Probleem kant...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Probleem kant...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:16

Ik rijd een pony en die heeft namelijk een kant waar ze niet goed op loopt , dit is rechts. Het is altijd al haar slechte kant geweest. Al een hele tijd heb ik dat als ik bijv. in de draf ( op rechterhand ) een volte wil maken ze niet "om" wilt en dus gewoon verder gaat met harder draven. Soms zelfs tot de galop. Ik probeer het echt maar ze steekt haar neus in de lucht en kom ik dus niet op die volte. Ik werk vooral met mijn benen en natuurlijk ook met mijn handen, maar zeker niet alleen met mijn handen omdat ik weet dat dat alleen geen effect heeft. Ze doet het alleen op rechts en alleen als je bijv. een volte inzet.

Ze heeft ook van die momenten dat het gewoon goed gaat, maar soms is het echt dat ze niet die volte wil maken op rechts. Ik kan haar best omtrekken ( hand naar mijn knie leggen ) maar dit vind ik echt geen effectieve oplossing en daar los ik dus ook helemaal niks op.

Ik kan dit bij het longeren ook merken dat rechts haar slechte kant is, want als ze bijv. een rondje galoppeert en ik dan langzaam weer naar de draf wil dat ze gewoon door blijft galopperen. Op de linkerhand gaat alles perfect, dus het is niet iets van uitproberen.

Er zal toch wel een tip of methode zijn?

Ik hoop dat er nu geen meiden van 13 jaar gaan reageren die denken dat ze het antwoord weten, het liefst heb ik mensen die er verstand van hebben en weten waar ze over praten zodat die mij het beste kunnen helpen.

Biepje

Re: Probleem kant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:28

ik zou persoonlijk eens kijken bij FAQ, daar zijn er geloof ik veel topics over. niet dat ik je niet wil helpen, maar daar staat het allemaal in verzameld.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:31

Ik heb daar inderdaad al gezocht, maar daar krijg ik verzamel antwoorden die niet echt aansluiten aan mijn verhaal.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:35

misschien kan je eens gewoon vaak door een S van hand veranderen, zo hoeft ze maar even te buigen. die s'en kan je dan steeds meer omvormen tot een volte. verder denk ik ook dat veel longeren (je hebt het al aangegeven), ook wel kan helpen. neem je les?

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:39

Biepje schreef:
misschien kan je eens gewoon vaak door een S van hand veranderen, zo hoeft ze maar even te buigen. die s'en kan je dan steeds meer omvormen tot een volte. verder denk ik ook dat veel longeren (je hebt het al aangegeven), ook wel kan helpen. neem je les?

Les is helaas voor mij geen optie, maar met die door een S van hand veranderen schiet ik niks mee op. Ze doet het niet als ze al van de hoefslag af is maar nog op de hoefslag. Het is niet zo dat ze opeens in het midden van volte niet meer wil, het begint dus echt met het draaien er naar toe. Toch bedankt voor je reactie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:50

ik ken je probleem. heb er zelf ook jaren mee zitten klooien met een paard die rechts alles moeilijk vond, soms zelfs half die kant op moest trekken, en stelling geven rechts? vergeet het maar, ze keek stug naar buiten.
ik heb dit opgelost door ALLE oefeningen in stap te doen.
steeds blijven herhalen, voltes sluiten en openen, overgangen rijden, en vooral, veel figuren rijden. na een week of 3/4 ga je kleine stukjes draf erin brengen, niet mer dan 4/5 passen, en weer terug naar de stap. dit steeds herhalen (links om niet vergeten, anders krijg je daar problemen)
Na verloop van tijd bouw je de draf steeds verder uit,
Stel je merkt dat hij wegloopt,of stug wordt of het moeilijk vind, gelijk terug naar de stap,en opnieuw aandraven.Blijf vooral figuren en overgangen rijden. Hoe langer je draaft of de hoefslag blijft volgen, hoe moeilijker het voor je paard is om het rechtsom vol te houden. longeren heeft maar deels een doel, want het sturen van je paard is anders dan longeren op een rondje. bij mijn paard was het zo extreem dat ik haar niet eens KON longeren, want rechtsom was ze zo slecht dat ze gewoon dwars door de omheining ging.

Dit systeem werkt 100% zeker, mits je de tijd ervoor neemt, en je niet verwacht dat je paard binnen 3 weken perfect loopt. hij heeft er al zijn hele leven moeite mee, en het zal dus een tijd overheen gaan eer hij het soepel en makkelijk kan ( net als wij, stel je schrijft links, en je moet ineens rechts leren schrijven, gaat daar ook een tijd overheen, want je bent gewend links te schrijven)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:52

Chade schreef:
Les is helaas voor mij geen optie, maar met die door een S van hand veranderen schiet ik niks mee op. Ze doet het niet als ze al van de hoefslag af is maar nog op de hoefslag. Het is niet zo dat ze opeens in het midden van volte niet meer wil, het begint dus echt met het draaien er naar toe. Toch bedankt voor je reactie.

En haar een beetje shoudervoor op de hoefslag zetten? Ik weet dat ze er moeite mee heeft zoals jij al aangeeft, maar dat betekent niet dat je het probleem uit de weg moet gaan. Op deze manier dwing je haar om meer onder te treden met haar achterhand terwijl je van voor toch iets meer stelling kunt vragen. En je hoeft je paard in het begin echt niet te ver in te buigen, een klein beetje stelling bij het schoudervoor is al genoeg. Het is immers geen schouderbinnenwaarts wat je uitvoert. Hou wel heel goed je binnenbeen eraan om je paard te begrenzen en te voorkomen dat ze weer naar binnen valt door je been heen. Gebruik desnoods als extra hulpmiddel je zweep of je spoor om je paard wél op de hoefslag te houden. Anders ga je het doel van deze oefening voorbij.

Ik kan je wel voorspellen dat je paard dit niet leuk zult vinden, zeker in het begin niet. Zodra jij voelt dat je paard tijdens het schoudervoor het bit vastpakt, draai dan gelijk een volte 10 meter om haar weer nagefelijk te maken van voor. Een grote volte heeft geen zin omdat je daar toch minder buiging kunt vragen dan op een volte 10 meter. Wanneer je paard weer naar beneden komt, hoe minimaal dat verschil ook mag zijn, zet je de oefening weer verder door.

Probeer het anders eerst op de linkerhand zodat jij en je paard de oefening door hebben. Zo krijg je er ook meer handigheid in en zul je de problemen die op de rechterhand voorkomen beter en sneller kunnen oplossen. Succes.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:29

Tja paarden hebben ook een voorkeurshand. Je moet zorgen dat ze beter rechtgesteld wordt. Ik vind zelf dit altijd wel een informatieve link http://www.paardenbegrijpen.nl/
Mijn instructeur laat me met een paard die ook duidelijk 1 voorkeurskant heeft altijd beginnen op de 'goede, makkelijke' hand. Om niet meteen grote ruzie te hebben. Op die hand dan op binnenhoefslag rijden, wijken paar passen links, rechtstellen, en paar passen rechts en weer rechtstellen en verder op de linkerhand (zorg dat je bijna geen stelling hebt op deze hand), als hij dan goed op been wil reageren, schouder buitenwaarts rijden (korte stukjes) Op de andere hand ook weer schouderbuitenwaarts en later ook schouderbinnenwaarts op de moeilijke hand.
Vraag steeds kleine stukjes want is voor het paard ook moeilijk, spieren zijn aan een kant te kort en dat moet je door training verbeteren. Het is dus wel een langdurig proces.
Veel succes ermee! Lachen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:09

Probeer ook eens op jezelf te letten. Net zoals paarden een goede en een slechte kant hebben, hebben ruiters dat vrijwel altijd ook. Rijd je ook wel eens op andere paarden ? Let dan eens op op welke kant je meer moeite met ze hebt. Het kan namelijk zijn dat rechts ook jouw moeilijke kant is en dat jullie elkaar daar mee versterken. ik heb wat dat betreft geluk. rechts is de moeilijke kant van mijn paard en links is mijn moeilijke kant, dus we heffen elkaar een beetje op.

Wat je ook kunt proberen is hem (of was het haar) met grondwerk te gymnastiseren. leuke oefeningen zijn:tussen zijn voorbenen een beloning houden en hem zover mogelijk laten buigen. Ook kan je op die manier zijn hals links en rechts laten buigen. in het begin zal hij niet zo ver kunnen buigen totdat hij beweegt omdat hij 'omvalt', maar gaan de weg zal hij soepeler worden.

Nog 1 tip. Besteed in je training aandacht hieraan, maar zorg dat je niet alleen maar hier mee bezig bent. Zorg dat je zowel links als rechts traint en kijk goed naar je paard. als hij spierpijn heeft, dan zal hij veel lastiger zijn en dan is het voor hem ook niet leuk om zijn moeilijke kant te trainen.

Succes !

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:56

ik moest altijd heel erg op mijn linkerbeugels steunen dan,zelfs een beetje overdreven naar links hangen...

duurde even...maar nu is rechts bijna een makkelijke kant geworden *LOL*

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 22:08

beautylover schreef:
ik moest altijd heel erg op mijn linkerbeugels steunen dan,zelfs een beetje overdreven naar links hangen...

duurde even...maar nu is rechts bijna een makkelijke kant geworden *LOL*

Breng ik haar dan niet uit evenwicht ??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:12

Zo los je het probleem niet op.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:31

Bijgezet longeren, binnenbijzet iets strakker dan de buitenbijzet.
Dan wordt de pony soepel.
Tja onder het zadel, doe maar eerst eens goed aan de longeerlijn. Ik heb het gevoel dat jouw ervaring ten opzichte van dit probleem te kort schiet en je handigheid in het rijden ook.
We kunnen nu wel van alles gaan roepen als wijken voor het been, schoudervoor en dergelijke. Maar de pony is gewoon stijf en eigenwijs en heeft het nu al dermate vaak van jou gewonnen dat je eerst moet proberen die stijfheid te overwinnen.
Dat doe je maar aan de longeerlijn.

En mag ik vragen waarom lessen voor jou geen optie zijn?

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:37

Ik kreeg van bets een goeie tip: vanuit een hoek naar A of C rijden en dan denkbeeldig pionetjes op die lijn zetten en daar om heen rijden. Je moet haar dan telkens omstellen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:11

pammy schreef:
Ik kreeg van bets een goeie tip: vanuit een hoek naar A of C rijden en dan denkbeeldig pionetjes op die lijn zetten en daar om heen rijden. Je moet haar dan telkens omstellen.

Ja maar wat ook voornaam is en wat ook hierboven min of meer al verteld is: Rechtrichten!! Een paard/pony dat niet rechtgericht is zal zich niet in BEIDE kanten laten buigen. Dus dat is ook belangrijke opmerking. Succes ermee.