Tong uit mond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Tong uit mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:48

Ik heb mijn paard nu 3 maanden onder het zadel en het gaat al heel goed. Alleen nu zag ik dat hij gister even met zijn tong om zijn mond slikte.. (ze schuimde ook) dat heeft ze 2x gedaan in dat uur. (was ook voor het eerst dat ze dat deed of ik het gezien had)
Is dit verder geen probleem? ze heeft de tong er niet uithangen verder...want dan weet ik dat ze verkeerde aanleuning heeft.
Is dat slikken om de mond een teken ergens van?

tantethee

Re: Tong uit mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:12

volgens mij kan dat geen kwaad, als je de sperriem/neusriem iets strakker doet zal dat probleem waarschijnlijk ook oplossen
zo kan ze ook geen rare dingen aanleren..

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:47

als je paard dat doet moet je proberen je paard gelijk na te laten geven
die van mij loopt altijd met zijn tong naar buiten vanaf het moment dat daar voor het eerst een bit in ging en bij mijn paard denk ik dat het niet meer goed komt probeer er alert op te zijn ben je dat niet kan een klein probleem steeds groter worden

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:18

rambo heeft zn hengstenkies nog, en loopt daarom ALTIJD met zn tong uit zn mond.
(ziet er echt charmant uit Bloos )

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 16:03

Het is niet dat ze met haar tong uit haar mond loopt maar dat ze af en toe met haar tong haar slijm zeg maar weg slikt.. is dit een teken ergens van is meer de vraag

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:11

er is nog ergens hier een topic over schuimen.
ook dit word daar besproken.
als het alleen het slijm/schuim wegslikken is kan het geen kwaad.
is vrij normaal zelfs.
lees dat andere topic maar eens. Knipoog

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:44

Als het paard soms de lippen likt, kan dat een teken van ontspanning en zich prettig voelen zijn. Meestal zijn er meer signalen die het paard afgeeft als het ontspannen is en zich prettig voelt. De ogen staan goed, de oren staan goed, het paard knort, het paard proest, de staart wordt gedragen, het paard laat winden, het paard mest af.
Het zijn vaak de goede momenten om een paard een nieuwe oefening te leren of om iets te doen wat af en toe nog moeilijk is. Ga hier niet te lang achter elkaar mee door (dat gebeurt vaak omdat het zo goed gaat .... ).

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:28

er word gezegd dat dit niet erg is ,nee misschien niet maar als je paard dit met een wedstrijd doet en jury ziet het krijg je toch echt punten aftrek

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:43

Tong uit de mond is een teken van ontspanning. Het is dus goed als een paard dit doet. Helaas wordt dit vaak verkeerd opgevat en worden de riempjes strakker aangetrokken.

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:13

nameless schreef:
volgens mij kan dat geen kwaad, als je de sperriem/neusriem iets strakker doet zal dat probleem waarschijnlijk ook oplossen

Het strakker trekken van de riempjes is symptoombestrijding, dit neemt de oorzaak van het 'probleem' niet weg. Als een paard alleen het schuim wegslikt is er mijn inziens ook geen probleem. Bij paarden die de tong regelmatig uit de mond hebben hangen ligt de oorzaak vaak bij het gebit of het bit. Het aantrekken van de neusriem en sperriem ontneemt dan de mogelijkheid van het paard om in een iets minder onprettige houding te gaan lopen. Je maakt het probleem dan dus erger ipv dat je iets oplost. Kijk in zo`n geval dus eens verder dan het nare trekje, en zoek de oorzaak van het probleem op.
Er is een onderzoek gedaan naar manegepaarden die na hun overlijden werden onderzocht. De onderzoekers vonden in bijna alle gevallen blijvende huidbeschadigingen in de onderste huidlagen van de neus als gevolg van te strakke neusriemen!

Mijn motto is dan ook: neusriem los!

Kijk eens naar het bit en de tanden, dat veroorzaakt vaak het ongemak.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:25

ylvie schreef:
nameless schreef:

Het strakker trekken van de riempjes is symptoombestrijding, dit neemt de oorzaak van het 'probleem' niet weg. Als een paard alleen het schuim wegslikt is er mijn inziens ook geen probleem. Bij paarden die de tong regelmatig uit de mond hebben hangen ligt de oorzaak vaak bij het gebit of het bit. Het aantrekken van de neusriem en sperriem ontneemt dan de mogelijkheid van het paard om in een iets minder onprettige houding te gaan lopen. Je maakt het probleem dan dus erger ipv dat je iets oplost. Kijk in zo`n geval dus eens verder dan het nare trekje, en zoek de oorzaak van het probleem op.
Er is een onderzoek gedaan naar manegepaarden die na hun overlijden werden onderzocht. De onderzoekers vonden in bijna alle gevallen blijvende huidbeschadigingen in de onderste huidlagen van de neus als gevolg van te strakke neusriemen!

Mijn motto is dan ook: neusriem los!

Kijk eens naar het bit en de tanden, dat veroorzaakt vaak het ongemak.

Dat zou ook kunnen. Als het niet van de ontspanning komt (net als gapen, een paard gaapt of smakt als het na gaat denken/omschakeld tussen de hersenhelften) dan moet je naar de oorzaak zoeken! Straf een paard dus niet voor iets wat vanzelf gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:30

Het is heel goed mogelijk dat het slijm of schuim hem gewoon irriteert en daarom likt hij het even weg. Niks mis mee.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:04

Als het paard met de tong uit de mond gaat, wordt dat in dressuur als africhtingsfout gezien. Er is dan iets mis. Als onderwerp van het topic geef je aan: Tong uit de mond.
Wat je beschrijft is schuim weglikken. Een paard dat schuimt en dan de lippen likt is een goed teken. Het is een teken van ontspanning, zich prettig voelen.