struikelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanisha_

struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 19:26

ik heb een fjord van bijna 5 jaar maar ze struikelt regelmatig vooral in draf maar ook gewoon in stap.
Als ik haar longeer doet ze dit ook voor mijn gevoel tilt ze haar benen niet goed op ze strekt haar benen ook niet goed.
Ik heb een tijdje geleden een ongeluk met haar gehad ook omdat ze uitgleed.
Nu probeer ik het rijden weer op te pakken in de bak maar als ze dan weer struikelt zit bij mij de paniek er al weer in.
Iemand tips oh ja volgens mij loopt ze ook teveel op de voorhand weet niet of dit er mee te maken kan hebben

lieselot

Re: struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:38

mja mn paard doet het ook nog wel eens, maar alleen als ze niet genoeg voorwaarts wordt gereden, als we een beetje samen zitten te suffen dan struikelt ze ook, maar zodra ze genoeg vooruit gaat tilt ze haar benen beter op en doet ze het niet... ik weet niet of het ook bij jou ook zo gaat maar wie weet helpt het wat Knipoog

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:41

Mijn paard heeft op buitenrit als ik over de weg stap, wat ze soms nogal saai vind, dat ze een beetje zit te suffen, en dan geef ik de hulp om aan te draven.. En dan breekt ze zo ongeveer d'r nek omdat ze d'r benen niet goed optilt.. Tong uitsteken
Op buitenrit ga ik er niet echt aan rijden..
Maar de bak vind ze ook erg saai en dan gaat ze of kloten of lopen suffen..
Als ze loopt te suffen en weer is struikels helpt het als ik d'r goed bij elkaar rijd, en goed voorwaarts, dan begint ze zichzelf wat meer te dragen en tilt ze d'r benen normaal op.. Tong uitsteken

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:51

Je kan gaan balkjes lopen. Ik heb gehoord dat paarden/pony's daarvan leren hun benen op te tillen. En ze moet dan wel op blijven letten. En voorwaarts houden !!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:00

Is ze misschien aan een bezoekje van de hoefsmid toe? Soms struikelen ze als de hoeven dringend moeten gekapt worden of als de ene hoef anders (dikker) groeit dan de andere. Loop zelf maar eens met twee verschillende hoogte van schoenen aan.
Wat vorige bokters zeggen is ook zeker juist. Voorwaarts houden is echt een must. Mijn paardje strompelt soms als ze uitstapt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:04

als je verstandig bent laat je eerst de pony na kijken.
ik heb zelf een pony dit dit in mindere mate ook ging doen.
kogels in het voor been bleken versleten.
mijn vriendin heeft een hafje van nu 6 jaar.
zij had hem met 3 jaar gekocht en had ook dit probleem.
in de les werd altijd gezecht hij let niet op of je moet hem meer voorwaards houden.
van de zomer ging ook hij er echt bij struikelen en is gevallen.
zij heeft hem op mijn advies ook na laten kijken.
conclusie; ook problemen in de kogels!
als je er optijd bij bent kun je er in een aantal gevallen nog wel wat aan doen.
succes. Cool

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:36

Ik rij ook op een fjord bij een fjordenvereniging. Zij struikelt ook veel, ze sloft best wel. Bij de andere fjorden zie ik het ook dat ze vaker struikelen dan andere paarden. Het zal er wel niks mee te maken hebben hoor, dus zou even de DA bellen Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:47

soms kan het een medisch probleem in de voorvoeten zijn. Soms ook een soort lompigheid (absoluut niet banketstaaf bedoelt!!!) mijn paard was daar ook vrij goed in soms, gewoon niet opletten, beetje sloffen en al gaf je been dan toch struikelen. Die is op de foto geweest, niks te zien, en dus met rijden opgelost:
voorwaarts rijden, bezighouden en veel schakelen (dus overgangen en tempowisselingen)
op tijd en zorgvuldig laten bekappen/beslaan is ook erg belangrijk

(en voor je eigen idee (want snap dat je beetje onzeker bent over dat struikelen nu) zoveel mogelijk relatief vlakke bodem opzoeken)

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:18

Mijn pony struikeld ook regelmatig, het is al beter geworden. Ben al een paar keer samen met haar onderuit gegaan(ben ik ff blij dat t een shetje is Knipoog ). Van de 4x dat ik er af gelegen heb, waren er 2 door struikelen Schijnheilig
Ik heb een half jaar les (heb mn pony 9 maanden) en door veel tempo wisselingen gaat het beter.
(Ga nu weer naar huis, heb 'ijsvrij', de kachel doet het niet *o/* )