het lukt niet met mijn tinker

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

het lukt niet met mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 21:05

heey bokkers!!

ik heb een tinker van bijna 5 en heb er tot nu toe alleen maar een beetje recreatief mee gereden. beetje dressuren en buitenritten maken enzo. Maar nu wil ik dus wat "intensiever"gaan rijden.

ik heb alleen een wei van 20 bij 40 meter tot mijn beschikking en dus geen bak.

maar ( ik zal het eerlijk toegeven) ik rijd het meest op mijn favoriete kant. (links dus) en op links is Remey (tinker) dus veel losser dan op rechts. het is mijn eigen schuld..maar hoe los ik dit op Verward ze is echt erg (op rechts) sterk in haar mond.

ze heeft ook een erg stijve hals en een harde mond (ik gebruik een dubbelgebroken watertrensje) en het lukt dus niet erg om haar ontspannen naar "beneden" te laten lopen. ze houd haar hoofd gewoon stijf omhoog:? wat kan ik er tegen doen??

Haar achterhand daarintegen zit er wel mooi onder.

meer dingen weet ik zo gauw even niet meer te bedenken maar als ze me te binnen schieten zal ik ze er even bij zetten Knipoog

groetjes,

ponyzotje

Re: het lukt niet met mijn tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:54

dit is een werk van lange adem. na 5 jaar (nu ja geen 5 jaar bereden natuurlijk Knipoog ) heeft ze zichzelf een beetje vastgezet in dat stramien van gewoon wat rondhobbelen.
het eerste waaraan je moet werken is loslaten, losmaken, buigen, stellen, soepel maken. let in het begin nog niet teveel op haar hoofd, dat komt na verloop van tijd vanzelf beter.
in stap ga je eerst lang en laag werken, veeel cirkels en veel overgangen stap-stop-stap...
in de draf ga je weer eerst en vooral zoveel mogelijk overgangen maken en ze scherper aan je been zetten, zodat ze heel snel gaat reageren. een stapje verder kan je wijken voor de kuit gaan proberen, zodat ze ook reageert op eenzijdige kuitdruk.
in de draf probeer je de achterhand die ze nu heeft te behouden, er iets verder onder te schuiven en op te vangen in de hand. ze moet een beetje gewicht in je handen gaan leggen, dat jij er moet gaan 'af rijden', dus een actievere draf.
je stellingen, buigingen, etc zijn heel belangrijk, soepelheid is een sleutelwoord. veel figuren, waarbij je haar niet steeds omtrekt. bouw langzaam op, maar blijf altijd actief rijden.
probeer zoals je zelf zegt te letten op de beide handen en zorg dat je ook aan beide kanten hetzelfde doet qua hulpen.
de galop kan vaak een groot probleem zijn met tinkers (en met veel andere paarden), zorg daar vanaf het begin voor een goed contact, galopeer veel op cirkels, maar niet op die manier dat hij in de bochten gaat vallen Knipoog . overgangen zijn ook hier zeer belangrijk.

dit een beetje in het kort, onthoud dat het een hele tijd zal duren maar het loont natuurlijk de moeite, je krijgt uiteindelijk een soepeler, actiever en blijer paard onder je kont en daar doe je het voor, natuurlijk.
voor de specefieke problemen die je zeker zal tegenkomen onderweg zou ik zoals iedereen instructie aanraden, in het echt zie je veel meer dan van een verhaaltje of eventueel foto.

veel succes!
edit: ik rij zelf een tinker (helaas niet m'n eigen), ik weet hoe lastig het is en ben van niets (of erger, constant bokken Knipoog ) begonnen en nu loopt ze heel leuk en reageert heel scherp, en dat is gewoon erg fijn Haha!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 15:15

dank je Haha! ik zal er zeker wat aan hebben

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:09

was jij niet die ene van die shetlander die in de M ofzo zat?? Sigaar

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:10

zo ja,, dan denk ik dat je je paard wel kan laten lopen :S ??

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 18:37

dewipony schreef:
zo ja,, dan denk ik dat je je paard wel kan laten lopen :S ??

nee die was ik niet Boos! dat was mijn o zo lieve nichtje..

en doe niet zo verschrikkelijk raar Verward

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 19:00

heeft niemand verder tips?? Verward

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:13

Ik heb dé tip voor je:

Ga goed lesnemen!

Succes....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:56

Ik vrees ook dat chubby de beste tip heeft...
Als je er niet uitkomt in je eentje, is les nemen de beste optie.
Veel succes, ik weet uit eigen ervaring hoe sterk en eigenwijs tinkies kunnen zijn!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:20

Als je serieus dressuur wilt rijden, moet je gewoon serieus met het begin van de africhting beginnen. Eerst rechtrichten. De schouders moeten recht voor de heupen. Op een volte moeten de achterbenen in het spoor van de voorbenen treden. Het paard moet prompt op je hulpen reageren.
In het begin zou ik me alleen bezig houden met grote voltes, grote achten, over de diagonaal van hand veranderen en slangevoltes (met steeds meer bogen), gebroken lijnen en gebroken lijnen tweemaal, in stap en draf en galopperen alleen nog langs het hek. Alles twee kanten op, vanzelf.
Zorg dat je een ritme hebt in elke gang en dat het regelmatig blijft.
Als dat allemaal goed gaat, een paar dagen lang, ga je overgangen oefenen en als ze mooi vloeiend gaan, eens een gang overslaan, dus van stap in galop of van halt naar draf.
Je kunt dan ook wat krappere wendingen gaan rijden. Zoals een s, keertwendingen (halve voltes), voltes halve baan en volte sluiten en weer openen.
Je kunt dan galop op een grote volte doen.
Dan ga je eens in alle gangen de gang verkorten en verlengen, zonder ritme te verliezen.
Als dat allemaal gaat, kun je eens proberen schouderbinnenwaarts te rijden en te wijken.
Verlang niet alles in een keer.
Enfin, zo ben je al een aardig eind op weg met dressuur. Niet met een hoofdhouding van je paard bezig zijn, maar met zijn africhting.
Niet de moeilijke kant meer doen. Gweoom alles even vaak linksom als rechts om.

Rijdt steeds tien minuten serieus en laat je paard dan een paar rondjes de hals strekken. Bedenk wat je elke tien minuten gaat oefenen.
Als iets tegen zit, ga dan iets doen wat wel lukt en probeer het dan eens opnieuw
Je dressuurwerk af wisselen met balkjes lopen en buitenrijden.

Als je de kans krijgt, zelf op veel verschillende paarden rijden!!!

Succes.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:08

dank je Haha! ik krijg over een paar weken mijn 1e les Vingers aflikken maar bedankt voor de tips. ik ga er zeker wat mee doen

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:03

hey ik heb misschien een idee voor jou en je tinker...
het is al wel een beetje uitgelegt Tong uitsteken
maar als je gaat rijden op die hand dat veel slangenvolters rijden en goed dat hoofd doorbuigen...dat zal ze ook sneller lekker los komen en gewoon veel op alle beiden handen rijden...steeds van hand veranderen enzo...want het moet niet dat je net eindelijk haar op die kant goed hebt en dan dat ze dan op de andere kant niet meer goed loopt Tong uitsteken
maar kan iemand mij ok helpen...ik rij een tinker en die is super op buitenrit maar in de bak weigert ze te lopen en gat ze steigeren en bokken (niet hoog) Knipoog ze wil niet stappen...in het begin wel ....bijna niet draven...je kan der niet met zweep rijden Verward wat moet ik tog doen... Verward
-x³- sylvia