kont naar binnen als hij gallopeert, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natrick

kont naar binnen als hij gallopeert, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:38

Natrick gooit vaak zijn kont naar binnen als hij gallopeerd om het zo te zeggen. Hij gallopeerd dus zegmaar soort van scheef, ik krijg hem dus zegmaar niet recht..Hij begon er vandaag ook al mee in draf. Kan dit aan mijn manier van rijden liggen en/of kan ik er iets aandoen?

als hij nageeft is dit probleem minder maar het is toch niet goed..

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!

ps: marloes(prutsertje op bokt) heeft dit probleem ook als ze op hem rijdt.

silloouuhh

Re: kont naar binnen als hij gallopeert, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:50

Als paard zijn kont naar binnen brengt is dit het teken dat hij probeert zijn binnenachterbeen te ontlasten. Dit kan komen omdat hij het werk nog te zwaar vindt of omdat hij ergens vast zit. In galop willen veel (jonge) paarden hun achterhand naar binnen plaatsen. omdat zijn moeite hebben om het binnen achterbeen onder te brengen. Zorg er voor dat je het paard op beide handen goed soepel maakt waarbij je goed opmoet letten dat hij in voltes en wendingen niet uitzwaait. Bv. linksom kont naar binnen dan willen ze rechtsom vaak uitzwaaien. Je moet dan goed begrenzen met je buiten been. Verder kun je oefeningen rijden om het binnenachter been sterker te maken, zoals een pasje schoudervoor. Dit kan in draf en galop.
Ook belangrijk is dat je veel rechte lijnen rijdt waarbij je, als het paard zijn kont naar binnen plaatst de voorhand voor de achterhand plaatst. Dus beide handen iets naar binnen zodat beide voorbenen naar binnen komen, ( dus geen stelling rijden!!). Verder veel op de binnenhoefslag rijden. een paard loopt van nature graag langs het schot. Zijn achterhand is breder dan z`n voorhand dus als hij strak langs het schot loopt dan staat z`n kont altijd al iets naar binnen. Ook in galop binnenhoefslag en voorhand naar binnen plaatsen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:57

Wat silo zegt klopt helemaal... maar ik zou ook zijn achterhand sterker maken door oefeningen. Ik weet niet of je les krijgt, hoe oud het paard is en hoe goed het getraind is. Maar goed.. probeer eens schouderbinnenwaarts te rijden om meer controle te krijgen over z'n achterbenen. O ja.. en probeer goed in balans te blijven zitten.

Veel succes ermee Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:17

Natrick schreef:
Natrick gooit vaak zijn kont naar binnen als hij gallopeerd om het zo te zeggen. Hij gallopeerd dus zegmaar soort van scheef, ik krijg hem dus zegmaar niet recht..Hij begon er vandaag ook al mee in draf. Kan dit aan mijn manier van rijden liggen en/of kan ik er iets aandoen?

als hij nageeft is dit probleem minder maar het is toch niet goed..

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!

ps: marloes(prutsertje op bokt) heeft dit probleem ook als ze op hem rijdt.

Focus je op het rechtrichten van je paard.
Rijdt zijn kont onder de massa, niet naast de massa!
Je motor zit van achter en is je aandrijving naar voren...
Jou paard "ontlast" zijn achterhand door scheef te lopen.
Daarnaast moet je ook je eigen houding onder de loep nemen...
Scheve ruiter = scheef paard! Met doelgerichte instructie bereik je een heleboel, Succes Knipoog !

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 21:22

Evelijn schreef:
Wat silo zegt klopt helemaal... maar ik zou ook zijn achterhand sterker maken door oefeningen. Ik weet niet of je les krijgt, hoe oud het paard is en hoe goed het getraind is. Maar goed.. probeer eens schouderbinnenwaarts te rijden om meer controle te krijgen over z'n achterbenen. O ja.. en probeer goed in balans te blijven zitten.

Veel succes ermee Lachen

Hij is nu 9 jaar...maar het is gewoon een beetje jammer dat ik hem maar 2x in de week rijd. Verder rijd zijn eigenaresse erop maar ze doet zo weinig met hem en hij kan zo veel!Ze laat hem een beetje aanklooien aan een half lang teugeltje en dat is gewoon erg jammer omdat ik gewoon probeer om zo veel mogelijk uit hem te halen omdat hij gewoon zoveel in zich heeft..maar ik ga zeker proberen om wat met jullie tips te doen..want voorheen deed hij dit niet dus het moet wel recht kunnen Tong uitsteken

Iedergeval bedankt voor jullie advies!

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:41

galoppeer op de lange zijde stukjes schoudervoor, werkt goed

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:25

stuur anders Bets een pb. die weet erg veel oplossingen en tips!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:43

Je kunt hem voordat je aangallopeert in draf al schoudervoor zetten. En heel consequent zijn, maar dat moet natuurlijk altijd wel Haha!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:51

Yep, ik ken het probleem! Mijn pony is 11 en ben ik na 2 jaar stilstand bij de vorige eigenaar sinds een maand fanatiek aan het trainen. Bij het rijden wordt ze soepeler in stap en draf. Maar de motor moet soms even geactiveerd worden. Ik rijd veel figuren (voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen, veel van hand veranderen) om haar in de nek losser te krijgen.

Zodra ik in galop aanspring gaan de oortjes naar achter, volgt er een bokje, hoofd in de lucht en sjezen maar!! Ze maakt het mij moeilijk, maar zichzelf zo ook. Ook met longeren heeft ze moeite met rustig galopperen. Ik heb zelf het idee dat ze het lange tijd niet heeft hoeven doen en moeite heeft met haar evenwicht en haar balans....aangezien ik daar ook moeite mee heb, moeten we daar samen doorheen. Gelukkig heb ik sinds dit weekend privé-les. En mijn instructrice zag gelijk dat ze expres haar rug bolt om het mij moeilijk te maken, en zo zal ik dan wel gaan draven.....dus ik zit op een pissige merrie die wel wil galopperen maar er moeite mee heeft. Ze valt naar binnen, snijdt bochten af, en probeert me naar voren te trekken e.d......lekker is anders. Maar ja, oefening baart kunst. Zolang het paard balans heeft in draf, komt het in galop ook vanzelf. En met goede instructie komen jullie er vanzelf.

Ik zweet me iedere keer weer rot na een paar galopjes, maar goed, effe doorbijten dan maar.

Zelf oefen ik aan de longeerlijn met haar de overgang van rustige draf in rustig galop. In het begin gaat ze heeel hard draven en dan onrustig galopperen. Hoe vaker ik het oefen, hoe beter het gaat. Misschien een idee om het zo te oefenen, aan de longe???

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:05

Veel schoudervoor rijden, en eens een keer een schouderbinnenwaarts. Zet hem al schouder voor met het aanspringen en let erop dat je buitenbeen zijn kont niet dan al gelijk naar buiten duwt. Let daarop ook in de galop dat je recht zit je benen lang maakt. En je gewicht zelf ook goed verdeelt (niet dat je ene been 20 cm korter lijkt dan het andere). Probeer hem met je binnenbeen naar je buitenhand te drijven, en geef hem met je binnenhand voldoende ruimte geeft goed door te springen naar voren.
Probeer op een volte je binnenbeen extra lang te maken en hem daaromheen te laten buigen. En probeer ook je binnenste schouder iets naar binnen te draaien. En goed les natuurlijk, want het zo uitleggen is vrij moeilijk merk ik wel weer. Bovendien kunnen wij niet zien wat er mis gaat, en alleen maar ideen geven.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:54

hi btje laat nog maar mssn heb je dr wat aan..

mijn paardje heeft t ook, één holle kant, dus kont naar binnen. Vaak is het ook maar op één hand.. als mij dat gebeurt dan gilt mijn indtructrice "voorhand voor" dus voorhand voor houden is oplossing. tis wel heel ocncequent werk want die kont zwiept zo weer naar binnen. Idd is het vaak een kwestie van dat je paard op de voorhand loopt en liever de achterhand niet meegebruikt (meer moeite.. paarden zijn net mensen --> lui Tong uitsteken) op volte rijden en achterhand naar buiten drukken helpt ook, gelijk actievere achterhand! goodylucky!

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:06

hey,

ik ken dit probleem wel...ik heb het zelf soms ook dat komt vooral omdat een paard liever lui dan moe is... ik zou heel veel gaan buigen...gewoon op de binnenhoefslag blijven naar buiten en weer naar binnen buigen...als een paard buigzaam is voor jou been en licht in jou hand dan kun je er veel mee beginnen. als ie erg buigzaam is kun je dan ook schouderbinnenwaarts en schoudervoor gaan rijden...maar het belangrijkste is dat je hem laat buigen...dit is echt de basis van iedereen die paardrijdt!!! het helpt ook als je dan vooral op de binnenhoefslag rijdt zodat je paard geen steun heeft aan de bakrand....
veel succes ermee en ik hoop dat alle tips helpen

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:15

Heej, ik weet precies hoe ut voelt, Terra heeft dit ook veel gedaan.. maar idd.. veel rechte lijnen rijden werkt echt! ik hoop dat je er snel van afkomt want als er iets vervelend is ... Dus succes! Knipoog