zonder zadel.. hobbel hobbel.. :(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

zonder zadel.. hobbel hobbel.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:03

Ik weet niet of er al zo een topic is maar ik vraag het toch maar !!

Ik heb een verzorgpony furio (van furio1 op bokt)
maar dat is nogal een snelle jelle Clown
maar nou was hij donderdag wel rustig dus dacht ik ga ik even zonder zadel rijden (eerste keer op hem wel al uitstappen enzo maar nog niet rijden)

Maar ik hobbelde alle kanten op zelfs in galop dat wel makkelijk hoort te gaan "bonkte" ik terug.. ik vond dat niet goed voor mezelf en furio!! dus ik vraag me af hoe kan ik zorgen dat ik gewoon rustig op me kont kan blijven zitten? hij hobbelt best wel erg!! zelfs in het zadel heb ik moeite in galop om te blijven zitten.. en in draf doorzitten werkt ook niet..

Dus heeft er iemand tips?
Bedankt alvast
Groetjes nanda en furio

mcrielaard

Re: zonder zadel.. hobbel hobbel.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:27

Zorgen dat je een rechte rug hebt, en dat je soepel meebeweegt in je heupen.. En als je met zadel rijdt, je hakken goed uitdrukken.
Voorderest weet ik helemaal niet hoe je rijdt, dus weet ik ook niet wat er evt. fout zou kunnen zijn aan je zit..
Lachen

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 13:11

oke dankje wel!! ik zal het proberen.
ALs ik op furio rijd zit ik heel vaak een beetje te ver naar voren ookal is dat op andere paarden niet zo.
maar ik zal het gewoon proberen!! Dankjewel!!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:19

EEY!
Wat ook wel eens helpt is om je benen juist iets af te steken en iets verder naar voren te houden en dan zelf iets achterover leunen. Het is rijtechnische niet helemaal juist, maar op deze manier blijf je wel zitten en bonk je niet zo erg. Als dit goed lukt kan je proberen om je benen steeds meer op de juiste manier te leggen en dan lukt het echt vanzelf!!

In het zadel is het belangrijk dat je inderdaad je hakken goed uitdrukt, maar daarbij niet je enkels vastzetten. Lekker blijven veren in je enkels en in de galop precies hetzelfde!

Veel succes! en oefening baart kunst Knipoog

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:32

ik heb hier ook last van gehad. Bij mij lag het aan het feit dat ik mijn bekken niet kantelde en dus niet op mijn kont zat. Probeer eerst gewoon op de grond te oefenen met bekken kantelen. Mss dat dat helpt. Tis maar n idee. Ik weet zoals hierboven vermeld ook hlml niet hoe jij rijdt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:42

Het wil idd wel helpen om wat overdreven naar achteren te leunen en naar boven te kijken{dan ga je automatisch wat meer naar achteren}.En zorgen dat je beide zitbeen knobbels belast.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:52

En gewoon relaxen!
Niet druk maken over hoe het plaatje er uit ziet, maar gewoon voelen en meebewegen.
Probeer eerst gewoon eens te zitten zonder hulpen te geven.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 18:19

oke dank jullie wel allemaal!!

hier kan ik wat mee!! Ik ga het toepassen Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:51

Oefenen...

En op het ene paardje is het makkelijker dan de ander. Maar probeer het tempo van die snelle jelle van je laag te houden. Hoe harder hij loopt, hoe moeilijker het ontspannen zitten voor jouw is en hoe groter de kans op hobbelen.

En misschien moet je voor jezelf de keuze maken dat je rijden zonder zadel maar niet gaat doen. Dat gehobbel van jou op zijn rug kan dan nooit prettig zijn voor je paardje, dus misschien kiezen om het alleen bij stappen zonder zadel houden..

Maar grote kans dat het een kwestie van voornamelijk gewenning is.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 12:04

nee omdat ik zo hobbel wil ik graag tips, omdat je toch meer vertrouwen krijg in een paard en andersom zonder zadel !! en goed voor je evenwicht en je zit. Maar als ik zo hobbel zal ik het absoluut niet vaak doen hoor!! Want ik snap dat het niks voor hem is Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:59

Probeer het dan in het begin vooral bij stappen en kleine kortere stukken draven te houden. Bijvoorbeeld net voordat je klaar bent met rijden het zadel eraf halen en nog een paar minuten draf en stap zonder zadel afwisselen. Daarna kun je dan zonder zadel verder uitstappen.

En het blijft gewenning denk ik, ook belangrijk: Maak het jezelf makkelijk door kleine kortere stukken te draven waarbij je zijn tempo laag kunt houden. Op een rustig lopend paard is blijven zitten makkelijker dan een paard op hoogtempo.

Kun je zelf wel voelen, draaf eens met hem terwijl hij heel hard gaat en voel eens het verschil met laag tempo. Verder zijn de hints zoals al eerder gegeven ook goedes. Probeer zelf iets dieper te gaan zitten, door voor je idee iets te ver achterover te leunen (let erop, niet in de teugels gaan hangen) en probeer je benen iets af te houden en ontspannen te zitten. Voorkom dat je met je benen gaat klemmen, aangezien je dan nooit het tempo lager kunt houden vanwege het zoveel been geven.

Succes met oefenen nog!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 15:45

dankje wel!!

en inderdaad als hij rustiger loopt is het makkelijker zitten. (maar doen moet ik dat wel voor elkaar krijgen Clown )

Maar ik ga oefenen hoor!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:09

en niet aanknijpen met je benen...

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:10

nee !!

dan hobbel je alleen maar meer .. (ervaring)
toch bedankt!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:13

collendoorn schreef:
nee !!

dan hobbel je alleen maar meer .. (ervaring)
toch bedankt!!

hahaha.. dat woordje ervaring zegt genoeg..