Pony gymnastiseren, hoe ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony gymnastiseren, hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:22

Lucky is een erg stijve pony en het is erg lastig om hem soepel te krijgen. Maar wat zijn nu goede oefeningen om een paard te gymnastiseren, om hem echt lekker soepel te krijgen?

Weet eigenlijk helemaal niets op dat vlak, dus kom maar op Knipoog

Biepje

Re: Pony gymnastiseren, hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:27

veel wendingen en schakelen. schouderbinnenwaarts, travers, renvers, allerlei dingen waarbij veel buiging wordt gevraagd. ook eens een lagere halshouding vragen dan weer meer opgericht.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:56

Ik HAD ditzelfde probleem en ik kreeg toen van mn instructrice de opdracht mn binnenhand opzij te zetten voor stelling. En goed je binnenbeen eraan houden. Voor lengtebuiging moest ik ook heel erg mn buitenteugel eraan houden, want het succes van je buiging ligt aan de begrenzing van je buitenhand. Dus neit heel erg in zn bek trekken, maar wel goed eraan houden. Ook is mn instructrice er toendertijd zelf een keer op gaan zitten en dat scheelde ook heel veel.
Als oefening kreeg ik ook nog op, dat ik een pion ergens op de ac-lijn moest neerzetten en daarom moest gaan draaien, met die stelling/lengtebuiging, en dan weer even contra-stelling, en weer goede stelling.
En je moet ook bedenken, 2 stappen vooruit is er 1 terug. En je moet natuurlijk niet meteen opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:11

slalommen enzo zijn we zondag mee beginnen..het is net een plankje Clown

Maargoed veel wensingen, stelling rijden we gaan het proberen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:12

Hoi Luckey,
Ik was ook even naar je foto's gaan kijken en daar geef je aan dat je pony een 'duikboot' is. (In je hand gaat hangen als je je teugels aanneemt) Daarnaast schrijf je dat je Lucky (gave frontriem trouwens Haha!) dan ook niet meer voorwaarts is te rijden. Ik denk dat daar ook het probleem vandaan komt dat je pony een beetje als een plank aanvoelt. Als hij slecht luistert naar je been is het rijden van mooie wendingen ook erg moeilijk.
Probeer hem dus eerst beter op je been te laten reageren (zal waarschijnlijk wel een zweepje aan te pas moeten komen) Eerst zachte hulp geven en als hij daar niet op reageert iets feller inkomen (er moet een voorwaartse reactie komen!) Als hij beter naar je been luistert wordt het ook makkelijker om hem meer in de hand te laten lopen (eis niet een krul, maar een prettige aanleuning, waar hij netjes op nageeft). Ik denk dat Lucky wel even moet wennen aan het consequent voorwaarts rijden en dat hij aan het werk moet en hij zal best ook weleens vinden dat dat niet nodig is, maar als je iets van hem gevraagd heb (wat je in alle redelijkheid van hem mag verwachten: voorwaarts en aanleuning) dan niet opgegeven voordat je dat gekregen heb. Als hij dat dan hebt gegeven is hij natuurlijk de geweldigste pony ter wereld Haha! en mag je hem belonen.
Als je dat hebt bereikt denk ik dat je pony veel makkelijker kan gymnastiseren met alle oefeningen die anderen ook hebben beschreven.
Het wordt wel een erg lang verhaal Bloos mocht je nog meer vragen hebben dan mag je me ook wel pb-en.
Veel plezier met je pony Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:07

bedankt voor je reactie..
Ik had het erover met een stalgenootje die zei ook dat haar paard erg langzaam was, kan dat dan ook liggen aan de bak? Hij ziet er nl. niet uit en loopt nu vrij zwaar. Gisteren hebben we zoveel overgangen gemaakt, stap draf, stap halthouden, halthouden naar stap, draf galop en ga o maar door. Op het moment dat ik hem dan voorwaarts drijf gaat het goed. Reageert hij super maar na 1 zijde zakt hij weer in en gaat ie ja komt ie lopen hangen. Heb gister al met zweepje erbij gereden ging goed maar zodra ik dan weer afwend of een figuur maak zakt hij meteen weer terug.

Denk dat ik morgen maar weer ga oefenen Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:24

Gewoon even volhouden het gaat echt steeds beter.Het zal ook wel weer eens slechter gaan maar goed volhouden.Ik vind dat je wel goed bezig bent zo.Probeer eerst op de hoefslag lekker voorwaarts te rijden en als dat wat lekker gaat kun je er voor zorgen dat hij bij de wendingen wat meer doorloopt.Als je zo ver bent en weer een tip nodig hebt plaats je maar weer een topic.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:38

Tja, als je bak zwaar is.. dan is het natuurlijk voor de pony ook wel wat moeilijker. Als het allemaal heel erg mul is met veel kuilen enzo. Ik zou dan wel goed voorwaarts blijven rijden maar gewoon kortere stukjes dus hem veel pauzes tussen door.. niet een uur lang fanatiek, maar 20 min, 10 min stap en dan weer 15 min ofzo.. beetje interval training is ook goed voor z'n conditie.
Veel succes ermee, het klinkt alsof je al aardig op de goede weg bent.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:53

Je moet de oefeningen die je kan doen wel in de goede volgorde, op het goede moment en op de goede manier doen. Het is niet een kwestie van een pretpakketje afwerken. Er moet wel een beetje logische opbouw inzitten.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:40

ik heb al erg veel nuttige reacties gezien, maar rijd veel oefeningen. links rechts buigen, slaommen, veel slangevoltes rijden, slingerlijnen rijden, en de dingen die al genoemd zijn. sucses en houd ons op de hoogte.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:53

Je kunt ook balkjes gaan draven (of stappen)
en veel in-uitjes,
ik weet niet of je een springer bent? maar anders zou ik je dit echt aanraden.

Veel overgangen en wendingen en slalommen enz. dat staat hier allemaal al dus dat ga ik niet meer herhalen. (ook goed om te doen!)

SUCCES!