Huidige probleem:
Nu gaat t rijden met Sheldon al een tijdje minder. Sinds ik van de dokter een rijstop heb moeten houden en daarna weer begonnen ben zijn we aardig wat problemen tegengekomen: stijgeren, staken, te fel zijn, kabouters zien. Toen ik niet mocht rijden, is Sheldon veel gelongeerd en hebben we veel gewandeld. Al met al niet leuk maar met goede hulp doorheen gekomen.
Alleen vandaag liep ik tegen een nieuw probleem aan: Sheldon gooide de tong over t bit!
We waren gewoon in een drafje bezig, hij wilde weer voor een kabouter wegspringen, dus ik dreef hem extra stevig door de hoek. Daarop volgde een hoop geschud met t hoofd en zag ik dat de tong over t bit verdwenen was. Waarom dat nu? Zijn mond is altijd al gevoelig geweest maar perfect in orde. Is dit nu weer een nieuw truukje om onder werk uit te komen of deed ik iets verkeerd? Wat moet ik volgende x doen, waar kan ik een oorzaak vinden?
Achtergrond:
Sheldon is momenteel 10 jaar, heeft op zn 4 á 5e een rugblessure gehad bij vorige eigenaresse, daarna is ie bij mij gekomen. Na een half jaar revalideren op de wei zijn we weer begonnen met rijden.
Veel ups en downs gehad; verhuizingen die t paard niet zomaar verwerkte, 3 x in elkaar getrapt door ander paard. Dus lichamelijke problemen zijn wel aan de orde voor hem ware t niet dat hij ongelooflijk opgeknapt is.
Rug is 10x sterker en nu is hij opeens ook 10 x feller en vervelender. Instructice ziet t als een uitproberen en onder werk uitkomen wat ook wel kan want hij stuift afentoe met oren naar voren en staart omhoog door de bak..
Nu heb ik zelf dus ook een rugblessure gehad en ben zelf ook veel minder sterk en kan niet meer zoveel rijden. Ik kan ook geen kracht op mijn handen zetten, dus tong over bit is geen resultaat van te hard trekken?
Wat is dit nu? Een samenspel van de oude lichamelijke problemen van Sheldon met een puberfase en mijn zwakkere lichaam? Variatie heeft Sheldon genoeg aan training; longeren (pessoa, dubbele longe, bijzet), rijden, wandelen, joggen met de baas
, alles gericht op t blijven versterken van zijn rug. Maar waarom dan deze problemen op t moment dat hij zo opgeknapt is? Tuigage is in orde, heb van de zomer ander zadel gekocht omdat oude niet meer paste omdat zijn rug zoveel breder is geworden, hoofdstel past incl het dubbelgebroken bitje...Wie weet er raad (behalve les blijven nemen) en helpt mij t mysterie op te lossen? Iemand ervaring met zo'n dergelijk verhaal?

maar ik zal eens gaan zoeken op internet wat daar bekend over is!
. Rijtechnisch is t misschien een oplossing maar t gaat tegen mn gevoel in (of ik zeur nou teveel hoor, maar t voelt "verkeerd").
. Mijn houding was direct na mijn ongelukje en de rijstop wel veranderd: ik heb heel erg naar voren gezeten, ik ben nu een half jaar verder en heb t idee dat mijn houding toch weer terug naar normaal is gegaan. Zal binnenkort een vriendin is laten kijken, die ziet dat beter
Ik doe ook alles met rechts, vandaag cadeautjes voor verjaardagen gehaald, dan loop ik naar huis met alles in mn rechterhand. Misschien dat t uitmaakt als ik die linkerhand algemeen wat meer gebruik?