soms opeens gemeen bokken of er vandoor schieten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cprosman

soms opeens gemeen bokken of er vandoor schieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:15

Wij hebben met de pony van mijn dochtertje het probleem dat hij nu de boel beetje aan het uitproberen is. Ze heeft deze pony sinds augustus vorig jaar en hij is op zich erg lief en braaf, het is een C pony en erg sterk en zij is zelf 7 jaar en dus fysiek nog aan kleine kant. Op haar B pony rijdt ze ook en die als een keertje bokt dan zit ze dat ook keurig uit (heel soms als hij liever achter een ander aan wil en dat mag niet dan probeert hij het soms een keer). Echter op deze C pony zijn het geen bokken die ze uit kan zitten, het is echt hoofd tussen zijn benen en een bok en direct wegdraaien. Dus aan lancering. Uiteraard is dat balen want ze is nu iets angstiger geworden terwijl ze dat nooit was.
Het rotte is dat je het niet aan ziet komen, het is niet zo dat hij per definitie in een jolige of voorwaartse bui is en het is echt een trucje om haar eraf krijgen of in ieder geval even zijn zin te doen, hij wil dan ook het bit vastpakken. Pas was het bij prive les en ze viel, daarna erop en hij flikte het direct weer. Daarna ik erop en toen wilde hij het heel even proberen maar geeft hij het ook heel snel op want hij voelt dat overwicht. Bij onze dochter doet hij het wel eens in draf, ook wel eens in de galop. Nu heeft hij ook dat hij heel soms er vandoor schiet in de galop, als ze alert is gelijk bij een versnelling terugneemt gaat dat goed. Ook bv. op een volte doet hij de hele les braaf en aan het einde van de les opeens bit vast en trekken en rechtdoor gaan (hoofd omhoog) en niet meer op de volte te krijgen.
Nu lijkt het ons handig met springen etc en voorlopig ook meer eens proberen in de les een martingaal om te doen zodat hij in ieder geval niet zijn hoofd de sterren in kan gooien en ze iets meer kontact kan houden. Die bokken zijn echt heel gemeen, het lijkt er niet op dat hij pijn heeft, zadel past goed.
Het is wel zo dat hij het nu toevallig wel deed nadat hij een paar dagen niet buiten had gestaan overdag (dus enthousiast) maar wel pas aan het einde van de les en hij toonde niet supervoorwaarts het is een enthousiaste pony en hij werkt op zich graag. Het gebeurt soms weken of maand niet en opeens doet hij het gewoon weer, dus steeds als zij haar vertrouwen terugheeft gaat hij weer. Het lijkt ons dus toch op uitproberen van de pony en helaas komt hij er min of meer mee weg. Nu ga ik er al regelmatig heel even op om het even lekker nagevelijk te rijden en alert te laten zijn op hulpen. Dan is hij ook erg sterk maar opeens geeft hij dat over. Dat kan ons dochtertje nog niet afdwingen want die rijdt toch altijd met minder been etc.
Dat geintje met bit vasthouden is al stukken minder, in het begin deed hij dat erg. We laten direct los, kleine ophouding..los..kleine ophouding..los en dat werkt goed. Hij heeft ook soms opeens de neiging zijn hoofd omlaag te trekken en trekt dan echt de teugels uit je handen, hij zijn min of meer periodes waarin hij even uitprobeert en dan vervolgens weer weken braaf en gezellig. Het rotte is dus dat het zo onverwacht komt dat ons dochtertje totaal niet in kan schatten waarom hij het doet en wanneer hij het doet, dus onvoorspelbaar.
Rijtechnisch dus ook nog veel te leren, heeft veel les en ook priveles, rijdt op zich best aardig en springt graag. Nu is ze onzekerder geworden door paar fikse vallen en voor mijn gevoel merkt die pony dat en neemt hij er een loopje mee. We willen haar zekerder maken door haar meer het gevoel te geven dat zij de controle heeft, ook als hij bokt. Dat werkt wel want nu zeggen we direct als hij versnelt in de galop, rustig opvangen en terugnemen, niet wachten tot hij al te hard gaat, nu ze die controle voelt zie je al dat ze daar iets zeker over wordt.
TIPS ??

cprosman

Re: soms opeens gemeen bokken of er vandoor schieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:25

ps:
Pony is overigens helemaal vrij dominant, naar andere paarden etc maar ook bv. met buitenzetten probeert hij er keer op keer vandoor te schieten, moet echt had op zijn neus houden en hoofd omlaag want als hij zich sterk maakt is hij weg....en zelfs dan is het soms echt bizar, als je even aandacht laat verslappen dan wordt je direct gestraft dat hij ervandoor schiet (aan halster etc). Dan gaat hij jolig doen en gek doen en doet ook alsof hij door je heen wil rennen, hij vertoont gewoon erg dominant gedrag. Tot zijn 6e hengst geweest en echt een mannetje (is nu 13 jaar oud).
Vandaar dat wij verwachten dat het te maken heeft met uitproberen en dominantie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:37

Ik denk dat je gelijk hebt.

De pony is gewoonweg niet betrouwbaar genoeg. Kan je twee dingen doen. OF verkopen OF aanhouden en wachten tot je dochter wat sterker en groter is Haha! Haha! Haha!

Tips om van een onbetrouwbare pony een betrouwbare pony te maken heb ik niet, het is een stukje karakter en dat kan je nou net niet veranderen.

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:46

Tja....verkopen. Mwah.
Iedereen riep altijd: "wat een gouden pony, dat tref je nooit meer"
Het gaat ook weken goed.....en dan opeens een keertje. Anderzijds is het een dier en dat kun je altijd iets hebben. Verder is hij erg lief voor haar, werkt voor haar, springt graag etc. Het is nu echt even een trucje van uitproberen. Lastige is dat ik dat wel op kan pakken, hij kan zo'n geintje best doen maar dan mag hij nadat mijn dochtertje is uitgereden, lekker nog een half uurtje met mij aan het werk. Uiteindelijk heb ik de langste adem. Maar het geeft wel een onzeker gevoel (ook voor een ouder om te zien als je kind valt en voor het kind ook) en hij probeert haar uit, eigenlijk moet zij het afstraffen en dat is nog het moeilijke. Ik denk dus dat ik bij moet blijven rijden, desnoods toch vooraf vaker longeren, niet dat hij nu echt supervoorwaarts is maar toch net even iets van actie eruit, desnoods dan even opjutten dat hij kan bokken en gek kan doen. En zorgen dat mijn dochtertje goed les blijft krijgen en sterker zal worden. Wil natuurlijk absoluut niet dat zij bang wordt en gevaarlijke vallen maakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:49

cprosman schreef:
Tja....verkopen. Mwah.
Iedereen riep altijd: "wat een gouden pony, dat tref je nooit meer"
Het gaat ook weken goed.....en dan opeens een keertje. Anderzijds is het een dier en dat kun je altijd iets hebben. Verder is hij erg lief voor haar, werkt voor haar, springt graag etc. Het is nu echt even een trucje van uitproberen. Lastige is dat ik dat wel op kan pakken, hij mag het geintje best doen maar dan na de les mag hij lekker nog een half uurtje met mij aan het werk. Uiteindelijk heb ik de langste adem. Maar het geeft wel onzeker gevoel (ook voor een ouder om te zien als je kind valt) en hij probeert haar uit, eigenlijk moet zij het afstraffen en dat is nog het moeilijke. Ik denk dus dat ik bij moet blijven rijden, desnoods toch vooraf vaker longeren, niet dat hij nu echt supervoorwaarts is maar toch net even iets van actie eruit, desnoods dan even opjutten dat hij kan bokken en gek kan doen. En zorgen dat mijn dochtertje goed les blijft krijgen en sterker zal worden. Wil natuurlijk absoluut niet dat zij bang wordt en gevaarlijke vallen maakt.

En hier geef je zelf al een hele beste oplossing.

Mijn dochter (6) stapt ook nog wel eens onvrijwillig af, IK vind dat doodeng... maar ze wordt wel handiger. Gisteren kon ze de pony zelfs terugnemen EN bleef ze zitten.

Het hoort er eigenlijk allemaal een beetje bij, alleen is het niet leuk

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:00

Het leven van ouder en kind gaat niet altijd over rozen Knipoog

Met vallen en opstaan is wel erg letterlijk met paardensport hè. Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:39

misschien is het een idee om voor het rijden eerst de pony te longeren of los te gooien zodat het zijn ergste energie kwijt kan?

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:43

Hoi, doen we normaal ook. Althans....losgooien in principe elke dag, nu toevallig een keer maandag en dinsdag niet ivm het weer en wij er niet waren. Dinsdagavond had hij wel gelest. Ga toch maar weer vaker longeren, tijdje gedaan....toen ging het weer tijdje goed en werden we weer makkelijker. Toch maar weer doen voor de zekerheid.
Overigens....Gouda....overburen ongeveer.

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 13:07

ps:
Klein detail.
Dinsdagavond probeerde hij al beetje uit met bit vastpakken.
Actie met dat bokken en zij eraf viel en hij er vrolijk daarna vandoor ging Sigaar was woensdag.....zij was de 1e in de les....er volgden er nog 3 (van de 6 totaal) Tong uitsteken

Die van ons viel al redelijk hard Huilen nog een meisje die echt heel erg naar in de rengalop ervanaf ging Huilen Huilen

Maar kennelijk waren ze allemaal wel onder de indruk van het weer.
Wind en regen .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:59

gijsenkim schreef:
Ik denk dat je gelijk hebt.

De pony is gewoonweg niet betrouwbaar genoeg. Kan je twee dingen doen. OF verkopen OF aanhouden en wachten tot je dochter wat sterker en groter is Haha! Haha! Haha!

Tips om van een onbetrouwbare pony een betrouwbare pony te maken heb ik niet, het is een stukje karakter en dat kan je nou net niet veranderen.

Mee eens.
(Hee, je hebt eindelijk een nieuwe avatar haha Haha! Haha! )

Je zegt dat het, in perioden, een gouden pony is.
Maar in de perioden dat hij dat niet is?
Het belang van je dochter gaat voor neem ik aan? Ik vind het best gevaarlijk klinken dit.. Vooral voor een meiske van 7! Ik heb zo'n haf die dit ook doen, maar alleen als ik op de wei rijd. onbetrouwbaar. Je kunt niets doen; ineens lig je er naast.

Aangezien je dochtertje weinig overwicht heeft, zou ik óf wachten en in die tijd de pony door een ouder iemand laten rijden, of hem verkopen en haar een hele lieve betrouwebare leerpony uit laten zoeken!
Ruilen evt!

Succes ermee!

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:10

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens. Hij is normaliter betrouwbaarder dan haar zo ontzettend betrouwbare B pony.
Maar ja...het blijft een dier en geen enkel dier is 100% betrouwbaar.
Uiteraard gaat haar welzijn voorop. Vandaar dat we er flink van balen.
Zie bij ons op de vereniging dat ze zo nu en dan allemaal wel een keer flink uit het dak gaan en tja....het gebeurt regelmatig dat ze er dan af liggen.

Als het zo is dat dit echt standaard gaat worden dan is het iets anders. Maar om nu te zeggen na 3x in een maand of 8 dat hij echt gelijk weg moet of onbetrouwbaar is vinden we nog te vroeg. Hij is bv. met buitenritten etc superbetrouwbaar en gaat echt heel goed, ook bij dingen die soms spannend kunnen zijn is hij juist de rust zelve.

We hebben hem gekocht omdat hij juist zo betrouwbaar was, haar leerpony was kleiner maar daar kon ze een jaar geleden minder mee uit de voeten, hoewel betrouwbaar gebeurde het ook dat zij zich erg ontrok, niet in galop willen of alleen ergens achter aan. Dat was echt een drama. Van haar huidige pony heeft ze eigenlijk altijd veel plezier gehad (we hebben die ander ook nog en daar rijdt ze ook nog op maar haar voorkeur gaat echt naar deze grotere uit).

We proberen nu eigenlijk een beetje te zoeken wat de reden kan zijn dat hij dit doet. BV deze week had hij inderdaad 2 dagen stilgestaand, half uurtje les maar niet los buiten geweest, dat heeft hij eigenlijk wel gewoon nodig. Daarbij was het kennelijk toch rotweer. Het waaide flink (hoewel ik het geen echte storm vond) en regende. Er bokten er die les dus nog 2 andere pony's ook kids eraf, misschien toch iets in de lucht waardoor zij hyper werden.
Of toch dominant....mijn merrie is hengstig....zou misschien kunnen dat hij dus daarop een reactie geeft met dominantie. We proberen nu een beetje bij te houden wanneer hij 'anders' doet en wat er dan anders is dan normaal. Dus teveel op rust gestaan, rotweer ofzo, dan kunnen we een beetje inschatten of dat inderdaad zo is dat hij op omstandigheden een reactie geeft. In dat geval is het ook makkelijk te vermijden.
Moet er wel bij zeggen dat ze wel behoorlijk mans is, ons buurmeisje is aanzienlijk ouder maar die had moeite met de normale zaken. Dus dat is het banketstaaf, het is normaliter een fijne pony en ze heeft er veel van geleerd en hij heeft haar door veel situaties heengeholpen.

Daarom dus hard bekijken of het nu zo is dat hij nu grensverleggend gaat werken en het dus eens uitprobeert of dat er toch iets anders is waar hij reactie op geeft.

Uiteraard zijn we nu erg behoedzaam en alert en moet het geen dagelijkse kost worden en moeten we hier snel uit zijn, wil geen onnodige risico's nemen. alleen wel eerst de kans geven om eruit te komen.

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:17

Citaat:
Je zegt dat het, in perioden, een gouden pony is.
Maar in de perioden dat hij dat niet is?

Het betreft gelukkig ook niet echt periodes maar meer incidenten. Het stomme is dat ze er daarna zelf op gaat, hem even flink aan het werk zet en dan is het gewoon goed en verder niets aan de hand. Blijft balen. Maar ja....wat is perfect. Iedereen noemt deze perfect, werkt goed, lief op haar hulpen, braaf met springen niet wild maar wel voorwaarts. Maar zeker wel stof tot nadenken, dat wel ja !!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:24

[quote="cprosman"]Hoi, doen we normaal ook. Althans....losgooien in principe elke dag, nu toevallig een keer maandag en dinsdag niet ivm het weer en wij er niet waren. Dinsdagavond had hij wel gelest. Ga toch maar weer vaker longeren, tijdje gedaan....toen ging het weer tijdje goed en werden we weer makkelijker. Toch maar weer doen voor de zekerheid.
Overigens....Gouda....overburen ongeveer.[/quote]

oja? waar komen jullie vandaan dan? waddinxveen ofzo?

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:25

en niet onbelangrijk, het gebeurde in de hoek waar ze bij ons vaak schrikken. Ernaast zitten bosjes en daar schiet vaak iets weg (eenden etc) en staat een windmolentje bij de buren.

Ik zag het zelf dus niet, stond net omgekeerd, moeilijk in te schatten of hij het nu dus deed omdat hij schrok. Daarna was hij nl. zo mak als een lammetje toen ze er weer op zat.

Ps:
Uit Stolwijk.....nog dichter bij zelfs........dichter bij Gouda dan bij Stolwijk in the middle of nowhere

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:28

Klomp kan misschien een keer meekijken....

cprosman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:34

het is vlakbij........dat wel ja.

Maar ja......
Mijn man is zelf ook een ervaren rijder en grootgebracht met hordes pony's en paarden en er menig maal vanaf gegaan en die kijkt bijna altijd en het gaat gewoon goed....toevallig dan net 1 van die 3x dat hij er ook niet bij was (2x bij de les en 1x thuis) dat hij dan zo'n rotbokje gaf. Tja......en ik was erbij en zag het de laatste keer niet gebeuren. De keren ervoor wel maar weinig bijzonders te melden.......

1x was echt flauw....ging ze er daarna op en bokte hij niet meer maar wel keihard gaan etc, toen was het waanzinnig koud en stormde het behoorlijk hard en lamp kapot in de bak en dat vond hij niet zo tof.

De twee andere keren was het 1 bok, klaar daarna. Geen rodeo verder.