tong over bit, samenkomen meerdere problemen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi21

tong over bit, samenkomen meerdere problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:38

Een lang verhaal maar misschien is even helemaal doorlezen wel handig! Lachen

Huidige probleem:
Nu gaat t rijden met Sheldon al een tijdje minder. Sinds ik van de dokter een rijstop heb moeten houden en daarna weer begonnen ben zijn we aardig wat problemen tegengekomen: stijgeren, staken, te fel zijn, kabouters zien. Toen ik niet mocht rijden, is Sheldon veel gelongeerd en hebben we veel gewandeld. Al met al niet leuk maar met goede hulp doorheen gekomen.
Alleen vandaag liep ik tegen een nieuw probleem aan: Sheldon gooide de tong over t bit! Verward
We waren gewoon in een drafje bezig, hij wilde weer voor een kabouter wegspringen, dus ik dreef hem extra stevig door de hoek. Daarop volgde een hoop geschud met t hoofd en zag ik dat de tong over t bit verdwenen was. Waarom dat nu? Zijn mond is altijd al gevoelig geweest maar perfect in orde. Is dit nu weer een nieuw truukje om onder werk uit te komen of deed ik iets verkeerd? Wat moet ik volgende x doen, waar kan ik een oorzaak vinden?

Achtergrond:
Sheldon is momenteel 10 jaar, heeft op zn 4 á 5e een rugblessure gehad bij vorige eigenaresse, daarna is ie bij mij gekomen. Na een half jaar revalideren op de wei zijn we weer begonnen met rijden.
Veel ups en downs gehad; verhuizingen die t paard niet zomaar verwerkte, 3 x in elkaar getrapt door ander paard. Dus lichamelijke problemen zijn wel aan de orde voor hem ware t niet dat hij ongelooflijk opgeknapt is.
Rug is 10x sterker en nu is hij opeens ook 10 x feller en vervelender. Instructice ziet t als een uitproberen en onder werk uitkomen wat ook wel kan want hij stuift afentoe met oren naar voren en staart omhoog door de bak..
Nu heb ik zelf dus ook een rugblessure gehad en ben zelf ook veel minder sterk en kan niet meer zoveel rijden. Ik kan ook geen kracht op mijn handen zetten, dus tong over bit is geen resultaat van te hard trekken?
Wat is dit nu? Een samenspel van de oude lichamelijke problemen van Sheldon met een puberfase en mijn zwakkere lichaam? Variatie heeft Sheldon genoeg aan training; longeren (pessoa, dubbele longe, bijzet), rijden, wandelen, joggen met de baas Tong uitsteken , alles gericht op t blijven versterken van zijn rug. Maar waarom dan deze problemen op t moment dat hij zo opgeknapt is? Tuigage is in orde, heb van de zomer ander zadel gekocht omdat oude niet meer paste omdat zijn rug zoveel breder is geworden, hoofdstel past incl het dubbelgebroken bitje...

Wie weet er raad (behalve les blijven nemen) en helpt mij t mysterie op te lossen? Iemand ervaring met zo'n dergelijk verhaal?

Auriana

Re: tong over bit, samenkomen meerdere problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:40

Hallo Naomi,

Als eens geprobeerd met een losse teugel te rijden hoe is dan het gedrag van je paardje?

Het kan ook zo zijn doordat jij een rugblesure gehad hebt dat je zit iets verandert is en dat jullie daar samen weer aan moeten wennen en werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:58

Je zegt dast hij een gevoelige mond heeft, daarvoor hoef je ook niet te trekken om toch te sterk in te komen. Ff te lang vasthouden is dan al genoeg voor dergelijke reactie
En hangt het bit niet te laag?

verder is het moeilijk te zggen
het kunnen idd rug klachten zijn waardoor de aanleuning verstoord is, maar ook door klieren of door een toch te straffe hand.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:55

@Auriana: wat bedoel je met een losse teugel? Een losse of een lossere? De teugels gewoon los laten lijkt mij niet zo'n idee. Ik zal hem toch lager in moet kunnen stellen op momenten dat Sheldon zijn eigen loopje neemt. En dat is met een weggedrukte rug als t aan hem ligt.

@Runningkawa: de kritiek die ik de laatste tijd van mijn instructice krijg is dat ik met meer druk moet rijden (en zij vindt dat ik altijd te zacht wil zijn). Het probleem dan voor mij is dat mijn rug dat niet aankan, wat ik veel noem is volgens haar te weinig (en peuleschil als zij Sheldon rijdt). Bijv t zadel optillen is al zwaar voor me, hoe kan ik dan teveel kracht zetten op de teugels, kracht kost immers pijn?
Misschien dat ik net te lang vasthoudt bij een ophouding, alleen vandaag ging de tong over t bit in een situatie dat ik meer ruimte van voren geef;
Sheldon wil de hoek niet in, dan geef ik extra been en zo'n 2 cm meer teugelruimte zodat ie ook daadwerkelijk naar voren kan, doe ik dat niet, dan springt ie omhoog! Clown

Bitje hangt goed; was afgestegen omdat ie dit nog niet eerder had gedaan, alles gecontroleerd ook neusriem was allemaal ok...

Iig wel bedankt voor jullie reacties!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:59

owja: aanleuning is altijd prima geweest, mooi stil en licht, Sheldon was altijd heel goed in t handje volgen en een goede reactie op interactie been-bit te geven. Vandaag ook prima, tot ie die kabouter zag, ineens alle contact weg. Been en zithulpen gingen nog wel, daar heb ik m mee stilgezet om af te stijgen en te kijken wat er met t hoofd gaande was. Daarna weer opgestegen en toen bleef ie moeilijk doen met t hoofd. Ik denk dat hij ook erg geschrokken was van zijn actie met de tong? Verward

Zo afentoe zou ik goud willen betalen voor een 10 minuten durende woordelijke conversatie met mn paard!

ellenboelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:06

je kan proberen een rubberen bit of een bit met van die soorst ringentjes ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, er zitten van die kokertjes zegmaar omheen en die zorgen er voor dat je paard met zijn tong kan spelen en kan er voor zorgen dat dat afleid en zorg dat het bit hoog genoeg zit

veel succes ermee!:D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:52

Paardrijden hoeft geen kracht te kosten. Anders kon ik het al helemaal niet, want ik ben een behoorlijk wrak Clown Ik maak paarden attent op de hulpen door veel overgangen en figuren te rijden en eens voor een verrassing te zorgen in een figuur, bv een volte op het midden van de gebroken lijn rijden, naar binnen of naar buiten. Ik sla ook een een gang over, dus van stap naar galop, van halt naar draf en terug.

Een paard doet gewoonlijk de tong over het bit om aan de teugelhulpen te ontkomen. Het kan best zijn dat er inderdaad te weinig contact is, of los -vast, daar hebben ze ook een hekel aan. Het ene paard wil meer druk dan het andere, maar omdat je schrijft dat je altijd licht contact had, kan ik me niet voorstellen dat hij ineens meer druk wil.
Elk aanleuningsprobleem moet je trouwens uiteindelijk toch met je benen en zit oplossen, en je instructrice zou daar wat meer op moeten focussen, ipv van alleen op je teugelvoering.

Je zegt dat je een nieuw hoofdstel hebt. Zit daar misschien een ander type neusriem aan, of heb je die strakker? Wat gebeurt er als je zonder neusriem rijdt?
Dat kun je eens proberen. Ik zit nu te typen en kan niet meer teruglezen, maar ik vraag me af of het gebit is nagekeken? En het verhemelte? Een hangend rooster (verlaagd verhemelte) kan ook voor problemen zorgen.

En bit te laag is ook als eens genoemd, dat kan ook. Kun je altijd eens proberen, een gaatje hoger.

Er zijn ook teugels met elastieke inzetten te koop. Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee, maar ik heb er alleen maar positieve dingen over gehoord, dus misschien is dat iets om te proberen?

Je kunt ook een halster onder het hoofdstel laten en daar een extra paar teugels aan doen. Dan rijdt je ook met druk op de neus. Als je dan nog dezelfde problemen houdt, kan het toch goed mogelijk zijn dat hij niet afgebogen wil/kan lopen omdat zijn oude blessure opspeelt. Dan is het dus niet zo zeer een mond probleem, maar meer een nek/hals/schoft/schouder,/rug probleem....

Ik zou persoonlijk ten alle tijden, zeker als je met dubbele longe longeert, zonder bijzet longeren en geen pessoa gebruiken.
Alles wat je niet met de hand kunt regelen, is vastzetten en dat kan zeker in een pony die al rugproblemen heeft gehad , wel eens nadelig werken, omdat hij immers geen ontspanning kan zoeken in voorwaarts neerwaarts, wat zo belangrijk is.

Nu we het daar toch over hebben, het is handig om in de les af en toe eens de hals te laten strekken, voordat hij begint te klieren. Deel de les in in eilandjes van tien minuten, met daar tussen een paar rondjes hals strekken in stap of draf. Dan kun je zelf ook even rusten. Ik kan me voorstellen dat na een rugblessure van je zelf, een heel uur rijden nog best zwaar kan vallen en misschien beweeg je dan ook niet altijd lenig genoeg mee.

Verder kan ik er niet zoveel over zeggen zonder de combinatie echt aan het werk te zien, maar ik vind dat je altijd erg voorzichtig moet zijn met de conclusie "uitproberen" als je paard wat probeert duidelijk te maken.

Sterkte...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 22:08

Lusitana: bedankt dat je (uitgebreid!) hebt geantwoord! OK dan!

Een te los-vast contact mmh daar zit eigenlijk wel wat in, vooral in de "kabouterhoeken" geef ik misschien wel teveel ruimte vergeleken met het normale contact? In principe en ruw gezegd is mijn aanpak dan: gas erop, stomweg naar voren rijden en van de teugels afblijven. Ik zal eens uitproberen of iets meer contact wat beter bevalt bij Sheldon.

Ik heb wel een nieuw hoofdstel maar gewoon eenzelfde model, eentje met gecombineerde neusriem en t oude bitje. Wel heb ik gister met een lage neusriem gereden, dat leek me én zacht én werkend tegen die tong. Dat werkte dus helemaal niet, intructice zei achteraf dat t niet bepaald slim van mij is geweest om een lage eraan te hangen. Is dat altijd zo bij een tongprobleem of verschillend per paard? Verward

Het bit een gaatje hoger kan echt niet, momenteel zit ie zo dat als ik m 1 gaatje omlaag zet, t bit echt te laag hangt, 1 gaatje hoger wordt t bit echt omhoog getrokken in de mondhoeken, ziet er heel onnatuurlijk uit naar mijn gevoel.

Teugels met elastiek?! Nog niet van gehoord Haha! maar ik zal eens gaan zoeken op internet wat daar bekend over is!

Halster onder hoofdstel mmh ook overdenken waard, nog helemaal niet aangedacht, ik ga t morgen voorleggen aan instructice, hebben dan toch les. Kan ik gelijk overleggen over t "druk"-verhaal, want ik heb er toch twijfels aan (met meer druk rijden) en ik heb t idee dat t gewoon niet werkt. Sheldon reageert vervelender, ik meer pijn in mn rug . Rijtechnisch is t misschien een oplossing maar t gaat tegen mn gevoel in (of ik zeur nou teveel hoor, maar t voelt "verkeerd").

Het is moeilijk om het klieren voor te zijn, het gaat nl om 1 bepaald hoekje dat ie eng (lijkt te vinden) vindt Verward en die hoek kom je snel tegen tenzij ik alleen op de volte blijf; hij spant van te voren aan, of hij staakt, koppie gaat recht omhoog (slecht voor zn rug!) en als ik m niet vooruit rijdt; wordt t een hert: jump-jump weg.. Staken wordt momenteel opgelost door niets te doen en vooral niet te straffen, stil zitten en been eraan houden totdat ik voel dat meneer weer naar voren wil...
De les opdelen klinkt wel idealer, een uur rijden kan ik op dit moment nog niet, docter zegt dat t gewoon langzaam goed moet komen met mijn rug en dat t heel lang kon duren. Meestal is 20 minuten de limiet en dan zal ik er echt ffkes af moeten. Maar iid pauzes zou een idee zijn.
Motto van de les is nu: houdt m aan t werk (overgangen, schijnovergangen, veel figuren) zodat je iig de aandacht hebt, en eigenlijk houdt ik dat zelf nog niet vol Bloos . Mijn houding was direct na mijn ongelukje en de rijstop wel veranderd: ik heb heel erg naar voren gezeten, ik ben nu een half jaar verder en heb t idee dat mijn houding toch weer terug naar normaal is gegaan. Zal binnenkort een vriendin is laten kijken, die ziet dat beter Tong uitsteken

Longeren houdt ik voorlopig op de dubbele longe. Heb op aanraden bijzets gebruikt, dat ging tijdelijk goed maar nu vind ik t slechter worden. Op de dubbele longe loopt ie iig ruimer, beter over de rug, en gaat niet hangen. Tis wel opletten dat ie erbij blijft maar toch...

Morgen dus iig les, ik zal laten weten hoe t gegaan is en op welke manier. Ik weet dat t plan is om de bovenste (engelse) neusriem strakker te zetten wat me op dit moment niet aanspreekt. Iemand ideëen daarover? Verward

Iig iedereen bedankt voor t antwoorden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:32

NOOIT NOOIT NOOIT een neusriem strakker zetten om problemen op te lossen. Het is WREED. Punt uit. Een strakke neusriem perst de binnenkant van de wangen tussen de kiezen. Niet lekker. De sperriem, of een lage neusriem kan zelfs de ademhaling bemoeilijken. In ieder geval is het hinderlijk of pijnlijk en dat kan nooit problemen oplossen!!!!
Neusriem is niet nodig bij een normaal gereden paard.
Laat je nooit aanpraten om een neusriem strak te trekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:42

Wat die kabouterhoek betreft...
Zelf geen probleem van maken. Rijd er dan maar ruim langs en steeds stiekem een beetje dichterbij, het liefst met stelling naar binnen (waarbij binnenhand naar je toe, niet van de hals), zo duw je hem dan zelf een beetje de hoek in. Je zult zien dat het vanzelf steeds beter gaat als je er gewoon geen aandacht aan schenkt. Niet anders gaan doen voor, in of na die hoek. Gewoon fluitend er voorbij, als het ware.
En dus eerst ruim, en dan steeds dichterbij.
Gaat echt lukken!!!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 13:47

Naomi is weer terug van de les Haha!
Het is vandaag veel beter gegaan, we hebben t nu helemaal anders aangepakt:

- ipv door de kabouterhoek extra te rijden moet ik nu juist minder doen. Ik blijk de neiging te hebben om "teveel" te willen rijden/regelen. Door niets te doen zou Sheldon door moeten krijgen dat wegspringen geen zin heeft. Ik denk dat Lusitana dat ook zo ongeveer bedoelde? Doel is nu om met een ontspannen zit en evenveel been als overal door de kabouterhoek te gaan.

- het "meer-druk-verhaal" hebben we achterwege gelaten, we zijn nu bezig met minder druk maar meer constant gedurende de hele rit.

- Het bitje is alsnog een gaatje hoger gehangen, ik vind t er niet zo geweldig uitzien maar blijkt beter te zijn...

- De neusriem is wel iets strakker gegespt, 1 gaatje. Volgens instructice zat ie ook net te los, eerst konden er 2,5 vingers onder, nu 1. Ik moet dit een paar dagen volhouden en als t goed blijft gaan mag ik t weer zo los zetten als ik wil... Het is me verzekerd dat ie geen pijn kan hebben op deze stand zolang ie zn kaken niet ver genoeg openzet om de tong erover te gooien...

- Verder blijkt bij mij een oude gewoonte weer omhoog gekomen: ik ben op rechts (ben rechtshandig) iets sterker dan met linkerhand. Puntje om weer op te gaan letten. Kreeg net via msn tip om rechterpink in te tapen maar daar denk ik liever nog ff over na Tong uitsteken

- Heb mn houding nog laten controleren maar die blijkt weer gewoon terug naar normaal te zijn gelukkig. Daarbij blijf ik erbij; als mijn rug opspeelt stijg ik gewoon meteen af...

Al met al vandaag een geslaagde les, zal nog wel ffkes duren voor t gehele probleem opgelost is maar heb er wel beter gevoel over nu...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:15

Nou, dat klinkt allemaal heel positief, behalve dan die neusriem, waar ik het echt niet mee eens kan zijn, maar goed, 1 vinger ruimte is beter dan geen. Maar het hoort gewoon twee vingers te zijn, dus hij zat goed, en nogmaals, je kunt ook zonder.
Je kunt ook eens een tijdje met 1 hand rijden om af te leren te sterk te worden in 1 hand... een heleboel paarden en ponies gaan accuut beter als ze eenhandig gereden worden. Kun je eens even proberen.
Leuk dat je laat weten hoe het is gegaan!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 15:56

Ik prik morgen een gaatje bij in de neusriem, kan ie net een halfje losser. Zowieso wil ik proberen weer naar t oude standje te gaan over een paar dagen. Eerder was er geen probleem met de neusriem dus dan zou t nu toch ook weer over moeten gaan -hoop ik.. Ik snap dat de methode niet helemaal 100% is, maar probeer t maar omdat t vandaag toch een verschil maakte... De tong is er niet over geweest, Sheldon heeft 2x een poging gedaan maar hield vrij vlot er mee op.

Zal eens proberen; met 1 hand rijden. Lachen Hoop morgen weer verder te kunnen oefenen maar zag net een 100% regenkans staan, das niet zo lekker voor Sheldon's ruggetje. (hebben alleen buitenbak)
Tis echt een rotgewoonte maar zo ingebakken. Hamer Ik doe ook alles met rechts, vandaag cadeautjes voor verjaardagen gehaald, dan loop ik naar huis met alles in mn rechterhand. Misschien dat t uitmaakt als ik die linkerhand algemeen wat meer gebruik? Verward

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:16

als je pony ze tong over het bit blijft gooien pak dan een oud panty kousje van je moeder of je zelf en dan pak je je pony ze tong trek die een beetje uit ze mond maak van te voren vast een knoop in het kousje maar laat wel ruimte over om ze tong er door te halen haal de tong er door trek nu het kousje strak er zit nu een knoop in het kousje om je pony ze tong maak de 2 uiteinde onder ze mond vast en kan ze tong er niet meer over gooien dit is vriendelijker dan een leren tong riem misschien heb je er wat aan