Lesverslaving

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lesverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:36

Ik hang nog wel eens over een bakrand als er ergens rijles gegeven wordt, heb ook lange tijd op maneges gereden en heb vroeger jarenlang de sportpony's van de buren verzorgd. Als ik daar allemaal nu op terugkijk, is er een ding dat me van al die lessen is blijven hangen: Dat de ruiters er allemaal volledig afhankelijk van lijken te zijn. Als je les hebt, dan heb je dat minimaal een keer per week, van minimaal een instructrice. De meiden van wie ik vroeger de pony's verzorgde, hadden bijvoorbeeld per week een keer priveles, twee keer les op de ponyclub, een les carousselrijden en in het weekeinde op zaterdag en zondag dressuurwedstrijden. Maar ook als ik naar minder actieve Haha! ruiters kijk, dan zie ik dat het gewoon standaard is om elke week les te krijgen. Ik ken zelfs instructeurs die in verband met hun werkschema ook alleen klanten opnemen die wekelijks les nemen. Met als argument dat je met een keer in de week les nooit vooruit kan komen, en dat het anders haast onmogelijk is om in te plannen. En de ruiter accepteert dat en hangt zich daar aan op, uit angst om met een langere tussentijd zijn paard naar de knoppen te rijden. Zo begint een lesverslaving.

Nu geef ik zelf les in vrijheidsdressuur. Dat betekent dat ik mensen begeleid in het beleren van hun eigen paard in een tak van training die geestelijk erg veeleisend is voor de trainer, en zowel geestelijk als lichamelijk voor het paard. In feite een training dus die dezelfde eisen stelt als het succesvol rijden van gewone dressuur. En ik weet ook 100% zeker dat lessers van hun stoel zouden vallen van het lachen als ik ze zou vertellen dat als ze hun paard in vrijheidsdressuur willen trainen, ik toch echt elke week les moet komen geven om de basis te bevestigen, fouten eruit te halen en nieuwe oefeningen te introduceren zodat we op lange termijn, zeg na een of twee maand intensief lessen, waarschijnlijk de Spaanse pas onder de knie hebben. Nu zou ik mezelf persoonlijk aangeven bij het gesticht als ik dat soort zeer luceratieve plannen zou bedenken Haha!, maar het is toch wel apart. In de gewone dressuur slikt iedereen dit soort lesdwang namelijk wel.

In mijn ogen is dat wekelijks of zelfs om de zoveel dagen lessen in veel gevallen volledig overbodig. Hoe vaak heb je nu in praktijk kunnen oefenen als je elke vrijdag lest? Wat heb je nou werkelijk kunnen trainen voor die nieuwe les? En bestaan die lessen niet uit steeds herhalen van de vorige keer, gewoon omdat er nauwelijk vooruitgang is geboekt in tussentijd? Dat idee heb ik erg vaak als ik een les bijwoon. En al helemaal als ik instructeurs half schertsend tegen hun leerling hoor roepen dat ze wel een cassettebandje op kunnen zetten met handen laag, hakken uitdrukken en rug recht, omdat dat altijd fout blijft gaan. En dat is handig, want dat versterkt de leerling in het idee dat hij/zij ook echt die instructeur nodig heeft om al die fouten eruit te halen, liefst op dagelijkse basis. Maar als je als instructeur dat bij jezelf merkt, dan weet je toch gewoon dat je iets fout doet, dat de manier waarop je nu bezig bent niet tot de leerling doordringt? Dat deze manier gewoon niet werkt?

Volgens mij is dit de ideale manier om ruiters in zoverre afhankelijk te maken dat ze hun paard niet meer echt durven te rijden als de instructeur er niet bij is om ze van 'fouten' te behoeden, waardoor paarden opeens een totaal ander karakter hebben als de instructeur niet in het midden van de bak staat omdat ze het respect voor de ruiter verliezen. Wat mij zo opvalt, is dat rijlessen vaak alleen over het paardrijden zelf gaan (en het falen van de ruiter daarin). Terwijl de les in feite bijna volledig op de ruiter gericht zouden moeten zijn, en dan voornamelijk op het geven van het vertrouwen en de benodigde informatie om na die les zelf verder aan de slag te gaan. Als ik om me heen kijk, dan zie ik dat in misschien 10% van alle gevallen gebeuren. En dat vind ik behoorlijk triest.

Nu vraag ik me wel eens af, ben ik de enige die dit zo ziet?

Danielle01

Re: Lesverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:53

EEY!
Ik ben het zeker een groot deel met je eens. In mijn ogen heeft les inderdaad niet zo veel zin als je zelf niet 'normaal' geoefend hebt. Je instructeur zegt dan inderdaad alleen maar hetzelfde.

Ook ben ik het zeker met je eens dat een instructeur je in de les het vertrouwen moet geven dat je het zonder haar ook kan en ik denk ook dat je instructeur je zo les moet geven dat je ook al gaat ze 5 weken weg, dat je het dan zelf kan.

Dit is ook waarop ik let bij het kiezen van mijn instructrice. Ik heb nu een hele fijne gevonden en ze geeft me zeker het vertrouwen dat ik ook zonder haar de knopjes uit kan proberen, om het zo maar even te zeggen. En ik heb ook niet elke week les, maar om de week en daarbij komt dat als ik bel omdat ik niet zo heel actief bezig ben geweest, dan komt ze toch gewoon een week later!!

Ik heb ook het idee, dat juist omdat sommige ruiters elke week les hebben dat ze eigenlijk niks anders doen dan zich helemaal focussen op de les! En dan vinden ze het ook nog raar dat hun paardje het eens zat wordt!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:34

Nou idd, het valt mij ook wel eens op. Ik les zelf twee keer in de week in verenigingsverband: een keer dressuur en een keer springen.
Privéles kan ik niet eens betalen.
Als ik hoor hoeveel mensen van mijn rijvereniging er nog privéles bijkrijgen, dan vallen me de resultaten heel erg tegen. Je zou verwachten dat die mensen dan vrijwel elke wedstrijd punten rijden, nou niet dus.
Nu rijd ik ook niet elke wedstrijd winstpunten maar ik vind dat ik het nog best wel aardig doe, zonder privélessen. Bloos
Nou ja, momenteel haal ik helemaal geen punten, wegens een blessure van m'n paardje kan ik niet rijden. Maar volgende week gaan we weer een poging doen en kunnen we eind maart ons debuut in de L2 gaan maken! Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:39

Ik vind het een hele interessante vraag!

Wat mij betreft hoeft wekelijks op zich niet te vaak te zijn, maar met de rest ben ik het grotendeels wel eens. Les geeft vaak wel directe feedback maar is veel minder gericht om het zelf te leren doen. (Met dank aan Maria Montessori, die heeft dat ooit als motto voor haar school verzonnen: 'leer mij het zelf te doen', en dat vind ik een supermotto)

Maar ik snap het ook wel. Als je begint, als je net een nieuw paard hebt maar zelf niet zo ervaren bent, als je jong bent, dan heb je veel begeleiding nodig. Het hoeft misschien niet eens 'les' te zijn, maar iemand die de ergste rampen kan voorkomen. Paarden leven, ze zijn groot en sterk, je kunt het niet allemaal zomaar uitproberen.
Na een poosje, als je aan de 'finetuning' begint, denk ik dat je veel zelfstandiger aan de gang kunt, maar waar zit nou die grens?

En het is niet makkelijk om dat over te brengen, noch om te leren. Ik zie ook nog niet helemaal voor me hoe dat nou zou gaan, op die manier lesgeven.

Daarbij is dressuur voor een deel (uiterlijke) details. Oei, nu ga ik me op gevaarlijk terrein begeven, maar soit. Als je doel is om gehoorzaamheid te krijgen, om veilig buiten te kunnen rijden, springen, VD, dan zijn de 'eisen' wel redelijk duidelijk. Een balk is een balk, een commando is een commando, en we weten allemaal wel ongeveer wat de bedoeling is.
Maar bij dressuur ga je op allerlei aspecten veel dieper, perfectionistischer in. En dat kan je volgens mij niet altijd goed beoordelen vanaf je paard, al is het maar omdat de jury uiteindelijk ook aan de kant zit. Bij springen heb je de balken om je te vertellen of het goed gaat of niet, maar dressuur doe je dat in eerste instantie via instructie en juryrapporten. Denk ik zo.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:02

Ik ben het niet met je eens. Wat mijn ervaring tot nu toe is met prive-les, is dat je in de les aan iets nieuws begint. Je instructeur vertelt je hoe je dat moet doen en kijkt naar wat jij fout doet en zegt dat.
Dan heb je een week of 2 weken de tijd om dat te oefenen en dan in de volgende les, kijk je of het nu goed gaat. Gaat dat niet dan oefen je het opnieuw en kan je instructeur kijken wat je nou precies fout doet. Gaat het wel goed, dan komt er nu een stukje bij en krijg je weer daarover uitleg en wordt je verteld waar je precies aan moet werken.

Sowieso als je ergens meezit, kan iemand met verstand dat toch beter zien dan jijzelf.
En een fout is er toch zo ingeslopen, kun je een foute gewoonte niet beter voorkomen, dan proberen af te leren?

Ik vind les zeer nuttig mits natuurlijk een goede instructeur/instructrice, die bij jou en je paard past.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:16

Regelmatig rijles krijgen of ogen die op de grond naar je kijken en je fouten verbeteren zijn heel belangrijk. Voordat je een goed ruitergevoel ontwikkeld hebt, ben je een tijdje onderweg. Het probleem is dat wanneer je alleen rijdt, met een niet goed ontwikkeld gevoel, dat je niet in staat bent, om fouten te corrigeren. Mijn ervaring is dat als je iemand goed onder kritische ogen met feedback laat rijden dat dat zeer productief is. Je leert verkeerde dingen net zo snel of sneller als de goede dingen, dat geldt ook voor het paard. Het is imo heel belangrijk dat je een goed gevoel ontwikkelt. Daar schort het bij de meeste ruiters aan. Er is een grote zelfoverschatting en de kwaliteit van rijlessen laat erg te wensen over. De meeste rijlessen worden niet regulier maar als bijverdienste gegeven door mensen die iets hoger rijden, om zo de kosten te verlagen van het eigen rijden. De meeste trainers en instructeurs draaien een standaard verhaaltje af, er wordt weinig kritisch gekeken. Een goede trainer of instructeur kan meer geld kosten, die is kritischer, voorkomt dat er problemen optreden en corrigeert je bij alles wat er fout kan gaan of gaat. Het probleem met goed paardrijden, en dan met name in de dressuur is dat de meeste ruiters tegen zichzelf rijden. Ik bedoel daarmee er wordt zeer veel automatisch en verkeerd aangeleerd, dat moet je afleren. Er zijn mensen die op hogere leeftijd met paardrijden begonnen zijn en na 150 privelessen beter rijden dan mensen die heel jong begonnen zijn en dat al heel lang doen. De kwaliteit van het lesgeven, het herhalen, de bevestiging van het goede is belangrijk. Een goede instructeur kan ook huiswerk voor oefeniningen geven. Als er een goed ontwikkeld ruitergevoel is, kan je als ruiter pas op je eigen gevoel afgaan. Je kan oefeningen uitproberen, fouten verbeteren, je voelt of er iets fout gaat. Dat zit er relatief gesproken bij weinig ruiters echt ingebakken.

Ik ben voorstander van regelmaat, veel herhalen, en bevestigen van het goede en eruit houden wat fout gaat, vanaf het begin, voor paard en ruiter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:00

Tact schreef:
Een goede trainer of instructeur kan meer geld kosten, die is kritischer, voorkomt dat er problemen optreden en corrigeert je bij alles wat er fout kan gaan of gaat.

Volgens mij is dat nou precies wat de TS en in ieder geval ik wil zeggen: is dat wel zo handig, dat je altijd gecorrigeerd wordt, dat problemen worden voorkomen? Soms heeft het ook waarde de problemen aan te gaan en juist zelf oplossingen te vinden, inclusief het maken van niet-fatale fouten.

Ik vind lessen zeker geen onzin, en beslist nuttig, maar ze worden wel iets overgewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:18

Ik heb 1x in de 2 weken prive les en dat bevalt me super
Zeker omdat ik niet elke dag rij en dus niet zo vaak kan oefenen.

In de tijd dat ik meerdere paarden reed had ik 1x per week club les en 1x per week springles.

En dat was niks teveel, had nog genoeg uurtjes over om zelf te klungenen Tong uitsteken

maar elke keer les als je op je paard zit lijkt mij niet fijn.
Dit omdat ik ook wel eens lala rij, daarmee bedoel ik, wel consequent, maar vraag dan niet veel die dag.
In de les wil ik leren, dus dan vraag ik (op een gezonde eerlijke manier) veel van min paard en mezelf.
En om lala te rijden in een les, vind ik wegggegooid geld, maar altijd op en top vragen vind ik niet eerlijk voor het paard.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:33

kiezen heel veel ruiters er niet zelf voor om 1 x pw of vaker te lessen Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:39

Jawel, maar dat is voor een deel denk ik 'omdat het zo hoort'.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:44

waarom zou dat zo horen Verward
imo les je naar eigen behoefte en ik denk niet dat de meeste mensen hun les-behoefte "gemaakt" vinden.
Als ik voor mezelf spreek iig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:50

sjakie schreef:
kiezen heel veel ruiters er niet zelf voor om 1 x pw of vaker te lessen Verward

De vraag is dus waarom ze dat doen. Een van de redenen kan zijn dat ze anders geen instructeur vinden, omdat die alleen wekelijks wil lessen. Een andere is omdat ze in de lessen niet het vertrouwen krijgen om zelf ook aan de slag te gaan. Ik wil niet zeggen dat er een groot complot aan de gang is door instructeurs om ruiters geld uit de zakken te kloppen, maar de belangrijkste eigenschappen van een goede les is dat deze informatie verschaft, en tegelijkertijd het vertrouwen om die informatie in praktijk te brengen. Als je ervan overtuigd bent dat je wekelijks les nodig hebt uit eigen keuze, dan is er dus iets fout (gegaan) in de lessen die je krijgt/hebt gekregen.

Ik vind het zelf altijd shockerend hoeveel ruiters van hun instructeurs slikken. Zoals iemand hierboven al zei: Je hebt een instructeur nodig om je op je fouten te wijzen. Als ik naar lessen kijk, dan is dat zo ongeveer het enige waar ze mee bezig zijn (het cassettebandje). En de manier waarop is ook heel stimulerend. Je moet voor de grap eens een video bekijken van hoe studenten op Deurne elkaar lesgeven. Vast allemaal heel educatief verantwoord want ze hebben hun papieren, maar ik kan niet zeggen dat ik het gek vind dat dressuurruiters het idee hebben zonder instructeur geen knip voor de neus waard te zijn. Als je tijdens je les, onder professionele begeleiding dus, al te horen krijgt dat het weer helemaal knudde is, dat jij niet luistert en je paard dus ook niet, dan is het geen wonder dat mensen zich vastklampen aan die instructeur. Hij is immers diegene die al deze afschuwelijke fouten vindt en signaleert voordat de boel afgrijselijk escaleert. Zonder hem zijn ze helemaal niets! En dat is volgens mij precies waardoor die vraag naar wekelijks les door ontstaat. Eigen keuze betekent niet onbeinvloed.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:01

anderzijds leren veel mensen door herhaling en controle daarop. Het is heel moeilijk om kritisch naar jezelf te kijken.

De kwaliteit van de les is ook een eigen keuze en heeft imo niet zoveel te maken met hoevaak iemand lest.
En als je er van overtuigd bent dat je 3 x pw je instructeur nodig hebt om te kunnen rijden en je wilt daar voor betalen, wat is het probleem dan Verward .

Tuurlijk er zullen vast wel instructeurs zijn die erg gek op de eurietjes zijn en daar gebruik van maken, maar daar en tegen zijn er ook genoeg ruiters die dat doen en bijv kiezen voor slechtere instructie voor minder geld (wil overigens niet zeggen dat alle goedkope lessen slecht zijn en dure lessen goed Knipoog )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 09:02

ik ben het wel met je eens. Toch les ik zelf iedere week (dressuur) om een paar redenen:
- ik rijd twee paarden en wissel dat ook meestal af in de les
- als er eens een les uitvalt (gebeurt toch wel regelmatig) ben je meteen 4 weken verder, verzetten is erg moeilijk.

Springles heb ik ook wekelijks, zelfde verhaal.

Anderzijds probeer ik in de les wel zelfstandig mijn training op te bouwen en verwacht ik daarin begeleiding. Op die manier voorkom je dat je een lesjunky wordt die alleen maar onder begeleiding kan rijden Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:34

Ik geef zelf zowel manege- als privelessen. Tussen deze lessen zit wel degelijk verschil.

In de manegelessen rijden voornamelijk ruiters die eens in de week rijden, geen eigen paard hebben en dus ook niet voor zichzelf kunnen oefenen. Omdat deze ruiters maar eens in de week kunnen rijden, zie je maar (zeer) langzaam vooruitgang. Vaak moet je elke week dezelfde oefeningen doen, omdat het voor deze ruiters veel moeilijker is oefeningen onder de knie te krijgen. De ruiters die al veel verder gevorderd zijn (dus al een aantal jaren rijden of met een verzorgpaard) en ook in deze manegelessen rijden pakken sneller nieuwe oefeningen op. Maar voor de beginnende ruiters is dat veel moeilijker, helemaal als ze dus niet vaker kunnen oefenen. Bovendien zitten de maneglessen vrij vol (soms wel 10 ruiters) en dan is het voor mij als instructeur moeilijker om elke ruiter individuele aandacht te geven. Deze lessen zijn eigenlijk veel oppervlakkiger en algemener dan de privelessen.

Tijdens de privelessen probeer ik veel gerichter bepaalde doelen te bereiken met de ruiter en het paard. Een privelesser kan ik huiswerk meegeven, de week erna het huiswerk 'controleren', nieuwe oefeningen uitleggen, nieuw huiswerk meegeven, enz. Ik sta echt niet elke week hetzelfde lesje af te draaien. Dit probeer ik in de manegelessen ook te voorkomen, maar dat is moeilijker. Ik wil zelf ook vooruitgang zien in een combinatie. Het hangt een beetje van de ruiter af of hij meer of minder les nodig heeft.
Als een combinatie geen of weinig vooruitgang boekt, vooral een privelesser!, dan moet je jezelf als instructeur ook eens afvragen of je wel goed bezig bent...

Tussen manegeruiters en privelessers zit naar mijn mening ook wel verschil; de meeste manegeruiters rijden puur voor de lol en voor de gezelligheid, het leren paardrijden staat hier niet perse op de eerste plaats. Voor deze ruiters is de paardrijles echt een sociale bezigheid, ze blijven na de les nog even in de kantine hangen om bij te kletsen en wat te drinken, enz.
Mijn privelessers hebben allemaal zelf een paard, de meesten rijden wedstrijden en zij zijn dus veel meer prestatiegericht bezig. Bovendien is een priveles niet gratis en wil je daar als ruiter toch ook wel wat voor terug zien lijkt mij...

Ik heb zelf de opleiding in Deurne gedaan en tijdens de opleiding kregen wij elke dag les. Daar raak je al snel aan gewend. In de vakanties die we tijdens het eerste jaar hadden wist ik soms echt niet meer wat ik moest doen (thuis zonder instructeur...help!!) en liep ik regelmatig vast (dacht ik!) omdat er niemand was om te zeggen wat ik moest doen. Daar werd ik onzeker van. Gelukkig had ik op een gegeven moment wel wat meer ruitergevoel ontwikkeld en ging het veel beter, ook zonder instructie...
Ik denk dat je als ruiter niet vaker dan 1 a 2x in de week priveles moet nemen, zodat je zelf ook lekker wat uit kunt proberen en kunt oefenen. Sommige ruiters kunnen ook heel goed rijden met 1 les per 2 weken. Het hangt een beetje van de combinatie af. Ik kan me voorstellen dat je met een jong, onervaren paard wat vaker les neemt, of met een nieuw paard.

Ik heb tegenwoordig zelf eens in de 2 a 3 weken les. Dit hangt af van de hoeveel tijd ik heb (ik ben 1 dag kwijt als ik met 2 paarden les heb) en of ik wedstrijden heb of niet.
Overigens kun je als wedstrijdruiter ook veel halen uit het commentaar van de jury op een proef, dit moet je ook meenemen in de training van je paard. Ik ben het zelf ook niet altijd eens met het jurycommentaar, maar het commentaar slaat op wat de jury op dat moment heeft gezien. Na de wedstrijd de proef analyseren is ook belangrijk, wat ging goed en wat ging minder... Dit kun je dan weer meenemen in de training en in je les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:35

Ik denk dat een hoop mensen niet zelf nadenken en het wel handig vinden als iemand 1x in de week alles voorkauwt.Dan hoef je ook niet na te denken want dat doet de ander al.Daarom zie je volgens mij vaak ook ruiters die absoluut niet weten wat ze moeten doen op wedstrijd en hun paard is vervelend en de instructeur er niet bij.Paardrijden is jezelf constant verbeteren en analyseren wat je doet en wat de reactie daarop is.Maar dat mis je bij veel ruiters die hebben die zelfreflectie niet.Ikzelf heb geen instructeur maar een coach {m'n moeder} als er iets niet naar m'n zin gaat..dan gaat zij net zolang vragen stellen totdat ik weet hoe dat komt,en dan ook weer weet hoe ik het op moet lossen.Ik leer dus steeds meer en heb m'n coach vaak al niet meer nodig omdat ik zelf geleerd heb oplossingen te zoeken.Natuurlijk heb je soms wel les nodig maar zkr niet iedere week,iedere maand lijkt mij beter.En idd voor beginnende ruiters is intensieve begeleiding wel belangrijk,want die moeten eerst controle krijgen over hun eigen lichaam,en iemand moet ze uitleggen wat ze horen te voelen en hoe ze dat doen.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:19

Het ligter ook aan wat voor instructeur je hebt! Mijn instructeur kauwt mij echt niet alles voor en zorgt er ook voor dat ik zelf nadenk over wat ik doe. Als je dat niet doet heb je toch ook eigenlijk helemaal niets aan een les, want dan kun je het de volgende dag alsnog niet zelf.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:33

maar bij mij is een les: voor je zelf rijden.
dus eerst doen, daarna commentaar wat je fout doet! (of hoe het beter kan.
en ik hoop toch dat dat overal zo is..
je denk ja zelf na wat je doet!
de instructise laat dan mij een oefening doen,, bijv schouder binnenwaards, en verteld mij dan hoe ik de volgende schouder binnen die ik ga inzetten beter kan doen!
dan doe je t toch zelf?
je ondervind de knopjes dan toch zelf.
je hebt alleen een steundje in de rug, over hoe je t de volgende x beter kan doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:34

chalotje schreef:
Het ligter ook aan wat voor instructeur je hebt! Mijn instructeur kauwt mij echt niet alles voor en zorgt er ook voor dat ik zelf nadenk over wat ik doe. Als je dat niet doet heb je toch ook eigenlijk helemaal niets aan een les, want dan kun je het de volgende dag alsnog niet zelf.

ja dat bedoel ik dus ook!!
hahahah

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:51

Als ik les heb, wil ik er wat aan hebben, en niet wat raak stuntelen in de hoop dat ik iets goed doe..
Maarja, als je als meisje zonder (rij)pony 1X in de week rijd, en verder niet kan oefenen, dan houd het toch snel op Verward (niet ik Knipoog )

het is nartuurlijk heerlijk dat je instructries krijgt, waar je wat aan heb, en mee kan oefenen(soort als huiswerk Knipoog )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:02

natuurlijk,en het is ook per persoon verschillend vindt ik,en idd ook per instructeur.Maar een hoop instructie vindt ik heel ver onder de maat.Maar goed daar ging het hier niet over.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:45

Elisa2 schreef:
natuurlijk,en het is ook per persoon verschillend vindt ik,en idd ook per instructeur.Maar een hoop instructie vindt ik heel ver onder de maat.Maar goed daar ging het hier niet over.

Nou ik denk dat het er wel mee te maken heeft. En ik vind dat je gelijk hebt.

Ik ben het gedeeltelijk met TS eens.
Want ik denk dat een heel groot gros mensen wekelijks naar les gaan uit gewoonte. Wat niet veel toegevoegde waarde zal hebben voor de progressie van de combinatie. Zie quote...
Maar als ik van mijzelf mag uitgaan dan ga ik naar les of ik noem het eigelijk liever een training (want hoe ik moet paardrijden weet ik na 22 jaar wel) voor onderhoudt, een secondaire mening en niet te vergeten voor paard en mijzelf sociale contacten. Dit hoeft beslist niet wekelijks te zijn, maar naar behoefte.( Dat kan dus ook vaker als 1x in de week zijn)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:11

Persoonlijk zou ik wel willen dat er iedere dag een goede instructeur stond te kijken terwijl ik rondreed. En dan vooral om constant me te melden wat ik fout doe en wat er fout gaat. Een pratende spiegel zeg maar. Een instructeur die alles voorkauwt kan nooit goed zijn dat is er ook niet de bedoeling van. Het is juist belangrijk dat ook in de les je de kans krijgt problemen zelf op te lossen. Ik ben er voorstander van dat iemand gewoon zelf rondrijd en zijn/haar "ding" doet en dat een instructeur daar dan weer tips en commentaar bijgeeft.
Er zijn ook instructeurs die constant opdrachten geven van nu in galop aanspringen, nu een kleine volte bij B. Daar heb je vrij weinig aan dat is bezigheids-therapie, je moet zelf leren aanvoelen wanneer je paard uit elkaar valt en dat een kleine volte dan kan helpen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:04

Ik ben lesverslaafd Knipoog

Ik heb elke week clubles.
Ik heb om de twee weken les van de eigenaresse van Moenira. Die is mijn spiegel in hoe Moenira loopt en hoe ik zit en mijn hulpen geef. En zij helpt me bij de wedstrijdvoorbereiding door mijn proef met mij door te rijden en de puntjes op de I te zetten.

Daarnaast heb ik elke 2 weken les bij een dressuurinstructrice die zelf hoger rijd (Z/ZZ-licht) Zij is het eerste deel van de les bezig met de basis. Tact, losgelassenheit, rechtrichten en swung/impuls opwekken.
Ze vraagt meestal hoe de afgelopen 2 weken zijn gegaan (huiswerk overhoren) en waar ik aan wil werken. Dan besteedt ze daar extra aandacht aan. Het tweede deel is gericht op meer oprichten, en oefeningen rijden. Zowel trainingsoefeningen als onderdelen uit de proeven.

Ik merk dat ik nu in de winter te weinig zelf rijd, om echt vooruitgang te boeken tussen de lessen in. De bak is vaak slecht en dat rijd niet fijn. Daarnaast is het snel donker. We blijven dus wat hangen.
Maar dat betekent niet dat deze lessen zinloos zijn. Ik heb regelmatig lessen nodig om dat wat verteld wordt in te printen, het gevoel te leren herkennen en vasthouden zodat ik het me herinner als ik voor mezelf aan het rijden/trainen ben.
Daarnaast heb ik in het verleden een lange periode geen les gehad en er zijn zoveel "fouten" in mijn rijden geslopen dat ik echt iemand langs de kant nodig heb, die mij consequent en direct wijst op dingen die ik niet goed doe (houding, zit, consequent en snel reageren etc.)

Het liefst reed ik iedere dag onder begeleiding. En dan niet iemand die verteld wat ik op welk moment voor figuur of oefening moet rijden, maar iemand die becommentarieert hoe wat ik rijd er uit ziet. Goed/fout, te vel/te weinig, te diep, te hoog etc. Rechtop, niet inknikken, handen hoog/laag, naar voren met binnenhand... Een levende spiegel die me bewust maakt van alles wat ik onbewust vergeet of verkeerd doet
zodat ik het leer voelen, en vervolgens er aan kan werken...

Belangrijk vind ik wel, dat de les opbouwend moet zijn. Iemand die alleen maar commentaar en kritiek geeft, vind ik heel onprettig. Ik wil dingen die ik voel kunnen delen, aangeven of ik iets snap of niet, waarom het wel of niet lukt. Communiceren over wat ik voel, bij mezelf en/of bij het paard...
Klakkeloos bevelen opvolgen... Daar voel ik me niet goed bij.

Ook is het belangrijk dat iemand de kleine beetjes die beter gaan (hoeft nog niet eens goed te zijn) kan zien en benoemen! Zodat je op een positieve manier benaderd wordt en leert te voelen waar je heen moet.
Als je alleen maar hoort dat het niet goed is, blijf je in het donker rond dwalen hoe het nu wel moet... Dat is heel frusterend en op die manier zul je inderdaad afhankelijk zijn van je instructeur. Want alleen die ziet immers of het al wel goed gaat of niet?

Overigens heb ik met Fardau nog niet gelest (aan het beleren) omdat ik nog zo bezig ben met basis-dingen als sturen, eenvoudige overgangen, en met juiste stelling en buiging de figuren door rijden. Dat doe ik al heel lang en daar heb ik zelf al een redelijk gevoel bij ontwikkeld over wat goed is en wat niet. Dan is het meer begeleiding bij probleempjes waar je tegen aan loopt. Met haar heb ik eerst nog niet zoveel les nodig, tot ik weer kom op het punt dat ik zelf ook nog moeite heb met de lesstof.

korte conclusie: Ik ben voor intensieve begeleiding, mits die ruimte laat voor eigen initiatief bij het rijden, positief is en je leert hoe je zelfstandig verder kan met de training.

Daarnaast moet er gelegenheid zijn het geleerde zelf toe te passen buiten lessen om. Als je maar 3 keer per week rijd, dan is 2x les, misschien erg veel. Rijd je 6 dagen per week, dan valt 2 keer per week wel mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:13

Fleurtje, zou je dat echt willen? Dat lijkt me nou juist helemaal niet fijn. Juist omdat je dan niet de tijd krijgt fouten te maken. En daar weer van te leren. (En zeker de dingen die wat langer duren om tot uitdrukking te komen. Dat je aan het begin van je rijtijd teveel toegeeft en na een half uur in de problemen komt bijvoorbeeld, is ook iets wat je een keer zelf mee moet maken. Als je instructeur altijd al ingrijpt bij de eerste keer dat je het niet perfect doet maak je de lange-termijn-gevolgen niet mee)
Juist dat zou mij een ontzettend gevoel van onvrijheid / afhankelijkheid geven.

En wat betreft het opdrachten geven, ik denk dat dit ook per combinatie van paard-ruiter-instructeur verschilt. Helemaal fout hoeft het niet te zijn, juist omdat je de instructeur ook de mogelijkheid moet geven om verder te gaan. (Hoe begin je anders met moeilijkere oefeningen?)
Voelen of een paard baat heeft bij een volte kan pas nadat je de volte een keertje hebt gereden en het effect hebt gemerkt.

Leren bij paardrijden is een beetje heen en weer pingpongen tussen het eerst doen, dan pas snappen, en daarna beter doen. De eerste paar keren dat je iets doet, een nieuwe oefening, is het toch vooral gewoon een lijstje met stappen afwerken. Zo bouw je een soort prototype: zo moet je eigen houding voelen en zo hoort de reactie te zijn. En daarmee ga je weer verder.