figuren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyL

figuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:14

hoi,
ik heb geen rijtechnisch probleem maar ik wist niet waar ik dit anders moest neerzetten. Bloos Bloos
Mijn vraag is, wat voor figuren rijden jullie in de bak?
Ik weet niet zoveel te bedenken, behalve een (slangen)volte en een gebroken lijn.

Sizz

Re: figuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:17

Zo weinig??? I rij meestal deze figuren:
Voltes............. klein en groot.
Van hand veranderen.
Gebroken lijn.
Afwenden.
Ga zo maar door, gewoon alles wat ook thuis hoort in een dressuurproef. Maar de meeste figuren bedenk ik zelf, gewpoon een beetje rondrijden en zelf wat bedenken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:24

Ik rijdt altijd daarheen waar ik denk dat goed is.

Tja, dat klinkt wel erg raar maar ik bedoel het volgende. Soms voel je gewoon dat je paard bijvoorbeeld een kant op iets vast houdt (helaas, ik heb geen ZZ getraind beestje dat ik rij en dan kom je een vasthoudend paard nog wel eens tegen). Dan heb ik voor mijn gevoel een bocht de andere kant op nodig en rijdt ik die dus ook, om even van stelling te wisselen.

Mijn figuren bestaan voornamelijk uit voltes, 10 meter, groot of een 8 maken met voltes. Linksomkeert (nee niet die moelijke oefening maar zo noemden wij dat figuur altijd, halve volte 10 meter die eindigt in een soort van handveranderen) of rechtomkeert, gebroken lijnen afwisselen met van handveranderen, afwenden en rechte lijnen rijden etc.

Variatie in je figuren kun je brengen door de plek waar je die rijdt te varieren en de grootte van je figuur af te wisselen. En door bv voltes aan elkaar te plakken of juist een een halve grootte volte.

Maar ja, toch is het redelijk in voltes en gebroken lijnen wel te omschrijven denk ik..

Was dit trouwens wat je wilde weten met je topic, of doelde je op wat anders?

ladyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:33

ja, soms kan ik gewoon niet zoveel bedenken.. Verdrietig
Dan ben ik een beetje inspiratieloos, dus daarom vroeg ik me af wat jullie zoal allemaal aan figuren rijden.. Pling

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:36

ik rij meestal de figuren die ik op wedstrijd ook moet rijden en dat afgewisselt met andere figuren
- slangevolte met 2,3,4 bogen
- gebroken lijn 1 of 2 maal
- door een S van hand veranderen
- op de diagonaal van hand veranderen
- links omkeert
- rechts omkeert
- afwenden bij A of C
- afwenden bij B of E
- kleine en grote voltes
- grote en kleine 8en
- ...

hopelijk ben je hiermee al iets Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:38

Bienotje schreef:
Ik rijdt altijd daarheen waar ik denk dat goed is.

Dat vind ik wel een goeie omschrijving. Het werkt trouwens minder goed als je met meerdere in de bak rijdt want dan weet niemand waar je heen gaat.

Linksomkeert is volgens mij de goede term, de 'moeilijke' oefening is keertwending om achter- of voorhand.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:20

Heel veeel volte's.
Gebroken lijn, diagonaal (korte en lange), AC-lijn, S-van hand veranderen, gebroken lijn met volte op X, genoeg te bedenken Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:39

En wat dacht je van halve volte's grote baan of kleine baan ??? En volte kleiner en groter maken, dat is niet echt een figuur maar mischien wel leuk als afwisseling.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:42

Eigenlijk moet je zo je figuren rijden dat je paard moet opletten en geen tijd heeft om iets zelf te gaan bedenken. Bezig blijven, daar wordt je paard beter en soepel van.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:19

en je hoeft je ook nooit aan de voorgeschreven figuur te houden, je kan je ook amuseren met het uitvinden van figuren! ik ben er helemaal dol op! en in figuren kan je andere figuren stoppen die nog helpen met het gymnastiseren, bijvoorbeeld in je slangevolte ga je elke keer je op de hoefslag komt een kleine volte maken en dan ga je weer naar de overkant en weer een volte enzovoort. of je volte kleiner maken en meer naar de hoefslag opschuiven en dan vandaaruit een diagonaal in middendraf. of voltes op de middellijn rijden. of allerlei voltes aan elkaar rijgen, bijvoorbeeld een kleine volte bij A en dan omstellen en terwijl je de middellijn kruist weer een hele volte en dan weer omstellen. of beginnen met een gebroken lijn tweemaal van 5 meter maar dan bij de E of de B recht naar de overkant (H, F, M of K) gaan. mijn inspiratie is eindeloos!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:51

ik hoef er waarschijnlijk ook niet bij te zeggen dat met mij in dezelfde bak rijden een hel is Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:52

Biepje schreef:
ik hoef er waarschijnlijk ook niet bij te zeggen dat met mij in dezelfde bak rijden een hel is Knipoog

Das uitkijken omdat ze niet weten wat je doet Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:27

inderdaad, variatie op figuren is heel erg leuk. bestaande zijn bijvoorbeeld de korte diagonalen.
een simpele middellijn wordt vaak vergeten! toch heel belangrijk voor de rechtgerichtheid bijvoorbeeld.
euhm wat nog zoal... dubbele gebroken lijn heb ik vroeger nog veel moeten rijden... slangelijn (zoals gebroken lijn maar slechts 5 m van de hoefslag af komen en als het ware een beetje slalommen)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:48

kun je ook nog:
- wijken voor het been op volte.
- tweede of derde hoefslag rijden.
- links of rechtsomkeer bijvoorbeeld bij E of B.
- Of gebroken lijn 2*
- of wijken in een gebroken lijn.
- of bij iedere letter een andere gang, draf, stap ,galop.
- volte vergroten verkleinen.
- voltes om hindernissen heen draaien.

Er is zoveel te bedenken en afhankelijk van hoe die loopt op die dag.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:28

-Slange volte met 4 bogen
-slange volte met 3 bogen
-volte
-halve volte
-afwenden
-van hand veranderen
-gebroken lijn

x_juliette_x