Weke rug --> sterker maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Weke rug --> sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 18:48

Het vierjarige paard (v. Flemmingh) wat ik momenteel rij heeft nogal een weke rug. Ze is ook nog niet echt uitgegroeid (zit nu op de 1.70) en daarom rij ik er ook niet zoveel mee, om de dag rijden of gewoon even lekker aan de longe.

Om de rug wat sterker te maken wil ik hem wel lang laag rijden maar het probleem is dat ze dat heel graag wil en het dus heel moeilijk is om haar omhoog te krijgen. Niet dat ze opgericht moet lopen, maar gewoon normaal. Moeders is ook veel lang laag gereden en het heeft lang geduurt voordat je haar ophoog kreeg. Die liep dan echt in de grond.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik de rug van mijn Flemmingh sterker maken zonder veel laag te rijden?

Auriana

Re: Weke rug --> sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:22

Hallo sjappie,

Je zou een pessoa longeerteugel kunnen gebruiken. Met een jong paard is het zo dat ze in de eerste jaren hun kracht uit de voorhand halen dan (voorkant laag achter kant hoog) dan als ze uitgegroeid zijn wordt het voor en achter kant even hoog daarna bij de aangesterkte achterhand dan zakt de achterhand en komt die eronder en kan het paard gelift worden. zorg er eerst voor dat het paard een overstap krijgt. Dit wil zeggen dat het achterbeen over de afdruk van het voorbeen gezet wordt. Dan komt de stuwing vanuit het achterbeen en wordt er over de ruggelopen waardoor de rugspieren sterker worden. Dit moet je wel heel goed opbouwen zeer zwaar voor het paard.

Biepje

Re: Weke rug --> sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:23

veel cavaletti rijden en tempowisselingen. eigenlijk zijn alle oefeningen wel goed. om haar 'omhoog' te krijgen, moet je haar meer op de achterhand zetten door tempowisselingen en schakelen. dat gaat niet op 1,2,3 maar daar moet je lang op trainen, niet denken dus dat het in een keer gaat lukken. maar uiteindelijk, met veel geduld, haal je het wel, veel succes!