paard aan de teugel rijden???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvanda

paard aan de teugel rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:07

ik heb een fjord nu weet ik dat een fjord niet makkelijk aan de teugel te krijgen is, maar al sta ik stil en vraag het dan dan doet ze het wel maar dan stap ik weg en valt ze weer uit elkaar!!! ik heb geen slof of wat!!!!

[color=#FFFF00]
thanx..... Cool

VValar

Re: paard aan de teugel rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:15

Wat heeft het wel of niet gebruiken van een slof met jouw vraag te maken?

Fjorden hebben een lagere halsaanzet dan het gemiddelde rijpaard. Daar komt ook nog eens bij dat ze een korte hals hebben dus je zult meer moeite moeten doen om je paard in de aanleuning te krijgen dan bij een paard die deze fysieke belemmeringen niet heeft.
Rij je paard goed van achter naar voren. Daarmee bedoel ik dat je flink voorwaarts zult moeten rijden want met sloffen door de bak zul je nooit de achterhand erbij rijden -> je paard nagefelijk maken. Probeer je paard bewerkelijk te maken. Vraag stelling en buiging om je binnenbeen in de hoeken en op voltes. Geef hierna weer na -> als je paard vast houdt, laat jij los (ophouding met binnenhand; niet naar beneden maar naar voren richting de manenkam). Verder wil ik je adviseren om eens een keer les te nemen en jouw vragen aan je instructeur voor te leggen. Die zal het veel beter uit kunnen leggen dan wij Bokkers hier kunnen opschrijven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:59

Kijk even bij de eerste topic van dit forum: veel voorkomende vragen.
Daar lees je alles over jouw vraag.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:15

ga het proberen... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:25

Geen slof asjeblieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeft!!!!
niet doeeeeeeeeeeeeeeen!

Oke dat wilde ik even kwijt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:46

niet aan de teugel proberen te krijgen als je stilstaat, ze vallen sowieso uit elkaar. verder zou ik geduld hebben en liefst doen wat VValer zegt, dat doe ik ook en het werkt! en de meeste mensen die ik ken die wat van dressuur weten en zelf dressuur rijden, passen dat ook toe...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:00

Alacairion schreef:
niet doeeeeeeeeeeeeeeen!

Ze zei toch ook dat ze er geen heeft Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:33

Ik ben het met VValar eens.. Ja
Ik zou echt nooit beginnen aan een slof, elastiek, bijzetteugel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:05

Milkaatjuh schreef:
Alacairion schreef:
niet doeeeeeeeeeeeeeeen!

Ze zei toch ook dat ze er geen heeft Tong uitsteken

ja ze heeft er geen maar dat ziet ze als een probleem... dus eh... warning Tong uitsteken

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:21

VValar schreef:
Wat heeft het wel of niet gebruiken van een slof met jouw vraag te maken?

Fjorden hebben een lagere halsaanzet dan het gemiddelde rijpaard. Daar komt ook nog eens bij dat ze een korte hals hebben dus je zult meer moeite moeten doen om je paard in de aanleuning te krijgen dan bij een paard die deze fysieke belemmeringen niet heeft.
Rij je paard goed van achter naar voren. Daarmee bedoel ik dat je flink voorwaarts zult moeten rijden want met sloffen door de bak zul je nooit de achterhand erbij rijden -> je paard nagefelijk maken. Probeer je paard bewerkelijk te maken. Vraag stelling en buiging om je binnenbeen in de hoeken en op voltes. Geef hierna weer na -> als je paard vast houdt, laat jij los (ophouding met binnenhand; niet naar beneden maar naar voren richting de manenkam). Verder wil ik je adviseren om eens een keer les te nemen en jouw vragen aan je instructeur voor te leggen. Die zal het veel beter uit kunnen leggen dan wij Bokkers hier kunnen opschrijven.

Ik ben het met VValar eens....
Alleen komt het niet door de korte en/of lage halsaanzet van een fjord, maar door te weinig ruimte tussen de kaak en de atlas heeft een fjord weinig bewegingsvrijheid en wordt de speekselklier naar buiten gedrukt tijdens het nageven...

Wat direct op "jouw probleem" aansluit....

Je "rijdt" jouw paard aan de teugel, terwijl dat je je paard na moet laten geven....
Het is een bepaald gevoel wat je moeten hebben en alleen als je consequent bent tussen spanning en ontspanning kun je je paard correct na laten geven. Maar het houdt niet op bij na laten geven, je paard moet lichamelijk in staat zijn het aan te kunnen, jij moet goed zitten om je paard niet in de weg te zitten, je moet beschikken over de juiste impuls, balans etc en ga zo maar door....

Aan de teugel rijden of trekken kan iedereen, het is juist een kwestie van na laten geven en dat vast houden (figuurlijk) in overgangen, tempowisselingen, oefeningen etc.
Grijpen naar hulpteugels is jezelf voor de gek houden en bij verkeerd en onkundig gebruik je paard uit elkaar trekken!