Paard klaarrijden voor 'probleemeigenaresse'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard klaarrijden voor 'probleemeigenaresse'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 23:08

Ik rijd op het moment enkele keren per week op een 3.5-jarige arabische merrie (damn, was de allereerste keer in m'n leven dat ik op een arab zat *LOL* )
Ze is afgelopen zomer 3 geworden, toen zadelmak gemaakt, en toen ze nog maar half zadelmak was verkocht aan de huidige eigenaresse- een vriendin/kennis van mij.
Ik ken het beestje niet anders dan 'heet maar braaf'. Jong maar echt totaal niet gemeen, maar begint nu wat uit te proberen.
Ik heb de eigenaresse een tijdje geleden al gewaarschuwd, toen liep de merrie ook wat te miepen tijdens het rijden, pony wil links, baasje wil rechts, en uiteindelijk geeft het baasje toe en gaan ze links. Baasje wil het absoluut heel graag goed doen, heeft ook les, rijd echt al jaaaaren (is ook een jaar of 34), maar is nu eenmaal niet zo'n held en sloeg destijds goedbedoeld advies om geen jong dier te kopen in de wind (haar 14-jarige Z2 pony was súperkoel en die kon ze niet de baas)
Afgelopen week is baasje ervanaf geflikkert tijdens de les, pony reageerde wat extreem op iets simpels en begon te bokken. Baasje was direct uitgeschakeld ivm verrekte enkelbanden... Dus de pony ging op stal met het idee 'gewonnen' te hebben. Er was echt níemand die erop durfde! Egoistisch stelletje daar.
Goed, ik vlieg nu een paar keer per week naar die stal om dat dier te rijden, ging best aardig, ze vliegt er regelmatig vandoor, paar bokjes, maar best uit te zitten.
Ze schijnt ook strontvervelend te doen met andere paarden in de bak- al heb ik hier nog niets van gemerkt.
Hoe kan ik die pony zo braaf mogelijk doorrijden voor de eigenaresse? Het is echt een lieve meid, en ik wil niet dat ze er gelijk weer af vliegt als ze er over een paar weken weer opkruipt.
Ik kan er wel leuk mee rondsturen, maar zou ik expres 'moeilijke' situaties op moeten zoeken? Het beestje is echt enorm snel beledigd (wilde stilstaan tijdens het mesten, ik geen been, geen reactie, tik m een keer aan met been, en -wham- daar gingen we weer)
Ik weet dat het baasje niet slim is om zo'n jonge pony te kopen, maar hij is er nu eenmaal, en ik heb nog goede hoop omdat het diertje eigenlijk echt superbraaf en goudeerlijk is.

Miss_Blimm

Re: Paard klaarrijden voor 'probleemeigenaresse'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:29

Zo te lezen is het huidige baasje niet consequent genoeg en de baas over het beestje. Misschien ook een gebrek aan ervaring met jonge beesten? Misschien dat ze inmiddels ook bangig is geworden? Hou daar rekening mee.
Denk dat jij zolang het beestje gewoon moet blijven rijden en samen met het baasje opnieuw moet beginnen. Denk niet dat ze alleen moet gaan prutsen want gaat het fout dan durft ze straks helemaal niets meer.
Zolang ze goed en consequent bijgereden wordt, en ze goede hulp krijgt (het baasje) zal het een heel stuk helpen. Het zal wel veel tijd kosten maar goed, het paardje is ook jong nog! Die probeert uit en is ook jolig. Samen komen jullie er vast wel uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:12

Ik heb weinig (lees: geen) ervaring met Arabieren, maar ik eis 100% gehoorzaamheid. Dus ja, ik zou idd even de moeilijke situaties opzoeken, en duidelijk aangeven dat ik niet gediend ben van eigeninitiatief. Ook als de eigenaresse weer op dat paard kan zou ik blijven bijrijden. Klinkt alsof het paard idd van alles aan het uitproberen is, en duidelijk bezig is met puberen. Als de eigenaresse daar niet tegen opgewassen is, moet een ander het oplossen die niet zo snel uit het veld geslagen is.

Nogmaals, ik heb geen ervaring met Arabieren, maar heb wel vaker gehoord dat ze erg snel gepikeerd zijn en moeilijk te hanteren voor een gevorderd ruiter, terwijl een beginner er zo mee weg kan rijden. Maar op het moment dat de eigenaar er af ligt is de lol er vanaf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:55

Ook ik heb niet echt ervaring met arabieren maar ben het helemaal met Cassidy eens: consequent zijn en blijven.
Als de eigenaresse daar niet zo goed in is kan ze misschien toch maar beter iets anders kopen, een ander kan het probleem misschien wel oplossen maar als de eigenaresse zelf weer gaat rijden is het zo weer terug.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:02

Ik denk dat Illindra de vinger daar precies goed op de zere plek heeft gelegd....
Hoe pijnlijk ook, als de eigenaresse niet veranderd, blijft het drama.
Een consequente bijrijder (jij misschien?) die regelmatig even de puntjes op de i zet is op dit moment de beste oplossing.
En ja, enge dingen opzoeken lijkt me ook een best plan.
Misschien kun je haar ook helpen bij het opnieuw gaan rijden?
Veel succes, voor al voor de eigenaresse. Het zal moeilijk genoeg zijn.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:17

Klinkt bekend. Mijn 3,5 jarige merrie is ook ingereden en heel braaf. Toen ze ongeveer 2 weken onder het zadel was heb ik er zelf op gereden en ben er toen in de galop heel hard vanaf gekletterd, ik ben er toen wel weer opgestapt, maar mijn vertrouwen was helemaal weg. (Heb er een zwaar gekneusd stuitje aan overgehouden)
Ik heb het nog een paar keer geprobeerd, maar ik werd steeds banger, terwijl zij eigenlijk hardstikke braaf was!
Ik heb toen de beslissing genomen om haar te verkopen, hoe moeilijk het ook is. Ik heb gewoon beseft dat een jong paard niks voor mij is.

Alhoewel de mijne niet echt aan het puberen is, maar toch, het komt eigenlijk wel op hetzelfde neer. Want als zij er nog een keer vanaf valt komt die angst misschien ook wel, en dan haalt het niks uit, tenminste, niet bij mij.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:41

Cassidy schreef:
Ik heb weinig (lees: geen) ervaring met Arabieren, maar ik eis 100% gehoorzaamheid. Dus ja, ik zou idd even de moeilijke situaties opzoeken, en duidelijk aangeven dat ik niet gediend ben van eigeninitiatief. Ook als de eigenaresse weer op dat paard kan zou ik blijven bijrijden. Klinkt alsof het paard idd van alles aan het uitproberen is, en duidelijk bezig is met puberen. Als de eigenaresse daar niet tegen opgewassen is, moet een ander het oplossen die niet zo snel uit het veld geslagen is.

Nogmaals, ik heb geen ervaring met Arabieren, maar heb wel vaker gehoord dat ze erg snel gepikeerd zijn en moeilijk te hanteren voor een gevorderd ruiter, terwijl een beginner er zo mee weg kan rijden. Maar op het moment dat de eigenaar er af ligt is de lol er vanaf....

ben het eens met cassidy. zoek de probleem punten op en ga ze niet uit de weg. door alles te ontwijken blijft het erin zitten. door consequent te handelen en de problemen aan te pakken kun je ze oplossen. lijkt me verstandig dat jij de eigenaresse helpt in deze situatie...erg aardig ook van je trouwens!!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:43

Nou ik zou als je dan toch persé dat beestje wil houden die eerst door een andere ruiter laten rijden zodat ze leert wat mag en niet mag, etc. (Waar je nou ook al mee bezig bent, dus dat is super!)

Daarna zou ik een bijrijder of je ruiter die je al hielp vragen je verder te willen helpen!!!! (soort bijrijder-principe).

Samen verder opbouwen onder begeleiding van je 'bijrijder' tot je het weer helemaal alleen aankan!

Dat is denk ik de enigste manier die kans op slagen heeft. Succes alvast!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 19:31

Tsja, dat ze m beter weg kan doen weet ik dus echt ook wel, maar dat doet ze echt niet.
Heb het beestje vanmiddag weer gereden, ze liep hartstikke fijn, wel pittig maar er is gewoon goed mee te werken.
Ik heb geen tijd om 'm regelmatig bij te rijden (of ze zou bij mij op stal moeten komen- wat de eigenaresse heel graag wil- maar bij ons is alles stampvol)
Eigenaresse heeft dus wel les met de pony, en idd geen ervaring met jonge paarden.
Jammer jammer jammer, want die pony heeft echt geen topruiter nodig (ben ik ook niet)
Ik heb zelf ook echt o,o ervaring met arabieren, maar het blijft een paard hoor. (geloof het of niet, ik ben een Friezen mens)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:08

Ik denk zoals ik de dingen lees die je schrijft dat je dit best voor elkaar krijgt.

Inderdaad is consequent zijn belangrijk.

Op het moment dat de pony safe genoeg voor je aanvoelt kan je die probleemgebieden op gaan zoeken. Het beestje is gewoon strontverwend en zal best protesteren, maar blijf dan rustig en zet door.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:08

heb zelf altijd arbieren gehad, en heb er nu nog 2 waarvan 1 eigen fok en arabieren zijn een apart soort paarden.

Maar 1 ding geld bij alle paarden, jij moet de leider zijn. En hoe goed de bijrijder ook het paard kan rijden....de eigenaar moet het zelf ook kunnen. Het paard weet toch dat hij sommige mensen de baas kan zijn en vooral arabieren zijn hier zó slim in....

Misschien is het een idee om samen met de eigenaresse te trainen. Zodat ze bij jou ziet waarom het dier wel naar jou luistert maar niet naar haar. Ze zal het echt zelf moeten doen wil ze verder met het dier!

Moeilijk probleem..op onze stal precies hetzelfde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:45

Weet je wat ik niet snap?

Dat jij mensen die, met het zo te lezen aardig grote risico van een paard af te vallen dat niet eens van henzelf is en weken uit de running zijn, egoïstisch noemt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 23:01

En weet je wat jij moet doen???? Boos!
LEZEN!!!

IK loop hier het risico hoor!

Het is NIET mijn paard!

IK rijd het paard voor die vrouw omdat zij er zelf afgeflikkerd is!
Snappie??? Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:09

Concorde schreef:
Baasje was direct uitgeschakeld ivm verrekte enkelbanden... Dus de pony ging op stal met het idee 'gewonnen' te hebben. Er was echt níemand die erop durfde! Egoistisch stelletje daar.

Dat jij erop durft en het risico neemt eraf te vallen en weken niet te kunnen rijden, wil nog niet zeggen dat de rest die dat niet doen egoïstisch zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:13

Een arabier is een apart soort paard. Heel snel beledigd dat klopt maar niet tegenover de BAAS als die gelijk heeft.
Dus je moet baas worden. Een arabier wil graag leiden maar als de sterkere wint is het ook goed.
Je moet juist het paard goed aan het werk zetten of minderen in voer. het zijn namelijk ook sobere dieren. Hoe meer voer je erin pompt hoe drukker ze worden.
Het paard heeft stevig en afwisselend werk nodig, een leider die wel in overleg met het werk
ja juist overal op af sturen, en consequent erlangs rijden.
En helpe dat vrouwtje dan met de pony.
Ik ken een man van 74 en die rijd iedere dag op zijn arabier van 10 anderhalf uur buiten. Dat paardje was vroeger onhandelbaar maar nu is het een tweeeenheid.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 03:01

Ken het probleem. Zit zelf momenteel met precies hetzelfde namelijk. Leuk paardje, niet gemeen, maar erg slim. Kortom pittig met rijden zeg maar. Eigenaresse 8 jaar niet gereden, daarvoor veel gereden ook lastige pony's maar ivm zwangerschap toen dus compleet gestopt. Half jaar terug begonnen, paard gekocht, maar inmiddels (door welke oorzaak?) wat bang uitgevallen, durft eigenlijk niet meer zo goed. Op zich niks mis mee natuurlijk.
Maar het "probleem" is dat ze een 5 jarige volbloed merrie hebben gekocht, heel slim, sterk en eigenwijs. Ze heeft nu gewoon door dat eigenaresse bang is. Die durft er eigenlijk niet meer op. Twee maanden terug eraf gevallen. Twee maanden niet kunnen rijden daardoor. Inmiddels weer een keer erop gezeten, maar blijft denken, goh dadelijk val ik weer. Natuurlijk wel begrijpelijk maar niet slim om dan een jonge volbloed te kopen. Die zijn gewoon slim en voor haar eigenlijk te pittig.
Is op stal hartstikke lief dier hoor, kunt er alles mee, maar met rijden en waarvoor ze haar hebben gekocht kan nu gewoon niet. Beste zou zijn verkopen, maar dat willen ze liever niet, liever nog paard maanden proberen en dan beslissen. Maar ja tot die tijd dan?

Rijdt haar sinds eind oktober. Sinds ze echt meer aan het werk is gezet probeerd ze gewoon steeds meer uit. Niet gemeen ofzo, maar gewoon uittesten. Ik heb op zich best wat ervaring (14 jaar), ook met de wat meer lastigere pony's / paarden, maar als ik eerlijk ben is het ook niet het paard voor mij. Zo thuis met training gaat het wel hoor, maar ben niet "sterk" genoeg om haar er doorheen te rijden. Eigenaresse ook niet helaas.

Voor zowel paard als eigenaresse is het het beste om paard te verkopen en braver paard terug te kopen. Maar ja, hoe maak je zoiets duidelijk?

Lastig geval idd....

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:28

Ik heb zelf wel ervaringen met arabieren, ik heb er meerdere gereden en heb er zelf ook een gehad en inderdaad het zijn paarden die snel beledigd / kort van stof zijn. Maar ALS je ze kunt rijden heb je er een wereldpaardje aan. Mij is altijd verteld dat je een arabier kunt rijden of je kan het niet. Dit schijnt met je eigen karakter te maken te hebben. Nu weet ik van mezelf dat ik vrij rustig van aard ben. Vanzelfsprekend moet je consequent zijn, maar dat geldt voor elk paard. Je moet zelf in ieder geval niet druk of zenuwachtig van aard zijn, want dat nemen ze snel over. Misschien moet de eigenaresse bedenken of dit ras wel bij haar past of dat ze beter toch een paard kan nemen met iets minder bloed erin.
Ookal zal jij het paardje straks zover hebben dat je er leuk mee kunt rijden, dan is dat nog geen garantie dat zij dat ook zal kunnen. Het is en blijft een arabier. Succes.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:21

klopt ben het wel met vinia eens.

Arabieren zijn en blijven hele slimme dieren. Als de pony dus eenmaal weet dat hij de eigenaresse bang kan maken kan het zijn dat de pony daarvan gevruik maakt.

Denk dat ze goed op een rijtje moet zetten wat ze precies wil en of ze dat met dit paard wil. Zal niet makkelijk zijn, maar is wel het beste.

JO!!