Spoortje????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utah2

Spoortje????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:04

Mijn zusje heeft een probleempje.... Haar jonge pony is wat flegmatiek. Daardoor gaat ze zelf nogal achterover zitten. Ze zegt dat hij dan beter aan het been is. Punt 1 ziet die zit er natuurlijk niet uit. Punt 2 ben ik bang dat het zo alleen maar erger wordt, omdat ze haar zwaartepunt verkeerd legt.

Er zijn al meerdere mensen die gezegd hebben dat ze eens een spoortje moet proberen. Zelf durft ze dit eigenlijk niet aan omdat ze denkt dat hij daardoor op lange termijn nog meer haar been negeert. Wat vinden jullie?

M3isSi3j

Re: Spoortje????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:29

ik ben het er mee eens dat een spoortje niet de oplossing is.. een spoortje is om je hulpen te verfijnen..

Heeft je zusje les? Als het geen medische oorzaak heeft zou ik dat paardje gewoon onwijs goed aan het werk zetten, een flegmatiek paard moet je niet zomaar een dag vrij geven omdat je dan weer een week bezig ben om hem aan het werk te krijgen.

Wees duidelijk en consenqent, neem eventueel les als ze dat ng niet heeft.. ik ken het paardje niet en weet niet waar die gevoelig voor is.. maar ik weet wel dat een spoortje idd een tijdelijk oplossing is.

Utah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:47

Ja, ze heeft les. En ook haar instructie zegt dat ze met sporen moet gaan rijden. Ik hang een beetje tussen de twee meningen in. Aan de ene kant denk ik dat het misschien wel een goed idee is, aan de andere kant denk ik niet.

Maar het probleem is wel dat hij niet elke dag flink aan het werk gezet kan worden, hij is nog jong. Dat trekt hij gewoon nog niet. Mijn zusje is consequent genoeg. Maar onder het zadel is hij gewoon heel sloom. Maar wanneer je het zadel eraf haalt is hij weer erg wakker. Hij geeft niet aan dat hij ergens last van heeft. Wat zou hier als medische reden achter kunnen zitten dan??

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:08

Als ik het zo eens lees denk ik: schop onder z'n hol en rijden. Hierbij wel vooropgesteld dat ie in orde is, niet overvraagd word en begrijpt wat er gevraagd word. Je zusje moet echt duidelijk zijn in wat ze wil. Been is reactie en zo niet een schop danwel tik danwel spoor erin. Dat zal ze vol moeten houden. Haar houding moet ze niet zo vreemd aanpassen, wellicht dat ie nu iets reageerd (als ik het goed voor me zie zal ze haar zit openen door die houding), maar op de lange termijn maak je er alleen maar meer kapot mee. Gewoon normaal zitten en laten lopen. Voorwaarts rijden en NIET bezig zijn met in de krul te rijden... Nu alleen maar naar voren. Alleen een voorwaarts paard kun je nageeflijk rijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:11

Utah2 schreef:
Ja, ze heeft les. En ook haar instructie zegt dat ze met sporen moet gaan rijden. Ik hang een beetje tussen de twee meningen in. Aan de ene kant denk ik dat het misschien wel een goed idee is, aan de andere kant denk ik niet.

Maar het probleem is wel dat hij niet elke dag flink aan het werk gezet kan worden, hij is nog jong. Dat trekt hij gewoon nog niet. Mijn zusje is consequent genoeg. Maar onder het zadel is hij gewoon heel sloom. Maar wanneer je het zadel eraf haalt is hij weer erg wakker. Hij geeft niet aan dat hij ergens last van heeft. Wat zou hier als medische reden achter kunnen zitten dan??

als het paard sloom is onder het rijden is ze dus niet consequent genoeg! been=actie, zoniet tik achter je kuit. ook al is het paard jong is het nog geen reden om hem te laten doen waar hij zin in heeft. je hoeft hem natuurlijk niet af te matten maar hij moet wel scherp zijn/ worden op de hulpen. spoortje lijkt me geen optie, omdat deze slechts je hulp verfijnt en niet als gaspedaal moet worden gebruikt. dus actief maken op je kuithulp!!!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:09

kort en intensief laten werken, liever 20 min. goed dan een half uur aanlummelen.
verder been is actie, anders direct tik bij de kuit, meegaan als die wegspringt en het belangerijkste daarna belonen als die luistert hij moet plezier in zn werk krijgen/houden.
probeer anders om de dag rijden, kort longeren om hem wel aan t werk te houden. hoeft niet lang elke dag een kwartiertje is genoeg als die maar leert om naar voren te gaan.
succes ermee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:04

Idd been is aan het werk, niet luisteren is straf. Consequent is altijd heel belangrijk. Kort laten werken.
En mischien even iets meer voer erin.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:39

er zijn natuurlijk nog vele andere manieren om te werken met je paardje zonder hem te veel te belasten omdat die jong is. Je zou bv kunnen doen:

3x per week rijden, en dan goed rijden!
2x per week aan de longe met bv 1x pessoateugel eraan en 1x met dubellen lijnen
2x per week voor de wagen en dan lekker ene uurtje laten draven met een karretje erachter.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:16

als jullie instruktreur zecht dat een spoortje verstandig is mag je dat rustig aan nemen.
wij kunnen vanaf hier namelijk niets zien.
je moet er alleen wel voor waken niet voor elke been hulp de spoor te gebruiken.
zie het als zweep gebruik,geef normaal je hulpen geen reactie prikje bij.
als je hem voor elke stap bij prikt stomp je de pony wel af,pas hier dus voor op!
let er wel op dat er niets aan de hand is met de pony,lichamelijk of het tuig of wat dan ook.
je wilt namelijk niet weten hoe vaak er word beweerd dat de pony lui is terwijl er vanalles aan de hand blijkt te zijn.
succes.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:33

Een spoortje kan wel helpen. Maar je moet het paard aan het been maken, dus gewoon streng optreden en zeggen waar het op staat. Dus been is lopen. zo niet, dan kan je gerust een keer een schop of een klap geven.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:44

actieve overgangen rijden, zorg ook dat hij genoeg ruimte heeft van voren om ook echtnaar voren te kunnen. houd het paard niet tegen met je zit of teugels. Maak veel overgangen, stap-draf, draf-stap. maak ook veel tempowisselingen draf-middendraf-draf op een lange zijde. spoortje pas gaan gebruiken als je wat moeilijke oefeningen gaat doen en een echt stil been hebt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:05

De houding van je zusje is, zoals je zelf al zegt, niet goed. Bij centered riding komt dit goed aan bod. Nou zeg ik niet dat je hiermee moet beginnen, maar lees er eens iets over, misschien lost dit je probleem op.