Peesblessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 17:18

Mijn paard heeft in het verleden een peesblessure gehad.
Ik weet niet op welke leeftijd enz...
Maar is het voor haar goed om bv. baandages of peesbeschermers om te doen?
Ik heb altijd een idee met die dingen dat ze van buiten wel steun geven maar dat de benen inwendig wat slap worden.
Maar als ze een peesblessure heeft gehad ligt dat anders, of niet?
Wat raden jullie aan?
Ze heeft er trouwens niet veel last van, maar ze verstapt zich met instappen vaak, en als ze een poosje in rendraf (draver Knipoog ) zal gaan, krijgt ze er denk ik weer last van.
Ze heeft vorig jaar nog wel kortebaan gekoerst, dan zal het wel goed zijn gegaan want ik weet wel dat ze die blessure toen al had.
Maar ik denk dat op iets langere afstand harddraven ze weer gaat kreupelen.
Dus probeer ik dat ook niet.
wat zouden jullie doen?

esperado

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:50

Van een oude peesblessure hoeft een paard geen last meer te hebben. Het kan wel, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat je denkt dat ze kreupel wordt als je meer vraagt. Maar is ze wel eens kreupel geworden??
Bandages en peesbecshermers hebben hier niet meer nut dan bij een normaal been.
Peesbeschermers beschermen tegen tikken van buitenaf en bandages geven weinig steun.
Is ze heel gevoelig en wordt ze snel kreupel laat dan even een DA kijken, ook als ze heel veel struikelt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:25

Over het asfalt stappen (10 min per dag), worden de pezen sterker van

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 17:10

Bedankt Lachen
Ik stap vaak wel eens een stukje over asfalt.
Maar toch verstapt ze zich redelijk vaak.
Ze is bij mij nooit kreupel geworden, maar toen ze nog wel in de drafsport zat wel.
Daarom kon ze ook geen langebaan, als ze te lang voluit moest kreeg ze er last van.
Ze struikelt ook wel eens een beetje maar dat is alleen maar op onregelmatige grond, met in en uitstappen.
Dus dat ligt niet aan dr pezen denk ik. Knipoog

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:38

Hey!! Mijn paard heeft ook een peesblessure in het verleden gehad...bij mij nooit kreupel geworden. Als ik van de stal naar de bak ga moet ze over asfalt en soms stap ik daar ook over op het erf, worden die pezen lekker sterk van Lachen Heb geen bandages...vind ik zoveel werk Schijnheilig Maar wel altijd peesbeschermers om toch die klappen een beetje op te vangen. Ga ook niet heel debiel met haar doen zoals cross of een parcours van 1.20 Tong uitsteken Voor de rest kan je er ales nog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:23

Het verstappen wat jij beschrijft zie je vooral bij paarden met HKO. Gezien het verleden van je paard is het ook niet ondenkbaar dat ze lijdt aan HKO. Heb je al eens een DA geconsulteerd?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 15:05

Eh sorry maar wat is HKO? Clown

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:49

Hoef Katrol Ontsteking ?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:53

Ik zou tijdens het stappen een video maken. Als het verstappen dan een of meer keren gebeurt, zie je wat er aan de hand is. Je kan dan eenvoudig en goed bepalen wat er (mogelijk) aan de hand is en of je een dierenarts moet raadplegen.

Bij aandoeningen wordt al snel over hoefkatrol gesproken. Elk paard heeft een hoefkatrol. Echter de hoefkatrol kan ontstoken raken. Een DA kan de diagnose stellen of het paard hierop onderzoeken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 17:23

Bedankt voor de uitleg Lachen
Maar het is de ene keer ook beter dan de andere keer.
Soms verstapt ze zich vaak, en soms tijdens het rijden helemaal niet.
Mijn vriendin rijd er ook wel eens op en dan kan ik goed kijken hoe ze loopt, soms tilt ze haar voet niet helemaal goed op en struikelt ze een beetje, maar dat is alleen op onregelmatige bodem, maar verder verstapt ze zich niet zo heel vaak.
Wel als ze niet zo oplet, maar dat heeft dan weer een andere reden, toch?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 18:15

Ik was even vergeten erbij te zeggen dat:
Ze zich nu veel minder verstapt dan eerder.
Kan het zijn dat het aan een (hele) slechte conditie ligt?
De mensen van wie ik haar kocht reden haar bijna nooit, omdat ze teveel paarden hadden.(ook de reden van verkoop)
Inmiddels heeft ze nog geen top-conditie, maar het bouwt al wel goed op.

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:50

Mijn paard is net genezen van een peesblessure (had ook al eerder peesblessure gehad), en dit heb ik ook aan DA gevraagd Bloos . Ze zei dat bandages zelfs slecht waren als een paard, omdat ze voor oververhitting zorgen op de pezen. Peesbeschermers beschermen tegen ´tikken´, en raadde ze aan voor paarden die nog wel eens onrustig konden worden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.