Tips bij opstijgen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Tips bij opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 20:11

Wie heeft er tips om goed en snel op te stijgen.. Ben ik erg slecht in .. zeker als ie vooruit of achteruit gaat..

Greetzz

Chrissetje

Re: Tips bij opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:21

de enige tip is volgens mij oefenen Vork

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:49

Je paard leren stil te staan Clown

De mijne wou eerst ook nooit stilstaan en dan ging het opstijgen ook wel een fout en zat ik op de grond ipv op het paard. Maar ik ben toen gewoon streng gaan oefenen dat ze stil moest blijven staan totdat ik erop zat en zei dat ze mocht gaan stappen. Nu gaat het gelukkig al een stuk beter, af en toe loopt ze nog wel aan als ik erop zit en nog niet heb gezegd dat ze mocht gaan stappen maar het is iig al beter dan in het begin.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:13

Ik Ben vergeten te zeggen dat et om een manege paard gaat.. Sorry!

Greetzz

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:26

hey,

Opstijgen is oefenen............alleen zegt dat ook niet alles Haha!
Rijd al 10 jaar, heb heel vlot kunnen opstijgen toen ik 5x per week reed. Nu....ga ik meestal op het bankje staan en stijg ik dan op Bloos
Lady is nm errrgg groot (mijn mening) de beugels zijn kort maar ze kunnen niet langer worden gemaakt en omdat ik veel minder paardrijd ben ik een stuk minder leniger geworden.
Owja en ik heb nog een broek die wel in de breedte elastisch is maar niet in de lengte Boos!
* ook een excuus*
Echt tips kan ik je niet geven..... Clown

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:27

Charlotjuuh schreef:

Greetzz

ja dan gaat t moelijk.. t leren stil staan, omdat de volgende persoon t waarschijnlijk weer toelaat.
dus dan zou ik idd maar oefenen..

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:47

Teugels van tevoren al aanhalen zodat hij iig niet vooruit kan. Anders misschien met zn neus naar een muur zetten.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:06

kuiten trainen en de binnenkant van je dijen, je moet daar gewoon lenig worden. leren zwaaien en direct over het zadel heen. je kan bijvoorbeeld regelmatig eens je been opzwaaien opzij en naar voren. direct je voet in de beugel, niet te ver, een paar keer huppen en dan met een elegante zwaai Knipoog dat zadel in!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:20

oojha,, nog een tip.
mijn merrie zet ik altijd in een hoek,
en ik hou de binnenteugel iets strakker als de buitenteugel..
als ze dan gaat lopen, kan ze alleen maar heel kort om mij heen lopen..
en dus niet weg of rechtsaf,, maar een klein rondje om mij heen, waardoor ik haar bewegingsveld belemmer en verklein...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:58

Even een vraagje: ik weet niet hoe groot je bent en hoe groot het paard is waar je op moet? Je kunt proberen de beugel aan de kant waar je opstapt wat langer te maken, maar ook dat helpt maar tot een bepaalde maat. Wat is er mid met een opstapje?

Verder kun je ook bij een manegepaard bepaalde truukjes gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld bij het opstappen aan de linkerhand, de rechterteugel zo kort nemen (desnoods met zijn neus tot aan de rechterstijgebeugel) dat het paard naar je toe gaat draaien als hij niet stil wil staan. Zo helpt hij je eerder in het zadel als dat hij de gelegenheid krijgt van je weg te draaien en je de voet nieteens in de stijgbeugel krijgt.

Persoonlijk heb ik een vreselijke hekel als paarden niet stil willen staan bij het opstappen, of als de ruiter net zit (of nog nieteens zit) weg willen lopen. Maar goed, aangezien het hier om een manegepaard gaat zal hij het truukje vaak genoeg met succes kunnen toepassen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 01:35

[quote="Cassidy"Wat is er mis met een opstapje?
[/quote]

zorg er met een opstapje wel voor dat iemand zo gauw jij je been over t zadel doet het krukje weg pakt..
Ik heb t namelijk een x zien mis gaan.
paard deed stapje opzij, kwam met been in krukje, sloeg op hol, ruiter lag er naast.

en dat wil je niet! hihihi

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:02

Ik is ook niet lenig Bloos ..en ook al is mijn paardje maar 1.48 hoog...dan nog wordt het moeilijk aangezien madame ook weghobbelt zodra ik ook maar 1 voet in de stijgbeugel heb! Dus ik pak tegenwoordig een tuinstoel (waar ze eerst als een haas voor wegrende! Haha! ) en huppa, ik zit. Soms blijft ze staan, vaak loopt ze door en dan loopt ze om de stoel heen, kijkt vreemd naar de stoel, en dan hobbelen we samen de hoefslag op!

Op de manege zorgde ik er altijd voor dat de beugels lekker laag hingen zodat ik er makkelijk op kon kruipen. Probleem was dan wel dat wanneer het een pittig beessie was en ik de beugels op maat moest maken als ik er op zat....ging iets moeilijker... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:59

-Opstapje gebruiken: beter voor het paard, voor jou EN het tuig.

-Iemand vragen het paard vast te houden (hoe simpel kan het zijn..)

-Linker beugel paar gaatjes langer maken

-Even wat beter stretchen voor je gaat rijden zodat je zelf losser bent

-Paard voor de muur zetten zodat hij uberhaupt niet kan gaan lopen

-Pootje vragen

-Binnenteugel korter houden zodat hij alleen om je heen kan als hij gaat lopen

Succes!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:02

De paarden die ik in m'n leventje 't meest heb gereden, gingen 't liefst al lopen voordat ik m'n been over hun kont had geslagen Clown .

Mijn methode: rechterteugel wat korter, zodat hij naar je toe draait als ie wegloopt. Ga naast z'n schouder staan, met je rug naar z'n hoofd, voet in de stijgbeugel, met linkerhand (rechterteugel en) schoft vastpakken, met de rechterhand het zadel (je moet het vooral van je "springen" hebben, maar als je je armen gebruikt om omhoog te komen - bij grotere paarden vaak net even nodig - gebruik dan je linkerarm, dan trek je het zadel niet scheef. ) Een kort hopje (een hele serie maakt je alleen maar moe Knipoog) en dan vooral vloeiend je rechterbeen eroverheen zwaaien.

Ik heb veel meegemaakt, van spring plus zwaai (pony) tot heeft-er-iemand-een-ladder (groot paard). Afstijgen is me altijd slechter vergaan dan opstijgen Haha! .

M'n instructrice zei altijd: "echte paarden staan stil tijdens het opstijgen" Clown
Mijn reactie: Ja, maar Joerie is vandaag ezeltje aan 't spelen Haha! .

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:31

Charlotjuuh schreef:

Greetzz

Ik weet niet of het aan mij ligt: maar 1 van de eerste dingen die geleerd worden aan de ruiter en aan het paard is: STIL STAAN BIJ HET OPSTAPPEN!
Alle paarden kunnen dat bij ons, zelfs de heetkikkers. Misschien gaat het niet altijd ff goed, maar zodra je zit, direct stilzetten. Klaar, einde discussie.
Ik vind het een erg slecht excuus, dan de paardeneigenaar/instructrice er beter op letten dat iedereen dit naleeft.

Zelf stap ik met mijn 1.63 ook altijd op het paard van 1.78 met een stoel op. Zorg dat die stoel dan met de leuning richting je paard staat. Niet erg veilig waarschijnlijk, maar onze manegepaarden zijn aardig wat gewent en anders wennen ze er maar aan.

Groetjes! Haha!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:02

Binnenteugel iets strakker pakken dan de buitenteugel, voet in de beugel (evnt. opstapje) een paar keer even een klein "sprongetje" zeg maar maken en dan met een (elegante) zwaai het zadel in.
Moet je gewoon even op oefenen Haha!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:30

Het paard waar ik nu meestal op rijd gaat achteruit tijdens het opstappen , en als ik dan tegen de muur gaat staan gaat hij vooruit
Het lukt alleen maar als iemand hem vasthoud.
En ik ben 1.68 en het paard is ong. 1.70 of meer

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:39

Ik heb ook weleens tussen een hekje en paard in gehangen hoor..

Stond op het hekje, zadel, teugels vast, paard doet twee stappen opzij.. maar zo stom als dat ik ben..laat ik niet los..

Dus ik hing overdwars hangend aan het zadel.. en durfde toen natuurlijk niet meer los te laten...hahaha..

Van Iris eis ik dat ze stil staat totdat ik aangeef dat ze mag gaan stappen. Dit heeft enige tijd geduurd, maar nu snapt ze het!

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:23

deze methode heb ik pas geleerd en het lukt mij erg goed, moet ik zeggen.

- je gaat met je rug naar het paard zijn hoofd staan (wel ernaarst)

- je neemt je teugels en een plukje maken in je linkerhand

- je pakt met je rechterhand je stijgbeugel en doet em in je voet

- je je maakt nu 3 pasjes om om je zadel te komen en bij de 3e keer ga je omhoog.

zo prik je het paard niet in de buik als je opstapt, en als je t eenmaal onder de knie hebt gaat het ook wel makkelijker.

en goed je been langs of aan je paard houden want anders schrikt hij van elke beweging die je met je been maakt.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:47

NoNeTtE schreef:

Dat is tog erg gevaarlijk! Mijn instructeur zei als je dat doet , en je paard geeft je een stoot , dan is je been uit de kom

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:03

Bij jonge paarden gebruiken ze vaak dit:
- Vraag iemand of hij je pony/paard wil vast houden ( het staat niet dom of onervaren als je dat even aan 1 van je vriendinne vraagt )
- laat die gene je pony/paard naar binnen kijken terwijl hij/zij het dier vast houd
- jij stapt rustig op en land ook zachtjes
Omdat het een manege pony is zul je niet zo gauw de pony/ paard stil krijgen te staan tijdens het opstappen omdat die het al heel vaak heeft gewoon van andere ruiters door te gaan lopen. Jij moet het van hem winnen als jij gaat rijden door gewoon telkens iemand te vragen.
Daarom is het misschien het beste dat je niet alleen gaat rijden of voor de tijd even vraagt of iemand je kan helpen. Schaam je er niet voor dat je die pony niet stil kan krijgen want zelfs de topruiters maken van deze manier gebruik! Knipoog

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:06

Pak een krukje! Is beter voor jou, maar ook voor je paard!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:54

Charlotjuuh schreef:
NoNeTtE schreef:

Dat is tog erg gevaarlijk! Mijn instructeur zei als je dat doet , en je paard geeft je een stoot , dan is je been uit de kom

'officieel' hoor je zo op te stappen hoor, zal niet voor niets zijn.
Als je deze manier eenmaal kent, gaat het opstappen veel makkelijker is mijn ervaring.

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:10

Tja.. ook oefenen hea?? Tong uitsteken

Hier wat tips:

- Zorg ervoor dat je paard stil staat. En ook dat hij niet als je er (bijna op zit, rondjes gaat lopen of wat dan ook. Hij moet gewoon blijven staan tot jij klaar bent! Knipoog
- Als je op een heel erg groot paard moet, kan het weleens helpen om je beugelriem wat langer te maken dan dat hij in het echt hoort. Zo kan je gemakkelijker je voet erin steken. Doe hem niet te lang want dan kan je nauwelijks meer opstappen!! Tong uitsteken Haha!
- Goed aangesingelt is natuurlijk logisch. Maar ookal heb je de singel (voor je gevoel) strak genoeg, is het handig om iemand te vragen die even aan de andere kant van het zadel blijft 'hangen'.
- Een helper is altijd handig! Lachen Hij/zij kan je een voetje geven en als het nodig is het paard vasthouden.
- Geen helper te zien of wat dan ook? Pak een krukje!! Doen ze bij mij ook altijd. Wel beetje dom als je gewoon zonder krukje makkelijk op een pony komt maar ja.
- Stap op in de bak of gewoon in een grote ruimte. Als je bijvoorbeeld in de stal opstapt, kan het zijn dat als je de stal uit loopt, je been geplet word tussen het paard en de muur ofzo!!
- Stijg zo snel mogelijk op. En beland niet met een keiharde plof in het zadel!! Is natuurlijk niet echt fijn voor je paard Bloos

Hopelijk heb je hier genoeg aan!! Haha! Clown Suk6 ermee!!
Groetjes YerrY

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:37

Ik rijd ook wel eens op een paard dat voor of achteruit loopt tijdens het opstappen.
Hij is dan alleen maar aan het etteren, want hij weet best dat hij stil moet staan, hij probeerd er gewoon achter te komen hoever hij kan gaan.
wat ik doe (misschien wel fout) is hem als hij achteruit loopt/draait, een tik geven op zn kont of hem gewoon laten lopen( en zelf mee lopen) dan staat hij vanzelf wel weer een x stil omdat hij het niet meer leuk vind.
Dat helpt heel goed bij dat paard.