wie heeft er raad voor mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sopje

wie heeft er raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 09:23

Hallo,

Ik heb een verzorgpaard waar ik heel gelukkig mee ben en waar ik ook op mag rijden. Hij is super braaf en superverkeersmak. Alleen is er een probleem.
Als je wil opstappen blijft hij totaal niet stil staan. Er moet altijd een tweede persoon bij zijn om hem vast te houden. Anders kom je er niet op. Maar ik wil hem graag leren om stil te blijven staan als ik opstap. Want stel je voor dat ik bijvoorbeeld onderweg eraf zou vallen dan kom ik er niet alleen op.
Dus mijn vraag is aan jullie hoe ik dat het best aan kan gaan pakken om hem toch stil te laten staan. We hebben al geprobeerd hem tegen de muur aan te zetten maar dan gaat hij omhoog. Dus dat is geen optie.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dank je wel.

Liefs Sophietje.

I LOVE jOOP FOREVER

Cassidy

Re: wie heeft er raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:45

Buitenteugel korter maken bij het opstappen(zo kort dat hij desnoods met zijn hoofd helemaal naar de stijgbeugel moet). Als hij dan gaat draaien draait hij jouw kant uit en helpt je daarbij ook als het ware in het zadel.
Als je dan eenmaal in het zadel zit, kun je hem desnoods een beloning geven in de vorm van een snoepje of zo.

Hoe reageert hij als je hem met zijn kont in een hoek van de rijbak zet?

Het steigeren lijkt me toch echt een dominantieprobleem. Ik ga er hierbij van uit dat er geen rugklachten zijn en het zadel goed past.

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 10:16

Cassidy schreef:
Buitenteugel korter maken bij het opstappen(zo kort dat hij desnoods met zijn hoofd helemaal naar de stijgbeugel moet). Als hij dan gaat draaien draait hij jouw kant uit en helpt je daarbij ook als het ware in het zadel.
Als je dan eenmaal in het zadel zit, kun je hem desnoods een beloning geven in de vorm van een snoepje of zo.

Hoe reageert hij als je hem met zijn kont in een hoek van de rijbak zet?

Het steigeren lijkt me toch echt een dominantieprobleem. Ik ga er hierbij van uit dat er geen rugklachten zijn en het zadel goed past.

Ik rij niet met hem in de bak alleen buiten

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:26

je moet vooral heel consequent zijn. Je pakt je buitenteugel kort vast als je opstapt, maar je houdt hem niet tegen. Als hij wegloopt trek je hem om naar rechts, tot hij stilstaat en doet het dan over.
Als hij dan ook niet stil gaat staan stap je af en geef je hem eens flink op zn flikker.
Dan weer opnieuw opstappen en evt. omtrekken. Ook goed je stem verheffen en duidelijk maken dat dat niet mag.
Als die tweede persoon helpt moet diegene hem niet vasthouden, er alleen voor gaan staan en als ie weg wil lopen, meteen corrigeren
AL BIJ HET EERSTE STAPJE!!!!

Zodra hij braaf stilstaat, belonen alsof jullie de olympische spelen gewonnen hebben. Ook tussen het rijden door nog vaak op en afstappen en geen elkel pasje tolereren!!

succes ermee!
groetjes Lisette

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:00

Het bovenstaande met die buitenteugel doen. Belonen en niet metteen weg stappen even een minuutje of twee blijven stilstaan weer belonen en dan weg stappen.
Dit is bij mij ook gelukt. Ik kan nu zelfs de teugels gewoon los laten hangen ze blijft staan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:51

wees er zeker van dat je niet heel erg met je voet in zijn buik porrt als je opstijgt. daardoor kan hij gaan lopen omdat hij dit als een voorwaartse beenhulp beschouwt. Dat kan ook de reden zijn dat hij omhoog is gegaan. Het kan ook zijn dat hij moeite heeft met zijn evenwicht te behouden en daarom maar wegloopt.
Trek een keer een hele dag uit voor het opstijgen:
stijg op, loopt hij, stilzetten en weer overnieuw proberen. net zolang totdat hij stilstaan,. uiteraard goed belonen als hij stilstaat dmv vriendelijk praten en zeggen dat hij braaf is of evt een snoepje. Wees hier altijd consequent in en stilstaan is stilstaan en geen 2 passen naar voren, zet dan 4 passen terug en ga weer verder.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:57

Ik zou het niet een hele dag proberen, maar wel een uutje of twee. Als je namelijk dit een hele dag doet gaat de pony zich maar vervelen, en gaat hij het opstijgen als iets vervelends zien waarna niets leuks komt. Verder heb ik niets toe te voegen aan wat hierboven is gezegd.

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:14

Leuk dat jullie wat tips voor mij hebben. Dank jullie wel . Ik zal goed gaan oefenen. Als het gelukt is dan laat ik het wel evene weten.