ophoudingen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieferdje

ophoudingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:08

mensen ik heb een vraagje misschien dat jullie kunnen helpen

mijn paardje is erg voorwaarts en ken ook goed aan de teugel lopen enzo.
zodra ik een overgang maak dan reageert ze wel op mijn zit
maar totaal niet op mijn ophoudingen.

hoe hard geven jullie je ophoudingen als een paard niet luistert?
ik durf mijn ophouding namelijk niet te hard te geven.

heeft er iemand tips

Anoniem

Re: ophoudingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:19

net zo hard als dat nodig is om je paard wel te laten luisteren.

En daar heb je aardig wat gevoel voor nodig. Doe je teveel dan maak je je paard bang of als het een echte boef is, dan wordt hij boos. Doe je te weinig dan neemt hij een loopje met je.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:26

niets aan toe te voegen, is namelijk een hele gevoelige kwestie, zoals al gezegd is.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:52

Idd, wat Jippie zegt klopt.
Je moet zoieso zorgen dat je paard niet onder je uit loopt. In het begin luisterte mijn paard ook niet zo goed naar mijn ophoudingen, dat is toen een paar trainen een beetje grof gedaan (dus gewoon ophouding geven totdat hij reageert, maar ook weer niet het bit door z'n mond heen trekken) en sindsdien luistert ze al naar een mini-ophoudinkje Pling

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:08

ik rijd dan gewoon met druk-los-druk-los op de teugel en maak me zwaar. het hangt naar mijn gevoel samen met aan het been zijn, is je paard actief aan het been, dan heeft hij genoeg aan een gewone ophouding. het is een kwestie van veel oefenen in het overgangen rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:27

ik doe kliene oponthoudingen,, luistert het paard niet!
zoals die van een vriendin van mij, die scheurd er dan gewoon vandoor,
ben ik 1 x hard, en dan maar ff kwaad en boos en niet zoals het hoort, maar ik duld niet dat ie een loopje met mij neemt,,
dat hoefd dan ook vaak maar 1x en dan weet ie wel weer wie er op zn rug zit en is dan ook weer erg controleerbaar..
ik kan bij mijn eigen paard heel rustig vragen, die luistert goed naar mijn oponthouding..
zwaar zitten, teugels ietsie meer op contact.. benen er aan en dan komt ie netjes onder mij terug..

maar die van een vriendin van mij neemt altijd een loopje met haar,,
hij is haar echt totaal de baas..
en dan vind ik dat ik als hij t bij mij een paar x probeert best hem ff op zn nummer kan zetten..
want zij doet dat niet en t loopje er onder uit is nu al veranderd in bokkend er onder uit..

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 08:26

Biepje schreef:
ik rijd dan gewoon met druk-los-druk-los op de teugel en maak me zwaar. het hangt naar mijn gevoel samen met aan het been zijn, is je paard actief aan het been, dan heeft hij genoeg aan een gewone ophouding. het is een kwestie van veel oefenen in het overgangen rijden.

Je kan het niet beter zeggen, ja zo doe ik het ook!

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:24

Als je paard op je zit terug komt dan hoef je niet zoveel ophouding te geven want hij reageert al wel moet je dan ervoor zorgen dat hij nagefelijk blijft maar het is altijd betr om op de zit te rijden dan op je hand.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:06

maar soms als ik dan ga zitten he dan reageert zij zo snel dat sta ik gelijk stil ook al houd ik me been eraan.
en al maak ik dan tijdens dat ik haar terug rijd op me zit
een ophouding dan gaat ze er als een maloot keihard rondjes scheure
met haar hoofd in de lucht en heb ik haar gelijk niet maar aan de teugel.

ik word soms echt wel is kwaad op haar als ze niet reageert op me teugelhulp
en dan geef ik haar wel is een ruk in haar mond.
maar dat ken ik zeker beter niet doen he..??

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:43

het is beter om je overgangen goed te rijden en later dan pas je druk te maken over het aan de teugelrijden... als de overgang beter gaat dan komt het aan de teugelrijden vanzelf en wordt het ook veel gemakkelijker om de overgang aan de teugel te rijden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:03

Je kan ook je hand sluiten en gesloten houden i.p.v. veel ophoudingen maken, als je je paard maar goed aan je been houd dan blijft hij gewoon nageefelijk. Als je op tijd je hand wer opent komt je pard ook niet tegen de hand als het goed is.
Als hij op je zit goed terugkomt, voorzichtig je hand sluiten en zachtjes aanvullen met je been als het goed ik staat ie dan zo stil

Als hij door je hand heen loopt mag je bet een flinke ophouding maken want dat mag hij niet, en ook als hij gaat drammen met halthouden of door wil drukken mag je best een keer wat sterker een ophouding maken.