hoe middengangen sterker maken??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hetismij

hoe middengangen sterker maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:02

hallo,

ik rijd nu met mijn pony in de M1 en het gaat allemaal heel goed..alleen ze heeft heel veel moeite met de middengangen. de galop gaat nog wel en de stap ook wel alleen bij de draf gaat ze meestal alleen maar sneller en niet echt verruimen..en nou als ik straks M2 rijd meot je uitgestrekte draf doen en dat gaat dan al helemaal niet lukken!

dus hebben jullie tips??

P.S. ik hoef geen gezeur dat ik daar eerder aan had moeten beginnen want dat vraag ik niet

Kitty1

Re: hoe middengangen sterker maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 09:47

Ik rij ook M1 met mijn haflinger. Ik heb hetzelfde probleem. Soms geef ik veel gas en dan versnelt ze alleen maar. En soms hou ik haar in en probeer dan verschil te laten zien.. maar wordt ook niet gezien..! Ik oefen veel om door de hele bak te gaan, zo van 3 passen terug, 3 passen vooruit. En echt 3, hier worden ze scherper van en kunnen ze niet zozeer versnellen omdat het maar weinig pasjes zijn. Dit lukt wel aardig maar in mijn proef blijft daar tot nu toe niets van over. Ik denk dat dit heel veel tijd gaat kosten maar hiervoor blijf ik echt niet thuis. Ik ga gewoon op wedstrijd, zie dit als trainingsmogelijkheden!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:17

Proberen nog meer op de achterhand te zetten voordat je moet strekken. Dus echt helemaal naar terug rijden. Het kan ook goed helpen om op de korte zijde (als je op de diagonaal moet strekken) te verzamelen. Als je dat goed doet komt hij ook goed op de achterhand en is ook de overgang groter.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:13

Sjonniej schreef:
Proberen nog meer op de achterhand te zetten voordat je moet strekken. Dus echt helemaal naar terug rijden. Het kan ook goed helpen om op de korte zijde (als je op de diagonaal moet strekken) te verzamelen. Als je dat goed doet komt hij ook goed op de achterhand en is ook de overgang groter.

zo zou ik het ook doen! halve ophouding en dan opbouwen. en veel aan de achterhand werken zodat hij sterk genoeg is om een echte ruime middendraf te laten zien!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:06

Hallo,

je kunt proberen om steeds kleine stukjes te verruimen en weer op te vangen, zoals hierboven al beschreven is. Werk verder met schijnovergangen en rijd van daaruit weer naar middendraf. Om je paard meer op de achterhand te krijgen kun je ook vanuit schouderbinnenwaarts naar de middendraf rijden (bijv. K-E schouderbinnenwaarts rijden en dan van hand veranderen van E naar M in middendraf). Je kunt ook proberen om op de lange zijde middendraf te rijden en dan opvangen in schoudervoor/schouderbinnenwaarts, zodat je paard echt 'afremt' op z'n achterbenen.

Succes!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:27

die kleine van mij (die je gezien hebt bij jullie Haha!) kon ook absoluut geen middendraf. Bij hem hebben we met veel, heel veel schakelen in draf (klein stuke verruimen, klein stukje sluiten enz enz) gewerkt.
En voordat je hem wegrijdt iets sluiten, zodat je net iets meer druk hebt van voor en hij een beetje kan klimmen daar en dan wegrijden, proberen druk te houden (zonder sterk te laten worden of zelf sterk in je hand te worden)
Op die manier heeft die van mij het ook geleerd, en nu hij het doorheeft doet hij het eigenlijk vrij makkelijk, hij snapte vroeger gewoon echt niet wat ik bedoelde!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 22:03

oke heel erg bedankt allemaal hier kan ik al weer een stukje verder mee komen!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:43

wat ik ooit aangeraden ben, is van dit ook op cirkels te doen, zij het dan niet volledig gaan strekken. ze kunnen niet zo gauw snelheid maken en toch moeten ze lenig en ruimer vooruit, door de bocht zeg maar. later op rechte stukken natuurlijk, gewoon een inleidingsoefening.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:46

inderdaad, een paard dat versneld is niet genoeg op het achterbeen. Om goed te kunnen verruimen moet het paard het achterbeen onder de massa brengen. Door het naar voren schuiven van het achterbeen gaat het paard rijsen in de schoft hierdoor rijst hij aan de voorhand waardoor hij meer schoudervrijheid krijgt en ruimere passen kan maken. Als je paard versnel is hij nog niet genoeg op het achterbeen. Je kunt dit trainen door veel overgangen, tempowisselingen, wendingen en schijnovergangen te rijden. Hierdoor probeer je het paard achter sterker te maken waardoor hij meer gaat dragen. Zorg er voor dat de aanleuning in orde is ander kun je het achterbeen niet trainen.
Probeer niet hele lange stukken te strekken. Hierdoor valt het paard op de voorhand en gaat nog meer versnellen. Kleine stukken terug en voorwaards. Op het moment dat de verzameling beter voor elkaar is gaat het strekken vanzelf beter! veel suc6

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:48

Het op de volte oefenen van middendraf is nuttig zolang je de achterhand goed begrensd. Doordat je op de volte rijdt komt het binnenachterbeen meer tot dragen waardoor je paard makkelijker verruimd en niet versneld.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:53

Idd zorgen dat je het paard echt van achter naar voren kunt rijden.
En als je dan met de middendraf gaat beginnen, tegen je gesloten hand aandrijven als je wilt vertrekken open je je hand op een kier, zodat je voelt dat ze achter gaat drukken tegen je hand aan, ahw met de handrem er half op rijden. Dan vertrek je door je hand te openen. Zodra je voelt dat de gang onregelmatig, wijd of snel wordt sluit je door naar draf of verzamelde draf.
Vervolgens herhaal je voorgaand beschreen procedure weer.

Een paard wordt sterk van het vele overgangen rijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:19

Mies7 schreef:
Hallo,

je kunt proberen om steeds kleine stukjes te verruimen en weer op te vangen, zoals hierboven al beschreven is. Werk verder met schijnovergangen en rijd van daaruit weer naar middendraf. Om je paard meer op de achterhand te krijgen kun je ook vanuit schouderbinnenwaarts naar de middendraf rijden (bijv. K-E schouderbinnenwaarts rijden en dan van hand veranderen van E naar M in middendraf). Je kunt ook proberen om op de lange zijde middendraf te rijden en dan opvangen in schoudervoor/schouderbinnenwaarts, zodat je paard echt 'afremt' op z'n achterbenen.

Succes!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn pony heeft ook moeite met de middendraf en ben dus gaan overleggen met mijn instructrice. Ik had deze tip ook ergens gelezen, en heb dat overlegd. Het kwam er op neer dat hij op deze manier alleen zijn binnen-achterbeen zou inspannen en op die manier dus niet beide benen er onder zou zetten.
Een beter tip was (volgens haar) eerst een schijnovergang naar de stap rijden, dus vlak voor de pony stapt meteen weer in draf en vanuit daar 2 of 3 passen middendraf rijden en weer terug nemen naar de normale draf, weer een schijnovergang en weer middendraf en zo een paar keer op de lange zijdes.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:27

secricible schreef:
Mies7 schreef:
Hallo,

Succes!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn pony heeft ook moeite met de middendraf en ben dus gaan overleggen met mijn instructrice. Ik had deze tip ook ergens gelezen, en heb dat overlegd. Het kwam er op neer dat hij op deze manier alleen zijn binnen-achterbeen zou inspannen en op die manier dus niet beide benen er onder zou zetten.
Een beter tip was (volgens haar) eerst een schijnovergang naar de stap rijden, dus vlak voor de pony stapt meteen weer in draf en vanuit daar 2 of 3 passen middendraf rijden en weer terug nemen naar de normale draf, weer een schijnovergang en weer middendraf en zo een paar keer op de lange zijdes.

Tja dan nog maar even een reactie van mijn kant... Als je schouderbinnenwaarts rijdt, train je inderdaad het binnenachterbeen. Dus linksoms schouderbinnenwaarts is linkerachterbeen en rechtsom schouderbinnenwaarts is rechterachterbeen trainen. Als je op beide kanten schouderbinnenwaarts rijdt, train je dus BEIDE achterbenen afwisselend! Van daaruit middendraf rijden werkt wel degelijk, kijk ook maar eens naar de M-proeven waarin je regelmatig vanuit schouderbinnenwaarts naar de middendraf moet rijden. Mijn instructeur heeft Grand Prix gereden en van hem moet ik deze oefening regelmatig rijden, juist om impuls, schwung en een dragend achterbeen te krijgen... Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:38

Zo als jij het zegt Mies, heb ik het ook geleerd. Lachen
Niettemin leiden er meer wegen naar Rome.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:05

natuurlijk moet de achterhand goed geactiveerd zijn maar daar ga ik dan maar even van uit:

ik heb het zo geleerd:

als je paard helemaal los is even doorverzamelen en als het heel onstpanne gaat stukje bij beetje naar voren rijden dus niet ineens naar voren stuiven maar rustig opbouwen!
als het paard gespanne is of ineens heel snel gaat gelijk weer terug naar de verzamelde draf en dat elke keer herhalen tot dat ze eindelijk wat wil verruimen.

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:47

mijn pony heeft er ook erge moeite mee..
maar hij wordt steeds beter..

waar ik mee bezig ben is als ik op buitenrit ben, op bijvoorbeeld een lang zandpad.. je pony ff goed te laten strekken.. (draf doe ik dan)
Mijn pony gaat dan echt helemaal zweven en dat voelt vet appart (maar je hebt wel het gevoel wat je moet hebben)
Ik merk dat mijn pony in de bak hierdoor ook steeds beter gaat strekken en dat ik het ook beter merk omdat ik het gevoel ken.

Misschien een tip??? Haha!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 21:10

annetjuh1988 schreef:
mijn pony heeft er ook erge moeite mee..
maar hij wordt steeds beter..

waar ik mee bezig ben is als ik op buitenrit ben, op bijvoorbeeld een lang zandpad.. je pony ff goed te laten strekken.. (draf doe ik dan)
Mijn pony gaat dan echt helemaal zweven en dat voelt vet appart (maar je hebt wel het gevoel wat je moet hebben)
Ik merk dat mijn pony in de bak hierdoor ook steeds beter gaat strekken en dat ik het ook beter merk omdat ik het gevoel ken.

Misschien een tip??? Haha!

heb ik al geprobeerd..buiten is ze heel goed verzameld en treed de achterhand er goed onder maar dat ligt er ook aan dat ze dan opgefokt is..in de buitenbak gaat het meestal ook beter alleen binnen niet zo