Paard kan moeilijk stilstaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Paard kan moeilijk stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 14:57

Ik heb een probleem.
Zodra ik mijn paard wilt poetsen of opzadelen, gaat hij draaien.
hij blijft gewoon geen moment stilstaan. dit gebeurt ook als ik hem gewoon vastzet en niet gaat poetsen oid.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan me vertellen wat ik kan doen om het stil te laten staan?

Handtas

Re: Paard kan moeilijk stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:17

Ik hoop dat ik kan helpen, maar dan moet ik nog wel wat informatie hebben. Is het erg onrustig op de plek waar je pony staat? Als je hem in de stal poetst, wil hij dan ook niet stilstaan?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 15:28

Cocolover schreef:
Ik hoop dat ik kan helpen, maar dan moet ik nog wel wat informatie hebben. Is het erg onrustig op de plek waar je pony staat? Als je hem in de stal poetst, wil hij dan ook niet stilstaan?

nee, hij is de enige die daar dan staat. Op stal (waar hij met 1 ander paard staat) doet hij het ook.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:50

Consequent zijn nee is nee en blijft nee. Het draaien nooit toestaan.
Je moet gewoon een paard neerzetten en staan blijven.
Als hij gaat draaien speek je hem ferm toe.
Nee is nee en blijft nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:24

ooit wel eens aan freestyle gedacht? Daar leer je op een correcte manier met je paard omgaan obv wederzijds respect en vertrouwen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:47

Dat heb ik ook gehad met een van mijn verzorgpaarden. Vaak negeer ik dat gedrag of duw ik haar weer terug op haar plaats. Ik heb haar een keer een tik verkocht omdat ze me bijna platwalste.

En misschien kun je eerst op stal gaan poetsen en opzadelen.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:53

Inderdaad, het is belangrijk dat je je pony laat weten dat dit gedrag niet wordt goedgekeurd. Omdat het neit druk is bij jullie op stal kan het dus niet zijn omdat hij ergens bang voor is. Dus gelijk streng zijn als hij weg wil lopen. Hem terugzetten op zijn plek. Als hij daar braaf blijft staan (al is het maar 2 minuten) gelijk goed belonen, dan weet hij dat hij het zo goed doet, en hij zal op een gegeven moment toch stil blijven staan, omdat hij nog wel weer een complimentje wil hebben!

Veel succes ermee!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:19

heb daar wel middeltje voor
mijn pruts doet het soms ook
ook bij opstijgen
ik stijg niet op zolang ze niet wil blijven stilstaan..
bij poetsen eens gewoon kwaad maken of een mep geven.

als de mijne staat te schrapen in de aarde dan kan ik men stem eens verheffen en is het gedaan(is een vb'tje)

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:15

zelf heel rustig blijven en gewoon niet toestaan dat ze door jou heenloopt, dan kan ze dus maar een keer naar de muur draaien, wil ze weer terug ( dus door jou heen ) sla je d'r gewoon van je af weer na de muur desnoods met een zweepjemaar dan houd het vanzelf op, was ook met mijn verzorg veulen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:08

Je gaat je veulen toch geen mep geven. Voor een veulen is dit harstikke normaal en dat wordt vanzelf weer goed.
Ik denk dat als je een veulen een mep geeft hij eerder bang wordt dan rustig blijft staan.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:19

Mijn paardje had dit ook en heeft dit af entoe nog wel is, dan kan hij geen seconde stil;staan waar dan ook. Ik negeer het niet, maar geef hem niet op zijn kop. Bij mijn paardje is het meestal stress. Hij draait en blijft maar draaien, niet over me heen, hij weet dat dat niet mag. Ik laat hem rustig draaien, bedaard vanzelf weer