Ja knikken/ overdreven erg schudden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Ja knikken/ overdreven erg schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 14:22

Mijn paard loopt op dit moment heel erg ja te knikken met haar hoofd. Hoe meer ze op haar kont moet gaan "zitten" hoe erger het wordt. Afgelopen zondag had ik een wedstrijd en het was gewoon verschrikkelijk hoe erg ze aan het schudden was.

Ze loopt nu ongeveer een maand weer normaal. Daarvoor had ik ook omdat ik geen les had en ze vast zat ontzettende ruzie met haar en nu begint ze weer met schudden. Volgens mijn instructrice zou 't ook nog eens zou kunnen zijn dat ze het doet vanwege de doorbloeding in haar spieren. Die ze na 6 maand amper gebruiken nu weer moet gebruiken. Maar afgelopen zondag was 't dusdanig extreem dat ik toch graag zou willen weten of er meer aan de hand kan zijn. De tandarts komt trouwens sowieso binnenkort weer.
Hebben jullie misschien een idee wat dit kan zijn?

klomp

Re: Ja knikken/ overdreven erg schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:33

het schudden met het hoofd komt mij over als een slechte aanleuning. waarschijnlijk loopt je paard niet actief genoeg vanachter of is niet sterk genoeg. behoud je je handen stil tijdens het rijden? is je zit goed? hoe is je paard aan het been? rijd je vanachter naar voor en volgt je paard je handen mee naar voor en blijft de aanleuning constant?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 14:39

Okeey, mijn rijstijl... met je handen doe je niets tot zo weinig mogelijk. Ook druk op de teugels is niet goed => ik geef eerst na, dan volgt mijn paard vanzelf. Ik heb niet veel keus dan mijn paard van achteren te rijden. Van voren werkt namelijk totaal niet (bij geen enkel paard eigenlijk). Op dit moment is haar grootste probleem dat ze vanachter aan het werk moet. Meestal gaat dit aan het eind van het uur goed. Verder is de aanleuning idd het probleem, maar dat is omdat ze ontzettend loopt te schudden... Als zij haar hoofd niet stil houdt, heb ik geen aanleuning.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:43

Mijn pony deed dit ook...ook geen reden voor te vinden...ooit weleens gehoord van head-shaking syndroom maar wat dat inhoudt weet ik niet...?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:05

Tomaatje schreef:
Okeey, mijn rijstijl... met je handen doe je niets tot zo weinig mogelijk. Ook druk op de teugels is niet goed => ik geef eerst na, dan volgt mijn paard vanzelf. Ik heb niet veel keus dan mijn paard van achteren te rijden. Van voren werkt namelijk totaal niet (bij geen enkel paard eigenlijk). Op dit moment is haar grootste probleem dat ze vanachter aan het werk moet. Meestal gaat dit aan het eind van het uur goed. Verder is de aanleuning idd het probleem, maar dat is omdat ze ontzettend loopt te schudden... Als zij haar hoofd niet stil houdt, heb ik geen aanleuning.

tja je geeft het zelf eigenlijk al aan wat het probleem is namelijk dat de achterhand er niet voldoende bij is. bovendien moet jij niet als eerste nageven maar je paard! jij drijft en vangt dat op van voor en als je paard dan nageeft/ ontspant dan pas open jij je handen weer en drijf je hem weer bij. dus niet eerst zelf nageven maar eerst je paard. jij vraagt iets en stopt doormiddel van been energie erin van achter die je dus weer opvangt met je handen. op het moment dat je paard nageeft geef jij ook na als beloning. dus ik denk dat daar de fout zit.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:25

Ja, maar het probleem is dat ze er nu al mee begint voor 't rijden. Zodra ze het bit in heeft namelijk. Bovendien werkt die methode namelijk bij fres niet. Ze liep voordat ze zo begon te schudden juist superlekker!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:32

Tomaatje schreef:
Ja, maar het probleem is dat ze er nu al mee begint voor 't rijden. Zodra ze het bit in heeft namelijk. Bovendien werkt die methode namelijk bij fres niet. Ze liep voordat ze zo begon te schudden juist superlekker!

naar mijn mening behoor je het paard van achter naar voor te rijden. en zoals jij net je rijmethode omschrijft doe je het andersom.
jij geeft eerst na en dan volgt je paard. dus heb je waarschijnlijk het onduidelijk gemaakt voor je paard en schud hij daarom uit protest. het schudden is toch ergens mee begonnen...mee eens?? het kan ook zijn dat het paard last heeft van zijn gebit?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:38

Ja, dat had ik dus ook bedacht, daarom staat er ook bij dat de tandarts sowieso komt.

Ik denk trouwens dat jij het verkeerd opvat; ik laat van voren los. En van achter moet ze actief lopen en wordt er dus veel geschakeld en veel gedreven zonder sneller te gaan. Maar remmen zonder druk op de teugels en hooguit iets meer vragen door bijna onzichtbaar rechts links stelling te vragen, zonder extra druk. Als ik haar van voren niet los laat, gaat ze pas na 3/4 uur naar beneden. Laat ik haar los, loopt ze meteen een stuk makkelijker naar beneden. Overigens ben ik idd met je eens dat het probleem wel een reden zal moeten hebben... zeker in zo'n extreme mate als dat het nu is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:53

Tomaatje schreef:
Ja, dat had ik dus ook bedacht, daarom staat er ook bij dat de tandarts sowieso komt.

Ik denk trouwens dat jij het verkeerd opvat; ik laat van voren los. En van achter moet ze actief lopen en wordt er dus veel geschakeld en veel gedreven zonder sneller te gaan. Maar remmen zonder druk op de teugels en hooguit iets meer vragen door bijna onzichtbaar rechts links stelling te vragen, zonder extra druk. Als ik haar van voren niet los laat, gaat ze pas na 3/4 uur naar beneden. Laat ik haar los, loopt ze meteen een stuk makkelijker naar beneden. Overigens ben ik idd met je eens dat het probleem wel een reden zal moeten hebben... zeker in zo'n extreme mate als dat het nu is.

sorry wat betreft de tandarts; daar had ik even overheen gelezen.
maar ik begrijp je wel hoor! dat je zo lang erover doet om haar naar beneden te laten komen is niet erg. als je haar direct van voren loslaat zonder eerst de energie er in te stoppen dmv je been, kun je naar mijn idee geen juiste aanleuning verkrijgen. je teugels heb je zo op lengte dat je net contact hebt, van daaruit drijf je tegen je hand vang je dus op. als het paard dan nageeft geef je pas mee en drijf je erbij om je aanleuning te behouden. in een andere volgorde kun je naar mijn idee geen juiste aanleuning krijgen, mits ik je toch verkeerd begrijp. als je wel namelijk goede aanleuning had zou je dit probleem (in afwachting van de tandarts) niet gehad. een onrustig hoofd komt of door verkeerde aanleuning of door een niet stille hand. ik denk het eerste..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:32

Ik heb je een pb gestuurd.

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:34

Paard bij ons op de manege doet het ook. Is super gezond, iedereen denkt dat ze 5 of 6 is, terwijl ze dik in de 20 is.
En ze schud ook altijd ja..

ikke_kellY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:54

mijn pony deed het ook heel erg
waarschijnlijk dat head shaking syndroom
houd in; kan een zonne allergie zijn
bij mij hield het in de winter dan ook op
je zou eens op www.paardenapotheek.nl moeten kijken staat goed uitgelegd er bestaat ook een speciale neusriem voor.
anders zou het misschien z'n rug kunnen zijn?
mischien moet hij gekraakt worden kan erg helpen!!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 15:39

Ik heb besloten: het is een nieuw truckje...
Lijst Na:
1. Compleet schuin lopen. (veel schouderbinnenwaarts)
2. Ervandoor gaan op de volte. (veel contra stelling en tempo)
3. Niet willen afwenden. (wederom veel contra stelling)
4. Terugvallen in het scheef lopen...
5. Niet rechtuit kunnen lopen (zonder stelling rijden)
krijgen we nu:
6. Hoofd schudden Clown

Overigens is ze er dus pas mee begonnen nadat ze behandeld is door een fisiotherapeut!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:33

Het kan zijn dat ze last heeft van haar tanden... Je hebt ook hetzelfde bit in als eerst? Want anders kan het bit niet passen of te dik zijn o.i.d.

Dan is het toch spieren die nu weer moeten werken en dat niet gewend zijn. Zeg maar spierpijn.
Wat helpt is gewoon opbouwen... niet meteen de hele tijd aan de teugel willen rijden, maar eerst gewoon 5 of 10 minuten zo rijden en dan even de hals laten strekken, om dus spierpijn te voorkomen.

Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat jij je handen te veel beweegt ofzo, dus daar ook goed opletten.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:07

Tandarst komt sowieso al (staat geloof ik ook bovenaan). Verder begint ze er pas mee als ze echt aan het werk moet. Dus pas als ze echt loslaat en er lekker doorheen begint te komen (na 3 kwartier dus). Vandaar ook dat ik denk dat dit gewoon een nieuwe truuck van haar is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:42

Het kan zijn dat je paard last heeft van het te lang achter elkaar in dezelfde houding lopen.
Wanneer begint het schudden? Juist helemaal in het begin? Dan draven aan een losse teugel tot ie vanzelf naar beneden komt en rustig voorwaarts blijft gaan.
Na bijv. 15 min? Zorg dan dat je na hooguit 10 min even lange teugel geeft. Rijdt dan niet langer dan 10 min achter elkaar zonder strekken.

Succes!

PS: @Klomp: De slimste moet eerst nageven, dat hoort niet het paard te zijn... Pling

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 23:30

Citaat:
Tandarst komt sowieso al (staat geloof ik ook bovenaan). Verder begint ze er pas mee als ze echt aan het werk moet. Dus pas als ze echt loslaat en er lekker doorheen begint te komen (na 3 kwartier dus). Vandaar ook dat ik denk dat dit gewoon een nieuwe truuck van haar is.

Aan een truk denk ik niet. Het heeft zeker een reden.

Je zegt dat ze er pas mee begint als ze voor jouw gevoel lekker gaat lopen. Hoe loopt ze dan, ontspannen met haar hals licht rond en voor de loodlijn of juist achter de loodlijn met een niet mooie ronde lijn in haar hals?

Het komt mij over op overspanning op de aanhechtings plaats van de schedel. Deze wervel zorgt dat het hoofd kan ja knikken. Over spanning tot zelfs afknelling zorgt voor afgeknelde zenuwen en minder bloed toevoer naar het hoofd.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 13:36

josien schreef:
Het komt mij over op overspanning op de aanhechtings plaats van de schedel. Deze wervel zorgt dat het hoofd kan ja knikken. Over spanning tot zelfs afknelling zorgt voor afgeknelde zenuwen en minder bloed toevoer naar het hoofd.

Als ze lekker begint loopt ze zeg maar net voor de loodlijn (waar het hoort). Maar als dat het is. Wat dan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:18

Citaat:
Als ze lekker begint loopt ze zeg maar net voor de loodlijn (waar het hoort). Maar als dat het is. Wat dan?

De hals lijn is ook mooi gelijk rond? Als dat zo is, dan denk ik meer richting haar rug. Ik zou haar als ik jouw was laten nakijken door liefst een osteopaat.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:34

Tomaatje schreef:

Weersta de verleiding om dan nog even door te gaan, maar las een stap- of drafpauze aan de lange teugel in. Daarna kan je 'm nog 5 min oppakken alvorens echt te stoppen. Denk dat je het moet zoeken in verkramping/verzuring van de halsspieren. Even tijdig ontspannen & strekken kan dit voorkomen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:55

Het ja knikken gaat via de verbinding achterhoofdsbeen en atlas. Er lopen verschillende spieren in die omgeving naar het achterhoofd van het paard. Als het niet de mond is, kun je bepalen welke spieren dit knikken veroorzaken. Als je weet welke spieren de oorzaak van het ja knikken zijn, kun je de goede oefeningen doen.

Het uitstrekken van de hals en het laten zakken van het hoofd met de neus voor de loodlijn en dus open keelgang (grote hoek tussen onderkaak en onderhals) is in stap en draf erg belangrijk.

Knikt het paard overdreven in stap en draf, of alleen in stap of draf ?
In stap hoort het paard als het vrij gaat het hoofd volgens een bepaald patroon te bewegen. In draf als het paard vrij gaat, niet omhoog en niet omlaag, wel heen en weer. (dus zijdelingse beweging).

Als een paard niet soepel is in de nek, kan het ook niet goed ondertreden. Als een paard niet goed ondertreedt om op een andere plek niet soepel is, merk je dan via de nek. Als je een bit in hebt en op het paard zit, kun je bepalen of het probleem in de nek zelf zit, een aanhechting naar het achterhoofd of doordat een probleem van achteren of in het midden van het paard gespiegeld wordt in de nek.
Dat kun je vanuit het zadel als ruiter controleren.
Laatst bijgewerkt door Tact op 20-02-05 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:56

Dus ik moet 50 min rijden, 5 min stappen, en haar weer 5 min met haar neus in de lucht laten lopen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:45

Tomaatje schreef:
Dus ik moet 50 min rijden, 5 min stappen, en haar weer 5 min met haar neus in de lucht laten lopen?

Die laatste 5 min zou je d'r goed moeten kunnen laten lopen, anders was ze toch niet echt er "door".
Als je denkt dat dat niet gaat, laat dan die laatste 5 min voorlopig ff zitten. Stop dan dus gewoon zodra het goed gaat, maar vóór het schudden begint.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 21:12

Ja, maar dat lost niets op, naar mijn idee.

@ Tact... Okee... een heel verhaal, maar de kraker heeft haar daar (vlak achter en tussen de oren) juist losgewerkt. En sindsdien is ze er dus mee begonnen. Bovendien begint ze er mee als ze gaat ondertreden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:31

Tomaatje schreef:
Ja, maar dat lost niets op, naar mijn idee.

Als het overbelasting/verkramping is, lost het zeker wel iets op. Door verder te belasten maak je weefsel stuk (verzuren, zuurstof tekort). Door even te pauzeren en stretchen voer je afvalstoffen af en nieuw bloed aan, waardoor het sterker kan worden. Uiteindelijk zal het 't dan ook langer gaan volhouden.
Ga je forceren, wordt het alleen verkrampter en een strijd.