Aan de teugel.. Andere manier!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Aan de teugel.. Andere manier!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:52

Hey!

Ik had gisteren ponyclubles, en ik vond dat ik Sander nu eindlijk wel is aan de teugel moest rijden, dus ik ging het daarom vragen. Ik vroeg het dus!

Ik:
Bianca, Ik wil Sander graag aan de teugel, hoe moet ik dat doen?
Bianca
Je zult het misschien wel niet leuk vinden, maar je moet hem dan van achteren meer naar voren rijden
ik
En hoe moet ik dat doen dan?
Bianca
Bij tikken van achteren, en voren lichtjes tegenhouden, probeer maar is

Ik ging het dus proberen zonder enig resultaat,
Bianca ging me even helpen. Zij nam de teugels, en ik moest goed drijven en mijn kuiten eraan houden! Hij kwam heel mooi, ik zag een mooie ronde nek voor me. Toen liet ze hem los, en ik zag de rechte nek weer voor me! Eh.. Dat was niet de bedoeling. Ik was toch nog erg bezig, met spelen in mijn teugels. Toen bedacht ik dat Bianca net de teugels had, en ik mijn benen gewoon, dus het moest aan mijn teugels liggen. Ik pakte hem iets steviger in zijn mond, en jahoor het mooie ronde nekje zat voor me. Ik voelde dat die mooi aan de teugel liep.

Citaat:
Het bleek dus dat ik veel te zacht voor hem was. Ik moet nu wat strenger voor hem worden!

Ik heb erg veel zin om de volgende keer weer te gaan oefenen, wat morgen zal zijn!

Nu zal je denken, wat is hier de bedoeling van? Wat ik wil vragen is, hoe rijden jullie hem aan de teugel, en wat hebben jullie in je hand als die komt.. Ik ben met aan de teugelrijden nog een beginner dus houd het makkelijk voor mij!

Groetjes Marije!

klomp

Re: Aan de teugel.. Andere manier!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:05

kijk eerst eens bij de sticky. hier is al veelvuldig over gepraat en daar kun je alles opzoeken. als je er dan nog niet uitkomt kun je het altijd nog eens vragen. succes!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:24

ik zou je ook aanraden eens in de stickey te kijken wat onder de teugel rijden wil zeggen.

Want jij doet heeft niets te maken met aan de teugel te rijden. Jouw instructrice heeft groot gelijk als ze zegt dat je van achter naar voor moet rijden. Dat je paard niet onmiddellijk met zijn hoofd in een krul gaat lopen is helemaal niet erg, dat komt later wel(en dat is niet na vijf minuten). Aan de teugel rijden wil zoveel meer zeggen dan alleen maar een ronde buiging in de hals, een paard kan zijn hals zo mooi en zo rond houden als het wil, maar als het op de voorhand wegloopt, niet direct reageerd op beenhulpen en de rug gespannen heeft staan loopt nog altijd niet aan de teugel.

Als jij alleen maar met je handen gaan spelen en voor de rest niets gebruikt, rij je hem niet aan de teugel, dan zet je hem gewoon in de krul, en dat is een heel verschil Knipoog

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:23

@xKathleentjex:
Maar ik heb ook goed mijn kuiten/benen eraan!
En ik ben al hartstikke blij dat ik hem had.. De rest komt door veel oefenen uiteindlijk wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:31

Houd hem actief!! lekker door laten lopen, en tegelijker tijd heeel zachtjes 'tegenhouden'.
Dan zal het vanzelf komen. lekker veel bochten maken, goed mee laten kijken in di bochten, dan word hij soepel. ga geen kneepjes geven oid!

Als ik Lisa goed los heb gereden, in stap veel voltes etc, kan ik haar helemaal mee laten buigen in een bocht. ik kan dan haar hals alle kanten op zetten, ze is dan totaal soepel. als ik haar dan voorwaarts houd (ze is een haflinger die liver wat langzamer loopt Knipoog )
en goed actief, zet ze haar achterbenen verder onder haar lichaam.
ik hoef haar alleen maar actief te hebben lopen, en de energie een beetje tegen te houden met mijn handen, en na een poos word ze nageeflijk.

Als ik haar sloom heb lopen, niks met mijn zit doe en eerst aan de ene kant, dan aan de andere kant een kneepje ga geven (zagen) dan gaat lisa zich verzetten. stil staan, hoofd omhoog gooien, ze kan zelfs gaan steigeren, gewoon omdat het helemaal niet fijn voelt voor haar.
Ze weet dan niet wat ze met mij aanmoet..!

Nou veel succes ermee, k hoop dat je hier wat aan hebt.. Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:16

Niet zoveel aan de voorkant denken. Altijd van achter naar voren rijden. Lekker actief met zit en been. veel overgangen, wendingen, voltes en dergelijke. Het tempo regelen door middel van halve ophoudingen of licht spelen met de buitenteugel, vang op en geef na.
Handen ten alle tijde op de plaats laten staan. Binnenhand draait telkens iets in en ontspant dus vanuit de pols de vuist naar je navel toedraaien.

Het aan de teugel gaan is een gift van je paard op jouw goede rijden. Aanleuning mag je vragen maar je kunt het niet nemen en je kunt ook niet denken van IK ben er aan toe, je kunt het vragen en mischien geeft het paard het wel aan je.

Dat de instructrice beetje speelt met de teugels als jij been geeft ja dan komt hij wel maar alleen omdat jij extreem drijfde en zij op de juiste manier vroeg.

Het gewicht dat je in de hand moet hebben bij de aanleuning en het ontspannen aan de teugel. Liefst zo weinig mogelijk 1 of twee kilo mischien. Een licht elastische aanleuning is ideaal.

Dus werk paardje maar lekker van achter naar voren dan komt voor deaanleuning vanzelf wel.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:42

love_sander schreef:
@xKathleentjex:
Maar ik heb ook goed mijn kuiten/benen eraan!
En ik ben al hartstikke blij dat ik hem had.. De rest komt door veel oefenen uiteindlijk wel!

Citaat:
Toen bedacht ik dat Bianca net de teugels had, en ik mijn benen gewoon, dus het moest aan mijn teugels liggen.

Citaat:
Ik pakte hem iets steviger in zijn mond....Het bleek dus dat ik veel te zacht voor hem was. Ik moet nu wat strenger voor hem worden!

Uit de bovenste quotes had ik afgeleid dat jij je vooral op je teugels en de krul in het hoofd concentreerde Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:12

Een paard moet eerst lopen, de motor moet draaien Haha! anders kun je niks. Dan kun je aanvragen. Zelf rijd ik LDR.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 17:54

@MissSisa wat bedoel je met het laatste?

Vandaag weer geoefend. Het ging niet lekker. Ik voelde me echt een beginnen. Hij was stijf in zijn mond, en zijn nek was ook amper rond te krijgen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:24

love_sander schreef:
Vandaag weer geoefend. Het ging niet lekker. Ik voelde me echt een beginnen.[b]
Hij was stijf in zijn mond, en zijn nek was ook amper rond te krijgen.[b]

kijk, hier heb ik weer het idee dat jij vooral met je teugels ligt te werken en denkt dat een ronde hals het belangrijkste is, of denk ik mis? Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:46

M'n paardje loopt de laatste tijd heel makkelijk nageeflijk. Als ik de teugels al oppak loop ze al nageeflijk. Dan ga ik tijdens het trainen steeds meer van achter rijden en haar meer bij elkaar rijden. Tijdens het trainen komt ze dan steeds meer op de achterhand en komt ze hoger en wat korter in de hals.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 20:51

xKatleentjex schreef:
love_sander schreef:
Vandaag weer geoefend. Het ging niet lekker. Ik voelde me echt een beginner.
Hij was stijf in zijn mond, en zijn nek was ook amper rond te krijgen.

kijk, hier heb ik weer het idee dat jij vooral met je teugels ligt te werken en denkt dat een ronde hals het belangrijkste is, of denk ik mis? Lachen

Nou dat is het niet??? Ik heb bijna niks in zijn mond... Het enige wat ik doe is...............Hem proberen aan de teugel te rijden!!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:55

En dat is juist het verkeerde. Ik denk dat je je veel te veel ligt te focussen op het "aan de teugel rijden" maar dat gaat je pas op de goede manier lukken als je paard lekker voorwaarts is, van achter loopt en ontspannen is. Ga je dus meer focussen op het "van achter uit" lopen, maak veel overgangen en "nep" overgangen en veel figuren en zijgangen. Dan word je paard lekker soepel en zal hij al snel nageeflijk worden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:26

love_sander schreef:
Vandaag weer geoefend. Het ging niet lekker. Ik voelde me echt een beginner.
Hij was stijf in zijn mond, en zijn nek was ook amper rond te krijgen.

Nou dat is het niet??? Ik heb bijna niks in zijn mond... Het enige wat ik doe is...............Hem
proberen

aan de teugel te rijden!!!

Je kunt hem niet aan de teugel rijden. Je kunt hem wel van achter goed naar voren rijden en dan in combinatie met je been, je zit en het vragen en nageven er toe verlijden in ontspanniing voor te komen en af te buigen. Aan de teugel krijg je dast kun je niet vragen.
Als je vinddat hij satijf in zijn mond is dan concentreer je je teveel op voor. Rijd hem dan juist actief voorwaarts, ahnd op de plaats laten staan.Ende nek ronde krijgen, hmmm, dat riekt naar in de krul geen gelul. Je moet nogmaals van achter naar voren en dan kan hij ontspannen in zijn nekgewricht zodat hij afbuigt. Dus been, zit handen altijd op de plaats. Oefewn dat nu morgen maar en focus je op takt, schwung, ontspanning en dan komt aanleuning vanzelf. Anders wordt het een trek spelletje en ik weet al wie er gaat winnen. Haha!
[/quote]