Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
)
nameless schreef:volgens mij kan dat geen kwaad, als je de sperriem/neusriem iets strakker doet zal dat probleem waarschijnlijk ook oplossen
zo kan ze ook geen rare dingen aanleren..
ylvie schreef:nameless schreef:volgens mij kan dat geen kwaad, als je de sperriem/neusriem iets strakker doet zal dat probleem waarschijnlijk ook oplossen
zo kan ze ook geen rare dingen aanleren..
Het strakker trekken van de riempjes is symptoombestrijding, dit neemt de oorzaak van het 'probleem' niet weg. Als een paard alleen het schuim wegslikt is er mijn inziens ook geen probleem. Bij paarden die de tong regelmatig uit de mond hebben hangen ligt de oorzaak vaak bij het gebit of het bit. Het aantrekken van de neusriem en sperriem ontneemt dan de mogelijkheid van het paard om in een iets minder onprettige houding te gaan lopen. Je maakt het probleem dan dus erger ipv dat je iets oplost. Kijk in zo`n geval dus eens verder dan het nare trekje, en zoek de oorzaak van het probleem op.
Er is een onderzoek gedaan naar manegepaarden die na hun overlijden werden onderzocht. De onderzoekers vonden in bijna alle gevallen blijvende huidbeschadigingen in de onderste huidlagen van de neus als gevolg van te strakke neusriemen!
Mijn motto is dan ook: neusriem los!
Kijk eens naar het bit en de tanden, dat veroorzaakt vaak het ongemak.