appuyeren achterhand meenemen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

appuyeren achterhand meenemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:07

Nog niet zo heel erg lang ben ik bezig met appuyementen, dit vooral als oefening om mijn travers te verbeteren.

Nu gaat het appuyeren naar rechts (dus voor linkerbeen) al erg goed eigenlijk. Dit is overigens ook de makkelijke hand voor de travers.

Maar naar links is een groter probleem, ze heeft moeite de buiging te houden en de achterhand mee te nemen. Ook is aan deze kant de travers nog erg moeilijk en is mijn houding veel slechter. Ik ben nu bezig in stap en probeer korte stukjes te doen. Maar ook dit heeft nog niet het gewenste effect, wie heeft er nog tips??

Alvast bedankt!

Kaja

Re: appuyeren achterhand meenemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:17

Doe regelmatig buigingsoefeningen...
Je zult een stap (of meer) terug moeten doen, als je travers al niet juist is, kun je ook niet terug grijpen naar je travers.
Zorg dus eerst dat je travers en vooral ook je eigen houding op orde hebt, voordat je een stap verder zet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:32

Kaja schreef:
Doe regelmatig buigingsoefeningen...
Je zult een stap (of meer) terug moeten doen, als je travers al niet juist is, kun je ook niet terug grijpen naar je travers.
Zorg dus eerst dat je travers en vooral ook je eigen houding op orde hebt, voordat je een stap verder zet...

Ik ben juist begonnen met de appuyementen omdat veel mensen altijd zeggen dat het ook een goede oefening is voor de travers. Dus dat je met travers terug kan pakken op je appuyementen.
Aan mijn houding ben ik al aan het sleutelen, maar het rare is dat het rechtsom wel lukt.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:46

ik ben het niet zo met katja eens..

een paard moet een goede lengtebuiging hebben en moet als elastiek zijn, daarmee kun je apuymenten deels makkelijker uitvoeren en zal de travers een stuk makkelijker gaan.
als je eenmaal de apuymenten onder de knie hebt zal de travers, schouderbinnenwaarts en alle andere buig oefeningen een stuk makkelijker uit te voeren zijn.
En haike waarschijnlijk ligt het er ook aan dat je waarschijnlijk zoals iedereen een kant sterker/slapper hebt en de apuymenten niet zo soepel gaan aan een kant.
ga jezelf niet forceren door de slappe kant alsmaar te rijden of de slappe kant juist te vergeten omdat het te zwaar wordt.

zorg dus eerst dat je paard een elastiek is en goed op je been reageerd en zn achterhand gebruikt (is belangrijk) begin daar mee in stap en als dat ruimschoots voldoende is ga je verder in draf (en als het niet lukt reageer het niet op je paard af want je weet teminste waar het aan ligt en je wilt er hulp mee)

succes ermee

ps ik hoop dat het een beetje duidelijk is!!

gr esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:03

Frieske: bedankt! (heb pb gestuurd voor paar vragen)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:33

Ook goed rechtrichten, als een paard niet voldoende rechtgericht is zal het niet goed en volledig buigen in beide kanten! En dan komt idd de lengtebuiging erbij kijken zoals Frieske dat ook al vertelde. Dus dat is ook belangrijke eigenschap. Ga ook meezitten in rijrichting waar je naar toe moet, anders werk je het paard tegen. Veel succes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:37

Het is al genoemd, maar ik wil het nog een keer aantippen. Goed op je eigen houding letten, ook ruiters zijn links of rechts. Spiegel je werkelijk alle hulpen totaal? Oefen eens "droog" op een krukje en laat iemand oordelen (of doe het voor de spiegel of neem foto´s van je zelf met een digi) of je echt wel alles precies zo doet zoals je het op de makkelijke kant ook doet... noem de hulpen in je hoofd als je rijdt, dat wil ook wel eens helpen. Een paard kan best eenzijdig zijn, maar in principe luisteren ze gewoon naar de hulpen. Als daar een klein verschil in zit, zie je dat ook terug in de beweging... Zelfs iets kleins als ander hoofdhouding of heup inknikken heeft gevolgen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:47

frieske schreef:
ik ben het niet zo met katja eens..

een paard moet een goede lengtebuiging hebben en moet als elastiek zijn, daarmee kun je apuymenten deels makkelijker uitvoeren en zal de travers een stuk makkelijker gaan.
als je eenmaal de apuymenten onder de knie hebt zal de travers, schouderbinnenwaarts en alle andere buig oefeningen een stuk makkelijker uit te voeren zijn.
En haike waarschijnlijk ligt het er ook aan dat je waarschijnlijk zoals iedereen een kant sterker/slapper hebt en de apuymenten niet zo soepel gaan aan een kant.
ga jezelf niet forceren door de slappe kant alsmaar te rijden of de slappe kant juist te vergeten omdat het te zwaar wordt.

zorg dus eerst dat je paard een elastiek is en goed op je been reageerd en zn achterhand gebruikt (is belangrijk) begin daar mee in stap en als dat ruimschoots voldoende is ga je verder in draf (en als het niet lukt reageer het niet op je paard af want je weet teminste waar het aan ligt en je wilt er hulp mee)

succes ermee

ps ik hoop dat het een beetje duidelijk is!!

gr esther

Hier snap ik niets van!!!
Eerst appuyement en dan pas travers???

Is het niet zo dat wij onze paarden beginnende met het wijken waarmee wij stelling aan onze paarden vragen, door vervolgens schouder-voor, schouderbinnenwaarts, travers en ons dan opmaken voor een appuyement??

Tja we horen allemaal graag wat we willen horen maar met de filosofie van Frieske ben ik het totaal niet eens!!

Een correct appuyement waarin het paard voor- en zijwaarts over de diagonaal beweegt, waarbij het naar de beweegrichting toe gebogen is, zien wij toch hoe scherper(haakser) de hoek, des te hoger de moeilijkheidsgraad. Als jou paard zich niet correct in het lichaam kan buigen voor een travers, waar komt het appuyement dan kijken??

De travers is de voorbereiding op het appuyement!!

Bij travers, achterhand-binnenwaarts, willen wij een constante hoek zien van 30 graden. Wanneer het paard onvoldoende buiging maakt, krijgt het paard teveel hoek. Bij te weinig hoek is er sprake van te weinig buiging!
Dus buigingsoefeningen zijn voor zowel travers als appuyementen de juiste oefeningen!

Wanneer je travers niet lukt, heb je geen goede basis voor een appuyement! En ja, elk paard heeft een kant waar het gemakkelijk gaat en eentje waarbij het moeite vertoont, net als mensen, maar als jij al niet goed zit, wordt het voor het paard enkel maar moeilijker!
De kant waar het wel goed gaat, daar laat het paard jou goed zitten!
Dat komt dan niet vanuit jouzelf!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:26

is net hoe je het bekijkt!!
ik zeg ook niet dat mensen die net een b proefje kunnen rijden direct moeten gaan apuyeren!!!
apuyeren maakt de buiging bij de genoemde oefeningen makkelijker zoals schouderbinnenwaarts, wijken etc.
als je de apuyementen onder de knie hebt zal een paard de resterende oefeningen ook zo onder de knie krijgen mits het paard een goede ruiter heeft!
aangzien dat ik zag dat haike M dressuur rijd moet dat wel goed komen.
je leert het paard dus een goede lengtebuiging te krijgen en vooral de achterhand te activeren en naar de beenhulp te luisteren!
gr esther

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:44

frieske schreef:
is net hoe je het bekijkt!!
ik zeg ook niet dat mensen die net een b proefje kunnen rijden direct moeten gaan apuyeren!!!
apuyeren maakt de buiging bij de genoemde oefeningen makkelijker zoals schouderbinnenwaarts, wijken etc.
als je de apuyementen onder de knie hebt zal een paard de resterende oefeningen ook zo onder de knie krijgen mits het paard een goede ruiter heeft!
aangzien dat ik zag dat haike M dressuur rijd moet dat wel goed komen.
je leert het paard dus een goede lengtebuiging te krijgen en vooral de achterhand te activeren en naar de beenhulp te luisteren!
gr esther

Nou beste Esther, Ik ben het absoluut NIET met je eens!
Zoals ik al zei, is travers de basis van het apuyement!

Als ik goed lees wat jij zegt dan komt het erop neer dat als je een apyement goed onder de knie hebt, je vervolgens ook goed kan wijken en een schouderbinnenwaarts correct kan uitvoeren!!!

En als je een goede ruiter ben, dan leer je je paard eerst appuyeren??
Nou ik vind dit echt hele grote onzin!

Logica in jou verhaal is ver te zoeken..!!!

Je leert een paard wijken, leert het lichte stelling in de nek aan te nemen! Dan ga je via de schoudervoor, het rechtrichten over naar de schouderbinnenwaarts, hierbij moedig je de achterbenen aan onder de romp te treden en gewicht van de voorhand over te nemen.
Schouderbinnenwaarts verleent grote controle over de schouders, waardoor de rechtgerichtheid vermakkelijkt wordt. Vervolgens ga je over naar travers, achterhand-binnenwaarts. Je leert je paard naar de beweegrichting toe te buigen...

Zie je de logica al in dit verhaal???

Schouder-binnenwaarts en travers zijn beide ter voorbereiding op een appuyement....

Bij een appuyement beweegt een paard zich voor-zijwaarts en het is naar de beweegrichting toe gebogen. Hoe scherper de hoek des te moeilijker en beter appuyement je laat zien.

Dus als jij daadwerkelijk in jou logica geloofd, waarom is wijken dan een L oefening en een appuyment een Z tot GP oefening???

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:16

Ik kan het niet anders dan helemaal met jou eens zijn Kaja. Goed onderbouwd! OK dan!

Oefeningen in het dressuurboekje zijn door professionals opgesteld zij weten echt de volgorde in moeilijkheidsgraad wel. Daarom komt een appuyement ook niet voor in de M!

Ik ben het wel eens met Frieske, dat wanneer je het appuyement beheerst, ook de andere buigingsoefeningen geen problemen meer opleveren, maar wel dan wel aangeleerd in de goede volgorde....

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:36

Ik merk bij mezelf dat de travers ook prettiger gaat nu de appuyementen mee worden genomen. Ik vind de appuyementen op de een of andere manier prettiger. Het is ook dezelfde buiging.

Zorg dat je pony helemaal los is, dus van tevoren al iets meer inbuigen etc dan dat je op wedstrijd zou moeten laten zien. Dan word die buiging ook minder lastig op een gegeven moment omdat t paard zo lekker los is. Travers zou je ook eens op de AC lijn kunnen oefenen, dat is vaak wel prettig omdat je dan niet bij het hek zit te prutsen.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:50

Bij mij gaan de appuyementen op Safira ook lekkerder dan de travers hoor, en als ik dan eerst appuyementen heb gereden, dan doet ze de travers ook beter.
Rozemarein doet ze allebei heel goed, maar dat is net een elastiekje, dus daar ligt het ook aan(hoe los ze zijn)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:55

Ctal schreef:
Ik merk bij mezelf dat de travers ook prettiger gaat nu de appuyementen mee worden genomen. Ik vind de appuyementen op de een of andere manier prettiger. Het is ook dezelfde buiging.

Wanneer je aan lengtebuigingen werkt gaan inderdaad de zijgangen beter! Maar je kunt niet je travers laten voor wat het is en aan een appuyement gaan beginnen. Je moet werken aan buigingsoefeningen,
zorgen dat je paard beter wordt en je begrijpt....

Wat gaat er mis bij de travers, zoek er een oplossing voor!
Je kunt niet de M klasse doorlopen met een slechte travers...
Daar heb je alleen jezelf en je paard mee...

Zoek dus het probleem in je travers en je zult weinig problemen tegenkomen in je appuyement!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:22

Ok, Kaja, hoe kan ik de travers beter krijgen?
(heb gister uitgevonden dat ik als ik zonder beugels rijd veel minder neiging heb 'tegen' te gaan zitten, kan ook niet want dan val je eraf Knipoog )

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:40

Kaja schreef:
Ctal schreef:

Wanneer je aan lengtebuigingen werkt gaan inderdaad de zijgangen beter! Maar je kunt niet je travers laten voor wat het is en aan een appuyement gaan beginnen. Je moet werken aan buigingsoefeningen,
zorgen dat je paard beter wordt en je begrijpt....

Wat gaat er mis bij de travers, zoek er een oplossing voor!
Je kunt niet de M klasse doorlopen met een slechte travers...
Daar heb je alleen jezelf en je paard mee...

Zoek dus het probleem in je travers en je zult weinig problemen tegenkomen in je appuyement!

Ik zeg ook niet dat je travers maar even moet laten zitten, maar het kan wel helpen. 5x achter elkaar travers rijden en nog weinig verbeteren is niet fijn, vooral omdat ik weet dat wanneer ik ook een appuyement meepak de travers gewoon prettiger zijn. Dat betekent niet dat ik slechte travers rijd. Andersom is t dan ook zo, betere travers->betere appuyementen. Maar dat zeg je ook. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat je de appuyementen niet hoeft te laten zitten omdat travers nog niet goed gaat.

Om de travers verbeteren kun je ook op een volte de kont naar binnen rijden, dat helpt erg goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:46

Een goed houding is tijdens het appuyeren erg belangrijk, ga niet tegen of mee hangen want dan zit niet in balans en maakt je het onnodig moeilijk voor het paard om het goed te doen. Je moet allereerst bijvoorbeeld in de travers op de rechterhand ook je rechterzitbeenknobbel iets belasten en been goed aan laten liggen, desnoods been heel iets naar voren. Hij heeft dan het ount om om heen te buigen.

Om het paard soepel te maken kun je het wijken voor het been en de travers en renvers in stap op draf oefenen op de grote volte. Bijvoorbeeld op de linkerhand in travers de volte sluiten dan op kleine volte omstellen en in travers voor je andere been openen. Het wijken ook veel oefenen op de volte maak het paard soepel en sterk. Om het achterbeen beter eronder te krijgen contragalop op lange zijden goed de hoeken doorrijden, of contragalop met gewone galop afwisselen.

Dan lange zijde in travers rijden aan het einde van de lange zijde een links of rechtsomkeer, buiging vasthouden en in appuyement naar de hoefslag toe direct omstellen en verder travers.
Voor het losjes maken van de achterhand en je gevoel voor tact ook vier drafbalken neer leggen en die regelmatig meenemen in draf.

Veel oefenen maakt het paard handig en de ruiterr ook.
Het is logisch dat een paard op de enen hand makkelijker gaat dan op de andere hand.Een paard heeft een voorkeurskant en een ruiter ook.

Het oefenen zonder beugels is perfect en dat kun je ook het beste een paar maal in de week meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:59

wijken vind ik totaal niets met sb travers of appu te maken hebben.
er is ook geen sprake van buiging.

Wel gebruikte ik al redelijk snel na het aanleren van de travers een appuyement om het paard lossen te krijgen en oefende het appu juist in de galop met mijn paard.

En waarom, erg simpel, hij heeft geen soepele draf van nature.
wel een heerlijke galop.
Als ik hem daarin al lekker veel lengtebuiging oefeningen liet doen in de galop, was hij lekker soepel om daarna de travers in draf te vragen.
En ging dat veel beter.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:33

haike schreef:
Ok, Kaja, hoe kan ik de travers beter krijgen?
(heb gister uitgevonden dat ik als ik zonder beugels rijd veel minder neiging heb 'tegen' te gaan zitten, kan ook niet want dan val je eraf Knipoog )

Allereerst dat je houding juist is...
Zorg dat je evenwichtig en juist op je paard zit!

Ik weet natuurlijk niet welk probleem jij tegen komt maar veelvoorkomende problemen met travers zijn:

Te weinig hoek, een travers dient in een constante hoe van ongeveer dertig graden te worden gereden.
Gebruik tijdens de stap snellere beenhulpen, eventueel ondersteund door een leerzweep! Ontspan en beloon zodra je paard reageert!

Vooral het belonen is van belang, daar leert en "groeit" een paard van!

Als je teveel hoek hebt in je travers dan dien je minder buitenbeen en meer binnenbeen te geven.

Nogmaals ontspannen en belonen wanneer je paard reageert.

Als je onvoldoende buiging hebt in je travers, welke voortvloeit wanneer je paard teveel hoek maakt, dien je, beste is om in de stap te oefenen, voor stelling (in de nek, niet in de hals!) en buiging te zorgen, voordat je je paard vraagt licht naar binnen te stappen.

Wanneer je paard van de hoefslag naar binnen komt, dien je de hulp van je buitenbeen te ontspannen en gebruik je binnenbeen om je paard voorwaarts op de hoefslag te zetten (en houden)!!

Ik hamer er altijd op om op de juiste momenten je paard te belonen en door ontspanning te laten blijken wanneer het goed is.
Door een onjuiste zit, stoor je een paard enorm en belemmer je je paard om de juiste hulpen te leren en te herkennen.

Let daarom altijd goed op je houding, ga niet tijdens je "zitles" moeilijke oefeningen doen en oefen bepaalde oefeningen eerst in stap, de makkelijkste gang om iets te leren en duidelijk te zijn tegen je paard... Knipoog !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:47

runningkawa schreef:

Wijken heeft niets met travers te maken dat klopt maar een paard wordt er wel soepel en lenig van. Het op de volte oefenen van wijken, travers, renvers maakt een paard soepel bovendien heb je geen ondersteuning van het beschot dus ook niets om aan te kleven. Dat je die drie dan doet is ter afwisseling, omdat je niet te lang hetzelfde moet oefenen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:30

Kafue schreef:
runningkawa schreef:

Wijken heeft niets met travers te maken dat klopt maar een paard wordt er wel soepel en lenig van. Het op de volte oefenen van wijken, travers, renvers maakt een paard soepel bovendien heb je geen ondersteuning van het beschot dus ook niets om aan te kleven. Dat je die drie dan doet is ter afwisseling, omdat je niet te lang hetzelfde moet oefenen.

Wijken gebeurt enkel met een lichte stelling in de nek!
Het paard is verder recht. Om een paard zijwaartse druk voor de kuit aan te leren is de volte leuk,
maar erna heb je niets meer op die volte te zoeken.
Op de volte vragen we lengtebuiging, iets wat niet in het wijken voor komt!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:21

Kaja schreef:

Het paard is verder recht. Om een paard zijwaartse druk voor de kuit aan te leren is de volte leuk,

Dat is maar net hoe je daar het wijken rijd. Het is nuttig voor het soepel maken van de schouders en de achterhand van het paard. De oefening hoef je ook niet 100% in lengtebuiging uit te voeren. Als het paard maar goed overschenkeld.
Het gevoel van de ruiter wordt zo ook beter ontwikkeld alsmede het wegstappen voor de eenzijdige kuitdruk.

Ik neem het iedere dag zowel tijdens training als les nog weer even mee.
En zo heeft ieder zijn eigen manier van trainen en zijn eigen manier van oefeningen rijden.
[/quote]

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:41

Kafue schreef:
Kaja schreef:

Dat is maar net hoe je daar het wijken rijd. Het is nuttig voor het soepel maken van de schouders en de achterhand van het paard. De oefening hoef je ook niet 100% in lengtebuiging uit te voeren. Als het paard maar goed overschenkeld.
Het gevoel van de ruiter wordt zo ook beter ontwikkeld alsmede het wegstappen voor de eenzijdige kuitdruk.

Ik neem het iedere dag zowel tijdens training als les nog weer even mee.
En zo heeft ieder zijn eigen manier van trainen en zijn eigen manier van oefeningen rijden.

Kafue, is dit niet de discussie welke wij al eerder gevoerd hebben en welke totaal niet met dit topic te maken heeft?

Ik wees je al eerder op het feit dat wijken een nuttige oefening is om de coordinatie van een beginnende ruiter te ontwikkelen bij het laterale werk, toen was je het niet met me eens, dus wat insinueer je nu?

Ik leer mijn paarden (en klanten) te wijken op de lange en korte zijde, ik vind dat wijken niets te maken heeft met de lengtebuiging omdat dit simpelweg niet in het wijken voor komt.

Ieder zijn manier van trainen, maar wijken behoeft geen lengtebuiging en is daardoor geen buigingsoefening en heeft daar dus simpelweg niets mee te maken, dus ook niet met dit topic Knipoog !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:44

Kaja schreef:

Kafue, is dit niet de discussie welke wij al eerder gevoerd hebben en welke totaal niet met dit topic te maken heeft?

Ik wees je al eerder op het feit dat wijken een nuttige oefening is om de coordinatie van een beginnende ruiter te ontwikkelen bij het laterale werk, toen was je het niet met me eens, dus wat insinueer je nu?

Ik leer mijn paarden (en klanten) te wijken op de lange en korte zijde, ik vind dat wijken niets te maken heeft met de lengtebuiging omdat dit simpelweg niet in het wijken voor komt.

Ieder zijn manier van trainen, maar wijken behoeft geen lengtebuiging en is daardoor geen buigingsoefening en heeft daar dus simpelweg niets mee te maken, dus ook niet met dit topic Knipoog !

Wat nu Kaja ga je me nu ook al in de topics aanvallen en jouw systeem aanprijzen?
Nogmaals ieder zijn manier van trainen. Ik train heel veel op de volte in het wijken, de travers, de renvers om mijn paarden soepel te maken. En een soepel paard kan ook makkelijker op lange zijde de travers in de juiste buiging meenemen. Als de voor- en de achterhand soepel zijn dan is het rijden van een appuyement ook eenvoudiger.
Hoe jij in deze jouw paarden en jouw klanten leert wijken is jouw zaak. Ik leer het anders en mijn klanten leren het ook anders.
De coordinatie van een beginnende ruiter, ik ben niet echt beginner meer en mijn instructeur ook niet (grand prix) dus ik begrijp werkelijk niet waar je het over hebt. Goed dat van die buiging is mischien ongelukkig uitgelegd maar bij ons is de hoek niet altijd die hoek die in de wedstrijd gevraagd wordt een maal minder een maal meer, een maal minder stelling en een maal meer stelling met behoud van takt, aanleuning en ontspanning.

Wij leren de beginners vanaf de tweede hoefslag naar de eerste hoefslag heen te wijken en weer terug. Op de volte is iets moelijker vinden wij en dat is onze mening.

In training is het de bedoeling dat je een paard soepel maakt en sterker in zijn spieren, pezen en banden. Hoe je dat doet maakt niet uit. Ik vraag ook wel eens buitenstelling wat ook nergens in een proef gevraagd wordt .

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:53

Kafue schreef:
Kaja schreef:

Wat nu Kaja ga je me nu ook al in de topics aanvallen en jouw systeem aanprijzen?
.

Ik snap werkelijk waar niet wat jij zo tegen mij en het LDR systeem hebt??? Dit is werkelijk ongelofelijk!!!
Waar val ik jou aan EN WAAR PRIJS IK MIJN SYSTEEM AAN???

Ik leg simpelweg uit dat ik het niet eens ben met jou dat wijken een lengte-buigings oefening is, maar sinds het topic wijken zoek je me overal en vind je altijd wel een manier om het weer over wijken te hebben! Sorry meid, zeer kinderachtig! Als je niet normaal kunt antwoorden, antwoord dan niet en hou je dan buiten een conversatie over appuyementen en travers!

Ik leg iets uit en dat doe ik zeer globaal, ik praat niet over systemen, ik ben het gewoon eens met RK dat wijken niets met travers of appuyementen te maken heeft!
Jij moet direct weer hoog van de toren blazen en bla bla bla....
Jou paarden, jou trainer, jou manier! Krijg je nooit eens genoeg van jezelf?? GROW UP, hou het on-topic en laat mij alsjeblieft met rust als je niet normaal kunt communiceren!!!!!