aan wat voor een paardje je hebt!

En als je nou vanuit stap hem aanzet in galop.. hoe loopt die dan? Het is de kunst om hem rustig in galop te zetten en voordat die zn sprong verliest of terug te rijden naar draf of om een stukje te verruimen (niet te veel want dan valt die weer op zn voorhand)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 15:04

Vanuit de stap direct naar de galop komt hij ook omhoog ipv naar voren, tis net een konijn of hert Haha!

Hij blijft wel keurig nageeflijk en is dus niet tegen de hand, nu alleen het tempo nog. Hij vindt het schakelen in galop ook onwijs moeilijk, ruimer galopperen lukt wel, maar terugkomen vindt ie ontzettend moeilijk evenals wendingen. Ik denk dat hij dus gewoon meer kracht in de achterkant moet krijgen.

Ik wil het allemaal niet forceren, ik wil ook niet dat ie vollop spierpijn krijgt oid. Hij is gisteren en vandaag de wei op geweest en dan gaat meneer helemaal los, lekker hard galopperen en strekken. Het is puur een rijtechnisch zwak punt.

nisuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:31

heej meis
je paardje meot zoiezo 6 rondjes galoperen over de hoefslag
je moet m zow laten galoperen van als ie uit de galop wil je dat niej toelaat en anders laat m maar flink galoperen dat ie niet in de draf kan trug valle en het hoeft helemaal niet netjes te gaan want dit zijn allemaal oefeningen dus lat dan aan de teugel maar even zitten en rijd m voor waarts
noujah dit hbe ik oowk beleefd dus vandaar maar dit helpt egt en niet te bang zijn hij moet naar jouw luistere!!
doedoei
nisuh

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:00

nisuh schreef:
heej meis
je paardje meot zoiezo 6 rondjes galoperen over de hoefslag
je moet m zow laten galoperen van als ie uit de galop wil je dat niej toelaat en anders laat m maar flink galoperen dat ie niet in de draf kan trug valle en het hoeft helemaal niet netjes te gaan want dit zijn allemaal oefeningen dus lat dan aan de teugel maar even zitten en rijd m voor waarts
noujah dit hbe ik oowk beleefd dus vandaar maar dit helpt egt en niet te bang zijn hij moet naar jouw luistere!!
doedoei
nisuh

Ten eerste is je antwoord totaal niet wat de topicstarter vraagt, en bovendien totaal onzinnig....
Ten tweede wordt MSN-taal hier niet zo gewaardeerd, typ gewoon normaal, dit is echt onleesbaar!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:37

Van een 6 jarig paard kun je natuurlijk niet verwachten dat hij verzameld rond gallopeerd.
Maar vanuit middendraf aangalloperen om sprong te houden klinkt me eerlijk gezegt een beetje vreemd in de oren Verward Je moet een paard nooit sneller laten draven om aan te galloperen.
En als die achter niet krachtig genoeg is kan het ook bijna niet een krachtige middendraf zijn.
Hoe je het paard krachtiger maakt is heel simpel door veel van achter naar voren te rijden en veel overgangen te rijden.
Voor de galop is het belangrijk dat je absoluut in balans zit en stil zit. Dan spring je aan en sta je vanaf het aanspringen direct toe dat het paard de galopsprong afmaakt.
Aanspringen vanuit de arbeidsdraf doorzitten. Vanuit middendraf leer je het paard weg te racen in galop.
Een overgang van middendraf naar galop wordt ook nergens gevraagd.

Kilometer galloperen moet je ook niet doen. Gewoon telkens aanspringen paar passen galop en weer doorsluiten naar arbeidsdraf. Als het paard moe wordt moet je het laten voor wat het is en iets anderas gaan doen. Korter trainingsmomenten afgewisseld met het trekken en ontspannen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:36

Kafue schreef:
Van een 6 jarig paard kun je natuurlijk niet verwachten dat hij verzameld rond gallopeerd.

dit ben ik niet met je eens.. een 4 of 5 jarige zou in principe verzameld kunnen lopen als die goed en zeer regelmatig getraind word.. (Of het goed is, is weer een andere discussie natuurlijk)

Dit paardje moet echt wel in staat zijn om netjes sprong te houden in galop en daarvoor hoeft die niet per direct te verzamelen..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:38

M3isSi3j schreef:
Kafue schreef:

dit ben ik niet met je eens.. een 4 of 5 jarige zou in principe verzameld kunnen lopen als die goed en zeer regelmatig getraind word.. (Of het goed is, is weer een andere discussie natuurlijk)

Dit paardje moet echt wel in staat zijn om netjes sprong te houden in galop en daarvoor hoeft die niet per direct te verzamelen..

Ben ik met je eens maar wat ik bij TS proef is dat ze eerst beetje zo zo reed en nu fanatieker is. Bij ons op stal gaan paarden pas met vier of vijf onder het zadel. Er zijn er zat die niet verzameld kunnen galoperen en heel vlak gaan omdat ze er niet op getraind worden.
Overigens vind ik het vreemd dat er vanuit middendraf aangegallopeerd wordt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:54

Mijn pony had dit wel toen hij 3 was. Moeite met de balans, ga gewoon niet trekken, maar hou het paard losjes in de mond. Laat hem aangaloperen en het maakt niet uit waar het hoofd is. Eerst normaal aangaloperen, dan komt het hoofd.

(is je paard laat zadelmak gemaakt???)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:33

Ik vind het ook vreemd om vanuit een middendraf aan te gaan galloperen ik heb van verschillende mensen les gehad maar zodra ze harder gaan draven eerst je paard terug nemen en dan pas aanspringen werdt mij elke keer verteld.Meestal vallen ze dan in galop en het is juist de bedoeling dat ze op jouw hulp aan springen.Het is echt een kwestie van veel oefenen.Veel overgangen maken van draf naar galop paar passen galop en weer terug nemen en dan een aantal keren achter elkaar.Ook in de galop zelf schakelen een paar pasjes voorwaarts en weer een paar pasjes langzamer.Je zult zien dat het steeds beter gaat.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:47

Overigens vind ik het vreemd dat er vanuit middendraf aangegallopeerd wordt.[/quote]

Ik ook wel een beetje, maar waarom zou dit niet kunnen? Stel dat dit paard er wel baat bij heeft?!?!? Normaal zou ik ook zeker zeggen dat je het paard vanuit arbeidsdraf moet laten aangalopperen een eindje voorwaarts, weer terug en herhalen, net als jij ook al hebt aangegeven. Maar waarom per defenitie niet vanuit een middendraf?

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 10:50

Bedankt voor de tips een aandragingen zover.
Ik ben niet alleenmaar vanuit de middendraf aan het aangalopperen, ook vanuit een normale arbeidsdraf, maar ik merk dat hij met meer sprong aangallopeerd als ik het vanuit de middendraf doe.

Overigens gaat hij echt alleen op mijn hulp weg, het is niet "erin vallen" zeg maar.
Ook probeer ik het aanspringen zoveel mogelijk af te wisselen, dan op de volte, dan in de hoek, dan op de volte op het midden.

Ook ben ik op dit moment bezig met professionele hulp om hem te betuigen. Ik schat dat hij met 3 weken echt voor de wagen staat. Het lijkt me dat dit de achterhand ook flink sterkt.
Ach ik heb geen haast, zoals ik al zei.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 10:53

Edit ->

Die hertenhupsjes in galop, zeg maar omhoog komen ipv naar voren, hebben jullie dat ook gehad toen je paard jonger was?

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:57

heey iedereen,
ik rij ook een pony die heel maf galopeert...
ze gooit eerst hoog op met der kont en tijdends galop gat ze slaan met der voorbenen Tong uitsteken dat is dus een soort gekke galop Tong uitsteken
weet iemand wat ik daaraan kan doen?!
-x³- sylvia