Help SPOKEN en KABOUTERS in het donker

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Help SPOKEN en KABOUTERS in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:46

Hee

Als ik s'avonds ga rijden gaat ze de heletijd schrikken, net zolang totdat ik maar stop, omdat het gevaarlijk wordt of ik eraf ben gevallen en er last van heb.....

Wat kan ik nu het beste doen?

groetjs liza

Anoniem

Re: Help SPOKEN en KABOUTERS in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:23

Eerst longeren, de hoeken vd bak verkennen... euh of heb je het niet over de bak?
Als je voelt dat ie gaat schrikken rijd je hem stevig door enz..

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:58

Vooral gaan doorrijden, anders heeft hij het trucje zo door. Niet kwaad worden, maar negeren en flink aan het werk zetten (kleine voltes)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:55

Als je paard doorheeft dat je stopt als hij zich zo aanstelt/gedraagt, gaat hij ook doen alsof hij schrikt terwijl hij dat niet doet. Zo wil hij gewoon onder het werk vandaan komen.

Het best kan je hem dan gewoon aan het werk zetten.

Mijn verzorgpaard doet precies hetzelfde, vooral op één lange zijde en die hoek. Maak een kleine volte op de plaats waar hij het eng vindt, rij hem schouderbinnenwaarts, schakel veel. Zorg ervoor dat hij al zijn aandacht bij jou moet houden. Wees streng. En ga zelf ook niet verkrampt zitten. Dan voelt hij dat jij het eng vindt en gaat hij juist dat gedrag ook vertonen. Als hij aan jou voelt dat er niets engs, ontspant hij zelf ook wat meer.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:24

vooral niet laten kijken, gewoon doorrijden, anders geef je hem een beetje aan, van kijk, daarvan kan je schrikken, en dat gaat hij dan ook doen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:08

Gewoon rijden zoals je wil, het is moeilijk, maar je zult het even door moeten zetten!!! Ga gewoon figuren rijden en als ze weg wil springen, draai een volte in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:40

mischien een idee om een halstertouw om z'n hals te knopen zodat je je daar aan vast kan houden eventueel als hij schrikt,Je moet inieder geval niet stoppen maar idd gewoon doorrijden,probeer te ontspannen er er desnoods om te gaan lachen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:46

Ik neem aan dat je wel met goede verlichting rijdt?

Ook ik merk nog wel eens dat in de donkere delen naast de bak spoken etc. lijken te zijn. Stug volhouden en aan het werk zetten ja, stellingen en voltes/ figuren en veel overgangen.

Neemt hij je in de maling, of is het echt angst? Hoe reageert hij als je hem longeert savonds? Dan precies hetzelfde? Dan zul je hem langzaam moeten laten wennen aan savonds rijden. Als hij dan niet/ weinig schrikt dan neemt hij je in de maling en zul je de komende tijd dat je savonds rijdt hem er even doorheen moeten rijden.

Succes in ieder geval!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:01

een paard ziet niet zo goed in het donker, donkere vlekken zijn voor hun gaten etc (geloof ik toch?) daarom schrikt hij dus ook. Maar als jij stopt is het niet meer van schrikken maar van: 'he. Als ik me bang voordoe dan kank ik lekker naar mijn warme stal!' en dat hebben ze snel door geloof me maar.
Als hij angstig is gerust stellen. Als hij niet bang aanvoelt en je dus in de maling neemt straffen. Je voelt wel aan of hij bang is of niet.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:26

Citaat:
Ik neem aan dat je wel met goede verlichting rijdt?

Ook ik merk nog wel eens dat in de donkere delen naast de bak spoken etc. lijken te zijn. Stug volhouden en aan het werk zetten ja, stellingen en voltes/ figuren en veel overgangen.

Neemt hij je in de maling, of is het echt angst? Hoe reageert hij als je hem longeert savonds? Dan precies hetzelfde? Dan zul je hem langzaam moeten laten wennen aan savonds rijden. Als hij dan niet/ weinig schrikt dan neemt hij je in de maling en zul je de komende tijd dat je savonds rijdt hem er even doorheen moeten rijden.

Succes in ieder geval!

Jaa ik rijdt met best wel goede verlichting......Als ik HAAR (:P) longeer springt ze ook wel maar dan na 2 rondjes vindt ze dat niet meer leuk...Met rijden blijft het leuk he Vork
Jaa maar als je bij ons s'avonds gaat rijden, tegenwoordig moet je tot 7 uur wachten, omdat er 2 uur privelessen zijn Slapen

Maar bedankt voor alle reacties! Ik ga flink oefenen!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:40

even heel duidelijk maken dat er niks aan de hand is, en dat hij zich niet meot aanstellen(praat tegen hem, hou hem goed aan het werk)

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:33

pharagirlke schreef:
een paard ziet niet zo goed in het donker, donkere vlekken zijn voor hun gaten etc (geloof ik toch?) daarom schrikt hij dus ook. Maar als jij stopt is het niet meer van schrikken maar van: 'he. Als ik me bang voordoe dan kank ik lekker naar mijn warme stal!' en dat hebben ze snel door geloof me maar.
Als hij angstig is gerust stellen. Als hij niet bang aanvoelt en je dus in de maling neemt straffen. Je voelt wel aan of hij bang is of niet.

Uhm ik heb toch echt in het theorieboek voor het ruiterbewijs geleerd dat paarden juist heel goed zien in t donker????!!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:44

Mariek1983 schreef:
pharagirlke schreef:

Uhm ik heb toch echt in het theorieboek voor het ruiterbewijs geleerd dat paarden juist heel goed zien in t donker????!!!!!

paarden zien dacht ik net slechter dan de mens?
tenminste dat heb ik gelezen Verward

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:45

het gaat em hier vooral om het dieptezicht dat ze missen, mi! dat is zeker het geval met 1 oog, een donker hoekje in de bak wat ze misschien niet heel goed zien.
goed laten kijken is hier natuurlijk geen optie meer, omdat hij het al zo vaak heeft gezien, dus sluit ik me aan bij de vorige replys.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:47

Je meot dus nie gaan stoppen met rijden als je eraf valt.
Want dan laat je het paard merken dat je ook bang bent.
Gewoon weer opstappen en verder rijden.
Laat het paard zien dat jij net bang bent en het zal vanzelf beter gaan

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:18

niet echt slim om in het donker te gaan rijden,een paard ziet niet goed in het donker...
worden vaker en sneller bang
een vb'tje
Op de manege viel de electriciteit eens uit midden in de les
...
er waren echt paarden die begonnen te panikeren

maar als je echt wilt rijden in het donker...
dan goed doorijden... niet laten voelen dat jij ook weet dat er iets ergens zit.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:19

[/quote]
paarden zien dacht ik net slechter dan de mens?
tenminste dat heb ik gelezen Verward
[/quote]

ja heb ik ook altijd gehoord..[/quote]

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:13

Paarden zien juist beter dan mensen in het donker. Ze zien geen diepte, dat komt door de stand van hun ogen. Maar ze hebben andere cellen in hun netvlies waardoor ze meer licht op kunnen vangen en dus beter zien in het donker. Ik rijd ook wel eens in het donker. Mijn paard weet precies waar hij loopt, terwijl ik af en toe gewoon niets zie.

Misschien ben je zelf ook wat meer gespannen in het donker en reageert hij daarop. Toen ik nog niet doorhad dat mijn paard alles gewoon goed ziet in het donker, was ik ook een beetje gespannen en daar reageerde hij op. Nu ik het een paar keer gedaan heb en het allemaal goed gaat en ik doorheb dat hij goed genoeg ziet, ben ik meer ontspannen en hij dus ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:21

Paarden zijn vluchtdieren, en de periode van de schemering is de periode dat de roofdieren op pad gaan. In het donker zien paarden beter dan de mens, maar ze zijn dan wel meer op hun hoede omdat ze de roofdieren ook niet van honderden meters ver kunnen zien aankomen. Dus die schrikreacties zijn puur instinctief, een geritsel in het struikgewas kon weleens een roofdier zijn, en net als wij problemen hebben om ons aan te passen als we van een verlichtte ruimte in een donkere ruimte stappen, hebben paarden dat ook.

Ik zou proberen mijn paard hard aan het werk te zetten, en in de hoeken waar het paard schrikt haar op de kleine volte zetten (10 m diameter) en daar te laten lopen tot ze weer een beetje gehoor geeft aan je hulpen.

myrthekatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:33

he, ik ken zo`n paard }>
Is het niet toevallig wildebaggerpotenmustangstreskip 1 whaha Tong uitsteken
Sylvaantjuh dus Bloos
Ging vandaag buiten in het donker heel goed he Haha!
XxX

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:36

Alles wat je moet doen is denk ik al gezegd!
Hier nog even uit het ruiterbewijsboek Tong uitsteken :

Het gezicht van het paard is het minst ontwikkeld, maar de gezichtshoek is groot. Een mens ziet beter en kan afstand schatten dan een paard. In het donker ziet een paard beter. Voor een paard is een snelle overgang tussen licht en donker moeilijk.

Duidelijk genoeg, toch?? Tong uitsteken
Ik denk dat je paard zich gewoon aansteld.
Blijf er gewoon opzitten, ookal heb je geen zin meer. Nu (lijkt) het voor het paard dat je zijn zin geeft. Meestal is dat niet zo maar soms wel en dan moet je juist doorgaan met rijden!!
Suk6!! Groetjes en een KuS YerrY

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:37

Oke ik zal het proberen.. Haha!

Myrthekatja:

Wat? Waarom ken je mijn paard?
Ja wildebaggerpoten mustang stresskip 1 # Tong uitsteken

Huh maar ik snap niet hoe je haar kent hoor Tong uitsteken

Ps. Ging echt super heeee buiten Knipoog

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:39

Zorg dat ie zo veel mogelijk lekker los kan lopen. In een paddock ofzo en bij voorkeur met een paar bevriende paardjes. Of gooi het voor het rijden in ieder geval even los, dan is hij al zijn overtollige energie kwijt en zijn er ineens veel minder spoken en kabouters!!!
En probeer niet mee te gaan in zijn schikreactie, zing gewoon een liedje ofzo. Haal rustig adem en je zal zien dat het allemaal reuze meevalt voor hem (en dus ook voor jou.). Succes!