Teugelhangen en slechte remmen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Teugelhangen en slechte remmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 13:33

DeeDee is begonnen met teugelhangen Boos!
Ik heb al geprobeerd om dan in 1 keer de teugels te laten vieren maar dat helpt ook niet.
Ze begint het steeds vaker te doen, en het wordt ook steeds zwaarder.

Verder werkt haar rem niet optimaal Haha!
Als ik een overgang wil maken van stap naar stilstaan duurt het soms 5 a 7 meter voor mevrouw stilstaat.
Andere overgangen gaan wel goed.

Heeft er iemand tips voor me?

-=x=- Martine

Lusitana

Re: Teugelhangen en slechte remmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:41

Been en zit. Activeren die hap!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:39

Teugels laten vieren omdat ze hangt moet ook niet. Dan geef je haar dr zin. Houdt altijd spanning op je teugels, maar zorg dat die minimaal is. Maak ook daarbij ophouding en vergeet dan dus echt niet te ontspannen! En veel voltes draaien en andere wendingen. Ga verder eraan werken dat ze op jou zit ook terug komt, dan maakt het niet uit, mocht ze gaan hangen. Probeer dus minder afhankelijk te worden van de teugel.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:45

Lusitana schreef:
Been en zit. Activeren die hap!

inderdaad wat lusitana zegt! zo te horen is je paardje ook niet actief genoeg vanachter. hij loopt dus op de voorhand. zorg dat het paard zeer actief is op je been zodat je eerst die achterhand er goed onder hebt en behoud licht contact. gaat hij hangen=been eraan. zorg dat je paard weer omhoog komt aan de voorkant. je remmen werken pas als hij goed actief is vanachter en vlot aan je been is. daarnaast moet je leren hem op je zit terug te laten komen. hierbij mag je natuurlijk best een halve ophouding met je buitenteugel maken en eventueel op stemhulp.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:34

overgangen rijden. en dan niet 10 minuutjes,en weer normaal rijden, maar elke keer het volle uur lang steeds stap draf galop, halthouden en deze gangen veel afwisselen.(en natuurlijk figuren rijden) alleen zo krijg je je paard goed voor je been en dus ook oplettend als je wilt halthouden en zal hij (hopelijk) ook minder gaan hangen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:07

Overgangen overgangen en nog eens overgangen rijden.
Van achter naar voren. De teugels en de mond dienen niet als rem.

En als ze van stap niet naar halt wil moet je die oefening eindeloos herhalen, herhalen en nog eens herhalen.Halthouden zoveel mogelijk op been en zit.

Al de pony hangt. Plotseling de teugels los laten helpt soms.
Of goed been geven en de buitenteugel opwaarts iets omhoog halen. Niet netjes maar wel effectief.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:53

Mijn paardje deed dit toen ik m pas had ook veel, het gaat nu steeds beter en doet het nog een enkele keer. Ik heb het opgelost en ben het aan het verfijnen door tempowisselingen en overgangen te rijden en dan terugnemen d.m.v. je zit en heel luchtige ophoudingen zodat ie niet kan gaan hangen. ophouding been zit; dit alles in het ritme en luchtig. Ook maak ik wel eens gebruik van die kleine licht opwaartse ophoudingen die kafue al aangaf. Komt ie terug: belonen met je binnenhand of stem. herhalen herhalen herhalen....duidelijk aangeven als hij braaf is, dan zal hij het in de loop der tijd begrijpen en het leukvinden te doen wat jij vraagt. Dus zelf de luchtig met je handen, blijven 'ademen', ook al komt ie niet meteen terug op je zit, door de herhaling zal hij het steeds sneller doen. Vergeet niet ook weer duidelijk te ontspannen en naar voren te rijden als hij het goed doet.

succes, ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk was...