paar passen kreupel please help maak zorgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

paar passen kreupel please help maak zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:17

Vanavond had ik les,en bij het van hand veranderen liep mijn paardje een aantal passen kreupel. Toen trok het wel wat bij maar de instructrise vond haar niet helemaal lekker lopen. Tis onbespierd paardje waar ik pas mee de duinen in ben geweest. (misschien te zwaar geweest? )IK kocht haar in mei en toen kwam ze niet door buigproef heen met 1 been. Toen 2 keer op mijn stal nog die proef gedaan en toen kwam ze er wel doorheen. Ben nu als de dood. Kan eht ook zijn door onzekerheid dat een paard raar gaat lopen met al zijn benen? Ze is erg groen nog al is ze 11. Ben pas begonnen met galopperen en ze ging ook aantal keer overkruist. please help groetjes eline

Biepje

Re: paar passen kreupel please help maak zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:43

als ze wat kreupel loopt zou ik er toch eens een DA naar laten kijken. ze heeft dan hoogstwaarschijnlijk pijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:26

Als ze echt nog zo onbespierd is moet je niet onnodig lang in zwaar zand gaan rijden.

En bij twijfel altijd de DA erbij halen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:51

Hmm, wel vervelend voor je. Tja, DA is natuurlijk een goed idee, maar soms komt hij met vage klachten ook niet verder.
Maar als hij ook overkruist springt en hij al niet zo gespierd is denk ik dat je het grotendeels kan verhelpen met hem goed recht te richten en zijn spieren goed op te bouwen. Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Welke hand springt hij overkruist, welk been kwam hij niet mee door de buigproef, op welk been vond je instructrice dat hij kreupel liep? Wat is dus zijn zwakke been, waar heeft hij moeite mee? Ga goed na waar het probleem in zit. Kan hij bevoorbeeld 1 hoef moeilijker optillen bij het uitkrabben, staat hij altijd met hetzelfde been op rust? Welke voorkeurshand heeft hij enz. enz. Daarmee kan je dan naar je instructrice gaan en vragen of zij dat ook zo ziet en of je daar specifieke oefeningen voor kunnen gaan doen.
O ja.. vermijd even dat duinzand Knipoog Veel succes ermee.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:22

Kijk ligt er natuurlijk hoe kreupel ze liep. Als ze nog erg groen is, kunnen simpele beweging al veel moeite en inspanning kosten. Als ze door die wending een mis-stap heeft gemaakt, omdat ze haar balans nog niet helemaal heeft, kan ze daar best even pijn in hebben. En als die rit door de duinen nog pas geleden is, is het zeker goed mogelijk dat ze toen een spiertje of wat heeft verrekt en die dat op zo'n moment aan voelt. Een DA zal daar meer over kunnen zeggen. Probeer haar spieren extra aandacht te geven qua verzorgen, maar ook met rijden en training om dit in het vervolg zo goed mogelijk te voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:43

Als je echt wilt weten hoe het zit, waarom laat je geen foto's maken? Is het been waar ze nu kreupel op loopt ook het been dat niet door de buigproef heenkwam? Overkruisd gaan is ook een teken dat ze nog niet sterk genoeg is. Het kan ook het gevolg zijn van een rugprobleem, een slecht passend zadel of een scheef zittende ruiter.

Ik zou het nog even aankijken, en als het niet beter wordt toch even foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:05

Heel ruw kun je stellen dat indien een paard gedurende het rijden slechter gaat bewegen je direct de DA moet laten komen.

Als het paard gedurende het rijden minder slecht gaat bewegen dan is er waarschijnlijk sprake van stijfheid.

Als je in het volle uur dat je gereden hebt 5 slechte passen hebt gevoeld dan kan het ook zijn dat je je paard even teugelkreupel hebt laten lopen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 06:57

Stomme vraag maar wat is teugelkreupel? Ze is op rechtsvoor afgekeurd. Toen ik gister reed heb ik stalgenootjes laten kijken en niks gezegt van rechtsvoor,ze zagen eigenlijk niks byzonders maar als ze wat moesten zeggen zouden ze zeggen dat rechtsvoor wat minder was. Ik ga straks de dierenarts maar bellen en fotos laten maken van dat been,dan weet ik het zeker. Misschien heeft ze zich net per ongeluk verstapt ofzo,maar dat het nou net het been is wat toen is afgekeurd Verdrietig

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 08:51

Dierenkliniek gooiland komt woensdag. Die gaan dan eerst kreupelheids onderzoek doen en dan evt fotos maken. Ik wil alles uitsluiten. Ben ook verzekerd en wordt vergoed

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:02

tyson20 schreef:
Stomme vraag maar wat is teugelkreupel? Ze is op rechtsvoor afgekeurd. Toen ik gister reed heb ik stalgenootjes laten kijken en niks gezegt van rechtsvoor,ze zagen eigenlijk niks byzonders maar als ze wat moesten zeggen zouden ze zeggen dat rechtsvoor wat minder was. Ik ga straks de dierenarts maar bellen en fotos laten maken van dat been,dan weet ik het zeker. Misschien heeft ze zich net per ongeluk verstapt ofzo,maar dat het nou net het been is wat toen is afgekeurd Verdrietig

Teugelkreupel, heel grof gezegt het paard loopt niet rad naar aanleiding van de rijkunst van de ruiter, meestal is de ruiter dan wat ruw met de hand of houd tegen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:22

zonde dat je nu pas foto's laat maken,
ik laat zowiezo alles keuren als ik wat koop
en bij zo'n twijfelbeen als bij dit paard had ik op zijn minst dat been meteen bij aankoop laten fotograveren, als bijvoorbeeld de kosten voor een volledige keuring te hoog waren oid?

dat ze overkruist loopt kan goed komen door te zwakke knieen
is het een fokmerrie geweest voorheen?
als de dierenarts niets vind, sla dan eens de zware lessen voorlopig over, en zowiezo dat nare zware zand!!
stap veel, heel erg veel rechtuit buiten, daar worden benen en vooral ook die knieen erg sterk van
en pas je training aan aan het paard!!
dus eerst conditie en spieren opbouwen voor je gaat lessen etc

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:20

De aankoopwaarde van dit paard was niet hoog,de dierenarts zei daarom dan fotos laten maken zonde was op zon aankoopprijs. Je hebt gelijk crossmonster,ik had beter eerst fotos moeten laten maken.maar ja,zit nu in dit schuitje. Vandaag liep ze weer wat passen kreupel toen ik van hand veranderde,heb wel met los teugeltje gereden. toen ben ik eraf gestapt en aan de hand gedraafd,en toen was rechtsvoor ook niet helemaal zuiver. Kreupel kon ik niet zeggen,maar okee ook niet Verdrietig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:39

tyson20 schreef:
De aankoopwaarde van dit paard was niet hoog,de dierenarts zei daarom dan fotos laten maken zonde was op zon aankoopprijs. Je hebt gelijk crossmonster,ik had beter eerst fotos moeten laten maken.maar ja,zit nu in dit schuitje. Vandaag liep ze weer wat passen kreupel toen ik van hand veranderde,heb wel met los teugeltje gereden. toen ben ik eraf gestapt en aan de hand gedraafd,en toen was rechtsvoor ook niet helemaal zuiver. Kreupel kon ik niet zeggen,maar okee ook niet Verdrietig

voor is het geen slappigheid
als een paard slap in de spieren is toont hij achter onregelmatigheid
bij zulke onregelmatigheid als jouw paard vertoond, denk ik meteen aan arthrose of hoefbevangenheid...

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 20:17

Ik zit zo eens te lezen bij teugelkreupel,en krijg het idee dat dat het kan zijn. Toen ik haar in de bal los liet narijden,ging ze draven,niks te zien. Sinds een maand hield ik me teugels veel strakker,moest van nieuw lesgever. Sinds die tijd is het ook

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:38

tyson20 schreef:
Ik zit zo eens te lezen bij teugelkreupel,en krijg het idee dat dat het kan zijn. Toen ik haar in de bal los liet narijden,ging ze draven,niks te zien. Sinds een maand hield ik me teugels veel strakker,moest van nieuw lesgever. Sinds die tijd is het ook

Oei teugels moet je nooit strak vasthouden. Een elastische teugelvoering. Als je het paardstrak vasthoud voor dan krijgt het diertje geen mogelijkheid om zijn passen goed naar voren af te maken. Dan kun je idd dit soor onzin krijgen van onregelmatig lopen en dat wordt van kwaad tot erger.

Waarom moet jij de teugels veel strakker houden? Is daar een speciale reden voor.
In principe mag je teugels niet strak houden zodra het paard nageeft moet jij ook ontspannen