Steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 18:10

Vandaag weer voor de 2e keer in me eigen stal gereden. Ben net 2 weken op stage met me paardje geweest, gister weer gereden bij ons zelf in de bak, ging allemaal super. hij liep ontzettend lekker. Vandaag weer erop geklommen, en naar kwartiertje ging ik halthouden, begon meneer toch een potje te steigeren. Heeft er iemand tips omdat er uit te krijgen?..

Zadel, bit en zijn rug mankeert niks aan.

evita_

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:37

Hoi,

Mijn paard is het aangeleerd en dat krijg ik er dus moeilijk uit. Ik heb op een eerder topic een paar tips gezien. Misschien kan je daar ook op zoeken? Als ik er op de grond naast sta dan draai ik haar om zodat ze niet kan steigeren. Maar doe ik dat terwijl ik er op zit dan klappen we achterover.

Mijn paard is best gevoelig en als ik merk dat ze gaat steigeren dan leun ik naar voren en hou ik mijn hand bij haar hoofd. Steigert ze, dan krijgt ze een tik tegen haar oren. Hard hoeft meestal niet want ze schrikt al genoeg. Ik heb op dat andere topic gelezen dat er een meisje met een fles gevuld met steentjes ging rijden en dat zodra het paard gaat steigeren, rolde ze dat flesje tussen de oren.

Ik weet niet zo goed wat het beste is voor jouw paard, maar zeker is wel dat zodra hij omhoog komt dat ie moet weten dat dat echt niet kan! En zorgen dat het paard niet stil kan staan want dan kan hij niet zo makkelijk omhoog. Je moet hem dus voor zijn. Succes!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:39

o ja komt een beetje stom over aangezien je ging halthouden... Bloos

Maar ik bedoel dus zodra je voelt dat het paard gaat steigeren, aansporen, naar voren of wegdraaien.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:19

Gebruik de zoekfunctie eens (als die het alweer doet) er is nog niet zo lang geleden weer een heel topic geweest over stijgeren waar veel verschillende dingen waaronder nuttige tips in staan.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:22

ik heb ook zo een eentje
en nee je krijgt het er niet gemakkelijk uit
de mijne is nu 12 heb haar nogmaar een jaartje
en ze doet het nog steeds ..
hoe ik het er ga uit krijgen weet ik niet!
maar gewoon steng zijnn,wel niet op beginnen slaan
uit ervaring maakt dit het aleen maar erger(bij mij tog)
ik geef lichtjes benen,zet me goed naar voor
en zeg vooruit vooruit op een kwade manier
dit helpt bij mij tog...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 14:50

bedankt voor alle reacties,

ilufprincess: mijnes is 4,5 dus nog jong en uitproberen. Gewoon steigeren vind ik niet super erg, maar hij gaat zo hoog dat ie bijna achterover valt. Soms is ie ontzettend super braaf doet ie alles, maar dan heb ie weer zo bui Verdrietig Verdrietig

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:00

Die van mij doet het soms uit protest, maar nu vaker (super fris door blessure en nu weer net opbouwen).
Ik hou haar (als ik voel dat ze het ga doen) strak erbij (dus flink; hard gezegt in de krul trekken) en dan vooral haar laag "drukken".
Maar dit werkt niet bij elk paard.
En ik mag haar ook niet hard voorruit schoppen/omtrekken (ik geef haar wel been enzo hoor) door haar blessure...

Is echt per paard verschillend, maar je hebt neem ik aan we begeleiding, bel die eens op, die kent je paard ook beter dan ons.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:20

luxket schreef:
bedankt voor alle reacties,

ilufprincess: mijnes is 4,5 dus nog jong en uitproberen. Gewoon steigeren vind ik niet super erg, maar hij gaat zo hoog dat ie bijna achterover valt. Soms is ie ontzettend super braaf doet ie alles, maar dan heb ie weer zo bui Verdrietig Verdrietig

ja dat is inderdaad niet zo gezond
veel met bezig zijn
die tip van omdraaien is ook goed
vandaag weer eens meegemaakt
ik ging van de wei naar huis en mevrouw wou daar blijven..
heb haar hoofd dus omgedraaid tot waneer ze vooruit wou
en idd het lukte!

veel sucses!
ik weet beentjes in de lucht is niet prettig!

ps: voor ik princess had,had ik nog noooit op een steigerend paard gezeten!
nu dus bijna elke dag
en elke dag leer ik bij van haar trukjes!
gaat al allemaal veel beter!
ik blijf er ook hard aan werken ook al is mervrouwtje 12 Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:59

Schop hem naar voren, of sla hem desnoods naar voren. Maar ga eerst na of je zelf niet tegen zit!!!

Eerst met het been, daarna iets anders!!! Als het echt te ver gaat, laat het niet te lang doorgaan, dan zul je je paard ook met de hand tegen het hoofd kunnen slaan of met een zweep. Tussen de oren of aan de zijkant. Kijk hierbij wel uit voor eventuele andere capriolen!!!