Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Suel schreef:Hai Marloes,
Ja, ik heb zo'n bit. Ik kan er een aantal dingen over zeggen. Het is een goed bit voor paarden die heftig zijn. Echt tegen het bit aan drammen en bijv. de kaken op elkaar neigen te zetten en zo een bit vast te houden.
Voor zulke paarden is het een fijn bit, omdat zij dit bit minder snel en goed vast kunnen pakken. Mijn ervaring op dit punt is hier dus ook positief. Bovendien heb je vaak dat vrij heftige paarden onrustig in het hoofd worden, waardoor de ruiter vaak ook onrustig op de hand reageert. In dit geval is de stang (hij is nog aardig dik) ideaal om voor een rustige ligging in de mond te zorgen. Op zo'n moment dus beter dan een enkelgebroken bit die het paard hooguit irriteerd om het moment dat deze schaart.
Echter, wat ik al zei, het is ideaal om heftige paarden te corrigeren, maar ik vind het alles behalve ideaal voor een paard wat het bit niet aanneemt. Ik heb zelf ervaren dat je in het begin het paard er goed mee kunt corrigeren, maar daarna toch eigenlijk weer moet overstappen op een gewoon, zacht bitje. Ik vind zelf dat paarden op dit bit gewoon slecht nageven. Ze lopen er wat "tegenaan" in mijn beleving.
Dus behalve dat ze stervensduur zijn, zou ik het voor een paard wat het bit niet aanneemt niet aanraden. Dan zou ik eerder voor een dubbelgebroken bit kiezen en wat spelen met de dikte. Zowiezo is het nooit slecht om van bit te wisselen. Ik wissel zelf regelmatig...
Maar, je mag die van mij wel een keer uitproberen, hoor...
Kylan schreef:Suel schreef:Hai Marloes,
Ja, ik heb zo'n bit. Ik kan er een aantal dingen over zeggen. Het is een goed bit voor paarden die heftig zijn. Echt tegen het bit aan drammen en bijv. de kaken op elkaar neigen te zetten en zo een bit vast te houden.
Voor zulke paarden is het een fijn bit, omdat zij dit bit minder snel en goed vast kunnen pakken. Mijn ervaring op dit punt is hier dus ook positief. Bovendien heb je vaak dat vrij heftige paarden onrustig in het hoofd worden, waardoor de ruiter vaak ook onrustig op de hand reageert. In dit geval is de stang (hij is nog aardig dik) ideaal om voor een rustige ligging in de mond te zorgen. Op zo'n moment dus beter dan een enkelgebroken bit die het paard hooguit irriteerd om het moment dat deze schaart.
Echter, wat ik al zei, het is ideaal om heftige paarden te corrigeren, maar ik vind het alles behalve ideaal voor een paard wat het bit niet aanneemt. Ik heb zelf ervaren dat je in het begin het paard er goed mee kunt corrigeren, maar daarna toch eigenlijk weer moet overstappen op een gewoon, zacht bitje. Ik vind zelf dat paarden op dit bit gewoon slecht nageven. Ze lopen er wat "tegenaan" in mijn beleving.
Dus behalve dat ze stervensduur zijn, zou ik het voor een paard wat het bit niet aanneemt niet aanraden. Dan zou ik eerder voor een dubbelgebroken bit kiezen en wat spelen met de dikte. Zowiezo is het nooit slecht om van bit te wisselen. Ik wissel zelf regelmatig...
Maar, je mag die van mij wel een keer uitproberen, hoor...
Het is een trens!!!!
Er zitten geen scharen aan!!
Bacannie schreef:Het is vrij zwaar geschut en je dient te weten hoe er mee om te gaan.
Lenn schreef:ik volg dat nooit, de een zegt dat een stang (ongebroken trens) vriendelijker is dan een gewone trens en de ander het tegenovergestelde.
Een correctiebit is toch niet scherper dan een rechte stang want heeft toch geen kantelwerking? (in tegenstelling tot het africhtingsbit). Tis zelfs gevormd naar de mond. Oke als je paard een hangend rooster heeft is het natuurlijk wel vrij pijnlijk zoals germie al zei
Ik haal mijn informatie uit het boek: Het paard, het bit en de ruiter, maar de schrijfster zal er dan wel geen verstand van hebben volgens jouw redenering...

Lenn schreef:hmm oke dat wist ik niet
het was niet mijn bedoeling om eigenwijs te doen hoor, ik heb gewoon altijd gedacht dat het geen kantelwerking had.
Bedankt voor het overtypen
chas schreef:daar heb ik eigenlijk ook een vraagje over ,
mijn tinker gaat er buiten meestal ervandoor ,hij klemt het bit vast en is gewoon weg ,zou dit dan geen idee zijn om dit alleen voor buiten te gebruiken ???
lieve groet chas

Citaat:Ik krijg van mijn paard alleen maar meer verzet als ik te grof word.
Bacannie schreef:@ Mirjam: Het K&K africhtingsbit heeft dezelfde vorm en werking als het K&K correctiebit. Het correctiebit is eigenlijk een simpele watertrens terwijl het africhtingsbit omschreven zou kunnen worden als een ingewikkelde bustrens. Bij het africhtingsbit loopt het mondstuk namelijk door in de mondhoeken om pas tegen de zijkant van het hoofd te eindigen in een bitring die de vorm heeft van een bustrens. Hierdoor zijn beschadigingen van de mondhoeken absoluut uitgesloten en ligt het bit heel rustig in de mond. Om goed te kunnen functioneren is het heel belangrijk dat het bit precies past.